ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ مجارستان

استارت آپ مجارستان

استارت آپ مجارستان علاوه بر حمایت های داخلی، مورد حمایت برنامه JEREMIE (منابع اروپایی مشترک جهت حمایت از شرکت های خرد و متوسط) نیز قرار دارد. علاوه بر این اکوسیستم استارت آپ در مجارستان دارای زیرساخت های مورد نیاز جهت توسعه خود شامل انکوباتورها و اکسلیتورها (شرکت های رشد منطقه ای) می باشد. هم اکنون در حدود 221 شرکت استارت آپی در کشور مجارستان در رشته های مختلفی مثل حمل و نقل، Fintech، بیوتکنولوژی، نرم افزار، سخت افزار و غیره مشغول عرضه محصول خود هستند. هموطنان گرامی می توانند با اخذ مشاوره های برتر از موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در جریان شرایط و اقدامات لازم برای سرمایه گذاری در مجارستان به عنوان عضو رسمی اتحادیه اروپا (EU) قرار گیرند.

اینفوگرافیک استارت آپ مجارستان

شرایط اقتصاد مجارستان جهت راه اندازی استارت آپ

اقتصاد مجارستان یک نوع اقتصاد مختلط درآمد بالا محسوب می شود و بر طبق شاخص پیچیدگی اقتصادی نیز این اقتصاد اروپایی در رده نهم پیچیده ترین اقتصادهای جهان قرار دارد. ناگفته نماند که مجارستان عضوی از سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) با شاخص توسعه انسانی (HDI) خیلی بالا و نیروی کار ماهر می باشد. این کشور با میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) حدود 171.75$ بیلیون دلار در سال 2021 جزء کشورهایی است که در اروپا بیشترین تاثیر منفی را از شیوع بیماری کرونا پذیرفته است. چراکه پارسال میزان اسمی GDP این کشور حدود 149.94$ بیلیون دلار بوده است که نسبت به سال های قبلی خیلی افت داشته است:

ارزش تولید ناخالص داخلی مجارستان

همان طوری که گفته شد، شاخص GDP مجارستان سال 2020 افت چشمگیری را بواسطه گسترش بیماری کرونا و تبعات آن از خود نشان می دهد به طوری که نرخ رشد اقتصادی این کشور به یکباره از نرخ 4.93% سال 2021 به 6.1-% سال 2022 سقوط می کند. اما پیش بینی می شود که اقتصاد مجارستان در سال 2023 به رشد 3.9% در GDP خود دست یابد:

شاخص تولید ناخالص داخلی در مجارستان

در کلیه بخش های اقتصادی این کشور، خدمات با سهم 65% بیشترین تاثیر را در رشد نرخ GDP مجارستان داشته و بعد از آن نیز بخش های صنعت با 31% و کشاورزی با 4% در جایگاه های دوم و سوم قرار دارند:

درصد سهم بخشهای مختلف اقتصادی مجارستان روی GDP

این کشور اروپای شرقی از لحاظ شاخص آزادی اقتصادی با کسب 67.2 امتیاز در رده 55 آزادترین اقتصادهای جهانی قرار گرفته است. به تعبیر دیگر مجارستان را نیز می توان جزء اقتصادهای عمدتا آزاد یا Moderately Free قرار داد:

رتبه مجارستان در میان آزادترین اقتصادهای جهانی

اما از نظر شاخصی به نام شاخص فساد اقتصادی در سال 2023 نیز اقتصاد کشور مجارستان با 11 پله سقوط به رتبه 69 جهانی دست یافته است و از این نظر مجارستان جزء کشورهای نسبتا نامناسب دنیا محسوب می شود:

شاخص فساد اقتصادی در مجارستان

شرایط اکوسیستم استارتاپ مجارستان

اکوسیستم استارت آپ مجارستان که در سال 2006 و 2010 تاسیس شده اکنون به رشد خوبی دست یافته است. در حقیقت محیط استارت آپ مجارستان بواسطه برنامه JEREMIE (منابع اروپایی مشترک جهت حمایت از شرکت های خرد و متوسط) به طور چشمگیری توسعه یافته است. خود این امر به معنای توجه بیشتر دولت مجارستان به این شرکت ها و توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط می باشد. مجارستان همچنین دارای کلیه زیرساخت های استارت آپی از انکوباتورها، اکسلریتورها، هاب ها و شبکه ها گرفته تا صندوق های سرمایه گذاری می باشد. در نمودار زیر می توان با منابع تامین سرمایه شرکت های استارت آپ در مجارستان آشنا شد:

منابع تامین سرمایه شرکت های استارت آپ در مجارستان

اما همان طوری که گفته شد، اکوسیستم استارت آپ در مجارستان دارای زیرساخت های لازم مثل انکوباتورها و اکسلیتورها (شرکت های رشد منطقه ای) می باشد. از معروفترین این انکوباتورها و اکسلیتورها به منظور توسعه و راه اندازی استارت آپ های بین المللی در مجارستان می توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:

انکوباتورها/ اکسلیتورهاشرایط
Design Terminalآژانس پیشرو نوآوری در اروپای مرکزی با برنامه های متنوع انکوباسیون و اکسلیراسیون
CEU InnovationLabپروژه مورد حمایت دانشگاه اروپای مرکزی که به عنوان یک انکوباتور استارت آپ غیرتجاری عمل می کند.
OXO Labsیک نوع برنامه انکوباسیون بوده که به استارت آپ ها در جهت ارزیابی محصولاتشان و ورودشان به بازار جهانی کمک می کند.
Start it@K&Hیک انکوباتور تکنولوژیکی و پلاتفورمی برای استارت آپ های شرق و مرکز اروپا
SparkLabانکوباتور استارت آپ غیرتجاری که برنامه آموزش 3 ماهه در شکل اردوی آموزشی ارائه می کند.

دلایل شروع استارت آپ در مجارستان چیست؟

برای راه اندازی شرکت استارت آپ در کشور مجارستان دلایل زیادی وجود دارد. مطابق رتبه بندی سهولت انجام بیزینس در سال 2023 مجارستان در رتبه 52 جهانی از بین بیش از 100 کشور قرار داشت که رتبه نسبتا خوبی است. بر طبق داده های مرکز تحقیقات جهانی StartupBlink نیز اکوسیستم استارت آپی مجارستان در رتبه 39 از بین 202 کشور جهان قرار دارد و ایضا در حدود 221 شرکت استارت آپی در این کشور نیز فعال هستند:

اکوسیستم استارت آپی مجارستان

شرکت های استارت آپی علاوه بر حمایت دولت مجارستان همچنین از حمایت بخش خصوصی و علی الخصوص رسانه های این کشور نیز قرار دارند. این موضوع را می توان از برگزاری انواع همایش ها و کارگاه ها مثل Brain Bar (همایش فناوری و فستیوال موسیقی)، همایش صنایع (در خصوص توسعه نرم افزار) و غیره در این کشور فهمید. اما از دیگر دلایل راه اندازی استارت آپ در مجارستان می توان به دلایل مهم زیر اشاره نمود:

  • سهولت انجام بیزینس با ثبت شرکت در عرض 2 تا 3 روز کاری
  • تخصص بالای متخصصان IT مجارستان
  • هزینه زندگی پایین در مجارستان
  • مشوق های مالیاتی برای موسسان استارت آپ ها

شرایط راه اندازی استارت آپ مجارستان

چالش های راه اندازی استارت آپ مجارستان

یکی از اصلی ترین دلایلی که سرمایه گذاران بین المللی از راه اندازی استارت آپ در مجارستان منصرف می شوند، چالش های متعدد این کشور در حوزه های مختلف می باشد. برای آشنایی بیشتر با چالش های اساسی راه اندازی استارت آپ در مجارستان به جدول زیر مراجعه فرمایید:

چالش های اساسی راه اندازی استارت آپتوضیحات
هزینه های راه اندازی استارت آپبر خلاف اغلب کشورهای اروپای شرقی، هزینه های موجود در روند راه اندازی استارت آپ مجارستان نسبتا بالا تر است.
بوروکراسی اداری پیچیدهیکی از اصلی ترین چالش هایی که سرمایه گذارن حین راه اندازی استارت آپ خود در مجارستان با آن مواجه می شوند، وجود بوروکراسی های اداری پیچیده اداری در این حوزه می باشد.
ریسک بالابه دلیل اقتصاد نسبتا ضعیف در مجارستان، راه اندازی استارت آپ در این کشور با ریسک بالایی همراه است.

منابع مورد نیاز جهت راه اندازی استارت آپ مجارستان

همانند اغلب کشورهای پیشرفته اروپایی، سرمایه گذاران برای موفقیت در روند راه اندازی استارت آپ مجارستان به منابع مختلفی احتیاج دارند. به طور کلی برای شروع و رشد کسب و کار خود در مجارستان، به منابع کمی نیاز دارید.

منابع مورد نیاز برای راه اندازی استارت آپ مجارستان عبارت اند از:

  • اولین منبع دسترسی به نقشه تجاری دقیق و به روز کشور است.
  • دریافت منابعی مانند فهرست راهنمای کسب و کار و نکات تجاری
  • داشتن فضای مناسب در مجارستان یکی دیگر از منابع مهم برای راه اندازی استارت آپ می باشد.
  • داشتن ایده ای از آنچه قصد دارید کسب و کار خود را انجام دهید بسیار مهم است.

شرایط راه اندازی استارت آپ مجارستان

مجارستان هشتمین حامی استارتاپ در جهان است و همین مسئله یکی از کلیدی ترین عوامل جذابیت راه اندازی استارت آپ در این کشور است. اما شرایط تاسیس و ثبت شرکت استارت آپ در مجارستان تابع قانون ثبت شرکت می باشد. فلذا متقاضیان نیز قبل از ثبت شرکت در مجارستان بایستی با انواع شرکت ها مثل شرکت مسئولیت محدود LLC یا سهامی و یا نمایندگی آشنا شده و متناسب با اهداف خود یکی از آنها را انتخاب نمایند. در گام بعدی انتخاب نام، پرداخت هزینه ثبت و تحویل مدارک زیر به اداره ثبت شرکت های مجارستان امری ضروری است:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • اساسنامه تنظیمی
  • لیست سهامداران و مدیران شرکت
  • گواهی آدرس دفتر شرکت
  • نمونه امضاء موسسان
  • مدارک هویتی موسسان
  • رسید هزینه ثبت شرکت

پس از انجام ثبت شرکت در مجارستان موسسان بایستی نسبت به افتتاح حساب، اخذ شماره مالیاتی شرکت و نیز ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی نیز اقدام کنند. اما برای انجام مراحل فوق شما نیازمند اخذ ویزای اقامت مجارستان 2023 هستید و مسلما با اخذ مشاوره و راهنمائی های لازمه از مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید به آسانی به این ویزا و تاسیس شرکت خود در مجارستان نائل آیید.

سوالات مهم درباره استارتاپ در مجارستان

برای کسب اطلاعات تکمیلی در این خصوص، برخی از مهم ترین پرسش های مخاطبان را در این بخش پاسخ می دهیم.

  • حداقل سرمایه مورد نیاز برای شروع استارتاپ در مجارستان چه مقدار است؟ فرد باید 10500€ (یورو) در حساب بانکی خود داشته باشد.
  • چرا مجارستان مقصد جذابی برای شروع استارتاپ است؟ رشد اقتصادی ایجاد شده در اثر برنامه های استارتاپی در مجارستان، دولتی این کشور را مجاب کرده است که از ایده های استارتاپی در این کشور حمایت کامل داشته باشد.
  • شرایط ثبت شرکت در کشور مجارستان برای شروع استارتاپ چگونه است؟ افرادی که برای استارتاپ خود نیاز به ثبت شرکت داشته باشند، می توانند در 2 روز کاری، شرکت خود را به ثبت برسانند.
  • آیا ویزای استارتاپ مجارستان منجر به اخذ اقامت می شود؟ پس از 5 سال اقامت موقت در مجارستان از این طریق، می توان به اقامت دائم این کشور دست پیدا کرد.
4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *