مهاجرت

مهاجرت به ارمنستان از طریق تولد فرزند

مهاجرت به ارمنستان از طریق تولد فرزند

بر طبق قوانین مهاجرتی ارمنستان، مهاجرت به ارمنستان از طریق تولد فرزند صرفا بر مبنای قانون تابعیت و اخذ پاسپورت ارمنستانی امکان‌ پذیر است. همان طور که می دانید تابعیت هر کشور بر اساس 2 قانون اصل خون و اصل ارث به افراد اعطا می شود. قانون تابعیت ارمنستان بر اساس اصل خون یا jus sanguinis می باشد و یکی از سریع‌ ترین راه‌ های اخذ تابعیت و شهروندی ارمنستان از طریق تولد است. اما این روش مهاجرتی نیز دارای شرایط خاص خود می باشد. شما عزیزان می توانید پاسخ هرگونه سوال در مورد مهاجرت به ارمنستان و نیز مهاجرت به ارمنستان از طریق تولد فرزند را از موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت دریافت کنید.

  • آیا می توان در ارمنستان زایمان کرد؟
  • هزینه زایمان در ارمنستان چقدر است؟
  • مزایای زایمان در ارمنستان برای کودک و والدین او چیست؟
  • آیا می توان از طریق تولد اقامت ارمنستان را به دست آورد؟

زندگی در ارمنستان

ارمنستان که به طور رسمی جمهوری ارمنستان خوانده می‌شود، کشوری در جنوب ناحیه قفقاز واقع در آسیای غربی بر روی ارتفاعات ارمنستان می‌باشد. این کشور با کشورهایی مثل ایران در جنوب و آذربایجان در شرق و نیز با کشور ترکیه در غرب همسایه است. ارمنستان از جمله کشورهایی با سابقه تمدنی طولانی و متاثر از تاریخ و فرهنگ ایرانی می‌باشد. این کشور در سال 1918 و به‌دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رسما اعلام استقلال کرد و به‌ عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخته شد. هزینه زندگی در ارمنستان را می توانید در محتوا لینک شده مطالعه کنید.


ارمنستان عضوی از اتحادیه اقتصادی اروپا (EEU)، شورای اروپا و سازمان معاهده امنیت ومشترک است. ارمنستان کشوری محاط در خشکی در منطقه جنوب قفقاز است که در کوه‌های قفقاز جنوبی واقع شده است. همچنین ارمنستان دارای مساحت قلمرویی 29743 کیلومتر مربع است. قلمرو کشور ارمنستان عمدتا کوهستانی ولی با مناظر بکر و طبیعی است که یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگران به این کشور می‌باشد. اقتصاد ارمنستان عمدتا متکی بر سرمایه‌گذاری و حمایت از خارج است. قبل از اعلام استقلال، اقتصاد ارمنستان عمدتا بر پایه صنعت بود و به‌طور محسوسی نیز مستقل از منابع خارجی بود. اخیرا، شرکت Intel موافقت کرده است که مرکز تحقیقاتی در ارمنستان افتتاح کند و نیز شرکت‌های فناوری دیگر، رشد صنعت تکنولوژی در این‌کشور را ضمانت کرده‌اند.

مهاجرت به ارمنستان

راه‌ های مختلفی برای مهاجرت به ارمنستان پیش روی متقاضیان قرار دارد. مهاجرت به ارمنستان در وهله اول به هدف شما از مهاجرت و نوع فعالیتی که در آنجا انجام می دهید، بستگی دارد. انواع راه‌های مهاجرت به ارمنستان عبارتند از:

  • از طریق کار
  • از طریق سرمایه گذاری (شامل ثبت شرکت، خرید ملک، کارآفرینی)
  • از طریق تولد فرزند
  • از طریق ازدواج
  • از طریق تحصیل
  • از طریق پناهندگی

انواع ویزاهای مهاجرتی ارمنستان در 2024

بر اساس این روش های مهاجرتی، دولت ارمنستان در سال 2024 به متقاضیان مهاجرت به ارمنستان ویزاهای 3 گانه زیر را اعطاء می کند:

  • ویزای توریستی: این نوع ویزا ویژه شهروندان خارجی می باشد که به قصد گردشگری، درمان و یا دیدار خانواده و فامیل به ارمنستان می آیند و مدت اعتبار ویزای توریستی یک ساله است و به شرط احراز صلاحیت اولیه نیز قابل تمدید است.
  • ویزای اداری یا رسمی: ویزای رسمی مخصوص اشخاصی است که پاسپورت رسمی دارند. ویزاهای تک- ورود یا چند- ورود برای خارجیانی صادر می شود که دعوت نامه رسمی از هیئت دیپلماتیک، سفارتخانه ها، سازمانها یا موسسات مستقر در ارمنستان دارند. مدت اعتبار ویزای رسمی ارمنستان هم یک ساله است.
  • ویزای دیپلماتیک: این ویزا ویژه افراد دارای پاسپورت دیپلماتیک است. در این رابطه، ویزاهای چندورود برای دوره 3 ساله و ویزای تک ورود برای دوره یک ساله صادر می شود.
  • ویزای ترانزیت: این ویزا به صورت تک ورود یا چند ورود صادر می شود. ویزای ترانزیت برای 3-4 روز دارای اعتبار می باشد.

اخذ پاسپورت با مهاجرت به ارمنستان از طریق تولد فرزند

اخذ پاسپورت با مهاجرت به ارمنستان از طریق تولد فرزند

پاسپورت ارمنستانی به منزله مدرک شهروندی ارمنستان می باشد و فرد دارای پاسپورت ارمنستانی در واقع دارای ملیت ارمنی بوده و از حقوق و امتیازات شهروندی این کشور برخوردار است. کودک متولد ارمنستان در صورتی می تواند تابعیت ارمنستانی خود را دریافت کند که والدین او در هنگام تولدش تابعیت ارمنی داشته باشند. همچنین، کافی است که یکی از والدین تابعیت ارمنی و آن دیگری بدون تابعیت باشد. لازم به ذکر است که تولد در خاک ارمنستان به هیچ وجه به‌صورت اتوماتیکی به افراد تابعیت ارمنستانی نداده و افراد صرفا به خاطر تولد در ارمنستان نمی توانند پاسپورت ارمنستانی دریافت کنند.

شرایط مهاجرت به ارمنستان از طریق تولد فرزند

بنابر قوانین مهاجرتی ارمنستان، مهاجرت به ارمنستان از طریق تولد فرزند صرفا از طریق اخذ تابعیت این کشور امکان پذیر است و تابعیت این کشور نیز اصولا بر مبنای اصل حق خون می باشد. قانون تابعیت ارمنستان در 6 نوامبر سال 1995 به تصویب رسید و در سال 2007 اصلاح شد که تابعیت دوگانه را هم مجاز کرد. بنا به قانون تابعیت ارمنستان، کودک متولد ارمنستان می تواند پاسپورت ارمنی اخذ نماید، اگر:

  • والدین او در هنگام تولدش بدون توجه به محل تولد، تابعیت ارمنستانی داشته باشند.
  • یکی از والدین در هنگام تولد فرزند تابعیت ارمنی داشته باشد و در حالیکه والد دیگر تابعیت نامعلومی داشته یا بدون تابعیت باشد.

اما چنانچه در لحظه تولد فرزند، یکی از والدین دارای تابعیت ارمنستانی و والد دیگر تبعه خارجی باشد، تعیین تابعیت فرزند بر پایه رضایت نامه مکتوب بین هر 2 والد می باشد. لازم به یادآوری است که فرزند اشخاص بدون تابعیت که در خاک ارمنستان متولد شده است به طور اتوماتیک تابعیت ارمنی را با اخذ پاسپورت ارمنستان کسب می کند.

مدارک ثبت و اخذ تابعیت ارمنستان از طریق تولد

برای ثبت تولد در کشور ارمنستان لازم است پدر و مادر مدارک و مستنداتی ارائه کنند که عبارتند از:

  • شناسنامه پدر و مادر
  • دریافت فرم درخواست و تکمیل آن
  • اسناد تولد طفل
  • سند تولد کودک که توسط بیمارستان پر شده است.
  • اسنادی که برای تکمیل اطلاعات پدر در شناسنامه طفل لازم است مثل: گواهی فوت پدر، سند ازدواج یا سند طلاق
  • سند پر شده توسط بیمارستان در هنگام تولد فرزند خدمات پزشکی ارائه شده در آن ثبت شده است.
  • در صورتی که طفل خارج از مرکز پزشکی متولد شده باشد باید فرم تولد توسط پزشک بر اساس قوانین کشور ارمنستان تکمیل شده و ارائه شود.
  • در صورتی که طفل خارج از بیمارستان و بدون مراقبت های پزشکی متولد شده باشد باید بیانیه ای کتبی توسط شخص بازدید کننده در هنگام تولد تکمیل شود.

پس از ارائه مدارک و مستندات به ثبت احوال اولین پرونده و مدارک قانونی برای طفل صادر می شود و پس از آن کودک می تواند از خدمات و امکانات دولتی و حقوق شهروندی بهره مند شود. لازم به ذکر است که برای ثبت تولد و انجام مراحل قانونی لازم نیست هیچ هزینه ای پرداخت شود.

نکات مهاجرت به ارمنستان از طریق تولد فرزند

با توجه به جاذبه مهاجرتی ارمنستان برای هموطنان ایرانی، راه های گوناگون و متنوعی جهت مهاجرت به این کشور زیبا وجود دارد که یکی از این روش ها، مهاجرت به ارمنستان از طریق تولد فرزند می باشد. در واقع تولد فرزند در ارمنستان در حکم اعطای اتوماتیک تابعیت و پاسپورت ارمنستانی به فرد نمی باشد؛ بلکه اخذ تابعیت و اقامت ارمنستان تابع اصل خون می باشد که ما در این مقاله توضیح دادیم. علاوه بر اخذ تابعیت ارمنستانی از طریق تولد، یکی از مزایای عمده پاسپورت ارمنستانی، قانون تابعیت دوگانه است که در این کشور منعی برای افراد در جهت داشتن تابعیت دوگانه وجود ندارد. در خصوص دسترسی به اطلاعات تکمیلی تر درباره مهاجرت به ارمنستان با کارشناسان خبره ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

4.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *