مهاجرت

اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک

اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک

موضوع قابل بررسی در این مقاله اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک است. چرا که شرایط اخذ آن در این کشور اندکی پیچیده است. برای آگاهی از شرایط اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک تا انتها این مطلب را دنبال نمایید. در این مقاله به بررسی نحوه مهاجرت به دانمارک از طریق تولد، نحوه اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک و شرایط اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک می پردازیم. براساس مهاجرت از طریق تولد، تنها به فرزند متولد شده تابعیت و اقامت اعطا می گردد. این موارد به والدین با تولد فرزند اعطا نمی گردد. والدین باید از طرق دیگر برای این اخذ این موارد اقدام نمایند.

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • امتیاز اخذ تابعیت و پاسپورت دانمارکی در چیست؟
  • آیا صرف تولد در دانمارک منجر به اخذ پاسپورت این کشور می شود؟
  • شرایط تابعیت بوسیله تولد در دانمارک چیست؟

اینفوگرافیک تولد در دانمارک

سیستم مهاجرتی در دانمارک در 2024

در سال 2024 برای اخذ تابعیت در دانمارک 2 نوع قانون تعریف شده است. این 2 قانون به صورت کلی شامل موارد زیر است:

  • اخذ تابعیت از طریق خاک
  • اخذ تابعیت از طریق خون

در سیستم اعطای تابعیت از روش خاک، صرفا اگر فرزندی در داخل مرزهای آن کشور متولد شود، جهت اخذ پاسپورت و تابعیت کفایت می کند. برای اخذ تابعیت از طریق خون، یکی از والدین (پدر یا مادر) باید تابعیت آن کشور را داشته باشند. در این صورت، این تابعیت به فرزند منتقل می شود و در این سیستم کشور محل تولد زیاد با اهمیت نیست. اکثر کشورهای اروپایی تابعیت براساس خون اعطا می نمایند. دانمارک نیز یکی از این کشورها می باشد. یعنی تنها در صورتی بر اساس سیستم خاک به نوزاد تابعیت دانمارک داده می شود که تابعیت و هویت هیچکدام از والدین وی مشخص نباشد و نوزاد مزبور در خاک دانمارک متولد شده باشد.

مزایا و معایب تولد در دانمارک

تولد در دانمارک نیز همانند اغلب کشورهای جهان، در کنار مزایا بی شماری که برای مهاجران به همراه دارد، دارای چالش های متعددی نیز در این زمینه می باشد. اما لازم به ذکر است که تولد در دانمارک مزایا بی شماری نسب به محدودیت های این کشور به اتباع خارجی ارائه می دهد. زیرا بررسی های مربوط به زایمان در دانمارک عمدتا مثبت است، و تفاوت های موجود بین روند زایمان در داخل و خارج از کشور به نفع کشور دیگری است. یکی از اصلی ترین دلالی که اتباع کشورهای خارجی این کشور را برای تولد فرزندان خود انتخاب می کنند سطح بالای مراقبت های بهداشتی در این کشور می باشد.

در نمودار زیر می توانید روند تولد در دانمارک را طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

روند تولد در دانمارک

برای درک بهتر از مزایا و معایب تولد در دانمارک به جدول زیر مراجعه فرمایید:

مزایا تولد در دانمارکمعایب تولد در دانمارک
در زایشگاه های دانمارک تعداد زیادی برنامه مختلف برای آماده سازی جهت تولید آینده و یادگیری از مراقبت نوزاد وجود دارد.هزینه تولد فرزند در دانمارک با توجه به سطح بالای کیفیت بهداشت، با هزینه های بالایی برای بیماران نیز همراه است.
بیهوشی در دانمارک را حین زایمان می توان به میل درخواست کرد، زیرا بیهوشی در این کشور به صورت اجباری استفاده نمی شود.فرآیند تولد فرزند در دانمارک با بوروکراسی های اداری پیچیده ای در طول فریاند همراه است.
هر بیمارستان در دانمارک به هر متقاضی که فرآیند زایمان را به موفقیت سپری کرده است هدایای نفیسی ارائه می دهند.حضور همسر در کنار کودک و مادر در بیمارستان دارای چالش های متعددی می باشد.

شرایط اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک

راه های بسیاری برای اخذ تابعیت کشور دانمارک وجود دارد که از اصلی ترین آن ها می توان به کار، تحصیل و سرمایه گذری اشاره کرد. مهاجرت و اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند، یکی از راه های فرعی است. شرایط و قوانین مخصوص به خود در این کشور، در خصوص اخذ تابعیت از تولد حاکم است. چنانچه یکی یا هر 2 والدین دانمارکی باشند، فرزند براساس خون تابعیت دانمارکی را اخذ می نماید. چنانچه پدر فرزند دانمارکی و مادرش غیر دانمارکی باشد فرزند براساس خون تابعیت دانمارک را اخذ می نماید. طبق قانون دانمارک در صورتی که ازدواج انجام نشده باشد هم با شرط بالا فرزند تابعیت دانمارکی دارد. حتی با طلاق والدین چنانچه فرزند کمتر از 18 سال و مجرد باشد، تابعیت دانمارک قابل اخذ است.

شرایط اخذ تابعیت از طریقی غیر تولد در دانمارک

با توجه به این که اخذ تابعیت دانمارک از طریق تولد پیروی سیستم خاک نیست و صرف تولد در خاک این کشور نمی تواند منجر به اخذ پاسپورت دانمارک شود، افراد ممکن است راه اقامت را انتخاب کنند. البته در این میان این که فردی که متقاضی اخذ تابعیت دانمارک است ابتدائا خودش تابع کدام کشور باشد نیز در روند گرفتن تابعیت دانمارک تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال شهروندان سایر کشورهای اسکاندیناوی تنها لازم است قصد و تصمیم خود از اخذ تابعیت دانمارک را به وزارت مهاجرت دانمارک بیان کنند.

اما سایرین به منظور اخذ تابعیت این کشور 9 سال اقامت قانونی دانمارک را داشته باشند و در نهایت در آزمون زبان دانمارکی و آزمون حقوق شهروندی دانمارک نمره قبولی بگیرند. البته کسانی که با روش پناهندگی به دانمارک رفته اند پس از 8 سال امکان اخذ پاسپورت را دارند، هرچند استفاده از این راه به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود. به عبارت دقیق تر در حال حاضر بهترین راه برای مهاجرت به دانمارک و در نهایت اخذ پاسپورت، روش تحصیلی است.

شرایط اقدام برای اخذ تابعیت دانمارک

برای اخذ تابعیت دانمارک و حق شهروندی، حضور مداوم در دانمارک حائز اهمیت است. بدین منظور متقاضی باید به مدت معینی در دانمارک اقامت داشته باشد. برای اخذ اقامت دائم متقاضی باید از طریق دفاتر خدمات مهاجرتی اقدام نماید. برای اقدام به اخذ تابعیت باید متقاضیان غالبا 9 سال در دانمارک زندگی نموده باشند. در صورت پناهندگی زندگی به طور مداوم برای 8 سال و حضور حداقل 6 ماه در سال در دانمارک کافی است. کار در دانمارک و همچنین سرمایه گذاری در این کشور و مهاجرت از طریق ازدواج در دانمارک، از جمله مسیرهای اساسی دریافت تابعیت دانمارک هستند. همچنین پناهندگان باید شرایط زیر را احراز نمایند:

  • پناهندگان باید اقامت دائم دانمارک را داشته باشند.
  • ضمن این که نسبت به وفاداری به دولت و کشور و قوانین آن تعهد دهند.
  • با این شرایط پناهندگان می توانند تابعیت دانمارک را اخذ نمایند.

شرایط اخذ تابعیت از طریقی غیر تولد در دانمارک

مجوز اقامت کودکان در دانمارک

کودکان متولد شده از والدین غیر دانمارکی برای اجازه اقامت در دانمارک باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • یکی از والدین حداقل دارای مجوز اقامت موقت دانمارک یا اقامت دائم دانمارک باشد.
  • والدین ضامن در دانمارک باید سرپرستی کودک را داشته باشند.
  • والدین باید به مدت 15 سال در دانمارک سکونت داشته باشند.

در صورت اعطای مجوز اقامت به کودک می توان نام فرزند را در ثبت احوال دانمارک ثبت نمود، والدین پس از تولد فرزند باید اطلاعات هویتی و تقاضای تابعیت را اینترنتی در فرم ثبت نمایند. کودکانی که تا 16 سالگی بطور مستمر در دانمارک زندگی نموده اند قادر به اخذ تابعیت دانمارک می باشند، این افراد تا سن 21 سالگی فرصت برای اقدام جهت اخذ تابعیت با گواهی تولد خود را دارند. در صورت تولد فرزند پیش از ازدواج، پدر قادر به اخذ مجوز اقامت و مسئول فرزند است.

چنانچه والدین براساس کار یا تحصیل دارای اقامت موقت در دانمارک هستند، باید فرمی به آژانس دانمارکی ارسال نمایند. چنانچه والدین مطابق قوانین اتحادیه اروپا مجوز اقامت داشته باشند، باید فرم ها به اداره دولتی منطقه ارسال شود. فرم های مذکور نباید به اداره خدمات مهاجرتی دانمارک ارسال گردد.

شرایط اخذ اقامت دائم از طریق تولد در دانمارک

شرایط لازم برای اخذ اقامت دائم دانمارک به شرح زیر است:

  • متقاضی از شهروندان اروپای شمالی و حوزه اسکاندیناوی باشد.
  • همسر یک شهروند دانمارکی باشد.
  • از سن کم و در دوران کودکی برای تحصیل در دانمارک اقامت داشته باشد.
  • جهت ادامه تحصیل یا شرکت در دوره های فنی حرفه ای وارد دانمارک شده باشد.
  • فرزند والدین غیر دانمارکی که اقامت دائم دانمارک را داشته باشند.

شرایط کلی اخذ تابعیت در دانمارک

به صورت کلی اخذ تابعیت در دانمارک را از طرق زیر می توان به دست آورد:

  • چنانچه یکی از والدین کودک دارای اقامت دائم یا موقت دانمارک باشد یا در شرایطی که اقامت دائم بدون محدودیت به آنها اعطا گردیده باشد.
  • چنانچه والدین حق ولایت کودک را داشته و سرپرست او محسوب شوند.
  • والدین دارای فرزند کمتر از 12 سال قادر به اخذ تابعیت دانمارک برای فرزند خود هستند.
  • چنانچه کودکی والدینش مشخص نباشد دولت دانمارک او را دانمارکی محسوب می نماید.
  • والدین دارای فرزند زیر 12 سال و اقامت موقت، با شرایط خاصی می توانند برای فرزندشان تابعیت اخذ نمایند.

همان طور که گفته شد اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک تنها برای فرزند متولد شده است. والدین برای اخذ اقامت تابعیت این کشور باید از طرق دیگر اقدام نمایند. اگر هر 2 والدین غیر دانمارکی باشند، برای اخذ تابعیت دانمارکی برای فرزندشان باید در دانمارک اقامت داشته باشند. اگر قصد آگاهی از این طرق را دارید، مقاله روش های مهاجرت به دانمارک را مطالعه نمایید. پیش از اقدام از این طریق باید بطور دقیق همه موارد را بررسی نمود.

شرایط اخذ تابعیت دانمارک

دریافت تابعیت دانمارک یک فرایند مهم و پیچیده است که بر اساس قوانین و مقررات دولت دانمارک انجام می ‌شود. یکی از راه های اخذ اقامت و تابعیت این کشور، ازدواج در دانمارک است. شرایط اخذ تابعیت دانمارک برای افراد خارجی تا حدودی سختگیرانه است و برخی از موارد زیر ممکن است برای اخذ تابعیت نیاز باشد:

  • مدت زمان اقامت: برای درخواست تابعیت دانمارک، افراد باید حداقل 9 سال در دانمارک اقامت داشته باشند، که حداقل 5 سال باید به طور مستمر و قانونی در این کشور زندگی کرده باشند.
  • آزمون زبان: افراد باید نشان دهند که توانایی صحبت کردن و نوشتن به زبان دانمارکی را دارند. برخی از افراد ممکن است نیاز به گذراندن آزمون زبان دانمارکی داشته باشند.
  • تحصیلات: داشتن مدارک تحصیلی معتبر و شاغل بودن در یک شغل قابل قبول نیز می‌تواند به اخذ تابعیت کمک کند.
  • عدم داشتن سوابق کیفری: افراد باید نشان دهند که هیچ گونه سوابق کیفری ندارند و در طول اقامت خود در دانمارک قوانین را رعایت کرده‌ اند.

پس از پرداخت هزینه ‌های مربوطه و ارائه اطلاعات لازم، درخواست تابعیت به صورت رسمی تحت بررسی قرار می‌گیرد و پس از تأیید، افراد می ‌توانند تابعیت دانمارک را دریافت کنند. این فرایند ممکن است زمان ‌بر باشد، اما با رعایت شرایط و قوانین مربوطه، افراد می‌ توانند تابعیت دانمارک را به‌دست آورند و از تمام حقوق و مزایای یک شهروند دانمارکی بهره ‌مند شوند.

بررسی دقیق تر شرایط بهتر است به وکیل یا مشاور مراجعه نمایید. برای پرسش در خصوص بهترین راه مهاجرت به دانمارک می توانید با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشورت نمایید.

سوالات پرتکرار درباب اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک

متقاضیان اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک همواره سوالات زیر را مد نظر قرار می دهند:

  1. چرا کشور دانمارک در خصوص رویه تولد مورد توجه قرار گرفت است؟ زیرا ارزش پاسپورت و قدرت پاسپورت این کشور بالاست.
  2. سیستم اعطای تابعیت دانمارک به چه صورت است؟ سیستم اعطای تابعیت این کشور بر مبنای اصل خون می باشد. در صورتی تابعیت به فرزند اعطا می گردد که یکی از والدین تبعه دانمارک باشند.
  3. شرایط تابعیت در دانمارک به چه صورت است؟ سن فرزند زیر 12 سال باشد، یکی از والدین تابعیت دانمارک را داشته باشند.
  4. بهترین کشور برای تولد فرزند کدام است؟کشورهای توسعه یافته آمریکایی و کانادا که از سیستم خاک جهت اعطای تابعیت استفاده می کنند.
  5. شرایط اقامت دائم دانمارک چیست؟ تولد و اقامت تا 12 سالگی در دانمارک و یا اقامت حداقل 7 سال تمام در کشور دانمارک.
4.9/5 - (16 امتیاز)

22 دیدگاه برای “اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک

  1. ghader گفت:

    با سلام و درود
    اگه خودم متولد دانمارک باشم(به همراه گواهی ولادت) و والدینم تابعیت و اقامت اونجا رو در حال حاضر نداشته باشن. امکان این هست که با وجود دعوت نامه یکی از اشنایان به دانمارک مهاجرت کنم؟ اخرین مدرک تحصیلیم دیپلم تجربی هست و دانشجوی کارشناسی پرستاریم در صورت مهاجرت ایا این امکان هست که ادامه رشته رو اونجا بخونم؟ اگه جواب مثبته تحصیل رایگان می شه یا با شهریه؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما با دعوت نامه فقط میتونید ویزای توریستی بگیرید که اصلا منجر به اقامت نمیشه باید برای مهاجرت به دانمارک فقط از طریق ویزای تحصیلی ، کاری و یا سرمایه گذاری اقدام کنید

  2. منوچهر گفت:

    میزان مرخصی زایمان تو کدوم کشور اروپایی بیشتر و بهتر هست ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

  3. قراری گفت:

    آیا امکان تحصیل رایگان در دانمارک وجود دارد ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر متاسفانه تحصیل در دانمارک هزینه در برداره

  4. امید گفت:

    آیا تابعیت کشور دانمارک از سیستم خاک امکان پذیر است؟ لطفا بیشتر توضیح بدین با تشکر

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر متاسفانه

  5. شمشادی گفت:

    اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک تفاوتی به حال ما ایرانی ها داره

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

  6. امیرحسین گفت:

    مقاله مفیدی بود.
    با تشکر

  7. امیر عباس گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد شرایط سرمایه گذاری در دانمارک هم مطلب بذارید.

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله شرایط سرمایه گذاری در دانمارک رو مطالعه نمایید

  8. ناصر زارعی گفت:

    به نظر میرسه در اروپا تقریبا شرایط اخذ اقامت از طریق تولد یکسان باشه
    در مورد تابعیت از طریق خاک هم مقاله میزارین لطفا..؟

  9. محمدرضا گلگون گفت:

    اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک امکان پذیره؟ مگه دانمارک تابع خون نیست؟؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود بر شما دوست عزیز
      بله همینطوره برای دانمارک تابعیت پدر یا مادر بسیار حائز اهمیته

  10. leilakk گفت:

    اطلاعات بیشتری در مورد دانمارک لازم دارم. اطلاعات در حوزه های مختلفش مثل سیاسی، فرهنگی، دینی و…
    متشکرم

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

  11. kooshan گفت:

    از مطالب خوبتون ممنونم
    امکانش هست در مورد هزینه های اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک هم مطلبی اضافه کنید؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله اخذ تابعیت از طریق تولد در دانمارک رو مطالعه نمایید

  12. عادل گفت:

    سلام ممنون از مقالاتی که توی سایتتون میزارین و باعث میشی تا حدود زیادی پاسخ سوالامونو بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *