ویزای تحصیلی

اعزام دانشجو به ایتالیا

اعزام دانشجو به ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان هستند و همه ساله اعزام دانشجو به ایتالیا در بین دانشجویان طرفداران زیادی دارد. در دانشگاه های این کشور امکان تحصیل به زبان ایتالیایی و انگلیسی وجود دارد. هزینه پایین تحصیل و زندگی در ایتالیا به نسبت کشورهای اروپایی دیگر و همچنین امکان تحصیل در ایتالیا به همراه بورسیه این کشور را در بین علاقمندان به تحصیل در کشورهای مختلف اروپایی جذاب ساخته است. پیش از تحصیل در کشور ایتالیا همواره سوالاتی در ذهن متقاضیان ایجاد می شود که در این مقاله به آن ها پاسخ داده خواهد شد:

مهم ترین سوالات مطروحه در این ارتباط عبارتند از:

  • شرایط تحصیل در کشور ایتالیا چیست؟
  • آیا امکان اخذ بورسیه تحصیلی
  • برترین دانشگاه های ایتالیا کدامند؟
  • هزینه زندگی در ایتالیا چقدر است؟
  • شرایط کلی اعزام دانشجو به کشور ایتالیا چگونه است؟

اکثر تدریس ها، به عنوان بخشی از سیستم آموزشی در ایتالیا، در سالن های بزرگ سخنرانی، بسته به دوره خاص صورت می پذیرد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، اطلاعاتی در خصوص اعزام دانشجو به ایتالیا در سال 2024 ارائه شده است.

در این مطلب میخوانید نمایش

تحصیل در ایتالیا

برای تحصیل در ایتالیا در مقاطعی از جمله لیسانس، فوق لیسانس و دکتری می توان اقدام نمود و برای هر مقطع متقاضیان باید بتوانند شرایط کامل را احراز نمایند. این شرایط را در این مقاله شرح خواهیم داد. هزینه پایین تحصیل، هزینه پایین زندگی به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی، امکان دریافت بورس های تحصیلی متفاوت برای هر مقطع تحصیلی، امکان دریافت اقامت بلند مدت در اروپا و خیلی مزایای دیگر که باعث جذب متقاضیان زیادی به این کشور شده است.


متقاضیان تحصیل در کشور ایتالیا این فرصت را خواهند داشت تا به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی به ادامه تحصیل بپردازند. تحصیل در کشور ایتالیا محدودیت سنی چندانی ندارد و این فرصت مناسبی است برای افراد تا از طریق تحصیل در ایتالیا، پلی برای اقامت خود در قاره اروپا بسازند. شما در نمودار زیر به خوبی می توانید با دلایل تحصیل در ایتالیا 2024 آشنا شوید:

دلایل تحصیل در ایتالیا

نظام آموزشی کشور ایتالیا در سال 2024

همانطور که اشاره شد ایتالیا به علت قدمت در تاسیس دانشگاه های خود یکی از قدیمی ترین سیستم های آموزشی را دارد و دانشجویان به منظور آمادگی برای امتحانات، تعداد قابل توجهی از ساعت های آموزشی را به عنوان خودآموزی خارج از کلاس تکمیل کنند. سال های تحصیلی از 2 ترم تشکیل می شود ترم اول در سپتامبر، اکتبر آغاز می شود و در ماه ژانویه، فوریه به پایان می رسد. ترم 2 نیز در ماه فوریه آغاز می شود و در ماه جولای به پایان می رسد. تاریخ شروع و پایان دوره های تحصیلات تکمیلی در ایتالیا در هر دانشگاه متفاوت است، اما هر ترم تحصیلی تقریبا 20 هفته به طول می انجامد که شامل یک دوره آموزشی 14 هفته ای و یک دوره معاینه 6 هفته ای می شود.

اینفوگرافیک اعزام دانشجو به ایتالیا

برای اعزام دانشجو به ایتالیا در وهله اول باید نگاهی مختصر به سیستم آموزشی این کشور انداخت. بر اساس فرآیند بولونیا، نظام آموزش و پرورش در ایتالیا در سال 1990 اصلاح شد تا یک سیستم سازگار آموزشی در سراسر اروپا ایجاد شود. از آن زمان، ایتالیا یک سیستم دوره ای 3 جانبه را اجرا کرده است.

در جدول زیر دوره های تحصیلی در کشور ایتالیا در سال 2024 ارائه شده است:

نام دورهمدت زمان مورد نیاز
دوره کارشناسی (laurea triennale)3 ساله
دوره کارشناسی ارشد (laurea magistrale)2 ساله
دوره دکتری (PhD)3 الی 5 سال

اعزام دانشجو به ایتالیا رایگان

اعزام دانشجو به ایتالیا رایگان می تواند یک فرصت خوب برای تحصیل دانشجویانی باشد که منابع مالی زیادی ندارد و همچنین به دنبال فرصت تحصیل در کشورهای اروپایی هستند. اعزام دانشجو به ایتالیا رایگان می تواند تحت شرایطی برای یک دانشجوی ویژه و ممتاز انجام شود. اگر شما دانشجوی ممتاز رشته خود در مقطع کارشناسی باشید می توانید با ارائه سوابق تحصیلی و مدارک آموزشی خود در این خصوص بورسیه تحصیلی و کمک هزینه زندگی استفاده کنید تا در نهایت هزینه اعزام دانشجو به ایتالیا بسیار کم باشد.

زبان تحصیل در اعزام دانشجو به ایتالیا

در اکثر کشورهای اروپایی و مخصوصا دانشگاه های دولتی آن کشور امکان تحصیل مخصوصا در مقطع لیسانس به زبان اصلی خود آن کشور امکان پذیر خواهد بود. همچنین در برخی از رشته های تحصیلی دانشجویان باید خود را برای زبان اصلی کشور مقصد آماده نمایند. کشور ایتالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست و البته لازم به ذکر است که افراد این امکان را دارند که در مقاطع قبلی تحصیلات خود را با ارائه مدرک زبان انگلیسی ارائه دهند و با همگام سازی نظام آموزشی کشورهای اروپایی نیز می توانند برنامه های انگلیسی هم در برخی دانشگاه های دولتی ایتالیا دریافت نمایند. اما همانطور که ذکر شد اکثر رشته ها در مقطع کارشناسی به زبان ایتالیایی است و افراد باید مدرک زبان ایتالیایی را در کشور خود اخذ کرده و در زمان مراجعه به سفارت ارائه نمایند. حداقل مدرک زبان ایتالیایی مورد نیاز در کشور ایتالیا سطح B2 است.

شرایط زبان برای اعزام دانشجو به ایتالیا

یکی از مهمترین مولفه ها و شروط تحصیل در دانشگاه های معتبر ایتالیا، تسلط به زبان ایتالیایی و یا انگلیسی است. تعیین هر یک از این زبان ها برای ادامه تحصیل در ایتالیا نیز به دوره تحصیلی دانشجویان بستگی دارد. مثلا طبق قوانین آموزشی کشور ایتالیا زبان تحصیل در برنامه های مقطع کارشناسی زبان ایتالیایی Italian Language ولی زبان تحصیل در برنامه های مقاطع تکمیلی (ارشد و دکترا) هم به زبان ایتالیایی و هم به زبان انگلیسی میسر است.

از همین رو در مرحله پذیرش و ثبت نام از دانشجویان خارجی بسته به مقطع تحصیلی یکی از مدارک زیر درخواست می شود:

شرایط زبان برای اعزام دانشجو به ایتالیا

معمولا نیز حداقل نمره آزمون IELTS برای پذیرش از ایتالیا حدود 5.5 و حداقل نمره آزمون TOEFL نیز در حدود 70 امتیاز است.

معرفی سیستم های آموزشی در کشور ایتالیا

سیستم آموزش و پرورش در ایتالیا از 2 بخش تشکیل شده است، بخش دانشگاهی ایتالیا که دارای 89 موسسه آموزش عالی است که در دسته های زیر طبقه بندی شده است:

  • 58 دانشگاه دولتی: موسسات دولتی دارای استقلال علمی، آموزشی، مدیریت مالی و حسابداری است
  • 17 دانشگاه غیردولتی: که به طور قانونی توسط دولت به رسمیت شناخته شده است
  • 2 دانشگاه برای اتباع خارجی: تخصص در تدریس و تحقیق برای توسعه زبان ایتالیایی، ادبیات، فرهنگ
  • 6 مدارس آموزش عالی: شامل تخصص در تحصیلات تکمیلی
  • 6 دانشگاه تلماتیک

بخش غیر دانشگاهی شامل 4 نوع آموزش و موسسات آموزشی است و شامل موارد زیر هستند:

  • مدارس عالی طراحی: پلی تکنیک های هنر، آکادمی های هنرهای زیبا، آکادمی های ملی
  • موسسات عالی یا هنرهای کاربردی، موسسات عالی برای مطالعات موسیقی
  • آموزش جامع عالی: برنامه های آموزش عالی
  • آموزش عالی در مترجمی زبان: موسسات آموزشی برای واسطه های زبان و زمینه های خاص مانند بایگانی، مطالعات نظامی، بازسازی

معرفی برترین دانشگاه های ایتالیا

در مرحله اول باید برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا اقدام نمود. باید درخواست خود را برای تحصیل به یکی از دانشگاه های این کشور ارسال نمود. پس از پذیرش در یک دانشگاه ایتالیایی، یک نامه پذیرش برای درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا دریافت خواهد شد. ایتالیا دارای دانشگاه های فراوانی است که برخی از این دانشگاه ها از اعتبار بالایی برخوردار هستند.

در جدول زیر برترین دانشگاه های کشور ایتالیا معرفی شده اند:

نام دانشگاهرتبه QSرتبه شانگهایرتبه USNEWS
پلی تکنیک میلان (polimi)137201-300301
دانشگاه بولونیا160201-300112
دانشگاه ساپینزا رم171151-200114
دانشگاه پادوا216201-300114
دانشگاه میلان301151-200164
پلی تکنیک تورین308201-300494
دانشگاه ترنتو403401-500224
دانشگاه پیزا383151-200189

جایگاه هر دانشگاه نشان دهنده اعتبار مدرک تحصیلی آن است.

اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا

همه افرادی که قصد ادامه تحصیل در ایتالیا را دارند، باید یک پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور بدست آورند. مهمترین بازه زمانی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا از ماه ژانویه تا ماه می است و معمولا در همین زمان است که پاسخ نهایی اخذ پذیرش تحصیلی افراد به آن ها اعلام می شود. پس از دریافت این پذیرش تحصیلی است که دانشجویان می توانند برای مهاجرت به این کشور از طریق تحصیل اقدام کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا به معنی قطعی شدن مهاجرت به این کشور نیست چرا که اخذ پذیرش در وهله اول ممکن است به صورت مشروط ارائه شده باشد و در وهله دوم افراد به دریافت ویزای تحصیلی نیز نیاز خواهند داشت.

برخی از رشته های تحصیلی مانند پزشکی، دندانپزشکی، برخی رشته های مهندسی و معماری در کشور ایتالیا آزمون ورودی سراسری دارند و برخی رشته ها نیز مانند داروسازی و سایر رشته های زیر گروه پزشکی با آزمون ورودی دانشگاه ها نسبت به پذیرش دانشجویان اقدام می کنند.

مهم ترین مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کشور ایتالیا در سال 2024 عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی مطابق با درخواست دانشگاه
  • ریز نمرات آخرین دوره تحصیلی
  • مدرک تحصیلی آخرین دوره تحصیل
  • انگیزه نامه برای دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری
  • معرفی نامه برای دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری
  • شرح دروس تحصیلی برای دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری

اعزام دانشجو به ایتالیا در رشته پزشکی و دندانپزشکی

امروزه به دلیل پایین بودن هزینه تحصیل در ایتالیا و دریافت بورسیه تحصیلی دانشجویان زیادی به فکر ادامه تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی در این کشور هستند. این دانشجویان باید ابتدا امتحان ورودی بدهند و بعد از قبول شدن در امتحان امکان تحصیل در این کشور را دارند. اغلب اخذ نمره قبولی در این آزمون به راحتی نیست و قطعا غیر ممکن نیست. در این آزمون باید به زبان انگلیسی و ایتالیایی مسلط باشید. برای رشته داروسازی، دندانپزشکی این آزمون به صورت اجباری است. هزینه تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا حدودا بین 4000€ تا 5000€ (یورو) برای یک سال خواهد بود. پزشکی در کشور ایتالیا معمولا 6 ساله و تحصیل در رشته دندانپزشکی معمولا 5 ساله است. برای تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی باید بتوانید در آزمون پزشکی به نام IMAT نمره بالایی را به دست بیاورید.

شرایط آزمون IMAT در ایتالیا

این آزمون برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی برگذار میشود و دارای 60 سوال است. آزمون های دیگری نیز برای قبول در رشته پزشکی به نام BMAT و OET وجود دارد. این آزمون در مدت زمان 100 دقیقه برگزار می شود و شامل 4 بخش است. در باب آزمون IMAT در ایتالیا میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

آیتمشرح
بخش اولدانش عمومی شامل 22 سوال
بخش دوم، سوم و چهارمفیزیک، شیمی، ریاضی و بیولوژی شامل 38 سوال
هزینه آزمون€120 (یورو)
تاریخ برگزاری آزمون13 سپتامبر

دانشجویانی که قصد تحصیل در این رشته ها به زبان ایتالیایی را دارند باید در آزمون آلفا شرکت کنند. البته آزمون های ورودی سراسری مربوط به رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی است.

مرحله اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا توسط سفارت های ایتالیا و مقامات کنسولی آن در کشور مبدا یا محل اقامت متقاضیان صادر می شود. دانشجویان داخل در اتحادیه اروپا می توانند با یک گذرنامه معتبر یا کارت شناسایی وارد ایتالیا شوند و در صورتی که مایل باشند، مدرک تحصیلی در ایتالیا را بدون نیاز به ویزا بدست آورند باید در اداره پلیس این کشور ثبت نام کنند تا مجوز اقامت آن را بدست آورند. در مورد دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا عکس این قضیه اتفاق می افتد و آن شخص نیازمند دریافت ویزای دانشجویی قبل از ورود به ایتالیا است.

بسته به مدت زمان برنامه تحصیلی 2 نوع ویزای دانشجویی در ایتالیا وجود دارد:

  • ویزای اقامت کوتاه مدت نوع C: ویزای اقامت کوتاه مدت و یا ویزای مسافرتی برای مدت تا 90 روز اعتبار دارد.
  • ویزای نوع D: این ویزا که به ویزای طولانی مدت معروف است برای مدتی بیش از 90 روز اعتبار دارد.

آیا کشور ایتالیا با اخذ ویزای تحصیلی در صورت متاهل بودن به شما امکان اخذ ویزای همراه را می دهد یا خیر؟ در کشور ایتالیا از همان اول نمی توان برای اخذ ویزای همراه اقدام نمود زیرا شانس دریافت ویزای تحصیلی نفر اصلی کاهش پیدا می کند. به همین دلیل بهتر است در ابتدا برای اخذ ویزای نفر اصلی اقدام نمود و بعد از ورود به کشور اقدامات لازم را برای اخذ ویزای همراه انجام داد. همراه شما بعد از ورود به این کشور می تواند درخواست دهد و به دنبال کار باشد.

اعزام دانشجو به ایتالیا به صورت رایگان

ایتالیا کشوری است که به مهاجرانی که به بهانه تحصیل وارد این کشور می شوند شرایط تحصیلی خوبی ارائه می نماید و دانشجویان می توانند در مقاطع تحصیلی از جمله لیسانس، فوق لیسانس و دکتری وارد این کشور شوند و تحصیلات خود را ادامه دهند. البته برای تحصیل در هر مقطع باید شرایط کامل اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی را احراز نمود. برای تحصیل در هر مقطع فرد باید مدارک تحصیلی دوره تحصیلی قبل را ارائه دهد. طول دوره تحصیل در هر مقطعی متفاوت است و همچنین هزینه تحصیل در هر کدام از مقاطع مختلف متفاوت است. برای تحصیل در مقاطع مختلف فرد می تواند اجازه کار متفاوتی را دریافت کند.

متاسفانه بسیاری بر این باورهستند که تحصیل در کشور ایتالیا به صورت رایگان انجام می شود اما این مسئله صحت ندارد. افرادی که بعنوان یک دانشجو از کشورهای غیراروپایی راهی کشور ایتالیا می شوند باید هزینه های تحصیل خود در این کشور را به صورت کامل پرداخت کنند. علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه زندگی در ایتالیا نیز مسئله ای است که دانشجویان باید به آن توجه داشته باشند. افرادی که بتوانند بورسیه تحصیلی ایتالیا را بدست آورند، فرصت تحصیل رایگان را تجربه خواهند کرد پس بسته به نوع دانشگاه و برنامه تحصیلی، سطح شهریه های دانشگاه های ایتالیا از 900€ تا 7000€ (یورو) متغیر است. همان طوری که در نمودار زیر هم مشخص است، دانشگاه تورنتو گران ترین و دانشگاه آزاد بوزن بولزانو ارزان ترین دانشگاه های موجود در نظام آموزش عالی ایتالیا 2024 است:

سطح هزینه تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا

انتقالی از روسیه به ایتالیا

ایتالیا یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین مقاصد تحصیلی در کل اروپا به حساب می آید. از همین رو نیز برخی از دانشجویان از دانشگاه های مختلف جهان به فکر انتقالی به دانشگاه های معتبر ایتالیا هستند. از جمله این دانشجویان نیز می توان به دانشجویان دانشگاه های روسیه اشاره کرد. این دانشجویان برای انتقالی از روسیه به ایتالیا در وهله اول بایستی به دو نکته مهم توجه داشته باشند:

نکاتی درباره گرفتن انتقالی از روسیه به ایتالیا

در حال حاضر نیز انتقالی از هر کشور دیگری به اروپا و یا بالعکس در قالب برنامه معروفی به نام برنامه انتقال دانشجوی اراسموس+ (Erasmus+ international credit mobility program) تعریف می شود. در همین برنامه نیز کشورهای مختلف عضو برنامه اراسموس، دانشگاه های پارتنر (همکار) و نیز شرایط انتقال دانشجو مشخص شده است. برنامه ای که به دانشجویان اجازه می دهد تا بخشی از برنامه تحصیلی اشان را در یک کشور اروپایی و یا کشور همکار دیگر ادامه دهند. مثلا پارتنرهای ایتالیایی دانشگاه سنت پترزبورگ روسیه از قرار زیر است:

  • دانشگاه پلی تکنیک میلان
  • دانشگاه جنوا
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه تورینو
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه ساپینزای رم
  • دانشگاه کاتولیک ساکرو کوره
  • دانشگاه رم ورگاتا
  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه ورنا
  • دانشگاه ماسارتا

پس انتقالی از ین دانشگاه روسی به دانشگاه های فوق در کشور ایتالیا امکان پذیر است. منتها به شرطی که متقاضیان از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • شرط اول: پاس کردن حداقل 60 واحد تحصیلی در روسیه و معادلسازی با واحدهای ایتالیا
  • شرط دوم: معدل کل GPA بالا
  • شرط سوم: مدرک مهارت زبان مثل IELTS و یا TOEFL

موسسه اعزام دانشجو به ایتالیا

واقعیت این است که شانس پذیرش و ورود به دانشگاه های معتبر بین المللی از جمله دانشگاه های ایتالیا بدون کمک و راهنمایی وکلا و مشاوران اعزام دانشجو بسیار پایین است. پس این موسسه اعزام دانشجو به ایتالیاست که با تکیه بر دانش و تجربه کافی در اینباره و نیز برخورداری از کادر مجرب در ایران و ایتالیا می تواند به دانشجویان و دانش آموزان در دو مرحله زیر کمک کند:

  • پذیرش از دانشگاه های معتبر ایتالیایی
  • دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

در رابطه با همین موضوع نیز موسسات زیادی وجود دارد. اما قبل از انتخاب موسسه اعزان دانشجو به ایتالیا، دانشجویان بایستی با وظایف و حقوق این موسسات و نیز وظایف و حقوق خودشان آشنا باشند. تا در ادامه کار به مشکل یا سختی خاصی برخورد نکنند. اول از همه نیز بایستی موسسه مربوطه بایستی تعیین اعتبار شود. یعنی اینکه بایستی بدانید که آیا این موسسه از وزارت علوم دارای مجوز قانونی است یا خیر. در مرحله دوم نیز شما بایستی با وظایف و مسئولیت های موسسه مذکور به شرح زیر آشنا شوید:

  • ارایه مشاوره های تخصصی متناسب با شرایط خاص هر متقاضی
  • اطلاع دهی به شخص متقاضی درباره شرایط و روند پرونده مهاجرتی اش
  • اطلاع دهی در خصوص شرایط فسخ قرارداد و نیز انواع هزینه ها از جمله حق الزحمه موسسه
  • راهنمایی و کمک در زمینه جمع آوری مدارک ضروری
  • اخذ پذیرش از دانشگاه ایتالیایی با همکاری خود دانشجو
  • دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا با همکاری دانشجو

موسسات مجاز اعزام دانشجو به ایتالیا

با توجه به توضیحات فوق اکنون می توان به صراحت گفت که کار موسسات اعزام دانشجو به ایتالیا یک کار حساس و حیاتی است. چرا که این موسسات هستند که با دانش و تجربه و اعتباری که دارند شانس اعزام دانشجو به ایتالیا را بالا می برند. موسساتی که وظایف آنها فقط محدود به اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیایی و نیز درخواست بورس تحصیلی نیست بلکه این موسسات در زمینه اخذ ویزای تحصیلی نیز به دانشجویان کمک می کنند. دانشجویان نیز برای آشنایی با موسسات مجاز اعزام دانشجو به ایتالیا بایستی دو کار زیر را انجام دهند:

نکاتی درباره موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور

کار حین تحصیل در کشور ایتالیا

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در صورتی که مجوز کار ایتالیا را به دست آورند می توانند در طول تحصیل به اشتغال مشغول شوند. شرایط برای درخواست اقامت به عنوان شهروندی خارج از اتحادیه اروپا باید برای مجوز اقامت خود در ایتالیا 8 روز پس از ورود، با فراهم کردن مدارک زیر نیز به اداره پست مراجعه کنند:

  • کپی پاسپورت بین المللی
  • یک نسخه از بیمه درمانی
  • 4 عکس جدید از گذرنامه اخیر
  • ویزای تحصیلی ملی برای ایتالیا
  • یک کپی از بیانیه صادر کننده تحصیلات

دانشجویان برای کار در کشور ایتالیا محدودیتی برای انتخاب شغل خود نخواهند داشت.

کار پس از تحصیل در کشور ایتالیا

صد البته که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی می توانند به امید کاریابی در این کشور به آرزوی خود یعنی اقامت اروپایی برسند. اما این درباره همه دانشجویان بین المللی صدق نمی کند و مطابق قوانین کشور ایتالیا فقط دارندگان مدرک ارشد و دکترا از دانشگاه های ایتالیا حق درخواست ویزای کار پسا تحصیل را دارند. ویزایی که به مدت 12 ماه اعتبار داشته و با این ویزا هم می توان دنبال کار رفت و هم اینکه پیش کارفرمای ایتالیایی کارآموزی کرد. ضمنا دانشجویان در طی اقامتشان می توانند کاریابی کرده و پس از یافتن پیشنهاد کاری مطلوب برای تبدیل ویزای کار پسا تحصیل به ویزای کاری ایتالیا اقدام کنند.

اما شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار پسا تحصیل ایتالیا از این قرار است:

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار پسا تحصیل ایتالیا

اما مدارک لازم برای تبدیل ویزای تحصیلی به مجوز کار ایتالیا 2024 نیز از این قرار است:

  • کپی از قرارداد کاری
  • کپی برابر اصل از Nulla Osta
  • فرم درخواست ویزای اقامت- طولانی ایتالیا
  • پاسپورت با 2 صفحه خالی و حداقل 3 ماه اعتبار
  • چند قطعه عکس پاسپورتی
  • گواهی اسکان معتبر
  • بیمه سلامت
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • کپی مدارک تحصیلی معتبر

و بعد از عقد قرارداد رسمی کار نیز امکان تبدیل ویزای پسا تحصیل به ویزای کاری ایتالیا نیز فراهم است. در ضمن این دسته از متقاضیان پس از 5 سال زندگی در ایتالیا نیز می توانند به کارت اقامت دائمی (PR) ایتالیا دست یابند.

اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع کارشناسی

طول دوره تحصیلی مقطع کارشناسی در ایتالیا معمولا 3 ساله است و باید مدارک تحصیلی خود را در مقاطع قبل به صورت ترجمه شده ارائه داد. در این کشور می توان یا به زبان انگلیسی و یا به زبان ایتالیایی تحصیلات خود را ادامه داد و باید بتوان مدرک زبان خود را متناسب برای این مقطع ارائه داد. هر دانشگاهی در ایتالیا لیست مدارکی را برای افراد تعیین نموده است که معمولا در این مقطع تحصیلی از افراد مدرک زبان انگلیسی در حد آیلتس 6 تا 6.5را درخواست می کنند.

در این مقطع افراد اجازه کار در حد 20 ساعت در هفته را دارند. همچنین اگر افراد بتوانند شرایط کامل را احراز نمایند، می توانند از بورسیه های تحصیلی این کشور در طول دروه تحصیلی خود استفاده نمایند. ایتالیا دارای دانشگاه های زیادی است که مورد تائید وزارت علوم و بهداشت هستند و از اعتبار بالایی نیز برخوردار هستند. به دلیل بورسیه های تحصیلی متفاوتی که در این مقطع برای متقاضیان و مهاجرانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند، ارائه می شود متقاضیان زیادی هستند که قصد اقدام در این مقطع را در ایتالیا دارند.

اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان می توانند، اقدام نمایند و از مزایای تحصیل در این کشور بهره مند شوند. طول دوره تحصیل در ایتالیا در سطح کارشناسی ارشد معمولا 2 ساله است که در این مقطع مجوز 20 ساعت کار در هفته را نیز دریافت می نمایند. هزینه تحصیل در این کشور بسته به رشته تحصیلی و همچنین بسته به دانشگاهی که اقدام می نمایند، متفاوت خواهد بود. دانشجویان در این مقطع امکان دریافت بورس تحصیلی را نیز دارند و باید شرایط کامل را برای دریافت بورس تحصیلی احراز نمایند. بورس تحصیلی می تواند کمک هزینه تحصیلی و همچنین کمک هزینه زندگی را پوشش دهد. برای تحصیل در این مقطع باید مدارک تحصیلی مقاطع قبل را نیز ارائه دهند.

برای تحصیل در این در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد افراد نیاز به ارائه مدرک زبان دارند. دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های انگلسی زبان را دارند، باید مدرک زبان انگلیسی در حد آیلتس 6 یا 6.5 را ارائه دهند. پس از اتمام تحصیل این کشور به دانشجویان اجازه می دهد که در این کشور حضور داشته باشند.

اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع دکتری

برای تحصیل در مقطع دکتری در این کشور در مرحله اول باید بتوان یک استاد راهنما برای خود جذب نمایند که حاضر باشد در مقطع دکترا دانشجویان را به عنوان دانشجو بپذیرد. در بسیاری از مواقع متقاضیان می توانند در این مقطع تحصیلات خود را به صورت رایگان انجام دهند. در ایتالیا معمولا تحصیل در مقطع دکترا 3 ساله است و افراد اجازه کار به مدت 30 ساعت در هفته را دارند. البته بورسیه تحصیلی مقطع دکتری در کشور ایتالیا بسیار مناسب است و معمولا نیازی به کار ساعتی نخواهد بود.

برای تحصیل در مقطع دکتری متقاضی باید نمره زبان خیلی خوبی را ارائه دهد. در این مقطع تحصیلی افراد می توانند همراه خود را در این کشور در کنار خود داشته باشند. افرادی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند باید مدرک زبان انگلیسی با نمره 6.5 آیلتس را بتوانند در لیست مدارک خود قرار دهند. شرایط رزومه متقاضی برای اخذ پذیرش و جذب استاد راهنما تاثیر بسیاری دارد. متقاضی باید بتوانند رزومه خیلی خوبی از سابقه کاری و تحصیلی خود ارائه دهند. داشتن سابقه کاری و مدارک تحصیلی معتبر و همچنین مقاله های ISI تاثیر خوبی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا در مقطع دکترا برای افراد رقم می زند اما از الزامات نخواهد بود.

اعزام دانشجو به ایتالیا بدون مدرک زبان

یکی از مواردی که برای بسیاری از متقاضیان مشکل بزرگی محسوب می شود، این است که افراد نمی توانند مدرک زبان خود را ارائه دهند و تمایل دارند بعد از اینکه اقامت کشور را بدست آوردند در همان کشور خود را برای دوره زبان آماده نمایند و زبان خود را به سطح مورد نیاز برسانند. همانطور که می دانید در ایتالیا دانشجویان می توانند هم به زبان ایتالیایی و هم به زبان انگلیسی تحصیلات خود را ادامه دهند. بسته به این که دانشجویان برای چه نوع دانشگاهی اقدام می نمایند، مدرکی زبانی که ارائه می دهند، متفاوت خواهد بود.

در بعضی مواقع اگر دانشجویان مقاطع تحصیل قبل خود را به زبان انگلیسی گذرانده باشند، می توانند با اثبات این موضوع بدون ارائه مدرک زبان فرایند اخذ پذیرش و ویزای خود را انجام دهند. همچنین با اثبات این موضوع که زبان مادری انگلیسی است، می توان بدون مدرک زبان اقدام نمود. اگر دانشجویان قبلا یک دوره تحصیلی در کشور ایتالیا گذرانده باشند دیگر نیازی نیست که مدرک زبانی را برای اخذ پذیرش و ویزا انجام دهند.

مقایسه تحصیل بدون مدرک زبان در ایتالیا و مجارستان

در حال حاضر غالب کشورهای دنیا بدون داشتن مدرک زبان به دانشجویان ویزا نمی دهند. یعنی حتی اگر فرد پذیرش مشروط نیز از دانشگاه بگیرد، شانس کمی دارد که بتواند ویزا نیز اخذ نماید و ایتالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. این در حالی است که امکان تحصیل بدون مدرک زبان در مجارستان وجود دارد چرا که مجارستان در کنار فرانسه و مالتا جزو معدود کشورهایی هستند که با پذیرش کالج زبان نیز ویزا صادر می کنند. لازم به ذکر است مجارستان چه لحاظ شهریه کالج ها و دانشگاه ها و چه به لحاظ هزینه زندگی کشور ارزان قیمتی به حساب می آید. در جدول ذیل متوسط شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در ایتالیا و مجارستان با توجه به قیمت های سال 2024 با هم مقایسه شده است:

نوع هزینهمجارستانایتالیا
هزینه ماهیانه زندگی€450 (یورو)€850 (یورو)
شهریه سالیانه دانشگاه€4900 تا 13200€ (یورو) در دانشگاه€0 تا 5000€ (یورو) در دانشگاه های دولتی
€4500 تا 6000€ (یورو) در کالج€3000 تا 35000€ (یورو) در دانشگاه های خصوصی

مزایای تحصیل و اعزام دانشجو به ایتالیا

با تحصیل در این کشور دانشجویان می توانند از مزایای زیادی بهره مند گردند. اخذ اقامت اروپا از طریق اخذ ویزای تحصیلی این کشور مزیت بزرگی محسوب می گردد، زیرا این امکان را به دانشجویان می دهد که به راحتی به کل اروپا دسترسی داشته باشند. اروپا از نظام آموزشی بسیار خوبی بهره مند است و دانشجویان توانند از این نظام آموزشی خوب بهره مند شوند. با اخذ ویزای تحصیلی این کشور دانشجویان می توانند برای انواع بورسیه های مختلفی که این کشور در حال حاضر ارائه می دهد، نیز استفاده نمایند.

مهم ترین مزایای تحصیل در کشور ایتالیا عبارتند از:

  • امکان استفاده از بورسیه تحصیلی
  • امکان افتتاح حساب بین المللی
  • امکان تحصیل رایگان در ایتالیا
  • امکان کار حین تحصیل در ایتالیا
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • هزینه های قابل پرداخت زندگی در کشور ایتالیا
  • امکان کسب اقامت یک ساله جستجوی کار پس از پایان تحصیل
  • اعتبار بالای مدرک تحصیلی در ایتالیا

مزایای تحصیل و اعزام دانشجو به ایتالیا

معرفی بورسیه های تحصیلی ایتالیا

سالانه ایتالیا چندین بورس تحصیلی را به بهترین متقاضیان بین المللی که اجازه تحصیل دارند، اعطاء می نماید. دانشجویانی که بورس تحصیلی دریافت می نمایند، فقط باید یک هزینه اداری (معمولا غیر قابل بازگشت) در حدود 160€ (یورو) پرداخت نمایند. معمولا بورسیه های ایتالیا به دو نوع زیر دسته بندی می شود:

انواع بورس تحصیلیشرایط
Need-based scholarships یا بورسیه نیازمندیمبتنی بر اثبات نیاز مالی توسط دانشجو
Merit-based scholarship یا بورسیه شایستگیمبتنی بر اثبات برتری آکادمیک توسط دانشجو

به صورت کلی بورسیه تحصیلی ایتالیا به 3 دسته قابل تقسیم است که شامل موارد زیر است:

  • بورسیه تحصیلی استانی: این بورسیه تحصیلی در ایتالیا ارزشی معادل 10000€ (یورو) ناخالص در سال به علاوه پرداخت هزینه تحصیل متقاضی را شامل می­شود که با این مبلغ بورس تحصیلی متقاضی میتوان هزینه های اقامت خود در یکی از اقامتگاه دانشجویی را پرداخت نماید.
  • بورس تحصیلی طلا: این نوع بورسیه تحصیلی ارزشی معادل 5000€ (یورو) در سال و پرداخت هزینه تحصیل را پوشش می دهد. مبلغ بورس تحصیلی هزینه ­های اقامت دانشجو را نیز در یکی از اقامتگاه دانشجویی پوشش می­ دهد.
  • بورس تحصیلی نقره: این نوع بورسیه تحصیلی هزینه یکسال تحصیل، مبلغ کل هزینه سال تحصیلی را پوشش می ­دهد و دانشجو فقط باید هزینه اداری را پرداخت کند. تعداد اعطای بورس تحصیلی پلاتین، طلا و نقره نسبت به سال های تحصیلی متفاوت است.

باید توجه داشت که بورسیه تحصیلی استانی در دسترس ترین بورسیه تحصیلی در ایتالیا است.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در ایتالیا

اشاره شد که بورسیه تحصیلی استانی در دسترس ترین بورسیه ممکن برای دانشجویان خارجی در این کشور است. برای دریافت این بورسیه افراد باید قبل از مهاجرت به ایتالیا و شروع سال تحصیلی اقدام نمایند. برای دریافت این بورسیه تحصیلی افراد باید یک نفر را به صورت رسمی بعنوان قیم خود معرفی کنند. شرایط مالی قیم در اخذ بورسیه نهایی نقش بسیار زیادی خواهد داشت.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه تحصیلی در ایتالیا:

  • درآمد زیر 12000€ (یورو) در سال
  • سن زیر 35 سال
  • فیش حقوقی قیم
  • وضعیت حساب بانکی قیم
  • ارائه سند ملکی یا اجاره نامه قیم
  • کپی شناسنامه خود و والدین
  • فیش حقوقی پدر خانواده
  • ارائه مدارک تحصیلی در مقاطع قبل

مدارک مورد نیاز برای اعزام دانشجو به ایتالیا

روند اخذ اقامت از طریق تحصیل در ایتالیا و اعزام دانشجو به ایتالیا در طی 2 مرحله انجام می شود. در مرحله اول دانشجویان باید بتوانند نامه پذیرش را از دانشگاه مورد نظر خود دریافت نمایند و با ارائه نامه پذیرش به سفارت این کشور می توانند درخواست ویزای خود را انجام دهند. بسته به شرایط دانشجویان برای انجام روند اعزام دانشجو به ایتالیا مدارک مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد.

به صورت کلی مدارک مورد نیاز در سال 2024 شامل موارد زیراست:

  • فرم درخواست ویزای ورود
  • پاسپورت معتبر(تاریخ انقضا باید 3 ماه بیشتر از درخواست ویزا باشد)
  • اثبات اینکه محل اقامت در ایتالیا برای مدت محدودی رزرو شده
  • تمکن مالی که معمولا 6000€ (یورو) در سال
  • بیمه درمانی
  • پرداخت هزینه درخواست ویزا 50€ (یورو)
  • بلیط یک طرفه به کشور ایتالیا
  • ریز نمرات تحصیلی
  • کپی مدرک تحصیل قبلی
  • کپی اسناد شناسایی ملی فرد
  • کلیه مدارک مربوط به اخذ پذیرش تحصیلی
  • مدارک مربوط به اخذ بورسیه تحصیلی

هزینه زندگی در ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهایی است که بورسیه های تحصیلی زیادی ارائه می دهد در نتیجه دانشجویان باید بیشتر به داشتن تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های زندگی در این کشور توجه داشته باشند. همان طوری که در نمودار آماری زیر هم مشاهده می شود، هزینه زندگی ماهیانه هر نفر در ایتالیا حدود 1472€ (یورو) خواهد بود که هزینه زندگی شامل غذا، حمل و نقل، تفریح و غیره حدود 780€ (یورو) و هزینه اجاره خانه ماهانه حدود 692€ (یورو) است:

نمودار هزینه های زندگی خانوار در ایتالیا

در جدول ذیل به منظور محاسبه دقیق تر قیمت برخی اقلام و خدمات در ایتالیا بیان شده است:

اقلامقیمت (یورو)
یک وعده غذایی در رستوران€15.00
یک وعده غذایی در شعب مک دونالد€8.00
بطری آب معدنی€1.01
قالب 500 گرمی نان€1.60
یک کیلوگرم برنج€1.94
یک کیلوگرم فیله مرغ€8.31
بلیت وسایل نقلیه عمومی€1.50
اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه€623.08
اجاره ماهیانه یک آپارتمان سه خوابه€1107.62

در این مقاله سعی شد توضیحاتی در خصوص اعزام دانشجو به ایتالیا در سال 2024 ارائه شود. علاقه مندان به تحصیل و زندگی در ایتالیا می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل کنند.

سوالات پرتکرار در خصوص اعزام دانشجو به ایتالیا

برای اعزام دانشجو به ایتالیا در سال 2024 باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • پروسه اعزام دانشجو به ایتالیا چه مدت طول خواهد کشید؟ اعزام دانشجو به ایتالیا می تواند 5 تا 10 ماه به طول بیانجامد.
  • آیا اخذ بورسیه تحصیلی پس از اعزام دانشجو به ایتالیا تضمین شده است؟ شرایط مالی و نحوه ارائه آن در اخذ بورسیه تحصیلی در ایتالیا نقش بسیار ویژه ای دارد و در این زمینه هیچ گونه تضمینی وجود ندارد.
  • آیا اعزام دانشجو به ایتالیا تضمین شده است؟ تضمین مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو به ایتالیا نمی تواند چندان عاقلانه باشد، چراکه رزومه تحصیلی، مدرک زبان و شرایط سنی فرد در این پروسه نقش ویژه ای دارد.
  • هزینه تحصیل در ایتالیا چقدر است؟ هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا در حدود 3500€ تا 5000€ (یورو) در طول یک سال تحصیلی است.
  • هزینه زندگی در ایتالیا چقدر است؟ هزینه زندگی دانشجویی در کشور ایتالیا بسته به شهر محل زندگی افراد می تواند از 800€ تا 1200€ (یورو) در ماه متغیر باشد.
  • شرط اصلی تحصیل پزشکی و داندانپزشکی در ایتالیا چیست؟ قبولی در آزمون ورودی IMAT شرط اصلی پذیرش پزشکی در این کشور است.
  • زبان تحصیل در دانشگاه های ایتالیا چیست؟ زبان تحصیل در مقطع لیسانس دانشگاه های ایتالیایی همان زبان ایتالیایی است. ولی در مقاطع بالاتر در برخی دوره ها مثل پزشکی امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم فراهم است.
  • آیا از طریق تحصیل در ایتالیا امکان اخذ اقامت دائمی ایتالیا برای دانشجویان فراهم است؟ نه به صورت مستقیم بلکه به صورت غیر مستقیم یعنی از طریق تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری ایتالیا و زندگی به مدت 5 سال در این کشور امکانپذیر است.
5/5 - (87 امتیاز)

4 دیدگاه برای “اعزام دانشجو به ایتالیا

  1. مبینا گفت:

    سلام وقت بخیر
    29 سالمه ارشد معماری و دیزاینر هستم معدل 17 از دانشگاه ازاد میخوام برای تحصیل ایتالیا اقدام کنم ایا میتونم از بورسیه ها استفاده کنم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله مشکلی از این بابت نیست و شما قطعا می تونید بورسیه بگیرید

  2. عباسی گفت:

    سلام وقت به خیر.من قصد دارم برای مقطع دکترا دانشگاه میلان اپلای کنم. چندتا سوال واسم پیش اومده:
    1.رنک این دانشگاه از پلیمی پایین تره؛ یعنی دانشگاه بدتری هست به نسبت یا به دلیل محدودیت در تعداد رشته هاست؟
    2. با توجه به کرونا بعضی دانشگاه ها مدرک زبان نمی خوان، سفارت ایتالیا این موضوع رو قبول داره یا بایستی مدرک زبان ارائه بشه؟
    3. با 1000-1300 یور در ماه زندگی در میلان سخت خواهد بود؟
    4. و سوال آخرم اینکه به محض ورود به ایتالیا، کسی از دانشگاه به کمک تازه وارد میاد یا باید از ایران خونه رو اوکی کرد و بقیه موارد؟
    ممنون می شم اگر پاسخ بدید

    1. داوری گفت:

      سلام
      پاسخ سوالات شما مفصله دوست من. لطفا برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *