مهاجرت

اخذ تابعیت هلند

اخذ تابعیت هلند

متقاضیان در نظر داشته باشند جهت اخذ تابعیت هلند ابتدا باید از طریق کسب ویزا، ام.وی.وی (MVV) اجازه ورود به این کشور را پیدا کنند. برای دریافت این ویزا می توانند پاسپورت و تابعیت کشور هلند به یکی از روش هایی که در ادامه با دانش از شرایط زیر توضیح داده خواهد شد.

  • ام، وی، وی (MVV) چیست؟
  • روش های اخذ تابعیت هلند به چه صورت میباشد؟
  • آیا ازدواج با تبعه هلندی بطور اتوماتیک منجر به تابعیت هلندی می شود؟
  • تولد در خاک هلند چطور؟
  • آیا از طریق خرید ملک یا ثبت شرکت می توان به تابعیت هلندی دست یافت؟
  • پاسپورت هلندی در بین پاسپورت های جهان در رتبه چندم قرار دارد؟
  • مزایا و امتیازات مهم اخذ تابعیت هلندی در چیست؟

همانطور که می دانید جهت اخذ تابعیت هلند راه های متفاوتی وجود دارد که برای هر شخص و شرایط آن شخص می تواند متفاوت باشد که در این مقاله به بررسی موارد مختلف آن می پردازیم. شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات تکمیلی با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

آشنایی با ارزش تابعیت هلند

یکی از بهترین پاسپورت های جهان متعلق به کشور هلند است و تلاش اغلب مهاجران خارجی در این کشور دست یابی به پاسپورت (تابعیت) هلندی است. همان طوری که در ادامه این مبحث نیز مشاهده خواهید کرد، آنها برای دست یابی به این مهم چندین روش پیش روی دارند. منتها قبل از هر چیزی بایستی بدانند که در بین انواع پاسپورت های مختلف در جهان، طی رنکینگ سال 2024، پاسپورت هلند در رتبه 2- م قرار دارد و همین امر نیز نشان دهنده قدرت این پاسپورت اروپایی می باشد. (منبع: سایت Passportindex.org)

همان طوری که در جدول زیر هم مشاهده می کنید با پاسپورت هلند بدون نیاز به اخذ ویزا می توان به حدود 125 کشور جهان سفر کرد:

مشخصات پاسپورت کشور هلند
رتبه 2- م جهانیپاسپورت هلند
125 کشور جهانتعداد مقاصد سفر معاف از ویزا
44 کشورویزا هنگام ورود
8 کشورویزای الکترونیک ETA
21 کشورویزا لازم
89% جهاندسترسی جهانی

مثلا دارندگان تابعیت هلندی (پاسپورت هلند) می توانند آزادانه و معاف از ویزا به کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU)، کشورهای ناحیه شنگن، کشورهای آمریکای مرکزی و لاتین و نیز کشورهای پیشرفته شرق و جنوب شرق آسیا مثل ژاپن، کره جنوبی، چین، سنگاپور و غیره سفر بکنند. کشورهای لغو روادید با پاسپورت هلند را در لینک فوق بخوانید.

روش های اخذ تابعیت هلند

برخی افراد پس از دریافت اقامت هلند و زندگی در این کشور، برای دریافت تابعیت این کشور ابراز علاقه مندی می کنند. به طور کلی افراد می توانند پس از 3 تا 5 سال زندگی در کشور هلند، در صورتیکه واجد شرایط دریافت تابعیت این کشور باشند، برای دریافت تابعیت اقدام نمایند. همچنین افرادی که یکی از اعضای خانواده تابعیت هلندی داشته باشد نیز میتوانند برای کسب تابعیت این کشور اقدام نمایند. اگر فرد متقاضی شرایط لازم و کافی برای اخذ تابعیت کشور هلند را نداشته باشد می تواند برای اقامت دائم این کشور درخواست دهد. اجازه اقامت را باید هر 5 سال یک بار تمدید کرد. با توجه به ثبات اقتصادی، معتبر بودن پاسپورت و پایین بودن نرخ تورم، اخذ تابعیت و اقامت هلند خیلی ارزشمند است. طبق اعلام دولت هلند (government.nl)، برای اخذ تابعیت هلندی دو روش کلی وجود دارد:

  • روش 1: دریافت تابعیت هلندی از طریق تولد از والدین هلندی
  • روش 2: دریافت تابعیت هلندی از طریق اعطای تابعیت (بشرط داشتن مجوز اقامت هلند و زندگی چندساله در این کشور)

روش اول مخصوص اتباع هلندی و روش دوم مخصوص اتباع خارجی است. در کل طبق تعرف اداره مهاجرت هلند IND، شرایط درخواست تابعیت هلند از طریق اعطای تابعیت (Naturalization) از قرار زیر است:

  • متقاضی بایستی 18 سال یا بالا باشد.
  • متقاضی بایستی که بتواند هویت و ملیتش را با ارایه مدارک معتبر ثابت بکند.
  • متقاضی بایستی که حداقل 5 سال متولی در هلند زندگی کرده باشد.
  • متقاضی به هنگام درخواست تابعیت هلند بایستی مجوز اقامتی معتبری باشد.
  • متقاضی می بایست که آزمون ادغام مدنی را پاس کرده باشد.
  • متقاضی بایستی در مراسم سوگند و اعطای شهروندی یا تابعیت هلند شرکت کند.

اخذ تابعیت هلند از طریق تولد

اگر متقاضی قبل از 1 ژانویه 1985 به دنیا آمده باشد، شهروند هلند می باشد اگر زمان تولد پدر وی شهروند قانونی هلند بوده باشد. اگر متقاضی بعد از 31 دسامبر 1984 به دنیا آمده باشد، در صورتی که یکی از شرایط زیر را داشته باشد تابعیت هلندی به او تعلق می گیرد: در روز تولد متقاضی، مادر ایشان شهروند قانونی هلند بوده باشد. در روز تولد متقاضی، پدر ایشان شهروند هلند بوده و با مادر غیر هلندی ایشان در ازدواج رسمی بوده باشد.

در روز تولد متقاضی، پدر ایشان شهروند هلند بوده باشد و با مادر غیر هلندی ایشان ازدواج نکرده باشد و پدر متقاضی قبل از تولد ایشان صحت داشتن چنین فرزندی را تایید کرده باشد. پدر متقاضی تابعیت هلندی داشته و بعد از تاریخ 1 مارچ 2009 صحت وجود متقاضی را بعنوان فرزند خود (قبل از هفتمین سالروز تولد متقاضی) تایید کرده باشد. والدین متقاضی اقامت دائم هلند را داشته باشند. پدر یا مادر متقاضی یا هر دوی آنها از پدر و مادری به دنیا آمده باشند که در زمان تولدشان، آنها هم اقامت دائم هلند را داشته باشند. تولد در هلند را در لینک فوق بخوانید.

قانون تابعیت هلند

اخذ تابعیت هلند از طریق فرزند خواندگی

یکی دیگر از راه هایی که می توان با استفاده از آن برای کودکان تابعیت هلند را اخذ نمود به فرزندی قبول کردن آن ها از سوی شهروندان کشور هلند می باشد. اگر کودکی بعنوان فرزند خوانده پذیرفته شود، در صورت داشتن هر 3 شرط زیر می تواند برای تابعیت هلند اقدام نماید:

  1. هر 2 یا یکی از والدین شهروند هلند باشد.
  2. ارتباط کودک با پدر و مادر اصلی کاملا قطع شده باشد.
  3. فرزند خواندگی توسط کنگره فرزند خواندگی لاهه تایید شود.

اخذ تابعیت هلندی از طریق سرمایه گذاری

یکی از شیوه هایی که منجر به تابعیت هلندی شده ولی مدت دار و پر هزینه است، روش سرمایه گذاری در هلند استو روشی که خیلی شبیه روش اخذ تابعیت هلندی از طریق کار می باشد. یعنی به عبارتی سرمایه گذاری مستقیما منجر به اخذ تابعیت هلندی نمی شود.

بلکه افراد از این طریق ابتداء می توانند به مجوز اقامت بلند مدت (MVV) با اعتبار 2 ساله برسند. و شرایط آن از قرار زیر است:

اخذ تابعیت هلندی از طریق سرمایه گذاری

با تامین شرایط لازم و اقامتشان در هلند را تمدید کنند. در مرحله بعدی پس از 5 سال زندگی و اقامت قانونی در این کشور صلاحیت اخذ تابعیت هلندی را کسب کنند. به همین دلیل (نیاز به سرمایه بالا و نیز انتظار طولانی) سرمایه گذاران به جای هلند به گزینه های خوبی مثل ترکیه، مالتا، یونان و یا پرتغال فکر می کنند تا سریعا به اقامت دائمی و تابعیت اروپایی دست یابند.

روش پذیرش تابعیت هلند

برای اخذ تابعیت هلند در صورتیکه فردی شرایط زیر را دارا باشد می تواند از این طریق برای اخذ اقامت هلند اقدام نماید. مدت زمان لازم جهت بررسی و پاسخگویی به درخواست هایی که از این روش صورت می گیرد حدودا یک سال است.

شرایط این روش به شرح ذیل می باشد:

  • اجازه اقامت در کشور هلند را داشته باشد.
  • سن 18 سال یا بالاتر داشته باشد.
  • مدت زمان 3 سال متوالی با یک فردی هلندی ازدواج یا زندگی کرده باشد (داخل یا خارج از خاک هلند)
  • 5 سال متوالی با داشتن اجازه اقامت در کشور هلند زندگی کرده باشد
  • گواهی سطح A2 را در آزمون یکپارچگی مدنی دریافت کرده باشد
  • در 4 سال آخر اقامت در هلند جریمه بیشتر از 180€ (یورو) نداشته باشد، همچنین محکومیت به بازداشت یا انجام خدمات اجتماعی اجباری نداشته باشد.
  • تابعیت فعلی خود را نفی و رد کند.

اخذ تابعیت هلند از روش اختیاری

اخذ تابعیت هلند از روش اختیاری

این روش در مقایسه با روش قبلی آسان تر بوده و مدت زمان لازم برای بررسی پرونده متقاضی حدود 3 ماه می باشد. برای اقدام از این طریق متقاضی باید شرایط زیر را دارا باشد. بیشترین زمان از عمر خود را در کشور هلند زندگی کرده باشد. حداقل 3 سال با یک فرد هلندی ازدواج یا زندگی کرده باشد و یا 15 سال متوالی در هلند زندگی کرده باشد. بالای 65 سال سن داشته و حداقل 15 سال در هلند زندگی کرده باشد. هر دوی والدین یا یکی از آن ها و یا قیم فرد متقاضی هلندی باشد و حداقل 3 سال فرد متقاضی با آن ها زندگی کرده باشد. در صورتی که متقاضی بتواند تابعیت هلند را دریافت نماید دارای حقوق و وظایفی خواهد بود که به اجمال توضیح داده خواهد شد.

مدت زمان اخذ تابعیت هلند

یکی از سوالات مهم در رابطه با دریافت تابعیت هلندی این است که از زمان تحویل درخواست تا زمان دریافت تایعیت هلندی چقدر زمان می برد؟ سوال خوبی است. همان طوری که می دانید پروسه درخواست تابعیت از هر کشوری یک پروسه زمانبری است. به استناد گزارش سایت IamExpat.nl کل فرآیند درخواست شهروندی هلند ممکن است تا 1 سال هم طول بکشد. از همین رو نیز آمادگی قبلی و صبوری در این مسیر از شروط اصلی است. در ضمن اگر شما فرزندانی زیر 18 سال دارید و درصدد هستید برای آنها نیز تابعیت هلندی درخواست کنید، در آنصورت شما بایستی آنها را به درخواست خودتان ضمیمه کنید.

تابعیت دوگانه در هلند

باید قبول کرد که تابعیت دوگانه یا dual citizenship جزئی از امتیازات دریافت تابعیت هلندی محسوب نمی شود. چرا که قانونا شما مجاز به داشتن تابعیت دوگانه یا شهروندی مضاعف در هلند نیستید. پس اگر شهروند هلند هستید و ملیت دیگری را انتخاب می کنید بایستی بدانید که این به منزله ترک اتوماتیک تابعیت هلندی می باشد. فرقی هم نمی کند که شما در هلند باشید و یا در خارج از هلند باشید. این موضوع توسط قوانین هلند پیش بینی شده است. ضمنا دولت هلند نیز می تواند تابعیت هلندی اتان را باطل کند! برای اطلاع دقیق و کامل از این مورد و موارد دیگر می توانید به سایت اداره مهاجرت هلند (IND) مراجعه کنید.

مزایای دریافت شهروندی هلند

تمام شهروندان هلندی از اصل برابری بهره مند خواهد بود. اصل آزادی بیان برای تمام تابعین هلند صادق است. از دیگر مزایای اخذ تابعیت هلند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • استفاده از نظام تحصیلی رایگان در مدارس دولتی هلند
  • پرداخت شهریه به مراتب کم تر در دانشگاه های دولتی هلند در مقایسه با شهریه ای که از دانشجویان بین المللی اخذ می شود.
  • امکان تحصیل رایگان در برخی از کشورهای اروپایی مثل اتریش، دانمارک، فنلاند و غیره که تحصیل را فقط برای شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله هلند رایگان دانسته اند.
  • اگرچه معتبرترین پاسپورت دنیا متعلق به کشور نیوزلند است، جایگاه جهانی پاسپورت هلند هم 5 می باشد و 10 سال اعتبار خواهد داشت.
  • امکان استفاده از تخفیفاتی که برای سرمایه گذاران و کارآفرینان هلندی در نظر گرفته می شود.

در این مقاله سعی داشتیم شما را با روش های مختلف جهت مهاجرت به هلند آشنا سازیم. در صورتی که شما عزیزان به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در باب اخذ تابعیت هلند می باشید می توانید با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

سوالات مکرر درباب اخذ تابعیت هلند

در اینباره نیز سوالات مختلفی مثل سوالات زیر مطرح است:

  • روش های مختلف دریافت تابعیت هلندی چیست؟ از طریق تولد، فرزندخواندگی، کار، سرمایه گذاری و ازدواج می توان بطور مستقیم و غیرمستقیم به تابعیت هلندی رسید.
  • شرط تابعیت هلند از طریق تولد چیست؟ در زمان تولد کودک حتما یکی از والدین تبعه کشور هلند باشد.
  • شرایط اخذ تابعیت هلند از طریق ازدواج چیست؟ اینکه ازدواج با تبعه هلندی رسما ثبت شده باشد و همچنین حداقل به مدت 3 سال از زندگی مشترگ نیز گذشته باشد.
  • شرایط اخذ تابعیت هلند از طریق کار چیست؟ افراد پس از 5 سال اقامت قانونی در هلند حق دریافت تابعیت هلندی را به دست می آورند. پیش شرط این کار نیز در ابتداء اخذ ویزای بلند مدت MVV هلند استا.
  • شرایط اخذ تابعیت هلند از طریق سرمایه گذاری چیست؟ هلند فعلا برنامه ای به عنوان برنامه تابعیت از طریق سرمایه گذاری ندارد.
5/5 - (5 امتیاز)

14 دیدگاه برای “اخذ تابعیت هلند

  1. بهزاد گفت:

    سلام ببخشید هزینه ی مهاجرت و کار در هلند چقدر است و با چه شرایطی میشه رفت محصل نیستم پول سرمایه گذاری هم ندارم سنم هم 27 سال است میشه مهاجرت کرد و اونجا موند.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید در حوزه تحصیلی خودتون حداقل مدرک کارشناسی داشته باشید و 3 سال سابقه کار مرتبط
      باید در نظر داشته باشید که در این صورت می تونید اقدام کنید به کاریابی در هلند و در صورتی که موفق به امضای قرارداد شدید، می تونید اقدام کنید

  2. جوادی گفت:

    با سلام یک راهنمایی میخوام ازتون. آقایی اصالاتا افغانستانی ساکن هلند از یکی از آشنایان ما خاستگاری کردن. ایشون ازش پرسیده وضعیت تابعیتتون چه جوریه . گفته چون ۵ سال اینجا بودم تابعیت اینجا رو دارم و شما هم اگر با من ازدواج کنید و بیاین ، تابعیت اینجا رو میگیرین. با توجه به شرایط تابعیت که شما نوشتید ، یعنی ایشون قبلا یک زن هلندی داشته که تونسته تابعیت بگیره ؟ و آیا خانم وقتی بره واقعا تابعیتش درست میشه یا اونجا دچار مشکل میشه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ایشون ممکنه به چند دلیل تابعیت گرفته باشه.
      یکی از طریق پناهندگی
      یکی از طریق سرمایه گذاری
      از طریق کار کردن در هلند
      روش دیگه هم می تونه ازدواج باشه و نمیشه به طور قطع در این رابطه صحبت کرد.
      در رابطه با شرایط آشنای شما هم باید گفت هر شرایطی که اون آقا داره به ایشون هم داده میشه ولی بلافاصله بعد از ازدواج تابعیت به ایشون اعطا نمیشه و زمان می بره

  3. منیره دشتی گفت:

    با سلام
    من پاسپورت هلندی دارم و کارافرین هستم. برای راه اندازی بیزینس بین ایران و هلند نیاز به حمایت مالی دارم. مدارک بین المللی کار اماده است.
    از کجا میتونم تو هلند اسپانسر پیدا کنم؟:

    1. داوری گفت:

      سلام
      میتونید در هلند به اتاق های بازرگانی مراجعه کنید و یا به دنبال شتابدهنده هایی باشید که با ارائه طرح توسط شما این حمایت مادی رو از طرح شما انجام میدن

  4. سمیه گفت:

    سلام‌ اینجانب ملیت ایرانی هلندی دارم و قصد دارم یه نوزاد دختر به فرزندخواندگی از ایران از طریق بهزیستی و کاملا قانونی قبول کنم. آیا پس از اتمام مراحل فرزندخواندگی و گرفتم پاسپورت ایرانی، هلند این فرزند و به عنوان فرزندخوانده من قبول داره؟ یا باید قبلش مراحل فرزندخواندگی زو در هلند هم انجام بدم؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      شما باید وکیل بگیرید تا این کار رو براتون انجام بدن

  5. آیسان گفت:

    سلام خسته نباشید من ۲۰‌ سالمه و میخوام از طریق تحصیل مهاجرت کنم سوالم اینه که نمیشه حین تحصیل اقامت گرفت ؟یا کلا بعد از اتمام تحصیل و کار کردن هم‌ میشه اقامت گرفت ؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما خیر حین تحصیل نمیشه و باید ۳ سال کار کنید و بیمه مالیلت پرداخت کنید تا اقامت بگیرید

  6. Zahra گفت:

    سلام. همسرم اگر بخواد ویزای کاری در هلند رو بگیره چه شرایطی نیاز هست؟ ایشون 40ساله هستن لیسانس زمین شناسی. مدرک فنی و حرفه ای لوله کشی صنعتی. مونتاژکاری. جوشکاری. ماساژ و بهیاری دارن… و اگر از طریق سرمایه گذاری بخواد بیاد چه میزان سرمایه ای لازم هست؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما همسرتون باید کارفرما داشته باشه از کشور هلند تا بتونن ویزای کار هلندو بگیرند

  7. رسول گفت:

    سلام من میخام باخانواده که 4نفرهستیم یک پسر20ساله یک پسر20ساله خودم وهمسرم به هلند یا آلمان مهاجرت کنم. لطفا بفرمائید حداقل سرمایه چقدرهست؟ پروسه انجام امورمهاجرتی چقدر مان می‌برد؟ ضمنا من خودم دچاردیابت وناراحتی گوارشی هستم این ایجاد مشکل نمی‌کند یا برای مهاجرت مناسب هست یاخیر؟ سپاسگذارمیشم راهنمایی کنید.

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بستگی داره چه راه مهاجرتی را انتخاب کنید کار؟ تحصیل؟ سرکایه گذاری… و باید شرایط سنی مدارک تحصیلی و کار شما را بدانیم برای اطلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *