مهاجرت

اخذ اقامت بلاروس از طریق پناهندگی

اخذ اقامت بلاروس از طریق پناهندگی

طبق آمار اعلام شده تعداد بسیار محدودی توانسته اند جهت اخذ اقامت بلاروس از طریق پناهندگی اقامت این کشور بلوک شرق اروپا را بدست آورند. با توجه به ثبات سیاسی کشور بلاروس، فقط 891 نفر به صورت پناهجوی رسمی در این کشور ساکن هستند که این آمار مربوطه به سال های اخیر می­ باشد. دولت بلاروس، مخالفان سیاسی خود را محکوم به خروج از خاک این کشور کرده است.

  • بهترین مسیر مهاجرت به بلاروس چیست؟
  • آیا می توان با سن کم در بلاروس پناهنده شد؟
  • آیا بلاروس پناهجو می پذیرد؟
  • آیا پناهجویان در بلاروس امکان کار خواهند داشت؟
  • روش اصلی اخذ اقامت بلند مدت بلاروس از طریق پناهندگی چیست؟

به همین دلیل این کشور دنبال افراد فعالی است که توانایی تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی را دارند. هر سال شاهد حضور حدود 200 نفر متقاضی پناهندگی در این کشور هستیم که اکثر پناهجویان از کشور افغانستان می­ باشند. از سال 2013 تا به امروز تعداد پناهندگان کشور سوریه رو به افزایش است و همچنین مهاجرانی از گرجستان به این کشور مهاجرت کرده اند. لازم به ذکر است موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تنها برای مهاجرت قانونی به بلاروس راهنمایی می نماید و اقدامی جهت پناهندگی در بلاروس ندارد.

پناهندگان کشور بلاروس

اکثر پناهجویان از کشورهای درگیر جنگ و یا درگیری­ های قومی می ­باشند که به دلایل زیر، تعداد پناهندگان از قاره آسیا رو به افزایش است:

  • مرز باز کشورهای روسیه و بلاروس
  • ساخت یک مرز مشترک خارجی با سرتاسر کشورهای عضو اتحادیه

مهاجران پناهجو به منظور ممانعت از پیگرد قانونی برای عبور غیر قانونی از مرز، بازرسی می­ شوند. قوانین پناهندگی این کشور بر طبق مقررات بین المللی کنوانسیون 1951 ژنو و قراداد 1967 سازمان ملل می ­باشد. کشور بلاروس هیچ اردوگاهی برای متقاضیان پناهنده ایجاد نکرده و تنها تعدادی مرکز اسکان موقت را احداث کرده است. متقاضیان پناهنده پس از 7 سال سکونت در جمهوری بلاروس، قادر خواهند بود برای تابعیت این کشور اقدام نمایند. اخذ اقامت بلاروس از طریق پناهندگی برای متقاضیان امکان پذیر می­ باشد، در صورتی که این افراد به قوانین ملی جمهوری بلاروس احترام بگذارند.

آمار پناهندگی در کشور بلاروس

از سال 1997 تا به امروز، بیش از 3 هزار نفر از 33 کشور مختلف برای پناهندگی در جمهوری بلاروس اقدام کرده ­اند. نرخ پذیرش در این کشور بسیار بالاتر از سایر کشورها می ­باشد. میانگین درخواست پناهندگی به کشور بلاروس، 3.7% از سراسر جهان می­ باشد. یکی از شخصیت ­های مشهور پناهجو در کشور بلاروس، رئیس جمهور خلع شده قرقیزستان به نام قربان بیک باقی اف می باشد.

در سال 2010 در جریان یک کودتا در کشور قرقیزستان، قربان بیک باقی اف مجبور به فرار و برای اخذ پناهندگی به کشور بلاروس مهاجرت کرد. هنوز وی به عنوان مهمان توسط رئیس جمهور کشور بلاروس، پناهنده این کشور می ­باشد. وی به همراه 4 نفر از افراد خانواده ­اش به جمهوری بلاروس مهاجرت و از راه هوایی وارد خاک این کشور شد، وی اکنون یک شهروند بلاروس محسوب می شود. در حال حاضر کشور بلاروس، در مقایسه با قرقیزستان و کشور روسیه، به دنبال پناهنده بیشتر می­باشد. زمانیکه فردی تقاضای پناهندگی می ­نماید، بدین معنی است که از وزارت جمهوری بلاروس می­خواهد تا وی را به مانند یک پناهنده معرفی نماید.

مهاجرت و اخذ اقامت بلاروس از طریق پناهندگی

قوانین مربوط به پناهندگی و حقوق بشر بسیار دشوار می ­باشد و زمانیکه متقاضی درخواست پناهندگی می­ نماید، مسئولان وی را یک پناهجو می­ نامند. مسئله پناهندگی پدیده جدیدی نیست و از زمان­ های قدیم مردم به دلیل ستم، جنگ، مشکلات داخلی و غیره به پناهندگی کشورهای مختلف متوسل می­ شدند. شباهت­ های زیادی بین پناهندگی در زمان­ های قدیم مخصوصا در زمان جنگ جهانی دوم و پناهندگی در زمان حال وجود دارد.

مهاجرت و اخذ اقامت بلاروس از طریق پناهندگی

مدارک لازم برای اخذ اقامت بلاروس از طریق پناهندگی

مدارک درخواست پناهندگی در کشور بلاروس شامل موارد زیر هستند:

  • اگر متقاضی دارای همراه باشد، در زمان مصاحبه باید همسر و فرزندان، همراه متقاضی باشند و همچنین مشخصات آنها برای درخواست پناهندگی باید ارائه گردد
  • ارائه مدارک هویتی مانند پاسپورت و شناسنامه
  • اثر انگشت و عکس برای ثبت درخواست پناهندگی

در اغلب موارد برای کلیه خانواده متقاضی، یک کارت صادر می ­گردد که نشانگر پناهجو بودن این افراد می ­باشد.

انواع پناهندگی در کشور بلاروس

پناهندگی در جمهوری بلاروس، جنبه ­های مختلفی دارد که در این کشور به بی پناهان و متقاضیان صلح و آرامش، اهمیت داده می­ شود. انواع پناهندگی در این کشور شامل موارد زیر می­ باشد:

  • پناهندگی سیاسی
  • پناهندگی اقتصادی
  • پناهندگی نظامی

در قوانین جمهوری بلاروس ذکر این نکته لازم است که اکثر متقاضیان خارجی برای ورود به این کشور می­بایست ویزا دریافت نمایند. اخذ اقامت بلاروس از طریق پناهندگی، راهی بسیار سخت می ­باشد که مشکلات زیادی برای متقاضیان در پی خواهد داشت.

انواع ویزای ورود به کشور بلاروس در 2021

انواع ویزای ورود به کشور بلاروس در سال 2021 عبارتست از:

نوع ویزاشرح
ویزای ترانزیت نوع Bویزای ترانزیت برای مهاجرت و حمل و نقل از راه خاک کشور روسیه به جمهوری بلاروس انجام می­ گیرد.
ویزای کوته مدت نوع Cاز جمله راه­ های اخذ ویزای می­توان به گردشگری، آموزش و پرورش، کسب و کار، دیدار خصوصی و غیره اشاره کرد. حداکثر مدت اعتبار ویزای کوتاه مدت 90 روز می­باشد.
ویزای بلند مدت نوع Dدر مواردی که مدت اقامت یک متقاضی خارجی در جمهوری بلاروس بیش از 90 روز باشد، اعتبار ویزا به یک سال تبدیل می گردد.

ویزای بلند مدت اکثرا جهت اشتغال، همکاری و شرکت در ورزش و مسابقات، رویدادهای فرهنگی و روزنامه نگاری صادر می­گردد. مدت ویزا به نوع درخواست بستگی دارد. منتهی کسانی که قصد زندگی در بلاروس برای مدت طولانی یا کوتاه را دارند باید به هزینه ها توجه داشته باشند. هزینه های زندگی یک نفره در بلاروس و ترکیه در سال 2021 در نمودار ذیل مقایسه می شود:

هزینه های زندگی یک نفره در بلاروس و ترکیه

شرایط اخذ اقامت بلاروس از طریق پناهندگی

یکی از پرکاربرد ترین انواع ویزا، ویزای کوتاه مدت می ­باشد که اغلب اعتبار آن حدود 90 روز است. این ویزا تقریباً برای تاجرین استفاده می ­شود. متقاضیان به محض ورود به خاک کشور بلاروس، برای اخذ ویزای قانونی باید به ادارات مربوط به پناهندگی مراجعه نمایند. اکنون متقاضی باید شرایط خود را بیان نماید و در صورتی که با قوانین جمهوری بلاروس هم خوانی داشته باشد، می تواند برای اقامت دائم و در نهایت پناهندگی اقدام نماید.

در مجموع می توان گفت مهاجرت از طریق پناهندگی مشکلات و سختی های زیادی دارد و هر کسی نمی­تواند این سختی­ ها را تحمل نمایند. متقاضیان می توانند از راه قانونی بخصوص از راه تحصیل در کشور بلاروس اقدام نمایند. زیرا این کشور دانشگاه­ های خوبی بخصوص در رشته پزشکی دارد و احتیاج به هیچ گونه مدرک زبانی برای پذیرش در بلاروس نمی­باشد. هزینه زندگی و تحصیل نیز در کشور بلاروس بسیار ارزان و پایین می ­باشد. اخذ اقامت بلاروس از طریق پناهندگی، مخصوصا برای اتباع ایرانی راهی دشوار و بسیار سخت و غیر قانونی است که به هیچ عنوان توصیه نمیگردد. قبل از اقدام به مهاجرت به بلاروس برای آگاهی از روش های مهاجرت قانونی با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *