مهاجرت

اخذ تابعیت کشور ایتالیا

اخذ تابعیت کشور ایتالیا

اخذ تابعیت کشور ایتالیا برای اشخاصی که این روزها به فکر مهاجرت به کشور ایتالیا و اخذ تابعیت این کشور هستند، بحث برانگیز می باشد. ما در مقاله زیر که متعلق به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد به شما در باب چگونگی اخذ تابعیت کشور ایتالیا توضیحاتی می دهیم. اخذ تابعیت ایتالیا از طرق و ویزاهای مختلفی نظیر ویزای تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری، ازدواج، تولد فرزند و پناهندگی در ایتالیا امکان پذیر خواهد بود. تابعیت و یا ملیت اشاره به نوعی رابطه سیاسی، حقوقی و معنوی بین یک شخص و دولت می کند.

  • تابعیت ایتالیایی چیست؟
  • انواع روش ها برای اخذ تابعیت ایتالیا چیست؟
  • اصل اعطای تابعیت اتوماتیک ایتالیایی چیست؟
  • در شرایط عادی اخذ تابعیت ایتالیا چند سال طول می کشد؟
  • آیا اخذ تابعیت مضاعف در ایتالیا امری شدنی است؟
  • رتبه پاسپورت ایتالیا چیست؟
  • مزایای مهم داشتن تابعیت ایتالیایی کدامند؟

تابعیت کشور ایتالیا

ایتالیا کشور در جنوب قاره اروپا عضو شنگن به پایتختی کشور زیبای رم و به زبان ایتالیایی می باشد. این کشور از شبه جزیرهایی به نام سیسیل و ساردنی در دریای مدیترانه تشکیل شده است. امروزه این کشور به عنوان کشوری توسعه یافته به شمار می آید. واحد پول این کشور € (یورو) است و دارای جمعیتی بالغ بر 60 میلیون نفر است و پنجمین کشور پرجمعیت در اروپا به حساب می آید. از نظر اقتصادی ایتالیا دارای اقتصادی پیشرفته در نظام سرمایه داری می باشد و از مهم ترین صنایع این کشور عبارتست از:

  • صنعت فلز
  • وسائل نقلیه
  • مواد غذایی
  • کشتی سازی
  • هواپیما سازی
  • پتروشیمی
  • الکترونیک
  • مواد غذایی

مزایای اخذ تابعیت ایتالیا در 2023

اخذ تابعیت ایتالیا به طرق مختلف از جمله تولد از پدر و مادری که حداقل یکی از آن ها ایتالیایی باشد، ازدواج با شهروند ایتالیایی و چند سال اقامت قانونی در ایتالیا، اقامت در ایتالیا از طریق کار و تحصیل و غیره امکان پذیر می باشد. با وجود این که ایتالیا را نمی توان بهترین کشور دنیا دانست، چرا که نرخ بیکاری آن در سال 2023 به طور کلی 10% است اما در برخی شهرهای جنوبی به 25% هم می رسد، یکی از کشورهای مناسب و ارزان قیمت مهاجرپذیر است. از جمله مزایای اخذ تابعیت و پاسپورت ایتالیا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی ایتالیا
  • امکان داشتن مشاغل دولتی و سیاسی در ایتالیا
  • کاریابی سریع تر در ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی
  • امکان تحصیل رایگان در کشورهایی از اتحادیه اروپا که دانشگاه های دولتی آن ها فقط برای اعضای اتحادیه اروپا ارزان تر یا کلا رایگان هستند که از آن جمله می توان به فنلاند و سوئد اشاره نمود.

اما مهمترین و شاید اصلی ترین امتیاز داشتن تابعیت (پاسپورت) ایتالیایی ارزش بالای آن در بین پاسپورت های دیگر کشورهاست. به طوری که پاسپورت ایتالیایی در جایگاه 4- ام برترین پاسپورت های جهان قرار داشته و از این نظر حتی بالاتر از پاسپورت فرانسه با رتبه 6- ام جهانی است. چرا که تعداد مقاصد مسافرتی معاف از ویزا برای دارندگان پاسپورت ایتالیا بمراتب بیشتر از دارندگان پاسپورت فرانسوی است:

مقایسه پاسپورتها از نظر تعدا مقاصد مسافرتی معاف از ویزا

اخذ تابعیت کشور ایتالیا از طریق تولد

سیستم اعطای تابعیت کشور ایتالیا از طریق سیستم خون می باشد، یعنی شخص (بچه) از والدین ایتالیایی متولد شده باشد. یعنی به واسطه نسب و خون پدری و یا مادری که تبعه کشور ایتالیا هستند و به آن جا تعلق دارند. در خط پدری (پدر ایتالیایی) بدون محدودیت در تعداد نسل ها و در خط مادری (مادر ایتالیا) برای اشخاصی که از تاریخ 1 ژانویه 1948 به بعد به دنیا آمدند، اعطای تابعیت ایتالیا از طریق سیستم خون به آن ها می شود.

شروط اخذ تابعیت کشور ایتالیا در زمان تولد

یکی از شرایط زیر برای زمان تولد برای اخذ تابعیت لازم می باشند که عبارتست از:

  • پدر کودک در زمان تولدش تابعیت (شهروندی) ایتالیا را داشته باشد.
  • مادر کودک در زمان تولدش تابعیت (شهروندی) ایتالیا را داشته باشد.
  • اجداد پدری کودک (شامل پدر بزرگ به بالا) دارای تابعیت (شهروندی) ایتالیا باشند و پدر کودک در کشور آمریکا و یا کشوری به غیر از ایتالیا تولد یافته باشد، اما اجداد پدری کودک در زمان تولدش در ایتالیا سکونت داشته باشند.
  • جد مادری کودک دارای تابعیت (شهروندی) ایتالیا می باشد و مادر کودک در کشور آمریکا و یا یک کشور دیگر به جز ایتالیا متولد شده است اما جد مادری در زمان تولد کودک در ایتالیا سکونت دارد.
  • اگر کودکی دارای ملیت خارجی باشد و در کشور ایتالیا از پدر و مادر غیر ایتالیایی متولد شود پس از زندگی در سن 18 یا 19 سالگی با رجوع به دفتر امور مدنی، میتواند درخواست شهروندی کند.

شرایط لازم برای کودکانی که از پدر و مادر غیر ایتالیایی متولد شده اند به این صورت می باشد که آن ها باید با اثبات مدارکی مانند گواهی پزشکی، گواهی تولد در ایتالیا، گواهی واکسیناسیون و خدمات بهداشتی، گواهی تحصیل در ایتالیا، گواهی مدرک زبان ایتالیایی و غیره در سن 18 سالگی درخواست تابعیت نماید.

شروط اخذ تابعیت کشور ایتالیا در زمان تولد

واجدین شرایط اخذ تابعیت کشور ایتالیا

افرادی که از طریق کار در این کشور اقامت بدست آورند، قادر خواهند بود تا به صورت قانونی تابعیت کشور ایتالیا را نیز بدست آورند. این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که افراد مالیات خود را به صورت کامل پرداخت کنند تا بتوانند برای دریافت اقامت این کشور اقدام کنند. اشخاصی که ذکر می شوند، می توانند با شرایط اقامت به میزان خاص برای اعطای تابعیت به دفتر ریاست جمهوری (URP) همراه با مدارک تمکن مالی و دارایی های خود مراجعه کنند.

پارامترشرح
شهروندان غیر اتحادیه اروپا که از راه های مختلفی مانند تحصیلی و کاری وارد کشور ایتالیا شده اندبا شرط 10 سال سکونت در ایتالیا
شهروندان از کشورهای اتحادیه اروپابا شرط 4 سال سکونت در ایتالیا
شخصی که از یکی از پدر و مادر ایتالیایی متولد شدهبا شرط حداقل 3 سال سکونت در ایتالیا
شخصی که به عنوان پناهنده وارد کشور ایتالیا شدهبا شرط 5 سال سکونت در ایتالیا

تابعیت از طریق ازدواج در ایتالیا در 2023

در سال 2023 همانند گذشته، طی شرایطی ازدواج یک شخص خارجی با یک شهروند ایتالیایی در صورتی منجر به اعطای تابعیت می شود. یعنی اگر فرد پس از ازدواج حداقل 2 سال به صورت قانونی در ایتالیا یا 3 سال در خارج از کشور ایتالیا سکونت داشته باشد و جدایی و طلاق اتفاق نیفتاده باشد، امکان پذیر خواهد بود و اگر پس از اخذ تابعیت طلاق صورت گیرد، تابعیت فرد لغو نخواهد شد.

شرایط اخذ پاسورت ایتالیا از طریق ازدواج

شرایط اخذ تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج عبارتست از:

  • شخص خارجی نباید هیچگونه جرم و جنایتی در هر جای دنیا مرتکب شده باشد.
  • فرد نباید از جمله افرادی باشد که به عنوان اختلالگر امنیتی و نظم عمومی شناخته شده باشد.
  • فرد باید دارای مدرک زبان ایتالیایی در سطح A2 باشد.

در نوشتار بالا که توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نوشته شده است سعی بر این شد در مورد چگونگی اخذ تابعیت کشور ایتالیا به شما به صورت کامل توضیح داده شود. مهاجرت به ایتالیا از طریق تولد، ازدواج، کار، سرمایه گذاری و پناهندگی صورت می گیرد. اما یکی از برترین طرق مهاجرتی اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا می باشد که سالانه در خصوص اخذ اقامت و تابعیت مورد استقبال قرار گرفته است. قبل از هر اقدامی برای اطلاعات دقیق تر و انتخاب گزینه مناسب مهاجرت در مورد کشورهای برتر دنیا مانند کشورهای اروپایی، کانادا، استرالیا، آمریکا، نیوزلند و غیره با وکلا و کارشناسان ارشد ما با سال ها تجربه تماس حاصل فرمایید و مشاوره داشته باشید.

سوالات پرتکرار در خصوص اخذ تابعیت کشور ایتالیا

متقاضیان اخذ تابعیت کشور ایتالیا همواره با پرسش های زیر روبرو می شوند:

  1. شهروندان خارجی پس از چه مدت موفق به اخذ تابعیت کشور ایتالیا می شوند؟ شهروندان غیراروپایی پس از 10 سال زندگی در کشور ایتالیا می توانند تابعیت این کشور را بدست آورند.
  2. تفاوت اخذ اقامت و اخذ تابعیت کشور ایتالیا در چیست؟ افرادی که اقامت کشور ایتالیا را در اختیار دارند تنها می توانند در این کشور زندگی کنند اما تابعیت در ایتالیا به معنی برخورداری از کلیه حقوق شهروندی در کشور ایتالیا از جمله حق رای است.
  3. پاسپورت ایتالیا چه مزایایی را به همراه خواهد داشت؟ دارندگان پاسپورت ایتالیا می توانند آزادانه به کلیه کشورهای اروپایی سفر کنند و اجازه تحصیل رایگان در این کشور را خواهند داشت.
  4. آیا پناهندگان اجازه استفاده از تابعیت ایتالیا را خواهند داشت؟ کلیه پناهندگان در کشور ایتالیا می توانند پس از گذشت 5 سال از اقامت خود در این کشور، تابعیت ایتالیا را بدست آورند.
  5. شرایط اخذ تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج چیست؟ یکی از راه های اخذ تابعیت ایتالیا، ازدواج با یکی از شهروندان رسمی کشور ایتالیا است. در صورتی که فرد دچار مشکل حقوقی در ایتالیا نباشد، می تواند تابعیت این کشور را بدست آورد.
  6. پاسپورت ایتالیا پاسپورت چندم در دنیاست؟ پاسپورت 4- ام
  7. با پاسپورت ایتالیایی به چند کشور جهان بدون ویزا می توان سفر کرد؟ به 190 کشور جهان
  8. آیا داشتن تابعیت مضاعف در ایتالیا قانونی است؟ بله، داشتن تابعیت مضاعف (پاسپورت دوم) در این کشور امری قانونی است.
3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *