ویترین

اصول سرمایه گذاری خارجی و افزایش سرمایه

اصول سرمایه گذاری خارجی و افزایش سرمایه

اصول سرمایه گذاری خارجی و افزایش سرمایه برای کسانی که می خواهند از این طریق اقامت کشور دیگری را به دست آورند اهمیت زیادی دارد. در واقع افراد در پی آن هستند تا علاوه بر این که با سرمایه گذاری اقامت دائم و در نهایت پاسپورت یک کشور خارجی را به دست می آورند، سرمایه خود را نیز چند برابر کنند. نتیجتا تنها دانستن این که چه کشورهایی با سرمایه گذاری خارجی ها ویزای اقامتی صادر می کنند کافی نیست بلکه باید دید اقتصاد و قوانین کدام کشور احتمال سودآوری سرمایه گذاری مربوطه را بیشتر می کند. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به اصول سرمایه گذاری خارجی و افزایش سرمایه اطلاعاتی ارائه شده است.

  • شرایط سرمایه گذاری در خارج از کشور چیست؟
  • برای سرمایه گذاری در خارج از کشور به چه مبالغی نیاز خواهد بود؟
  •  بهترین کشورهای جهان برای سرمایه گذاری کدامند؟
  • چه کشورهایی به سرمایه گذاران تابعیت اعطا می کنند؟
  • مهم ترین دلیل برای سرمایه گذاری خارجی چیست؟

مقدمه ای بر اصول سرمایه گذاری خارجی و افزایش سرمایه

برای سرمایه گذاری خارجی به منظور افزایش سرمایه روش های متعددی وجود دارد که به طور کلی عبارت هستند از:

  • ثبت شرکت
  • سرمایه گذاری مستقیم در سهام شرکت های خارجی
  • استفاده از شرکت هایی که بر مبنای تجارت بین کشورهای مختلف بنا شده اند؛ در واقع شرکت خارجی به حساب می آیند اما در خاک کشور محل اقامت فرد نیز شعبه یا شعباتی دارند
  • خرید سهام از شرکت های چند ملیتی که اقامتگاه آن ها به عنوان یک شخص حقوقی ایالات متحده آمریکا است اما تقریبا بیشتر فعالیت های تجاری خود را به صورت بین المللی انجام می دهند

البته باید توجه داشت که قوانین حاکم بر برخی از کشورها یا کلا سرمایه گذاری خارجی را منع کرده است یا سختگیری های زیادی بر این قبیل فعالیت ها اعمال می کند. به علاوه برخی از کشورهای دنیا به دلیل شرایط اقتصادی و فرهنگ جامعه، بستر مناسبی برای رشد سرمایه گذاری های خارجی نخواهند بود. سرمایه گذاران موفق برای انتخاب کشور مناسب جهت سرمایه گذاری به عواملی از قبیل ثبات اقتصادی، سیاست های دولت آن کشور، نیروی کار وغیره توجه می کنند. بر اساس آمارهای اعلامی در سال 2022 بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری های خارجی به ترتیب عبارت هستند از:

رتبه جهانینام کشورثبات اقتصادیسیاست های دولتنیروی کار متخصصامتیاز کلی
1سنگاپور78.269.7966.4886.087
2بریتانیا7268.7465.4884.494
3لهستان70.567.5265.3683.368
4اندونزی70.367.2165.3682.987
5هندوستان70.166.9664.6385.481
6استرالیا69.966.364.6382.305
7فیلیپین69.862.5464.6181.564
8آمریکا69.861.0164.5981.232
9مالزی69.560.6463.8981.021
10جمهوری چک68.360.1263.0780.578

موفقیت با بکارگیری اصول سرمایه گذاری خارجی و افزایش سرمایه

توجه به معیارهایی که پیش تر ذکر شد برای انتخاب کشور مقصد، نقش مهمی در میزان موفقیت فرد ایفا خواهد کرد که رعایت آن ها وارن بافت (Warren Buffett) را یکی از موفق ترین سرمایه گذاران در کل تاریخ کرده است. نه تنها وی یکی از ثروتمندترین افراد در دنیا است بلکه مشاور سرمایه گذاری رییس جمهورها و رهبران کشورهای مختلف دنیا نیز می باشد. برخی ها معتقدند حتی زمانی که وارن بافت صحبت می کند بازارهای جهانی بر مبنای صحبت ها و عقاید وی دچار تغییراتی می شود. وی در جایی گفته است: “خیلی بهتر است شرکتی فوق العاده را با قیمتی متوسط خریداری کنید تا شرکتی متوسط را با قیمتی فوق العاده خریداری نمایید.”

عملی شدن این جمله هم با توجه به آشنایی افراد با شرایط بازار، بهترین زمان برای خرید سهام، پیش بینی درست و آگاهی از زمان فروش سهام و به طور کلی با آگاهی از اصول سرمایه گذاری خارجی و افزایش سرمایه ممکن است. بافت معتقد است برای آگاهی از ارزش یک شرکت باید به کیفیت شرکت توجه شود، درک این موضوع نیز رابطه مستقیمی دارد با شناخت توازن بازار، شرکت در کنفرانس های شرکت و داشتن اعتماد به نفس کافی برای مدیریت. بافت می گوید تنها پس از اطمینان حاصل کردن از تمامی شرایط شرکت و آگاهی از کیفیت فعالیت ها و پرسنل آن باید اقدام به ارزش گذاری و سرمایه گذاری در سهام آن نمود.

موفقیت با بکارگیری اصول سرمایه گذاری خارجی و افزایش سرمایه

میزان سرمایه طبق اصول سرمایه گذاری خارجی

بر اساس تحقیقات “Nationwide Financial” میزان تخصیص سرمایه گذاری خارجی بهینه در صورت ماکسیمم بودن میزان بازگشتی سرمایه و مینیمم در نظر گرفتن نوسانات بازار، حدودا 40% است. اما همچنان سرمایه گذاران آمریکایی طی سال 2022 به طور متوسط 22% به خرید سهام خارجی اختصاص می دهند. نباید فراموش کرد اگر فردی تازه وارد بازار سهام شده و هنوز آشنایی به اصول خرید سهام و اقتصاد کشورها ندارد، عاقلانه نیست یکباره سهام خارجی زیادی خریداری کند.

بهترین کشورهای دنیا برای زندگی

پیش تر 10 کشور برتر به لحاظ آزادی تجارت و شانس بیشتر موفقیت سرمایه گذاری های خارجی معرفی شدند اما این کشورها لزوما بهترین کشور برای زندگی نیستند. در واقع افرادی که در پی آن هستند با سرمایه گذاری در بازار سهام یا ثبت شرکت اقامت کشور دیگری را به دست آورند این مسئله را نیز باید در نظر داشته باشند که با توجه به سطح رفاه اقتصادی، رفاه اجتماعی و… کدام کشورها بهترین کشورهای دنیا برای زندگی محسوب می شوند. بهترین کشورها به لحاظ شرایط زندگی به ترتیب عبارت هستند از:

  1. نروژ
  2. نیوزیلند
  3. فنلاند
  4. سوئیس
  5. دانمارک
  6. سوئد

باید در نظر داشت که همان طور که وارن بافت معتقد است برای اطمینان حاصل کردن در خصوص سودآور بودن سرمایه گذاری و پایین آوردن احتمال ضرردهی بهتر است فرد ابتدائا شرکت مورد نظر خود را به دقت بررسی نماید. به این منظور عاقلانه تر است فرد سرمایه گذار به نحوی اقامت بلند مدت آن کشوری که شرکت در آن قرار گرفته را اخذ کند و هم شرایط اقتصادی آن کشور را بررسی نماید و هم کیفیت شرکت یا شرکت های مورد نظر خود بسنجد. در حال حاضر در خصوص تمامی کشورهایی که از آن ها به عنوان بهترین کشورها برای زندگی یاد شد، بهترین و سریع ترین راه اخذ اقامت بلند مدت از طریق تحصیل است. حتی تحصیل در نروژ رایگان هم هست و فرد باید تنها هزینه زندگی خود در این کشور را بپردازد؛ در نمودار زیر متوسط هزینه زندگی در بهترین کشورهای دنیا برای زندگی بیان شده:

نمودار متوسط هزینه ماهیانه زندگی در بهترین کشورهای دنیا

ناامن ترین کشورهای دنیا برای زندگی

بهتر است انتخاب فرد در خصوص سرمایه گذاری خارجی به هیچ وجه از بین ناامن ترین کشورهای دنیا برای زندگی نباشد؛ این کشورها که همگی در قاره آفریقا قرار گرفته اند عبارت هستند از:

  1. لیبی
  2. سومالی
  3. سودان جنوبی
  4. جمهوری آفریقای مرکزی

در نقشه سفرهای بین المللی کشورهای بالا به عنوان پرخطرترین کشورهای دنیا شناخته شده اند؛ برای این طبقه بندی عوامل مختلفی از جمله امنیت جاده ها و خیابان ها، شرایط بهداشت و وضعیت بیمارستان ها و مراکز درمانی و شورش های داخلی و غیره مد نظر بوده است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به اصول سرمایه گذاری و خارجی و افزایش سرمایه اطلاعاتی ارائه شد. البته همان طور که گفته شد بهتر است علاقه مندان به سرمایه گذاری در کشورهای اروپایی ابتدائا با تحصیل در هلند، اتریش، نروژ، سوئد، دانمارک و غیره اطلاعاتی راجع به شرایط کشور مورد نظر و شرکت مد نظر خود بدست آورند تا سرمایه گذاری آن ها مطمئن تر و با دید بازتر و احتمال سودآوری آن بیشتر باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *