مهاجرت

اجاره مسکن در آلمان و اتریش

اجاره مسکن در آلمان و اتریش

اجاره مسکن در آلمان و اتریش برای متقاضیان مهاجرت به این دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار میباشد و باید پیش از سفر مورد بررسی قرار گیرد. بسیاری از متقاضیان مهاجرت، دو کشور اتریش و آلمان را به سبب ارزان بودن هزینه های تحصیل و بالا بودن کیفیت زندگی انتخاب می نمایند. آگاهی از هزینه اجاره مسکن در آلمان و اتریش به متقاضیان امکان می دهد تا بتوانند مقدار مخارج خود را تخمین زده و آنها را برنامه ریزی نمایند. همچنین مطلع بودن از اجاره مسکن در آلمان و اتریش به متقاضیان مهاجرت تحصیلی در انتخاب و تصمیم درباره کشور مقصد کمک شایانی می نماید. اگر قصد مهاجرت به آلمان یا اتریش را دارید با کارشناسان مهاجرت در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید تا شما را در جریان جزئیات مهاجرت قرار دهند.

قوانین اجاره مسکن در آلمان و اتریش

بحث اجاره مسکن در کشورهای آلمان و اتریش برای هر طیفی از مهاجران مخصوصا دانشجویان بین المللی بسیار مهم و حیاتی است. و همچنانی که در ادامه این مطالب نیز ملاحظه خواهید کرد، متوسط هزینه اجاره مسکن در کشور آلمان کمی بالاتر از اجاره مسکن در اتریش است. و این را می توان با درصد بودجه ای که افراد برای این آیتم زندگی اشان در دو کشور آلمان و اتریش صرف می کنند فهمید:

  • قوانین و مقررات مرتبط با اجاره مسکن در کشور های آلمان و اتریش
  • رویه های معمول و متعارف درباره مدت عقد قرارداد
  • شرایط اصولی صحت قراردادهای مربوط به اجاره
  • ضمانت های اجرایی (درصورت تحویل ندادن یا معیوب و ناقص بودن)
  • مقدار اجاره مسکن در این کشورها

آگاهی از موارد بالا به شما کمک می کند تا در صورتی که به این دوکشور مهاجرت نمودید؛ از ضرر و زیان و یا خسارت های احتمالی جلوگیری نمایید.

مقایسه درصد بودجه تخصیص یافته برای اجاره مسکن

رهن مسکن در اتریش

تقسیم بندی خانه ها در اتریش به این نحو میباشد: گروه A متشکل از سالن ورودی، یک اتاق، آشپزخانه، حمام، تجهیزات جدید حمام، یک سیستم تأمین حرارت (گرمایش از کف، معادل آن گرمایش ثابت و آب داغ می باشد.) گروه B شامل اتاق ها، آشپزخانه، سالن، سرویس بهداشتی، استاندارد های لازم، تجهیزات جدید حمام می شود. گروه C خانه ای که فاقد نقطه مصرفی آب و سرویس بهداشتی می باشد.

شرایط انعقاد قرارداد اجاره مسکن در اتریش

در کشور اتریش امکان انعقاد قرارداد به صورت کتبی و شفاهی وجود دارد. با وجود اینکه قرارداد شفاهی در این کشور از ارزش قانونی برخوردار است اما سعی کنید قراردادها را بر پایه اقامت از طریق تمکن مالی به صورت کتبی عقد نمایید که شامل مشخصات هویتی و همچنین حقوق و مسائل مربوط به دو طرف یعنی مالک و مستاجر باشد. پس از بررسی تکمیل شده قرارداد نسبت به امضای آن اقدام نمایید.

در اتریش قرارداد اجاره به دو صورت محدود و نامحدود تنظیم می گردد اگر قرارداد به صورت محدود باشد باید مدت زمان اجاره بطور صریح در آن قید شود. اجاره بهای مسکن با توافق صاحب ملک و مستاجر تعیین می گردد. اجاره بها به علاوه هزینه های بخش مشترک ساختمان نظیر آب و برق و گاز جزو هزینه هایی است که برای اجاره یک محل مسکونی باید پرداخت نمود. باید به این نکته توجه داشت که در قراردادهای به صورت محدود تنها در شرایطی که بطور واضح در قرارداد قیدشده باشد؛ امکان فسخ وجود دارد. پس حتما در زمان تنظیم تمام شرایط را صریحا قید نمایید. طبق قانون اتریش هر فرد فقط 3 روز بعد از نقل مکان به محل سکونت جدید فرصت دارد تا آدرس جدید خود را به شهرداری ابلاغ نماید.

اجاره خانه در آلمان

افرادی که با ویزای تحصیلی و یا کاری وارد کشور آلمان می شوند در ابتدا برای کاهش هزینه های خود به دنبال خوابگاه و یا پانسیون هستند و در اقدامات بعدی به دنبال اجاره آپارتمان هستند زیرا با آشنایی با دوستان خود می توانند اجاره مسکن را تقسیم کرده و هزینه های خود را کاهش دهند. تمامی روزنامه های محلی آلمان عموما در شماره های آخر روزنامه در آخر هفته آگهی های اجاره مسکن را منتشر می نماید. این آگهی می تواند از سوی مالک یک خانه باشد یا از سوی مستاجری که قصد جا به جایی دارد. البته مستاجرین نیز با ذکر شرایط خود نیز می توانند آگهی برای یافتن خانه منتشر نمایند تا مالکین در صورت تمایل با آنها تماس بگیرند. عموما برای کاهش هزینه چاپ، نشر آگهی ها با علائم اختصاری صورت می گیرد. بعضی از این علائم و معانی آنها به شرح زیر می باشد:

  • MMK: اجاره بهای 2 ماه در ابتدا اخذ می شود.
  • EBK: آشپزخانه دارای تجهیزات می باشد.
  • Stpl: فضای (متراژ) پارکینگ
  • NFL: محوطه (متراژ) قابل استفاده
  • TG: پارکینگ از نوع زیرزمینی می باشد.
  • Zi: (تعداد) اتاق ها
  • Wfl: (ابعاد) فضای قابل سکونت

هزینه اجاره مسکن در آلمان و اتریش

شرایط اجاره مسکن در آلمان

بطور کلی هزینه اجاره مسکن در شهرهای بزرگ آلمان نظیر مونیخ، برلین، فرانکفورت و غیره، برای هر متر مربع حداقل 10€ می باشد که این اجاره بها با توجه به شرایط و امکانات ملک مانند بهره مندی امکانات مدرن، تعداد اتاق ها و غیره متغیر است. هزینه های مسکن در شهرهای بخش شرقی آلمان کمتر از شهرهای بخش غربی آن می باشد. از جمله شهرهایی که دارای اجاره بهای کم هستند می توان به هاله، برلین، درسدن، لایپزیک اشاره نمود.

در آلمان انجمنی با عنوان انجمن مستاجران وجود دارد که به افراد مستاجرب که در آن عضو هستند برای عقد قرارداد کمک می نمایند این کمک به این صورت است که قبل از امضا قرارداد توسط این انجمن بازبینی می شود تا از سوءاستفاده های احتمالی غیره جلوگیری نمایند. علت وجود چنین انجمنی به این دلیل است که در آلمان بصورت عرف ممکن است اجاره 2 یا 3 ماه را جلوتر اخذ نمایند از این رو این بررسی برای مستاجران اهمیت دارد. همچنین می توان به خانه هایی در آلمان اشاره نمود که به صورت اشتراکی استفاده می شود و هزینه آنها به مراتب کمتر از خانه های دیگر است به این خانه ها WG هم گفته می شود. همچنین در اتحادیه اروپا (EU) مستاجر از حقوق خوبی بهره مند است؛ به این صورت که اگر بندی در قرارداد غیرقانونی باشد؛ قرارداد باطل و رای به نفع مستاجر صادر می شود.

هزینه اجاره مسکن در آلمان و اتریش

هزینه اجاره مسکن در آلمان و اتریش به شرح زیر می باشد:

نوع آپارتمان در آلمانقیمت به یورو
آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر €730
آپارتمان 1 خوابه در خارج از رکز شهر €550
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر €1390
آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهر €1035

اجاره بها در اتریش به شرح ذیل است:

نوع آپارتمان در اتریشقیمت به یورو
آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر €710
آپارتمان 1 خوابه در خارج از رکز شهر €570
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر €1340
آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهر €1025

حالا اگر این هزینه ها را فقط در مورد هزینه اجاره آپارتمان تک خواب در هر دو کشور آلمان و اتریش در سال 2023 مقایسه کنیم. متوجه خواهیم شد که هزینه اجاره مسکن در اتریش کمی پایین تر از همین هزینه در آلمان می باشد:

هزینه اجاره مسکن در اتریش

افزایش اجاره بها در آلمان و اتریش

با توجه به پایین بودن نرخ تورم در دو کشور آلمان و اتریش، قیمت اجناس مختلف و همچنین اجاره مسکن به مرور زمان در این کشورها افزایش چشمگیری نخواهد داشت. این در حالی است که برخی از کشورهای دنیا تورم بالایی دارند و واحد پول رسمی آن نیز ارزش و اعتبار زیادی ندارد در نتیجه مردم آن ها قدرت خرید کمی دارند. این در حالی است که در آلمان و اتریش مردم از قدرت خرید بالا و امکانات رفاهی و اجتماعی زیادی برخوردار می باشند. در جدول ذیل نرخ تورم در دو کشور اتریش و آلمان بررسی شده است:

نام کشورنرخ تورم در سال 2023
آلمان%1.35
اتریش%1.49

نحوه محاسبه کرایه خانه در آلمان و اتریش

مالکین مسکن در این دو کشور از دو روش برای محاسبه و اخذ اجاره بها استفاده می نمایند: یکی آنکه فقط هزینه اجاره بهای ملک، با توافق دو طرف در اجاره نامه بطور صریح قید می گردد. و دیگری آن که به منظور بهره مندی هر چه بیشتر از امکانات و خدمات رفاهی هزینه هایی همچون جمع آوری زباله ها، سیستم حرارتی گرمایشی، رسیدگی و نظافت قسمت های همگانی ساختمان، مالیات، آب مصرفی به عنوان هزینه جانبی به بهای اجاره اضافه می گردد.

در پایان خاطر نشان می نماییم که دولت آلمان هزینه های زندگی یک دانشجو در ابن کشور را ماهانه حدود 867€ (یورو) تخمین زده است. این در حالی است که مطابق گزارش آماری منتشره توسط وب سایت Studyinaustria.at میانگین هزینه زندگی هر دانشجوی بین المللی در کشور اتریش ماهیانه به حدود EUR 1200 (یورو) می رسد. پس همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، هزینه زندگی دانشجوئی در آلمان به مراتب پایین تر از اتریش 2023 می باشد:

مقایسه هزینه زندگی دانشجوئی در آلمان و اتریش

چنانچه در پی کسب اطلاعات بیشتری در زمینه راههای مهاجرت به آلمان یا راههای مهاجرت به اتریش هستید و خواهان آگاهی از هزینه تحصیل و زندگی در آلمان و هزینه زندگی در اتریش هستید، با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

سوالات متداول درباب اجاره مسکن در آلمان و اتریش

متقاضیان اجاره مسکن در آلمان و اتریش با سوالات زیر روبرو می شوند:

  • اجاره مسکن در اتریش به چه ترتیبی است؟ تقسیم بندی خانه ها در اتریش به این نحو است: گروه A متشکل از سالن ورودی، (1) اتاق، آشپزخانه، حمام، تجهیزات جدید حمام، یک سیستم تأمین حرارت (گرمایش از کف، معادل آن گرمایش ثابت و آب داغ می باشد.) گروه B شامل اتاق ها، آشپزخانه، سالن، سرویس بهداشتی، استانداردهای لازم، تجهیزات جدید حمام می شود. گروه C خانه ای که فاقد نقطه مصرفی آب و سرویس بهداشتی است.
  • شرایط انعقاد قرارداد اجاره مسکن در اتریش چگونه است؟ در کشور اتریش انعقاد قرارداد به صورت کتبی و شفاهی امکان پذیر است. با وجود این که قرارداد شفاهی در این کشور از ارزش قانونی برخوردار است اما سعی کنید قراردادها را بر پایه اقامت از طریق تمکن مالی به صورت کتبی عقد کنید.
  • اجاره منزل در اتریش در چند قالب صورت می گیرد؟ در اتریش قرارداد اجاره به دو صورت محدود و نامحدود تنظیم می شود. اگر قرارداد به صورت محدود باشد باید مدت زمان اجاره بطور صریح در آن قید گردد.
  • اجاره بهای منزل در اتریش بر چه معیاری انجام می شود؟ اجاره بهای مسکن با توافق صاحب ملک و مستاجر تعیین می شود. اجاره بها به علاوه هزینه های بخش مشترک ساختمان نظیر آب و برق و گاز جزو هزینه هایی است که برای اجاره یک محل مسکونی باید پرداخت کرد.
  • اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز و حومه شهرها چقدر هزینه دارد؟ 710€ (یورو) میزان هزینه ماهانه آن در مرکز شهر است و 550€ (یورو) همین میزان در حومه شهر است.
  • اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز و حومه شهرها چقدر هزینه دارد؟ 53€ (یورو) میزان هزینه ماهانه آن در مرکز شهر وین است و 614.95€ (یورو) در حومه شهر است. و در مرکز شهر برلین حدود EUR 843.21 (یورو) و در حومه این شهر در حدود EUR 633.11  (یورو) می باشد.
5/5 - (10 امتیاز)

23 دیدگاه برای “اجاره مسکن در آلمان و اتریش

  1. علی گفت:

    اخز ویزای کار اتریش چقدر تول میکشه
    و چند می گیرید برا اقدام

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      آیا پیشنهاد کاری دارید؟
      برای کسب اطلاعات دقیق باید با مشاورین ما در موسسه تماس بگیرید

  2. میثم گفت:

    سلام برای تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد همراه دانشجی همزمان امکان ورود به اتریش رادارد ایا و همراه اجازه کار دارد شرایط سنی 38 سال مشکلی برای رفتن به این کشور نیست

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      به صورت همزمان که ویزای در این کشور صادر نمی شه.
      اگر فاصله تحصیل در این مقطع قبلی قابل پوشش دادن باشه بله می شه

  3. Amir گفت:

    سلام حدوداً چقدر پول ایرانی می خواهد که در آلمان در دانشگاه رایگان پزشک شویمو و در مکانی شروع به کار کنیم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      دانشگاه های آلمان رایگان نیستند و دانشجویان خارجی باید حدود 1000 یورو در سال برای ثبت نام در دانشگاه پرداخت کنند ولی چون هزینه ها کم هست با عنوان رایگان از اون ها یاد میشه.
      هزینه زندگی شما هم ماهیانه حدود 1000 یورو هست که میشه کار کرد و البته بخش زیادی از این هزینه ها رو تامین کرد.
      میشه گفت سالی حدود 13000 یورو نیاز خواهید داشت که چیزی در حدود 400 میلیون تومان میشه

  4. پارسا گفت:

    سلام اخذ ویزای آلمان چقدر طول می‌کشه ؟
    در دبیرستان تحصیل می‌کنم.شرایط دبیرستان های اونجا چطور هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اخذ پذیرش در دبیرستان باید ابتدا مشاوره بشید

  5. زیبا گفت:

    با سلام بنده ساکن اتریش هستم قرارداد اجاره بنده به پایان رسیده می خواستم بدانم مالک جهت تمدید مجدد چقدر می تواند اجاره را اضافه کند. با تشکر

    1. داوری گفت:

      سلام
      اینکه میفرمائید در خصوص مهاجرت نیست و به روابط موجر و مستاجر بستگی داره

  6. Sana گفت:

    تا اخذ ویزا چقدر زمان میبره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اخذ ویزای چه کشوری؟

  7. ترانه گفت:

    مرسی از اطلاعات عالیتون خواهر من با موسسه شما برای ویزای جستجوگر اتریش اقدام کرده و این مقالع خیلی مارو کمک کرد

  8. مهسا گفت:

    سلام و تشکر از سایت خوب شما
    اجاره ملک به صرفه تر هست یا خرید ملک؟

    1. رهنما گفت:

      سلام و احترام
      اجاره ملک با توجه به مالیات هایی که در امر خرید ملک وجود دارد امری به صرفه تر است.

  9. بیژن مرتضوی گفت:

    آیا بیشتر مالکین، افراد حقیقی هستند یا شرکت ها؟

    1. رهنما گفت:

      دوست عزیز آمار دقیقی در این خصوص منتشر نشده است.

  10. ali ram گفت:

    بابت مطلب مفیدتون تشکر میکنم اگه امکانش هست در مور شرایط مسکن در انگلیس هم مطلب بذارید

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      مقاله خرید ملک در انگلستان را مطالعه فرمایید.

  11. hiva گفت:

    ba tashakor az site khooobetoon aya emkane trke tehsil va kar kardan dar alman va ya otrish vojoood darad?

    1. داوری گفت:

      سلام
      رزومه تون رو بفرستید تا راهنماییتون کنم

  12. کامیار گفت:

    اگر بخوایم در این کشورها مسکن بخریم هزینه ها به چه صورته؟

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      مقاله اقامت اتریش از طریق خرید ملک یا خرید ملک در آلمان راهنمای مناسبی برای شما میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *