ویزای تحصیلی

وضعیت دانشجویان ایرانی در اتریش

وضعیت دانشجویان ایرانی در اتریش

وضعیت دانشجویان ایرانی در اتریش در 2023 نسبت به سال های گذشته تغییر چندانی نداشته است چراکه هزینه های تحصیل در این کشور همچنان اندک است. توصیه اکید کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت خواندن این مقاله تا آخر و اخذ مشاوره از این موسسه می باشد تا دانشجویان ایرانی به راحتی بتوانند در این کشور ادامه تحصیل دهند. اما سوالات دانشجویان ایرانی محترم در اینباره که ما به آنها پاسخ می دهیم عبارتند از:

  • آیا تحصیل در اتریش رایگان است؟
  • دانشجویان ایرانی چگونه می توانند از اتریش پذیرش بگیرند؟
  • سطح لازم زبان آلمانی برای پذیرش دانشجویان ایرانی در اتریش چیست؟
  • آیا شرط پذیرش دانشجویان ایرانی در اتریش منوط به قبولی آنها در آزمون ورودی است؟
  • بهترین دانشگاه های اتریش برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی کدامند؟
  • میزان اثبات تمکن مالی برای تحصیل در اتریش چقدر است؟
  • آیا دانشجویان ایرانی حق کار در این کشور را دارند؟
  • برنامه های بورسیه دانشجویان ایرانی در اتریش چیست؟
  • دانشجویان ایرانی چگونه می توانند به ویزای تحصیلی اتریش برسند؟
  • و هزینه درخواست این ویزا برای آنها چقدر می باشد؟
  • شرایط تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری اتریش 2023 چیست

وضعیت پذیرش دانشجویان ایرانی در اتریش در 2023

دانشگاه های دولتی و خصوصی مختلفی در کشور اتریش وجود دارد که طیف گسترده ای از برنامه های جذاب تحصیلی را از علوم پایه تا هنرها و از علوم پزشکی تا علوم انسانی به دانشجویان ارائه می کنند. از معروفترین دانشگاه های اتریش در سال 2023 می توان به دانشگاه وین اتریش، دانشگاه گراتس، دانشگاه سالزبورگ، دانشگاه اینسبروک، دانشگاه ژوهانس کپلر لینز، دانشگاه علمی کاربردی کارینتیا و غیره اشاره نمود. دانشجویان ایرانی می توانند مستقیما از خود دانشگاه درخواست پذیرش داده و با ارائه مدارک ذیل نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند:

  • فرم درخواست پذیرش
  • مدرک هویتی مثل پاسپورت
  • مدرک دیپلم متوسطه
  • گواهی مدرک آکادمیک
  • مدرک زبان آلمانی (در سطح B1 تا C1)

وضعیت پذیرش دانشجویان ایرانی در اتریش

دانشجویان ایرانی پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه های اتریشی می توانند نسبت به اخذ ویزای تحصیلی اتریش (ویزای ملی نوع D) اقدام نمایند. دانشجویان ایرانی علاوه بر تکمیل فرم درخواست و جمع آوری مدارک لازم جهت ارائه به سفارت اتریش بایستی از عهده اثبات تمکن مالی یا Sufficient financial means به صورت زیر برآیند:

شرایط دانشجومبلغ تمکن مالی به یورو در ماه
دانشجویان تا 24 سال سن€600 (یورو)
داشجویان 24 سال سن یا بیشتر€1000 (یورو)

مدارک مورد نیاز جهت درخواست ویزای تحصیلی اتریش 2023

پس ویزای تحصیلی اتریش از نوع ویزاهای D این کشور بوده  و مدت اعتبارش نیز به بیش از 6 ماه می رسد. دانشجویان بین المللی برای درخواست این ویزای اتریش بایستی از طریق سفارت کشور اتریش اقدام نمایند.

مدارکی که برای درخواست این ویزای اتریش بایستی آماده شود شامل:

  • گذرنامه ملی معتبر
  • فرم درخواست تکمیلی ویزای تحصیلی اتریش
  • کلیه مدارک هویتی
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • عکس پاسپورتی جدید
  • ارائه مدرک اشتغال به تحصیل در صورت مشمول بودن
  • گواهی اثبات تمکن مالی در حدود €1000.48 (یورو) برای دانشجویان بالای 24 سال و حدود €552.53 (یورو) برای دانشجویان کمتر از 24 سال
  • بیمه مسافرتی با پوشش خدمات درمانی تا €30000 (یورو)
  • تاییدیه اسکان معتبر در اتریش همانند اجاره نامه
  • تاییدیه پذیرش از یکی از دانشگاه های اتریش
  • رسید پرداخت شهریه دانشگاهی سال اول رسید
  • پرداخت هزینه رسیدگی به تقاضای ویزای دانشجویی اتریش به میزان EUR 150 (یورو)

وضعیت هزینه تحصیل دانشجویان ایرانی در اتریش

هزینه تحصیل دانشجویان ایرانی و اروپایی در دانشگاه های اتریش متفاوت است. میانگین سطح شهریه دانشجویان ایرانی در دانشگاه های دولتی یا فدرال اتریش در سال تحصیلی 2022-2023 در حدود 726.72€ (یورو) در هر ترم تحصیلی بعلاوه 20€ (یورو) بابت عضویت در انجمن دانشجوئی یا ÖH-Beitrag و نیز هزینه بیمه سوانح دانشجویی است. تنها دانشجویان دارای بورسیه تحصیلی فول فاند از دانشگاه های اتریشی معاف از پرداخت این هزینه می باشند.

در قالب نمودار زیر می توان با هزینه ترم دانشجویان مختلف در کشور اتریش آشنا شد:

مقایسه هزینه ترمی دانشجویان اروپایی و بین المللی در اتریش

برخلاف شهرت اتریش به عنوان کشوری با مردمان مرفه و ثروتمند اما هزینه زندگی در این کشور مخصوصا برای دانشجویان ایرانی بسیار منطقی و مقرون به صرفه است. قبل از هر چیزی بایستی این نکته را مدنظر قرار داد که اتریش جزء کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) و به تبع عضو ناحیه یورویی است. پس معاملات روزمره دانشجویان ایرانی مثل بقیه مردم عادی با واحد یورو (€) انجام می پذیرد. اما دانشجویان ایرانی بایستی درجریان باشند که هزینه زندگی در اتریش بسته به محل اقامت آنها (خوابگاه یا آپارتمان شخصی) به 2 نوع تقسیم می شود که از قرار ذیل می باشد:

مقایسه هزینه زندگی دانشجویی در اتریش

وضعیت خوابگاه دانشجویان ایرانی در اتریش

به اطلاع دانشجویان ایرانی در اتریش می رساند که کشور اتریش سنت خوابگاه پردیسی یا On-campus accommodation ندارد. در این میان، وضعیت دانشجویان ایرانی در اتریش طوری است که آنها دو گزینه سکونتی در این کشور دارند یا در خوابگاه ها و یا در اقامتگاه های شخصی زندگی بکنند. در قیاس با سایر کشورهای اروپایی، دانشگاه های اتریشی یا UAS (Fachhochschulen) به محض ثبت نام دانشجوی ایرانی به صورت اتوماتیکی او خوابگاه تخصیص نمی دهد. پس این خود دانشجو است که باید به دنبال منزلی در اتریش باشد. بر اساس اطلاعات به روز ما، دانشجویان ایرانی جهت اسکان در کشور اتریش گزینه های زیر را در اختیار دارند:

  • آپارتمان های مشترک WG یا همان Wohngemeinschaften که از معروفترین نوع اقامتگاه های دانشجوئی در اتریش می باشند. متوسط هزینه ای که دانشجویان ایرانی برای این نوع اقامتگاه ها باید پرداخت کنند بین 250€ تا 450€ (یورو) می باشد.
  • هال آف رزیدنس ها یا همان خوابگاه ها که تک آپارتمان ها یا اجتماعات زندگی را برای دو، سه یا چهار دانشجو تهیه می کند.
  • مهمانسراهای دانشجوئی اداره مسکن OeAD که سالانه ظرفیتی حدود 12000 دانشجو در شهرهای وین، گراتس، سالزبورگ، ایسنبروک، لینز، کلاگن فورت و لئوبن دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت housing.oead.at مراجعه کنید.

وضعیت آپارتمان ها در اتریش

هر آپارتمانی با توجه به امکاناتی که دارد، مساحت، سال ساخت، شهر و محله ای که در آن واقع شده است اجاره متفاوتی را بر افراد تحمیل می نماید. با این حال نرخ اجاره بها در اتریش را می توان به شرح ذیل دانست که خوشبختانه با توجه به نرخ تورم در اتریش که در سال 2023 حدود 1% است به مرور زمان افزایش چشم گیری نخواهد داشت:

نوع مسکنمیانگین اجاره بهای ماهانه
آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر€710(یورو)
آپارتمان 1 خوابه در اطراف شهر€565(یورو)
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر€1340(یورو)
آپارتمان 3 خوابه در اطراف شهر€1025 (یورو)

همان طوری که در انتظار میرود، بیشترین بخش از بودجه دانشجویان ایرانی در کشور اتریش صرف خرید از بازارها می شود:

توزیع هزینه های زندگی دانشجویی در اتریش (درصد)

آشنایی دانشجویان ایرانی با شهرهای دانشجویی اتریش

در کشور اتریش تعداد شهرهای دانشجویی کم نیست؛ شهرهایی که در آنها دانشگاه های مختلفی وجود داشته و نیز از لحاظ هزینه زندگی نیز باب میل دانشجویان خارجی است. و از جمله این شهرها می توان به شهرهای وین، سالزبورگ، لینز، گراتز و غیره اشاره نمود. در این میان به لحاظ شاخص هزینه ای بهترین شهر دانشجویی این کشور، شهر وین محسوب می شود. چرا که شاخص هزینه زندگی در وین بمراتب پایین تر از دیگر شهرهای دانشجویی اتریش می باشد.

گرانترین و ارزانترین شهرهای دانشجویی اتریش

برنامه بورسیه اتریش برای دانشجویان ایرانی

خوشبختانه دانشجویان ایرانی جزء دانشجویان بین المللی هستند که از امکان اخذ بورس تحصیلی اتریش 2023 برخوردارند. در کشور اتریش، دولت و دانشگاه ها دو مرجع اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان بین المللی هستند. این بورسیه ها هر ساله به کلیه دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی در هر 3 دوره لیسانس، فوق لیسانس و دکتری پیشنهاد می شود. معمولا هم شرط اصلی برای اثبات صلاحیت دانشجویان جهت اخذ این بورسیه ها داشتن شایستگی تحصیلی و نیز نیاز مالی مبرم می باشد.

دانشجویان عزیز در لیست زیر می توانند با انواع برنامه های بورسیه سال 2023 اتریش مختص دانشجویان بین المللی آشنا شوند:

عنوان برنامه بورسیهشرایط بورسیهرشته یا رشته های تحصیلی
One World Scholarship-Afro-Asian Institute Salzburg Grants Austria 2019اعطاء کننده: دانشگاه اینسبروککلیه رشته ها
مقاطع تحصیلی: ارشد و دکتری
مبلغ: فول شهریه یا شهریه کامل
Helmut Veith Stipend Scholarships in Austria, 2019/20اعطاء کننده: دانشگاه فناوری وینرشته علوم کامپیوتر؛ مختص دانشجویان خانم
مقاطع تحصیلی: ارشد
مبلغ: فول شهریه یا شهریه کامل
OFID Scholarship Awards in Austria for Developing Countriesاعطاء کننده: دانشگاه های اتریشرشته های اقتصاد، توسعه پایدار و محیط زیست
مقاطع تحصیلی: ارشد و دکتری
مبلغ: فول شهریه یا شهریه کامل
Summer Undergraduate Fellowships at Vienna Biocenter Summer School in Austriaاعطاء کننده: مدرسه تابستانی بیوسنتر وینعلوم عصبی، زیست شناسی مولکولی، بیوانفورماتیک و ایمنی شناسی
مقاطع تحصیلی: لیسانس
مبلغ: فول شهریه یا شهریه کامل

وضعیت کار دانشجویان ایرانی در اتریش

وضعیت کار دانشجویی در اتریش

دانشجویان ایرانی در اتریش نیز همانند همتایان خارجی خود مجاز به انجام کار نیمه وقت دانشجوئی هستند. شغل شنبه (Saturday jobs) نوع شغل بسیار متداول در دسترس دانشجویان ایرانی در اتریش می باشد تا از این طریق ضمن حفظ تعادل بین کسب درآمد و تحصیلات دانشگاهی بتوانند برای اقامت پس از تحصیل در اتریش نیز سابقه کاری مهمی دست و پا کنند.

متوسط درآمد ساعتی دانشجویان در اتریش با دیگر کشورهای اروپایی

در مشاغل نیمه وقت اتریش دانشجوی ایرانی می تواند ماکسیمم تا 20 ساعت در هفته کار کرده و پول بیشتری کسب کند. در واقع دانشجویان بین المللی در اتریش می توانند به درآمدی حدود €15 (یورو) در ساعت برسند که در قیاس با کار دانشجویی در کشورهای دیگر اروپایی یک درآمد خیلی خوبی بشمار می رود که با آن می توانند بخشی از مخارج تحصیلی را تامین بکنند. با وکلا و کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه شوید تا بدون فوت وقت از دانشگاه اتریشی مورد نظر خود اخذ پذیرش گرفته و برای درخواست ویزای تحصیلی اتریش 2023 آماده شوید.

سوالات متقاضیان درباب وضعیت دانشجوی ایرانی در اتریش

این سوالات از قرار ذیل میباشد:

  • ویزای دانشجوئی اتریش چیست؟ این ویزا از نوع ویزای ملی و بلندمدت اتریش بوده و برای دانشجویان فول تایم خارجی توسط سفارت اتریش صادر می شود.
  • نحوه کار دانشجویان ایرانی در اتریش چگونه است؟ دانشجویان ایرانی برای کار در اتریش یا می توانند شنبه کار کرده و حدود 10 ساعتی در هفته کار بکنند و یا بطور نیمه وقت در اتریش کار کرده و 20 ساعتی کار کنند.
  • انواع اقامتگاه دانشجوئی در اتریش کدامند؟ آپارتمان های مشترک، مهمانسراها و خوابگاه ها 3 نمونه متداول اقامتی در اتریش هستند.
  • هزینه زندگی دانشجویان خوابگاه دار و بدون خوابگاه در اتریش چگونه است؟ میانگین هزینه زندگی دانشجویان خوابگاه دار 950€ (یورو) و دانشجویان بدون خوابگاه تا 1500€ (یورو) هم می رسد.
  • شهریه دانشجویان ایرانی در اتریش 2023 چقدر است؟ این شهریه حدود 726.72€ (یورو) در هر ترم تحصیلی به اضافه 20.20€ (یورو) بابت عضویت در انجمن دانشجوئی یا ÖH-Beitrag و نیز هزینه بیمه سوانح دانشجوئی می باشد.
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی اتریش برای دانشجویان ایرانی چقدر است؟ به میزان EUR 150 (یورو)
4.8/5 - (25 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *