مهاجرت

مهاجرت به اسلواکی

مهاجرت به اسلواکی

با توجه به شرایط آسان و کیفیت بالای زندگی، بسیاری از افراد به دنبال مهاجرت به اسلواکی از راه های قانونی می باشند و در طلب راه های ورود به این کشورند. برای مهاجرت به اسلواکی راه های مهاجرتی زیادی وجود دارد که افراد باید با توجه به شرایط اقتصادی خود، سن، سابقه کار، میزان تحصیلات و در آخر علاقه خود یکی از این راه ها را انتخاب نمایند که در قسمت زیر به سوالات اساسی شما در این خصوص می پردازیم:

  • اسلواکی چگونه کشوری میباشد؟
  • انواع راه های مهاجرت به اسلواکی چیست؟
  • مزایای مهاجرت به اسلواکی چیست؟
  • آیا ایرانیان اسلواکی زندگی مناسبی در این کشور دارند؟
  • محدودیت های زندگی در اسلواکی برای شهروندان خارجی چگونه است؟
  • هزینه زندگی در اسلواکی چقدر میباشد؟

برای اخذ اطلاعات در این خصوص با این مقاله همراه شده و سوالات خود درباره کشور اسلواکی را از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بپرسید.

راه های مهاجرت به اسلواکی

مهاجرت به اسلواکی از طرق زیر امکان پذیر میباشد:

طرق مهاجرتیشرح
مهاجرت به اسلواکی از طریق تحصیلمانند مقاطع تحصیلی مختلف، دوره های یک ساله کالج، دوره های زبان
مهاجرت به اسلواکی از طریق کاراز طریق پیشنهاد کار از کارفرمای خارجی
مهاجرت به اسلواکی از طریق تولدسیستم خون
مهاجرت به اسواکی از طریق ازدواج با تبعه اسلواکیایی
مهاجرت به اسلواکی از طریق سرمایه گذاریمانند خرید ملک، تمکن مالی، خرید اوراق قرضه
مهاجرت به اسلواکی از طریق ثبت شرکت
مهاجرت به اسلواکی از طریق پناهندگیتوصیه نمیشود

درباره کشور اسلواکی

جمهوری اسلواکی به پایتختی براتیسلاوا کشوری محصور در خشکی در قسمت اروپای مرکزی می باشد، جمعیت این کشور 5,4 میلیون نفر است و واحد اصلی پول این کشور یورو می باشد، مردم این کشور به زبان اسلوواک که نوعی زبان هندواروپایی میباشد، صحبت می کنند. همسایگان اصلی این کشور از غرب جمهوری چک و اتریش (با فاصله 45 دقیقه ای) و از شمال با لهستان و شرق اوکراین، مجارستان همسایه است. کشور اسلواکی یکی از کشورهای کمونیست سابق میباشد که هم عضو اتحادیه اروپا و همچنین منطقه شنگن و سازمان ناتو میباشد.

کشور اسلواکی از نظر اقتصادی نسبت به کشورهای قدرتمند همچون آلمان، از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار نیستند و فقط در بخش هایی مانند تولید و صادرات وسایل الکترونیکی خودرو با کشور آلمان همکاری دارد و همچنین در منابعی مانند آهن، مس، منگنز، نفت، گاز و زمین های کشاورزی غنی میباشد. هر کشور برای اعطای اقامت قوانین، مهاجرت خاص به خود را دارد به عنوان مثال برای زندگی، کار و تحصیل دراسلواکی شرایطی مانند اخذ پذیرش و پیشنهاد شغلی نیازمند میباشد.

مهاجرت به اسلواکی از طریق تحصیل

عمدتا مهاجرت به کشورهای اروپایی مانند اسلواکی در مقاطع دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی برای لیسانس، فوق لیسانس و دکترا با اخذ پذیرش و ویزا، راحت تر خواهد بود و افراد با ارائه مدارک زیر و بررسی سیستم نظام آموزشی این کشور باید اقدام به این امر نمایند. هزینه تحصیل در اسلواکی در دانشگاه ها به زبان اسلواکیایی رایگان و به زبان انگلیسی دارای هزینه بین 3000€ تا 5000€ (یورو) در اکثر رشته ها و در رشته های پزشکی هزینه بالغ بر 8000€ تا 11000€ (یورو) در بر میگیرد. مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از اسلواکی عبارتند از:

  • برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارائه ترجمه مدرک اتمام دوره دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • به منظور اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد ارائه ترجمه مدرک اتمام دوره کارشناسی به همراه ریز نمرات
  • برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا ارائه ترجمه مدرک اتمام دوره کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات
  • انگیزه نامه SOP
  • رزومه CV
  • تکمیل فرم ثبت نام و پرداخت شهریه
  • پاسپورت
  • ترجمه از صفحات شناسنامه
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی در صورت نیاز
  • ارائه نامه کاری در صورت شاغل بودن

دانشگاه های برتر جهانی در کشور اسلواکی عبارتند از:

دانشگاهسیستم رنکینگ تحصیلات عالی (Times)رنکینگ دانشگاه های برتر (QS)
دانشگاه کمونیوس براتیسلاوا1001751
دانشگاه فنی اسلواک در براتیسلاوا751
دانشگاه فنی کوزیچ801
دانشگاه پاوول ژوزف سافاریک

مزایای تحصیل در اسلواکی

در تحصیل در اسلواکی مزایای بسیاری نهفته است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • استانداردهای بالای عالی آموزشی و پژوهشی و طیف وسیعی از برنامه های تحصیلی و تحقیقاتی
  •  تحصیل رایگان به زبان اسواکیایی و هزینه زندگی کم
  •  روشی موثر برای یادگیری یکی از اصیل ترین زبان های قاره اروپا
  •  افزایش فرصت های شغلی با فارغ التحصیلی از دانشگاه های برتر این کشور

سیستم نظام آموزشی کشور اسلواکی

انواع مدارس در اسلواکی عبارتند از:

همچنین دوره های آموزشی در اسلواکی شامل موارد زیر می شود:

  1. مهد کودک یا آموزش پیش دبستانی (3-6 سال)
  2. مدارس ابتدایی (15-16 سال)
  3. مدارس متوسطه (15-19 سال)
  4. دانشگاه ها (از 19 سال)

شیوه تدریس در مدارس ابتدایی تا دبیرستان اسلواکی

اکثر مدارس در اسلواکی متعلق به دولت هستند، اما مدارس خصوصی هم وجود دارد. دانش آموزان 5 روز در هفته، از دوشنبه تا جمعه به مدرسه می روند، تعطیلات تابستانی در مدارس ابتدایی و دبیرستان در اسلواکی از اول جولای تا 31 اوت است، چند روز تعطیلی هم در اطراف کریسمس و عید پاک وجود دارد. آموزش پیش دبستانی در اسلواکی برای کودکان 3 تا 6 ساله است و آموزش ابتدایی در اسلواکی به مدت 9 سال طول می کشد و اجباری است. سال تحصیلی در مدارس ابتدایی و متوسطه اسلواکی شامل 2 دوره است:

  • الف) اولین دوره در تاریخ 2 سپتامبر آغاز می شود و در پایان ماه ژانویه به پایان می رسد.
  • ب) دومین دوره از اول فوریه آغاز می شود و تا 30 ژوئن ادامه می یابد، دانش آموزان ابتدایی در اسلواکی معمولا 4 تا 6 کلاس و یک روز بسته به سال تحصیلی و نوع مدرسه دارند.

مهاجرت به اسلواکی از طریق کار

اخذ ویزای کار در کشور اسلواکی تابع قوانین حوزه شنگن است و یک کارفرما در صورتی میتواند یک نیروی کار خارجی را در کشور اسلواکی استخدام کند که اثبات کند محل فعالیت او دارای سود دهی مشخص است و توان استخدام نیروی کار خارجی را دارد. در خصوص کار در کشور اسلواکی و از آنجا که کشور اسلواکی نیز در حوزه شنگن واقع شده است؛ کارفرما در صورتی میتواند به فرد خارجی اجازه کار بدهد که عنوان شغلی مورد نظر را 3 ماه در کشور اسلواکی و 3 ماه در حوزه شنگن آگهی کرده باشد و در صورتی که شخصی از شهروندان اسلواکی و یا اروپایی درخواست کار را قبول نکنند، در اصل دریافت این پیشنهادات شغلی برای افراد خارج از کشور اسلواکی بسیار سخت می باشد.

مقایسه نرخ بیکاری در اسلواکی

نرخ بیکاری اسلواکی

نرخ بیکاری یکی از مهمترین عوامل قابل بررسی در مهاجرت کاری می باشد. از این رو بایست نرخ بیکاری در اسلواکی را برای بهره مندی از مهاجرتی آگاهانه بررسی نماییم. نرخ بیکاری می تواند بیانگر شانس یافتن شغل باشد. به عبارتی نرخ بیکاری پایین، بیانگر شانس بالای برای یافتن شغل در اسلواکی می باشد.  نرخ بیکاری طی سال های 2016 تا 2022 نزدیک به 2% کاهش داشته است و امسال نرخ بیکاری در این کشور 7.8 % اعلام شد

بهتر است فرد به صورت حضوری در اسلواکی باشد در نتیجه وقتی فرد برای تحصیل به این کشور مهاجرت کرده و در این کشور حضور دارد؛ می تواند در فرصت مناسب و کافی به راحتی با آگهی عنوان شغلی در داخل کشور اسلواکی، کارفرمای مورد نظر خود را پیدا کرده و شغل مورد دلخواه را بدست آورد.

دستمزد ماهیانه در طی 10 سال گذشته به صورت چشمگیری افزایش یافته است. برای مثلا میانگین حقوق دریافتی در سال 2012، 805€ (یورو) بوده است و این در حالی است که در سال 2017 به 952€ (یورو) در ماه رسیده است. میانگین بالاترین میزان دستمزد ماهیانه در این کشور نیز در حدود 1730€ (یورو) و میانگین کمترین دستمزد در این کشور در حدود 600€ (یورو) در ماه است.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار اسلواکی

مهم ترین مدارک برای اخذ ویزای کار این کشور به شرح زیر می باشد:

  • ارائه قرارداد کار از سوی کارفرمای اسلواکیایی
  • گذر نامه معتبر دارای حداقل 6 ماه اعتبار
  • کپی از شناسنامه
  • گواهی اثبات تجربه ها و مهارت های کاری فرد
  • رزومه شخصی
  • دو قطعه عکس 6*4
  • فرم تکمیل شده ویزای طولانی مدت
  • ضمانت نامه کارفرما مبنی بر ساپورت تمامی هزینه ها همراه با کپی از اسناد هویتی
  • اثبات پوشش بیمه درمانی
  • ارائه مدارک تحصیلی

شرایط صدور مجوز کار و اقامت در اسلواکی

اجازه کار برای افراد برای حداکثر 2 سال صادر خواهد شد که این اجازه برای بار اول 6 ماهه بوده و در صورت نیاز مجدد تمدید خواهد شد و مدت تمدید هر بار نیز نهایتا تا 2 سال می باشد. مشاغل فصلی مدت اجازه کار حداکثر 6 ماهه می باشد. برای تمدید مهلت مجوز کار، فرد باید این درخواست را ظرف مدت 30 روز کاری قبل از اتمام مهلت درخواست نماید.

برای تغییر عنوان شغلی فرد موظف است درخواست جدید به کارفرمای دیگری بدهد. درخواست تجدید نظر در شرایط کار را می توانید به پلیس اسلواکی و یا پلیس مرزی و یا دادگاه منطقه ای اسلواکی اعلام کنید، کارفرما در صورتیکه نیروی خارجی را به کار بگیرد باید ظرف 7 روز کاری موضوع را به اطلاع مقامات ذیصالح برساند. اما شرایط بازار کار اسلواکی با نرخ بیکاری بالا و درآمد پایین خیلی هم رضایت بخش نیست. به طوری که با توجه به نمودار زیر می توان پی به این حقیقت برد:

مقایسه سطح درآمد متوسط اسلواکی با سایر کشورها

مهاجرت به اسلواکی از طریق ازدواج

اگر یک زن و شوهر بخواهند در خارج از کشور ازدواج کنند و یکی از این زن و شوهر شهروند کشور اسلواکی باشند باید گواهی ازدواج آنها توسط رجیستری کشور خارجی صادر شود و باید ثبت نام این افراد برای ازدواج در یک دفتر اسلواکیایی رجیستری به رسمیت شناخته شود.

در کشور اسلواکی لازم می باشد که ثبت چنین ازدواج هایی به سفارت اسلواکی و یا اداره ثبت ذیصالح اطلاع داده شود که این درخواست به دفتر رجستری ارسل خواهد شد. این درخواست ممکن است شخصاً ثبت شود و یا می توان آن را توسط یک فرد مجازی ثبت نمود که برای اثبات مجوز خود باید نامه نوشته و امضا شده را همراه خود داشته باشد. این مدارک را توسط دفتر اسناد رسمی کشور اسلواکی به سفارت ارسال می کنند و پس از آن اداره ثبت ذیصلاح مسائل مربوط به گواهی و مدارک ازدواج در اسلواکی را به متقاضی ازدواج می فرستد و کل این پروسه 3 ماه به طول می انجامد.

شرایط مورد نیاز ویزای ازدواج اسلواکی

ایرانیان برای ورود به کشور اسلواکی نیاز به نوعی از ویزا دارند که ویزای شنگن نام دارد. برای درخواست ویزا از طریق ازدواج مدارک زیر مورد نیاز است:

  • مدرک شهروندی همسر (citizenshipwife)
  • مدرک ازدواج (marriage certificate)
  • دفترچه خانوادگی (family record book)

مهاجرت به اسلواکی از طریق کار

مهاجرت به اسلواکی از طریق تولد

افراد می توانند از طریق تولد فرزند در اسلواکی به اقامت و سپس تابعیت کشور اسلواکی دست پیدا کنند که این خود پس از پشت سر گذاشتن پروسه ای مقدور است. البته با توجه به اینکه سیستم اکثر کشورهای اروپایی به صورت سیستم خون می باشد این نوع اقامت و تابعیت سخت خواهد بود، چون فرد در صورتی می تواند به اقامت و تابعیت از طریق تولد برسد که یکی از پدر و یا مادر تبعه اسلواکی باشند.

مهاجرت به اسلواکی از طریق سرمایه گذاری

یک سرمایه گذار خارجی که به اقامت از طریق سرمایه گذاری در اسلواکی برای انجام کسب و کار نیازمند است باید برای اقامت موقت درخواست کند. برای دریافت مجوز، سرمایه گذار درخواستی را به سفارت اسلواکی در کشور مبدا خود ارائه می دهد. این درخواست باید یک توضیح دقیق از اهداف مربوط به کسب و کار سرمایه گذار در طول اقامت خود در کشور اسلواکی باشد، مدارکی مانند یک مجوز عملیاتی یا طرح تجاری کسب و کار نیاز است.

اثبات شرایطی مانند این که سرمایه گذار دارای سابقه کیفری نباشد و مدرکی مبنی بر این که سرمایه گذار دارایی های کافی برای حمایت از خود و خانواده اش برای اقامت در کشور اسلواکی را دارد و علاوه بر این، اظهارات حساب بانکی و نامه تمکن مالی برای کسب و کار لازم میباشد. برای اقامت 6 ماهه در اسلواکی سرمایه گذار باید پوشش بیمه ای حداق یک ساله نیز نشان دهد، مجوز موقت برای بازرگانان به مدت 3 سال معتبر است و ممکن است برای یک دوره اضافی از 3 سال تمدید شود.

اسلواکی مقصدی جذاب برای مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در اسلواکی یکی از راه های جذاب برای مهاجرت به این کشور است هر ساله سرمایه گذاران زیادی از سراسر دنیا با توجه به شرایط اقتصادی مناسب در این کشور سرمایه گذاری در اسلواکی را تجربه می کنند. سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت و کارآفرینی در اسلواکی در بین مهاجران پر مخاطب و پر متقاضی است زیرا فرد می تواند با سرمایه اندک و ریسک کم وارد پروسه ثبت شرکت شود. برای ثبت شرکت در اسلواکی لازم است مبلغ 25000€ (یورو) در حساب اصلی شرکت موجود باشد علاوه بر این سرمایه گذار باید بابت هزینه مالیات و نگهداری سالانه مبلغ 8000€ تا 10000€ (یورو) در نظر داشته باشد.

یکی از موارد مهم برای ثبت شرکت در این کشور این است که فرد باید طرح توجیه اقتصادی یا بیزینس پلن قوی ارائه کند، در صورتی که طرح شما خاص و متفاوت باشد و مشخص شود که به اقتصاد کشور اسلواکی کمک می کند با ثبت شرکت موافقت می شود پس از آن می توانید با اخذ ویزای سرمایه گذاری وارد کشور اسلواکی شوید و سایر اقدامات را برای تاسیس شرکت انجام دهید. با گذشت 3 الی 5 سال از ثبت شرکت موفق در کشور اسلواکی می توانید اقامت دائم و تابعیت این کشور را به دست بیاورید.

مشکلات زندگی در اسلواکی

اسلواکی یکی از کشورهای مهم جهان برای زندگی نیست اما مزایای زیادی برای زندگی در این کشور وجود دارد که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

مزایای زندگی در اسلواکی

با این حال محدودیت های زیادی در زندگی در این کشور وجود دارد که باید آن ها را نیز مد نظر قرار داد. یکی از مشکلات زندگی در اسلواکی آن است که افراد در این کشور مهاجران زیادی را مشاهده می کنند و در برخی از مواقع سطح امنیت نیز پایین تر از آن چیزی است که در کشورهای اروپایی باید باشد.

اگر به فکر سفرهای کوتاه مدت به کشور اسلواکی هستید نیز باید در نظر داشته باشید که صنایع مهمانپذیری و هتلداری در این کشور ضعیف است و راه بسیار طولانی برای رسیدن به استانداردهای جهانی در این صنعت وجود دارد. به طور کلی مزایای مهاجرت به این کشور بیشتر از معایب موجود در این مسیر است.

مزیت سرمایه گذاری در اسلواکی

از مهم ترین دلایل سرمایه گذاری در اسلواکی به شرح زیر میباشد:

  • محیط سرمایه گذاری امن و داری ثبات سیاسی و اقتصادی
  • موقعیت جغرافیایی مطلوب با پتانسیل صادراتی بزرگ
  • عضو اتحادیه اروپا و کشور در حال رشد سریع در 10 سال گذشته (CAGR)
  • عضو 10 ساله CEE و عضو بانک جهانی در انجام کسب و کار در سال های 2004 – 2013
  • عضویت CEE در امنیت حقوق مالکیت فیزیکی (PRA)
  • عضو CEE در بهره وری کار و جز 10 کشور دارای مشاغل سخت (OECD)
  • سازگاری بالا نیروی کار با شیوه های مختلف مدیریت فرهنگ
  • رتبه 9 در جهان در تطبیق با فن آوری های جدید و پتانسیل نوآوری بالا
  • انتخاب بزرگ سرمایه گذاری و کشاورزی در زمین های صنعتی
  • به طور مداوم در حال رشد و زیرساخت شبکه ای
  • انگیزه های سرمایه گذاری بالا

هزینه زندگی در اسلواکی

هزینه احتیاجات اولیه برای زندگی در اسلواکی به شرح زیر می باشد:

پارامترمیزان هزینه به یورو
یک وعده غذا در رستوان معمولی5.50€
یک قرص نان 500 گرمی0.95€
سه وعده غذا برای 2 نفر در رستوران معمولی30€
1 کیلوگرم برنج سفید1.16€
McMeal در McDonalds6.00€
تخم مرغ 12 عدد1.89€
کاپوچینو1.82€
1 کیلوگرم پنیر محلی7.78€
کوکا/ پپسی (بطری 0.33 لیتر)1.32€
1 کیلوگرم سینه مرغ4.94€
1 کیلوگرم گوشت گاو8.07€
آب (0.33 لیتر بطری)1.05€
شیر (1 لیتر)0.74€
1 کیلوگرم سیب زمینی0.80€

معمولا شرایط خرج و مخارج افراد در کشور اسلواکی به گونه ای است که بیشترین بودجه این افراد صرف هزینه های خوارو بار و خرید از بازار می شود. نمودار زیر مربوط به توزیع این هزینه های زندگی در اسلواکی است که خرید از بازار به میزان 32.3% در صدر این هزینه ها قرار دارد:

توزیع هزینه های زندگی در اسلواکی

در مقاله بالا سعی بر این شد تا در مورد راه های پرمخاطب مهاجرت به اسلواکی مانند تحصیل در اسلواکی، ویزای کار اسلواکی، ویزای سرمایه گذاری اسلواکی صحبت شود، پیشنهاد میکنیم قبل از هر اقدامی برای کم ریسک بودن و موفق بودن در امر مهاجرت با کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

سوالاتی در خصوص مهاجرت به اسلواکی

سوالاتی که در خصوص مهاجرت به اسلواکی برای متقاضیان پیش می آید عبارتند از:

  • آیا هزینه های زندگی در اسلواکی مقرون به صرفه است؟ افرادی که در اسلواکی کار می کنند، مشکلی برای پرداخت هزینه های زندگی خود نخواهند داشت.
  • آیا مهاجرت کاری به اسلواکی امکان پذیر است؟ تنها در صورت در اختیار داشتن یک پیشنهاد کاری معتبر.
  • آیا می توان از طریق تولد اقامت اسلواکی را بدست آورد؟ خیر، اسلواکی از اصل خون تبعیت می کند.
  • آیا می توان از طریق مهاجرت به اسلواکی پاسپورت این کشور را بدست آورد؟ از نظر قانونی امکان اخذ پاسپورت اسلواکی برای متقاضیان دریافت آن در صورت دارا بودن شرایط اولیه امکان پذیر است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *