ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ کرواسی

استارت آپ کرواسی

یکی از دلایل اصلی برای راه اندازی استارت آپ کرواسی علاوه بر توسعه ایده بیزینسی در اتحادیه اروپایی (EU) استفاده از حق خرید ملک می باشد. از دیگر امتیازات راه اندازی شرکت استارت آپ در این کشور می توان به فرآیند ثبت آسان، هزینه ثبت پایین، حق مالکیت 100%، دریافت حق ثبت اختراع در بیزینس مورد نظر و غیره اشاره کرد. اما این کار در کرواسی شامل 5 مرحله انتخاب انتخاب نام، افتتاح حساب بانکی، تهیه و تحویل مدارک، اخذ شمار شناسه مالیاتی (TIN) و در پایان ثبت نام در بیمه می باشد.

اما شما برای راه اندازی شرکت مورد نظرتان در این کشور نیازمند یک بیزینس پلن قدرتمندی هستید که از طریق مشاوره با کارشناسان زبده موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید به این مهم دست یابید.

اینفوگرافیک استارت آپ کرواسی

شاخص های اقتصادی کرواسی برای شروع استارت آپ

اقتصاد کرواسی یک نوع اقتصاد درآمد بالای درحال توسعه مبتنی بر بخش خدمات است. به گونه ای که بخش خدماتی حدود 60% از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور را تشکیل می دهد. همان طوری که در نمودار زیر هم مشخص شده میزان اسمی GDP کرواسی آهنگ روبه رشدی داشته به طوری که این نرخ از 56.77$ بیلیون دلار سال 2020 به 65.84$ بیلیون دلار سال 2023 رسیده است:

تولید ناخالص داخلی در کرواسی

در حقیقت شیوع گسترده ویروس کرونا باعث بیمار شدن اقتصاد کرواسی نیز شده بود و نرخ رشد GDP این کشور را در سال 2020 میلادی به 9-% رسانده اما امسال این نرخ به حدود 6% رسیده است:

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کرواسی

این کشور از نظر شاخص فساد یا CPI نیز وضعیت آنچنان خوبی ندارد. مطابق رتبه بندی سایت رتبه بندی شفافیت مالی https://www.transparency.org/ کرواسی با کسب امتیاز 47 در رتبه 63 شفاف ترین کشورهای دنیا از نظر مالی قرار دارد و این خبر زیاد جالبی برای سرمایه گذاران خارجی نیست:

رتبه کرواسی در شاخص شفافیت مالی

همچنین این کشور از نظر شاخصی به نام شاخص آزادی اقتصادی با امتیاز 63.4 در رتبه 39 جهانی قرار داشته و از همین رو در رده میانی کشورهای جهان قرار دارد:

رتبه کرواسی از نظر شاخص آزادی اقتصادی

اما از نظر شاخص رتبه بندی آسانی انجام بیزینس که همه ساله توسط سازمان مالکیت فکری جهان انجام می شود، کشور کرواسی با امتیاز 37.27 در رده 41 جهانی قرار دارد.

ساختارهای قانونی در شرکت های استارت آپ کرواسی

تمامی متقاضیانی که قصد راه اندازی استارت آپ در کرواسی را دارند، باید قبل از ورود به این کشور با ساختارهای در شرکت های استارت آپی کرواسی آشنا شوند. در این بخش از مقاله توضیح مختصری را از ساختارهای قانونی شرکت های استارت آپ در کرواسی را داخل جدول به شما عزیزان ارائه می دهیم:

انواع ساختارهای قانونی در شرکت های استارت آپ کرواسیتوضیحات
شرکت های انحصاریدر شرکت های انحصاری، یک فرد به عنوان یک تاجر به تحارت مشغول می شود و شرکت به عنوان یک شخص حقوقی جداگانه وجود ندارد.
شراکتشراکت در کرواسی از نظر ساختار مشابه با شرکت های انفرادی است.
شرکت با مسئولیت محدودرایج ترین نوع شرکت های استارت آپی در کرواسی شرکت با مسئولیت محدود است.
شرکت سهامی عاماین نوع از شرکت ها دارای سهامی می باشند که می توان آن را به صورت عمومی خرید و فروش کرد.

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین نوع شرکت های استارت آپی در کرواسی را از دیدگاه سرمایه گذاران بین المللی مشاهده فرمایید:

محبوب ترین نوع شرکت های استارت آپی در کرواسی را از دیدگاه سرمایه گذاران بین المللی

مدت زمان راه اندازی استارت آپ کرواسی

یکی از اصلی ترین چالش های سرمایه گذاران بین المللی برای راه اندازی استارت اپ کرواسی، مدت زمان راه اندازی استارت آپ در این کشور می باشد. به طور کلی روند راه اندازی استارت آپ در کرواسی به نسبت اغلب کشروهای اروپای شرقی بسیار کند تر صورت می گیرد. اتباع کشورهای خارجی که با هدف سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار وارد این کشور می شوند، باید مدت زمان بیشتری را سپری کنند. البته یکی از اصلی ترین دلایل طولانی شدن روند راه اندازی استارت آپ کرواسی، پایین سطح تحصیلات افراد در این کشور می باشد. علاوه بر این نرخ رشد جمعیتی در کرواسی به نسبت وسعت این کشور بسیار کند صورت می پذیرد.

امتیازات ویژه در استارت آپ کرواسی

سالانه بیش از صدها سرمایه گذار بین المللی از کشورهای مختلف جهان، برای راه اندازی استارت آپ کرواسی به این کشور زیبا نقل مکان می کنند. به عبارت دیگر، استارت آپ کرواسی امتیازات ویژه ای را به متقاضیانی که قصد راه اندازی استارت آپ را در این کشور دارند، ارائه می دهد. یکی از اصلی ترین مزیت های راه اندازی استارت آپ در کرواسی، وجود منابع مطلوب و شرایط اقتصادی مساعد این کشرو به نسبت سایر کشورهای اروپای شرقی می باشد. بنابراین راه اندازی استارت آپ کرواسی بهترین گزینه برای تمامی افرادی است که به دنبال سرمایه گذرای در اروپا هستند.

در نمودار زیر می توانید روند راه اندازی استارت آپ کرواسی را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند راه اندازی استارت آپ کرواسی

شرایط راه اندازی استارت آپ در کرواسی

کرواسی یا Croatia کشوری واقع در شبه جزیره بالکان می باشد. این کشور با کشورهایی مثل اسلونی، مجارستان، بوسنی و هرزگوین، صربستان و مونته نگرو دارای مرز مشترکی است. پایتخت این کشور اروپایی با جمعیت حدود 4.5 میلیون نفر زاگرب نام دارد. در حدود 78% از جمعیت این کشور مسیحی و مابقی از ادیان دیگر می باشد. درست همانند هر کشور دیگری کرواسی نیز مقررات خاص خود را درباره سرمایه گذاری خارجی دارد. پس اگر شما هم به دنبال شروع استارت آپ در کرواسی هستید باید به نکات زیر توجه کنید:

شرایط راه اندازی استارت آپ در کرواسی

معمولا اتباع خارجی کشورهایی که با کرواسی قراردادهای اقتصادی ندارند از طریق ثبت شرکت در این کشور برای خرید ملک استفاده می کنند. اما باید بدانید که شرکت ثبت شده در کرواسی دقیقا از همان مزایای متعلق به شرکت کروات بهره مند می شود. از جمله این مزایا می توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:

  • حق خرید و تملک املاک در کرواسی به همراه کسب حقوق ملک
  • حق مالکیت خارجی 100%
  • دریافت حق ثبت اختراع در هر کسب و کاری
  • پرداخت مالیات بر شرکت 20%

بهترین نوع شرکت در کرواسی جهت راه اندازی استارت آپ

در طی سالیان اخیر بیزینس در کرواسی به طور ثابتی در حال رشد است. همانند هر کشور دیگری در کشور کرواسی نیز شرکت های مختلفی مثل شرکت های سهامی، تضامنی، مسئولیت محدود و نیز نمایندگی یا شعبه شرکت مادر جهت ثبت وجود دارد. در این بین بهترین و رایج ترین نوع شرکت برای ثبت در کرواسی شرکت مسئولیت محدود (Drustvo s ogranicenom odgovornoscu) می باشد که اصطلاحا به آن DOO هم می گویند. با این نوع شرکت هم می توان در کرواسی بیزینس کرد و هم اینکه به راحتی ملکی را خریداری کرد.

اما شرایط تشکیل DOO در کشور کرواسی از قرار ذیل می باشد:

  • به منظور فعالیت به عنوان یک مدیر، شخص متقاضی باستی در بیش از 51% از سرمایه شرکت سهیم باشد
  • اگر شرکت دارای 2 مدیر خارجی باشد، شرکت باید برای 10 نفر کارگر کروات اشتغالزایی کند
  • مدیران این شرکت ها علاوه بر حق اخذ اقامت دائم کرواسی همچنین حق دعوت از افراد دیگر و اقامت آنها را دارند
  • نام شرکت مورد نظر حتما باید به زبان کرواسی یا لاتین بوده و قبل از آن نیز مخفف O.O نیز قید شود
  • سرمایه استاندارد برای ثبت شرکت DOO عمومی حدود 200000HRK (کونا) و برای شرکت DOO خصوصی حدود 20000HRK (کونا) می باشد
  • شرکت برای ثبت در کرواسی حتما باید آدرس مشخصی داشته باشد
  • کل فرآیند سرمایه گذاری و ثبت شرکت در کرواسی 1 الی 4 هفته طول می کشد

مراحل و مدارک ثبت استارت آپ در کرواسی

مراحل و مدارک ثبت استارت آپ در کرواسی

در ابتداء، کارآفرینان بایستی منحصر بفرد بودن نام شرکت را با استعلام از آژانس مالی کرواسی چک کنند. گام بعدی آنها برای ثبت شرکتشان در این کشور اروپایی تهیه اساسنامه، تقاضانامه و اقرارنامه مدیران می باشد که همگی این اسناد بایستی به زبان کروات ترجمه شود. در مرحله بعدی باید حساب بانکی افتتاح شده و حداقل سرمایه لازم به این حساب واریز شود. به هنگام تحویل مدارک فوق رسما شرکت به عضویت اتاق بازرگانی کرواسی در می آید. مرحله بعدی تشکیل شرکت در کرواسی شامل ثبت نام در اداره مالیات کرواسی و پرداخت VAT و مالیات بر درآمد کارکنان است. درنتیجه شرکت از یک شماره شناسه مالیاتی (TIN) خاصی برخوردار می شود. مرحله آخر تشکیل شرکت هم ثبت نام در موسسه بیمه بازنشستگی و موسسه بیمه سلامت کرواسی در بازه زمانی 15 روزه پس از ثبت شرکت می باشد.

خلاصه این مراحل به صورت زیر است:

مراحل ثبت استارت آپ در کرواسی

اما اسناد و مدارک مورد نیاز جهت تشکیل استارت آپ کرواسی از قرار زیر می باشد:

  • اساسنامه شرکت که وکیل (نماینده رسمی) می تواند آن را امضاء کند
  • گواهی ثبت نام (مدرک تشکیل شرکت در کرواسی)
  • کپی پاسپورت سهامداران شرکت استارت آپ در کرواسی
  • شماره شناسه مالیاتی برای اثبات اینکه شرکت مودی مالیاتی است
  • لیست مدیران و سهامداران شرکت
  • نمونه امضای مدیر/ مدیران شرکت
  • فرم ثبت نام برای هر کارمند استخدامی
  • فرم های تکمیل شده ماخوذه از اداره ثبت کرواسی

هزینه ثبت استارت آپ کرواسی چقدر است؟

برای تشکیل شرکت استارت آپ در کرواسی مخصوصا از نوع LLC منقاضیان نیازمند پرداخت یکسری هزینه ها هستند. در این قسمت از مقاله گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارزیابی این هزینه ها در کروسی می پردازند:

 نوع هزینه هامیزان هزینه
هزینه ثبت90€ (یورو) شامل ثبت نام و اخذ گواهی ثبت شرکت
هزینه دفتر حقیقی300€ (یورو) در ماه
حداقل سرمایه سهامبرای ثبت شرکت DOO عمومی حدود 200000HRK (کونا) معادل 27000€ (یورو) و برای شرکت DOO خصوصی حدود 20000HRK (کونا) معادل 2700€ (یورو)
هزینه مشاوره با وکیل متخصص ثبت شرکت834€ (یورو)
هزینه های حسابداریشروع قیمت از 100€ (یورو) شامل دفتر داری، توصیه مالیاتی و غیره

هموطنان محترم می توانند با اخذ مشاوره های تخصصی و نیز ارزیابی شرایط خود توسط تیم وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تقاضای سرمایه گذاری در هر نقطه از جهان را ارائه دهند.

مهم ترین سوالات استارت آپ کرواسی

در این بخش به پرتکرارترین سوالات شما پاسخ می دهیم:

  • مدت زمان راه اندازی استارت آپ کرواسی به چه صورت می باشد؟ یکی از اصلی ترین چالش های سرمایه گذاران بین المللی برای راه اندازی استارت اپ کرواسی، مدت زمان راه اندازی استارت آپ در این کشور می باشد. به طور کلی روند راه اندازی استارت آپ در کرواسی به نسبت اغلب کشروهای اروپای شرقی بسیار کند تر صورت می گیرد. اتباع کشورهای خارجی که با هدف سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار وارد این کشور می شوند، باید مدت زمان بیشتری را سپری کنند. البته یکی از اصلی ترین دلایل طولانی شدن روند راه اندازی استارت آپ کرواسی، پایین سطح تحصیلات افراد در این کشور می باشد. علاوه بر این نرخ رشد جمعیتی در کرواسی به نسبت وسعت این کشور بسیار کند صورت می پذیرد.
  • بهترین نوع شرکت در کرواسی جهت راه اندازی استارت آپ کدام است؟ در طی سالیان اخیر بیزینس در کرواسی به طور ثابتی در حال رشد است. همانند هر کشور دیگری در کشور کرواسی نیز شرکت های مختلفی مثل شرکت های سهامی، تضامنی، مسئولیت محدود و نیز نمایندگی یا شعبه شرکت مادر جهت ثبت وجود دارد. در این بین بهترین و رایج ترین نوع شرکت برای ثبت در کرواسی شرکت مسئولیت محدود (Drustvo s ogranicenom odgovornoscu) می باشد که اصطلاحا به آن DOO هم می گویند. با این نوع شرکت هم می توان در کرواسی بیزینس کرد و هم اینکه به راحتی ملکی را خریداری کرد.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *