مهاجرت

اخذ تابعيت هنگ كنگ از طريق تولد

قوانین اخذ تابعيت هنگ كنگ از طريق تولد

همچون سایر روش های مهاجرتی به برترین کشورهای جهان، اخذ تابعيت هنگ كنگ از طريق تولد نیز دارای قوانین و شرایط خاصی می باشد. هنگ کنگ کشوری تازه مستقل شده از چین است اما هنوز به عنوان یکی از شهرهای این کشور شناخته می شود. اگر قصد دارید از شرایط اخذ تابعيت هنگ كنگ از طريق تولد، قوانین اخذ تابعيت هنگ كنگ از طريق تولد و سایر موارد مرتبط مطلع شوید می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تا انتهای این نوشتار همراه باشید.

  • آیا هنگ کنگ مقصد مناسبی برای تولد فرزند به حساب می آید؟
  • مزایای تولد در هنگ کنگ برای والدین چیست؟
  • آیا می توان با تولد، در هنگ کنگ تابعیت این کشور را به دست آورد؟
  • آیا شرایط بیمارستان های هنگ کنگ برای تولد فرزند مناسب است؟
  • شرایط اعطای تابعیت در هنگ کنگ از طریق تولد چیست؟

قوانین اخذ تابعيت هنگ كنگ از طريق تولد در 2024

قانون تابعیت چینی در سال 2024، کسب، انتقال و از دست دادن تابعیت چینی افراد را تعیین می کند. این قانون مبتنی بر اصل خون است، به این معنی که یک فرزند که دارای یک پدر و مادری چینی است معمولاً تابعیت را از بدو تولد بدست می آورد. اصل خون یک اصل از قانون تابعیت است که شهروندی آن توسط ملیت یا قومیت یکی از والدین تعیین می شود یا بدست می آید.


کودکان در بدو تولد ممکن است به طور خودکار شهروند یک کشور خاص باشند، در صورتی والدین آنها تابعیت آن ایالت یا هویت ملی، فرهنگی یا سایر ریشه های خود را داشته باشند. در قانون اساسی چین آمده است که همه اشخاص دارای تابعیت چین، شهروندان چین هستند. اگرچه در عمل، تابعیت سرزمین اصلی چین هوکو است، درحالیکه دو منطقه ویژه اداری هنگ کنگ و ماکائو، هر یک قوانین مربوط به حقوق اقامت در این سرزمین ها را دارند.

قانون تابعیت هنگ کنگ برای چینی ها

به صورت تئوری، قانون ملیت چینی برای اتباع چینی مقیم در هر سه بخش انتخابی جمهوری خلق چین، یعنی سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ و ماکائو به طور قانونی قابل اجرا است. با این حال، به دلیل تاریخ پیچیده سارها (مناطق ویژه اداری چین) در هنگ کنگ و ماکائو، توضیحات ویژه در مورد قانون ملیت توسط کنگره ملی خلق قبل از واگذاری هنگ کنگ و ماکائو انجام شده است.

این تفسیرها، که فقط در مورد ساکنان دائم هنگ کنگ یا ماکائو قابل استفاده است، یک طبقه جداگانه از ملیت چینی را منحصر به فرد برای سارها خصوصاً با کسب و از دست دادن تابعیت از ملیت چینی ساکنان سرزمین اصلی چین با هوکو ایجاد کرده اند که بسیار متفاوت است. این قانون در جلسه سوم پنجمین کنگره ملی چین تصویب شد و با دستور شماره 8 رئیس کمیته دائمی کنگره ملی چین و از 10 سپتامبر 1980 لازم الاجرا شد.

تاریخچه اخذ تابعيت هنگ كنگ از طريق تولد

تاریخچه اخذ تابعيت هنگ كنگ از طريق تولد

پیش از تأسیس دولت کمونیست در سال 1949، قانون تابعیت جمهوری چین، تصویب شده در سال 1929، مبنای ملیت چینی برای چینی های مقیم چین در سرزمین اصلی چین بود. قانون تابعیت چین در سال 1929 تنها در تایوان پس از سال 1949 هنگامی كه دولت كومینتانگ جنگ داخلی را از دست داد اجرا شد تا اینكه در سال 2000 اصلاح شد. از زمان استقرار رژیم کمونیستی در 1 اکتبر 1949 تا 9 سپتامبر 1980، چین هیچ قانونی برای ملیت قانونی نداشت جز پیمان دوگانگی ملیت چین و اندونزی مصوب 1955 که یک پیمان دوجانبه بین چین و دولت سوکارنو اندونزی به جای یک قانون بود. از دوره بین سال های 1949 تا 1955، چین تابعیت دوگانه را مانند تایوان به رسمیت شناخت، بنابراین این پیمان نخستین مقرره در تاریخ چین بود که تابعیت دوگانه بین چین و سایر کشورها را ممنوع اعلام کرد.

در 10 سپتامبر 1980، قانون فعلی و تنها قانون ملی تابعیت چین به مرحله اجرا درآمد. با این حال، خود این قانون به دلیل منسوخ بودن مورد انتقاد قرار گرفته است زیرا بسیاری از کشورها قوانین تابعیت خود را اصلاح کرده اند تا از دهه 1990 اجازه تابعیت مضاعف را بدهد و نظرات درباره اینکه آیا چین باید به طور کامل اجازه تابعیت دوگانه را بدهد، دائماً منجر به بحث های داغ شده است.

شرایط اخذ تابعيت هنگ كنگ از طريق تولد

قانون تابعیت چینی عمدتا بر اساس اصل خون فعالیت می کند، اگرچه نوع دیگری از قانون تابعیت (اصل خاک) برای هر شخص تابع چینی که در هنگ کنگ و ماکائو متولد شده است صدق می کند. در اول اکتبر 1949، بیشتر اتباع جمهوری چین که در سرزمین اصلی چین باقی مانده بودند، به عنوان اتباع جمهوری خلق شناخته شدند. مطابق قانون ملیت، شخص می تواند در صورت برآورده شدن یکی از شرایط زیر، تابعیت چینی را از بدو تولد در چین بدست آورد:

  • حداقل یکی از والدینش تابعیت چینی دارد.
  • والدین هر دو در چین مستقر شده اند که بی تابعیت هستند، یا تابعیت آنها مشخص نمی شود.

ثبت تولد در هنگ کنگ در 2024

تولد فرزند باید در دفتر ثبت ولادت منطقه ای که در آن فرزند به دنیا آمده است ثبت شود. والدین موظف نیستند فرزند خود به همراه خود را برای ثبت تولد به ثبت احوال آورند. در مورد فرزند مشروع، تولد می تواند توسط پدر یا مادر ثبت شود. اگر کودک قبل از ورود به بیمارستان یا درمانگاه متولد شده باشد یا زایمان در طی یک سال ثبت نشده باشد، تولد باید در اداره ثبت احوال و مرگ و میر ثبت شود. همچنین در مورد فرزند مشروع، حضور هر یک از والدین کافی است. برای ثبت نام تولد مدارک اصلی زیر لازم است:

  • گواهی ازدواج والدین (اگر گواهی ازدواج به زبان چینی یا انگلیسی نوشته نشده باشد، ترجمه معتبر از این موارد لازم است)
  • کارت شناسایی دائمی والدین هنگ کنگ (برای ساکنین دائمی هنگ کنگ)
  • شناسنامه های والدین و مدارک معتبر مسافرتی (به عنوان مثال گذرنامه، اسناد هویتی و غیره)
  • مدارک سفر والدین به محض ورود به هنگ کنگ (به عنوان مثال گذرنامه، اجازه خروج از مسافرت به و از هنگ کنگ و ماکائو و غیره)

در مورد فرزند نامشروع و نام پدر در ثبت نام باید شرایط زیر اعمال شود:

  • بنا به درخواست مشترک والدین، ​​هر دو باید شخصاً در ثبت نام شرکت کنند تا درخواست مشترک را انجام دهند.
  • بنا به درخواست مادر، او شخصاً باید در رجیستری شرکت کند.
  • پدر باید در صورت نیاز به صورت قانونی اعلام کند که پدر نوزاد است.
  • اگر کودک به سن 16 سالگی رسیده باشد، رضایت کتبی کودک برای ثبت نام آن شخص به عنوان پدر خود لازم است.

مراحل درخواست ثبت تولد در هنگ کنگ

طبق آیین نامه مربوطه، بعد از انجام عمل زایمان، سند تولد نوزاد یا ثبت تولد نوزاد در بیمارستانی که تولد صورت گرفته است، ثبت می شود. برای ثبت نام تولد نوزاد تازه متولد شده، والدین موظفند قبل از قرار ملاقات از طریق اینترنت یا سامانه رزرو تلفنی اقدام کنند. هر دو کانال خدمات شبانه روزی ارائه می دهند و خدمات رزرو وقت ملاقات رایگان است. قبل از انتخاب تاریخ قرار ملاقات، والدین باید با بیمارستان محل تولد كودك تأیید كنند تا اطمینان حاصل كنند كه زایمان توسط ثبت احوال ثبت شده است. پس از قرار ملاقات، اطلاعات ارائه شده باید با اطلاعات مربوط به تولد نوزاد مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت، رزرو قرار ملاقات قابل پردازش نیست. قرار ملاقات به صورت براساس داده می شود.

درباره پاسپورت هنگ کنگ

اسناد مسافرتی رسمی هنگ کنگ قبل از سال 1997 شامل گواهی هویت هنگ کنگ، شهروندان وابسته به انگلیس، شهروندان ملی بریتانیا خارج از کشور و گذرنامه بریتانیا بود. پس از سال 1997، گذرنامه های شهروندان ملی بریتانیا خارج از کشور و گذرنامه بریتانیا هنوز معتبر هستند اما گواهی هویت هنگ کنگ و گواهی شهروندان وابسته به انگلیس دیگر استفاده نمی شوند. گذرنامه منطقه ویژه اداری هنگ کنگ گذرنامه ای است که فقط به ساکنان دائم هنگ کنگ ارائه می شود که تابعیت چینی نیز دارند.

با توجه به قانون اساسی ویژه منطقه اداری هنگ کنگ، از انتقال حاکمیت در 1 ژوئیه 1997، گذرنامه توسط اداره مهاجرت از دولت هنگ کنگ تحت مجوز از دولت مرکزی مردم جمهوری خلق چین صادر شده است. از آنجا که زبان های رسمی هنگ کنگ چینی و انگلیسی است، گذرنامه به دو زبان چینی و انگلیسی چاپ می شود. معیارهای واجد شرایط بودن برای درخواست پاسپورت هنگ کنگ به شرح زیر است:

  • تابعیت چین
  • اقامت دائم در هنگ کنگ
  • شناسنامه معتبر هنگ کنگ

برای کسب اطلاعات از شرایط تحصیل در هنگ کنگ، مهاجرت به هنگ کنگ، سرمایه گذاری در هنگ کنگ و یا اشتغال در این منطقه اداری می توانید مقالات منتشر شده توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت را مطالعه بفرمایید.

پرسش های کلیدی درباره ثبت تولد در هنگ کنگ

بسیاری از افراد به دنبال آن هستند که بتوانند از طریق تولد، اقامت یکی از کشورهای خارجی را برای خود به دست آورند. می توان به این نکته اشاره کرد که هنگ کنگ یکی از کشورهایی است که انتخاب آن برای تولد نمی تواند مناسب باشد. روند مهاجرت به این کشور شاید مناسب باشد ولی برای تولد نمی تواند گزینه ای مناسب باشد. در این رابطه پرسش هایی پیش می آید که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • آیا هنگ کنگ قانون خاک را اجرا می کند؟ خیر این کشور از قانون خون تبعیت می کند. در نتیجه فقط فرزند متولد شده از شهروندان هنگ کنگی می توانند به این مهم دست پیدا کنند.
  • مهم ترین مزیت تولد فرزند در هنگ کنگ چیست؟ در حقیقت می توان به این نکته اشاره کرد که بجز موارد بهداشتی، هیچ مزیت اقامتی در این کشور وجود ندارد.
  • چرا تولد در هنگ کنگ می تواند امتیازهایی داشته باشد؟ در شرایط کنونی، اقامت در این کشور از طریق تولد فرزند ممکن نیست. همین مسئله می تواند تولد در این کشور را کمی بی ارزش کند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *