ویزای تحصیلی

اعزام دانشجو به دانمارک

اعزام دانشجو به دانمارک

یکی از کشورهای حوزه شبه جزیره اسکاندیناوی کشور دانمارک می باشد که با 5.9 میلیون نفر جمعیت در شمال اروپا قرار گرفته است. اعزام دانشجو به دانمارک با توجه به شرایط اقتصادی مطلوب این کشور یکی از پرمخاطب‌ ترین موارد مهاجرتی برای متقاضیان محسوب می شود. کشور دانمارک در سال 1973 عضو رسمی اتحادیه اروپا و پیمان شنگن شد اما واحد رسمی پول این کشور هنوز کرون می باشد. زبان رسمی این کشور، دانمارکی می‌باشد اما تسلط به زبان انگلیسی در کنار زبان رسمی از اهمیت بالایی برای کار و تحصیل در دانمارک برخوردار است. این مقاله در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به دست کارشناسان مجرب تنظیم شده است. هدف پاسخ دادن اجمالی به این سوالات مهم می باشد:

  • شرایط تحصیل در دانمارک در سال 2024 چیست؟
  • شرایط کار و اقامت پس از تحصیل در دانمارک چیست؟
  • دانشگاه های برتر این کشور کدامند؟
  • هزینه تحصیل در این دانشگاه ها چقدر است؟
  • مراحل اخذ پذیرش و ویزای این کشور کدام است؟

اهمیت کار پس از تحصیل در دانمارک

بر کسی پوشیده نیست که دانمارک از هر لحاظی بهترین کشور اروپا است. هم از نظر تحصیلی، هم از نظر کاری و هم از لحاظ سرمایه گذاری و در یک کلام دانمارک ازنظر کیفیت زندگی حرف اول را در قاره سبز می زند. پس تحصیل در دانمارک علاوه بر امکان اخذ اقامت اروپایی پس از تحصیل همچنین برخورداری از بهترین سطح درآمدی در اروپا نیز می باشد. بر طبق آخرین آمار موجود از بازار کار دانمارک، متوسط درآمد ماهانه کار در این کشور به 40600DKK (کرون) معادل 5457€ (یورو) افزایش یافته است.

تحولات متوسط درآمد در دانمارک

اما شرایط کار دانشجوئی و پسادانشجوئی در دانمارک 2024 بدین سان می باشد که مطابق قوانین کشور دانمارک هر دانشجوی خارجی و اروپایی می تواند در دانمارک تا 20 ساعت در هفته کار کند. پس بنابراین امکان کار و کسب درآمد حین تحصیل در دانمارک برای همه دانشجویان ایرانی تمام وقت فراهم است. اما اقامت پس از تحصیل در دانمارک که برای خیلی از دانشجویان ایرانی نیز مهم است از دو طریق میسر است. مسیر اول مختص فارغ التحصیلان کارشناسی و مسیر دوم ویژه فارغ التحصیلان ارشد و دکتری از دانشگاه های کشور دانمارک و به صورت نمودار زیر می باشد:

درخواست اقامت پس از تحصیل در دانمارک

شرایط تحصیل و اعزام دانشجو به دانمارک

کشور دانمارک از سیستم آموزشی بسیار با کیفیت، نوآور و خلاق بهره می‌ برد و اساس این سیستم آموزشی بر فضا دادن به دانش آموزان مستعد می باشد. استفاده از استانداردهای روز دنیا در سیستم آموزشی دانمارک سبب پیدایش یک محیط امن و پیشرفته برای شکوفایی خلاقیت دانشجویان شده است. زبان دانمارکی در مقطع کارشناسی به نوعی زبان اصلی تحصیل در دانمارک محسوب می شود زیرا بیشتر دوره های تحصیلی تنها به زبان دانمارکی ارائه می‌شوند.


شرکت در آزمون ورودی برای ورود به مقطع لیسانس و انتخاب بین دو نوع مدرک لیسانس حرفه‌ ای یا دانشگاهی از مراحل اولیه پذیرش در دانشگاه‌ ها است. پس از پایان تحصیلات دانشجویان با ارائه پایان نامه های با کیفیت می توانند مستقیم وارد بازار کار شده و یا تصمیم بگیرند که می خواهند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند. اخذ مدرک لیسانس در کشور دانمارک 3 سال به طول می انجامد و این زمان برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد به حداکثر 2 سال کاهش می‌یابد.

دوره های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد که می توان با 12 ماه یا 18 ماه تحصیل مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کرد. این دوره ها در این کشور معمولا با نام دوره های pop-up شناخته می شوند. در این مقطع امکان تحصیل به زبان انگلیسی معمولا در تمام رشته ها در دانمارک وجود دارد اما برای پذیرش به زبان انگلیسی باید حداقل آیلتس 6.5 ارائه کرد در حالی که نمره هیچ یک از مهارت های چهارگانه زبانی، کمتر از 6 نباشند.

اینفوگرافیک اعزام دانشجو به دانمارک

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی دانمارک در سال 2024

گام نخست برای اعزام دانشجو به دانمارک این است که از دانشگاه های این کشور پذیرش گرفته شود. اخذ پذیرش از دانشگاه های دانمارک در سال 2024 نیازمند ارائه مجموعه ای از اسناد و مدارک میباشد که در لیست زیر به اختصار به آن ها اشاره شده است:

  • اسکن پاسپورت معتبر
  • آخرین مدرک دانشگاهی همراه با ترجمه رسمی به انگلیسی یا دانمارکی
  • رزومه کاری مرتبط با رشته تحصیلی
  • بیمه نامه مسافرتی شنگن که توسط شرکت های مورد قبول صادر شده باشد.
  • ریز نمرات دوره متوسطه با ترجمه به زبان دانمارکی یا انگلیسی
  • ارائه یک انگیزه نامه با سطح بالا و یک توصیه نامه از اساتید
  • تسلط به زبان دانمارکی در مقطع کارشناسی و انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
  • ارائه تحقیقات علمی گذشته و مقالات نوشته شده برای مقطع دکتری

اما در کنار موارد فوق، می باید فرم اصلی درخواست پذیرش را به دقت پر کرده و ارسال نمود. این فرم را معمولا به صورت آنلاین پر کرده و ارسال می نمایند، هر چند که امکان پر کردن دستی و ارسال از طریق پُست نیز وجود دارد. این درخواست توسط هیات پذیرش دانشگاه بررسی شده و در مقایسه با سایر درخواست های متقاضیان که از سراسر دنیا ارسال گردیده است، پاسخ داده می شود. ضمنا به یاد داشته باشید که تمامی دانشگاه ها برای بررسی درخواست پذیرش متقاضیان، مبلغی را تحت عنوان “اپلیکیشن فی” دریافت می کنند که به همراه ارسال همان درخواست باید پرداخت گردد. این مبلغ معمولا چیزی در حدود 100€ تا 200€ (یورو) می باشد.

کار ضمن تحصیل در دانمارک

نظام تحصیلی دانمارک رایگان نیست و هزینه های زندگی نیز در این کشور نسبتا بالاست در نتیجه دانشجویان غالبا این نیاز را احساس می کنند که باید ضمن تحصیل، شغلی نیز داشته باشند. منتهی باید توجه داشت که اگرچه همراه دانشجو در دانمارک می تواند تمام وقت مشغول به کار باشد اما خود دانشجو تنها به صورت پاره وقت و در ساعات محدودی طی هفته اجازه دارد کار کند.

مقطع تحصیلیتعداد ساعات مجاز کار در هفته
کارشناسی20 ساعت
کارشناسی ارشد20 ساعت
دکتری30 ساعت

همچنین دانشجویان در دانمارک باید توجه داشته باشند که دو نوع شغل در این کشور وجود دارد که هر کدام قوانین خاص خود را دارند: شغل در محیط دانشگاه و شغل خارج از محیط دانشگاه.

نوع شغلتوضیحات
کار در محیط دانشگاهنیاز به اخذ مجوز ندارد
کار خارج از محیط دانشگاهنیاز به اخذ مجوز دارد

کار پس از تحصیل در دانمارک

شرایط بازار کار در دانمارک بسیار مطلوب است؛ به منظور بررسی دقیق تر این موضوع در جدول ذیل نرخ بیکاری در دانمارک بیان شده است:

سالنرخ بیکاری در دانمارک
2015%6.17
2016%6.18
2017%5.74
2018%4.98
2019%4.91
2020%5.60
2021%4.50
2022%2.8
2023%2.7
2024%2.5

علاوه بر این که فرصت های شغلی زیادی در دانمارک وجود دارد، تبعیض جنسیتی کم تری نیز در محیط کار شرکت های مختلف دانمارکی دیده می شود. به طوری که متوسط درآمد ماهیانه زنان در دانمارک 5% کم تر از مردان است؛ هرچند متاسفانه این رقم در هیچ کشوری 0% نیست، اما در دانمارک فاصله درآمدی مذکور کم تر از بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی است. در جدول ذیل متوسط درآمد ماهیانه زنان و مردان در دانمارک طی سال 2024 با هم مقایسه شده است:

جنسیتمتوسط درآمد ماهیانه به کرون دانمارک
زنانDKK39800
مردانDKK41600

اخذ ویزای تحصیلی دانمارک

مدارک فوق برای پذیرش و اعزام دانشجو به دانمارک مورد نیاز و لازم بود اما کافی نیست. با دریافت پذیرش تحصیلی اکنون نوبت دریافت ویزای تحصیلی است. نکته مهم در این باره این است که برخی گمان می کنند با دریافت پذیرش تحصیلی حتما ویزای تحصیلی نیز برای آن ها صادر می گردد و حال آن که ابدا چنین نیست. مسئولین دانشگاه ملاک ها و معیارهای خود را برای اعطای پذیرش تحصیلی به متقاضیان دارند و بعد از آن، افیسرهای سفارت نیز معیارهای متفاوت و خاص خود را برای اعطای ویزای تحصیلی دارند. در مواردی که تعداد آن ها کم نیست، دیده شده است که متقاضیانی موفق به دریافت پذیرش تحصیلی می شوند ولی افیسر سفارت به آن ها ویزای تحصیلی نمی دهد که در آن صورت، پروسه اعزام دانشجو شکست می خورد. شرایط کلی ویزای تحصیلی دانمارک بدین صورت است:

  • پاسپورت با اعتبار بیش از 6 ماه پس از اتمام اعتبار ویزا
  • کلیه مدارک شناسائی متقاضی
  • فرم درخواست کامل شده
  • مدرک اثبات تمکن مالی کافی با افتتاح حساب بانکی حداقل DKK50000 (کرون دانمارک)
  • دعوت نامه یا نامه پذیرش از دانشگاه دانمارکی
  • گواهی سلامت و عدم سوء پیشینه
  • بیمه سلامت
  • پرداخت هزینه ویزا

همسر و فرزندان زیر 18 سال افرادی که ویزای تحصیلی دانمارک را دریافت می کنند، می توانند با ویزای همراه اقامت دانمارک را دریافت کنند.

دانشگاه های برتر و هزینه اعزام دانشجو به دانمارک

دانمارک از نظر کیفیت سیستم آموزشی و وجود دانشگاه های معتبر مورد قبول وزارت علوم ایران در رنکینگ جهانی از رتبه علمی خوبی برخوردار است. دانشگاه های معتبر بسیاری در این کشور وجود دارد که اخذ ویزای تحصیلی دانمارک و اعزام دانشجو به دانمارک را به انتخاب خوبی بدل می کند اما سه مورد از این دانشگاه ها بسیار پر مخاطب هستند:

نام دانشگاهQS در سال 2024رنکینگ Time در سال 2024رنکینگ ARWU در سال 2024
دانشگاه کپنهاگن1078432
دانشگاه فناوری دانمارک (TUD)121187151-200
دانشگاه آرهوس14310678

هزینه تحصیل با توجه به شهر زندگی دانشجویی و دانشگاهی که در آن تحصیل می کنند بسیار متفاوت است؛ اما به طور میانگین تحصیل در دانشگاه‌های فوق در مقطع کارشناسی بین 7000€ تا 17000€ (یورو) هزینه خواهد داشت. هزینه تحصیل درمقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های فوق بین 10000€ تا 20000€ (یورو) متغیر خواهد بود. تحصیل در مقطع دکترا با مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از نظر هزینه بسیار متفاوت است زیرا به عنوان یک کار در کشورهای اروپایی محسوب می‌شود و شامل حقوق و بورسیه های فراوان می باشد. دانشجویان مقطع دکترا در کشور دانمارک با توجه به رشته تحصیلی خود تا 2000€ (یورو) به صورت ماهانه حقوق دریافت خواهند کرد.

هزینه مقطع کارشناسیمقطع کارشناسی ارشدهزینه مقطع دکترا
حدود 7000€ تا 17000€ (یورو)حدود 10000€ تا 20000€ (یورو)کاملا متغیر و وابسته

دانشگاه های برتر و هزینه اعزام دانشجو به دانمارک

بورسیه تحصیلی در اعزام دانشجو به دانمارک

نظام آموزش عالی در کشور دانمارک مانند بسیاری دیگر از دانشگاه های دنیا دارای بورسیه های متعددی است که افراد واجد شرایط اعطا می کند. این بورسیه ها توسط بخش های مختلف دولتی و عمدتا خصوصی اعطا می گردد. دریافت بورسیه تحصیلی همیشه بهترین راه برای تامین نمودن هزینه های دوران تحصیل است.  بورسیه ها گاهی تنها هزینه های تحصیل را تقبل می کنند و گاهی هر دو هزینه های تحصیل و زندگی را که این بهترین حالت ممکن است.

هزینه های زندگی در دانمارک اجمالا بدین صورت است:

سکونتغذالباسعبور و مرورآب و برقسایر هزینه ها
30%35%5%13%7%10%

بورسیه ها به دانشجویان بین المللی مقطع دکترا در کشور دانمارک با توجه به رزومه تحصیلی درخشان با سطح توانایی علمی قابل توجه تعلق می گیرد. لازم به ذکر است که برای اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا نیازی به ارائه مدرک زبان دانمارکی نیست و ارائه مدرک آزمون آیلتس با نمره 7 کفایت می کند.

برنامه های بورس پزشکیشرایط لازممیزان بورسیه به کرون دانمارک
بورسیه های ملی در همکاری با NEXT در دانشگاه آرهوسدانشجویان بین المللی رشته های پزشکیکل بورسیه تحصیلی به علاوه ماهیانه DKK 8300 (کرون) اضافه
بورسیه های دولت دانمارک برای دانشجویان خارجی ممتازویژه دانشجویان با عملکرد آکادمیک برترشهریه کامل یا شهریه جزئی
برنامه بورسیه Nordplusثبت نام فول تایم در هر دانشگاه دانمارکیبرای هر ترم حدود DKK 7000 (کرون)

بهترین دانشگاه های پزشکی دانمارک

همان طوری که گفته شد، برنامه های مختلفی برای تحصیل پزشکی در دانمارک وجود دارد که توسط دانشگاه های مختلفی به شرح زیر به دانشجویان بین المللی ارائه می شود:

دانشگاه هابرنامه های پیشنهادیمدت زمان متوسط شهریه برای دانشجویان خارجی به یورو
دانشگاه آرهوسبرنامه کارشناسی پزشکی و برنامه کارشناسی ارشد پزشکیبرنامه کارشناسی پزشکی و برنامه کارشناسی ارشد پزشکی15300€
دانشگاه کپنهاگبرنامه کارشناسی ارشد پزشکی3 سال50000€
دانشگاه آلبورگپزشکی با تخصص صنعتی3 سال
دانشگاه جنوب دانمارکبرنامه کارشناسی پزشکی و برنامه کارشناسی ارشد شیمی پزشکی3 سال2700€

اعزام دانشجو رشته های پزشکی به دانمارک

دوره پزشکی و همانند دوره دکترای غیر پزشکی به 2 زبان انگلیسی و دانمارکی ارائه می شود و متقاضیان برای تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی باید آیلتس 7 داشته باشند. دانشگاه های پزشکی دانمارک از معتبرترین دانشگاه های پزشکی اروپا محسوب می شوند که تمام رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی را ارائه می دهند. تحصیل پزشکی در دانمارک 6 سال و کارآموزی پزشکی در این کشور حداکثر 4 ماه می باشد که این مقدار در سایر کشورهای اروپایی بسیار بیشتر است.

در جدول زیر می توان با شرایط تحصیل پزشکی در کشور دانمارک براحتی آشنا شد:

تخصص های ارائه شدهمدت زمان تحصیلتعداد دانشگاهساختار آموزش
بیومکانیک کلینیکی، بیومکانیک کلینیکی، شیمی پزشکی، داروسازی و پزشکی کلینیکیکارشناسی و کارشناسی ارشد پزشکی- 3 سال8 دانشگاهآموزش کلاسی، تکمیل رساله و آزمون پایان دوره

برای شرکت در رشته داروسازی و دندانپزشکی دانمارک دانشجویان باید در آزمون های تعیین صلاحیت ورودی شرکت کنند و نمره قابل قبولی دریافت کنند. برای تحصیل پزشکی در کشور دانمارک محدودیت سنی خاصی وجود ندارد اما متقاضیانی که کمتر از 34 سال سن دارند از امتیازات بیشتری برخوردار خواهند بود. تحصیل در دوره های پزشکی بسیار به رشته تحصیلی دانشجو و سطح دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کند بستگی دارد؛ اما به طور میانگین از 10000€ تا 30000€ (یورو)، در صورتی که دانشجویان از بورسیه تحصیل برخوردار نباشند، هزینه در بر خواهد داشت. متقاضیان تحصیل در دانمارک در سال 2024 می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات متداول در خصوص اعزام دانشجو به دانمارک

برای متقاضیان اعزام دانشجو به دانمارک موارد زیر اهمیت فراوان دارد:

  • آیا برای اعزام دانشجو به دانمارک مدرک زبان مورد نیاز است؟ بله، با توجه به مقطع تحصیلی مورد نیاز می باشد که حداقل مدرک زبان باید آیلتس 6 باشد.
  • شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های دانمارک چیست؟ ارائه مدارک تحصیلی پیشین به همراه پرداخت یک ساله شهریه دانشگاه، انگیزه نامه و توصیه نامه از اصلی ترین موارد است.
  • شرایط ویزای تحصیلی دانمارک چیست؟ ارائه گواهی اخذ پذیرش به همراه گواهی تمکن مالی و پرینت حساب.
  • آیا دانمارک ویزای همراه دارد؟ بله، همسر و فرزندان زیر 18 سال می توانند همراه با نفر اصلی نسبت به اخذ ویزای همراه اقدام نمایند.
  • هزینه تحصیل در دانمارک چقدر است؟ میزان هزینه بسته به شرایط تحصیلی به میزان 7000 الی 17000 کرون در هر سال است.
5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اعزام دانشجو به دانمارک

  1. سپیده موحد گفت:

    سلام وقتتون بخیر من می خوام برای تحصیل به دانمارک اقدام کنم و زبانش رو هم تا حدی خوندم
    شما فرایند اعزام دانشجو به دانمارک رو انجام می دید؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله لطفا با شماره 02191003232 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *