ویزای تحصیلی

اعزام دانشجو به سوئد

اعزام دانشجو به سوئد

اعزام دانشجو به سوئد 2024 همچنان مورد توجه متقاضیان است، اگرچه نظام تحصیلی آن رایگان نیست اما برای دانشجویان متاهل ویزای همراه صادر می کند. این کشور همچنین نسبت به سایر کشورهای حوزه اسکاندیناوی از جمله نروژ و دانمارک هزینه های پایین تری دارد. در واقع هزینه زندگی در سال 2024 در سوئد ماهیانه بین 1500€ تا 2000€ (یورو) خواهد بود یعنی تقریبا نصف هزینه زندگی در نروژ می باشد. آمار بیکاری سوئد نیز در ژانویه 2024 مطابق گزارش ها 7.1% بوده است که نشان دهنده شرایط نسبتا خوب بازار کار است. در مقاله پیش رو موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به سوالات ذیل در خصوص اعزام دانشجو به سوئد در سال 2024 پاسخ می دهد:

  • اعزام دانشجو به سوئد چقدر هزینه در بر دارد؟
  • مزایای تحصیل در سوئد در سال 2024 چیست؟
  • مدارک لازم برای تحصیل در سوئد کدامند؟

درباره کشور سوئد

کشور پادشاهی سوئد با داشتن یکی از توسعه یافته‌ ترین اقتصادهای جهان به عنوان کشوری با ثبات شناخته می‌ شود؛ خواه به لحاظ سیاسی و خواه به لحاظ اقتصادی و همین ویژگی‌ها است که اعزام دانشجو به سوئد را با روندی افزایشی رو به رو ساخته است. هم چنین کیفیت زندگی شهروندان سوئدی در مقایسه با دیگر نقاط جهان به نسبت بالاتر است و نرخ بیکاری آن به شدت پایین است.


تورم نیز در این کشور حدودا 1.4% است و عمده‌ محصولات صادراتی کشور سوئد را ماشین آلات تشکیل می‌ دهد. زبان مردمان این دیار زبان سوئدی است که با زبان‌ های نروژی و دانمارکی هم‌ خانواده است. دین غالب در میان سوئدی‌ ها مسیحیت است؛ درحالی که بسیاری از مردم در این کشور اعتقادی به مذهب نداشته و به نوعی، آزادی مذهبی در کشور سوئد تضمین شده است و آیینی به عنوان آیین رسمی وجود ندارد.

اینفوگرافیک اعزام دانشجو به سوئد

تحصیل در کشور سوئد در سال 2024

هرچند تعداد متقاضیان اعزام دانشجو به سوئد روز به روز در حالی فزونی گرفتن است؛ لیکن در این میان بایستی به شرایط تحصیلی این کشور توجه ویژه‌ای نمود تا بتوان به بهترین نحو از فرصت‌های موجود بهره گرفت. باید افزود که به عنوان مثال حدود 64% از دانشجویان مقطع دکتری در این کشور را در سال 2024 دانشجویان خارجی تشکیل می‌ دهند و این خود نشان دهنده‌ استقبال و برخورد مطلوب این کشور با متقاضیان اعزام دانشجو به سوئد است.

به خصوص این که فرهنگ مردم این کشور نیز با بیگانگان و مهاجران به خوبی کنار می‌ آید. کشور سوئد با توجه به گستردگی جغرافیایی و جمعیت کم، از تراکم جمعیتی بسیار اندکی برخوردار است؛ لیکن دانشگاه‌ های این کشور از سطح آموزشی و کیفی بسیار مطلوبی برخوردار هستند و تحصیل در سوئد از جمله‌ پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی است. در جدول زیر می توان با شرایط تحصیل در سوئد آشنا شد:

آیتمشرح
قدیمی ترین دانشگاهدانشگاه آپسالا (1977)
برترین دانشگاهدانشگاه لوند سوئد (رتبه 97جهانی)
شرایط لازم جهت تحصیلمدرک دیپلم متوسطه
مدرک زبان انگلیسی IELTS با نمره حداقل 6.5 و TOEFL حدود 90 امتیاز
مجوز کار دانشجوییوجود دارد
هزینه تحصیل سالانهSEK90000 تا SEK140000 (کرون سوئد)

دوره های تحصیلی مختلف در سوئد

سوئد در زمره کشورهای اروپایی است که از بهترین سیستم های آموزش عالی برخوردار است. در این کشور موسسات آموزش عالی به دو دسته دانشگاه یا Universitet و نیز کالج دانشگاهی یا Hogskola تقسیم بندی می شود. سوئدی که خود عضوی از فرآیند بلونیا و نظام آموزش عالی یکپارچه اروپایی به حساب می آید و از همین رو نیز آموزش عالی در این کشور نیز از نظام واحدی ECTS تبعیت می کند. از همین رو نیز در سوئد نیز 3 دوره تحصیلی استاندارد به شرح زیر وجود دارد:

مقطع/ دوره تحصیلیتعداد واحد درسی ECTS
کارشناسی (3 سال)180
کارشناسی ارشد (2 سال)120
دکترا (4 سال)120

ویزای تحصیلی جهت اعزام دانشجو به سوئد

یکی از اصولی که در مورد آموزش در کشور سوئد همواره توجه همگان را جلب نموده است، ایده‌پردازی و ارائه‌ کارهای خلاقانه است. تحصیل در این کشور برخلاف آلمان و اتریش، مانند دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی مستلزم پرداخت شهریه است اما همچنان ویزای تحصیلی سوئد مورد استقبال بوده است. هر چند میزان این شهریه به نسبت دیگر نقاط اروپا بسیار اندک است. قانونِ اجباری نمودن پرداخت شهریه در سال‌ های اخیر تصویب شده است و مشمول حال کشورهایی که عضو اتحادیه‌ اروپا بوده و اقدام به اعزام دانشجو به سوئد می‌ کنند، نمی‌ شود. علاوه بر هزینه‌ هایی که در مورد اعزام دانشجو به سوئد و برای پرداخت شهریه‌ دانشگاه وجود دارد، زندگی دانشجویی نیز در این کشور هزینه‌ های مخصوص به خود را دارد و شامل هزینه‌های محل اقامت، خورد و خوراک، حمل و نقل و تهیه‌ کتب و اقلام درسی می‌ شود.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی سوئد

فرآیند درخواست ویزای دانشجوئی برای سوئد

این فرآیند شامل طی مراحل و گام های ساده بوده اما متقاضیان نبایستی فریب سادگی این پروسه را بخورند. بنابراین، اعمال نهایت دقت جهت درخواست ویزای تحصیلی کشور سوئد جزء اصلی ترین نیازمندی ها برای اعزام دانشجو به این کشور دوست داشتنی است. همان طوری که در تصویر شماتیک زیر نیز مشاهده می گردد، آژانس مهاجرت سوئد یا Migrationsverket تنها نهادی است که به درخواست متقاضیان رسیدگی می کند و در صورت نقص پرونده درخواست آنرا برای تکمیل اطلاعات به خود متقاضی برمی گرداند. اما در صورت تکمیل بودن پرونده درخواست، همین آژانس درباره اعطای مجوز یا permit به متقاضی تصمیم گیری می کند:

فرآیند درخواست ویزای دانشجوئی برای سوئد

انواع ویزای دانشجویی به سوئد

ویزای دانشجویی در سوئد دو نوع است؛

  • یکی برای گذراندن کورس‌ ها و دوره‌ های آموزشی کوتاه مدت که این نوع ویزا موقتی بوده و معمولاً پس از 6 ماه منقضی می‌ شود.
  • دوم برای گذراندن دوره‌ های بلند مدت‌ تر و معمولاً یک ساله است مثل کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری.

در هر دو مورد پس از انقضای مهلت ویزای دانشجویی، متقاضی بایستی این کشور را ترک کند؛ مگر اینکه بتواند در مقطع بالاتر پذیرش گرفته یا با پیدا کردن کار ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهد و این امر دور از دسترس نیست. چرا که شرکت‌ های بین‌ المللی بسیاری در کشور سوئد مشغول فعالیت هستند و امکان پیدا کردن کار در سوئد بسیار محتمل است. لازم به ذکر است در این کشور نیز، معمولاً پس از اقامت چند ساله و دادن مالیات به دولت پس از آنکه دانشجو موفق به پیدا کردن کار شد، می‌تواند برای گرفتن اقامت دائم اقدام کند و در نهایت برای آن که بتواند از تمام حقوق شهروندی خود در این کشور برخوردار شود، می‌ تواند برای اخذ تابعیت این کشور اقدام کند.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی سوئد

در سال 2024 سوئد جزو معدود کشورهایی است که ویزای همراه نیز برای دانشجو صادر می کند. اخذ ویزا جزییات متعددی دارد اما مهم ترین مدارک مورد درخواست از سوی سفارت سوئد به شرح زیر است:

مدارکجزییات
نامه پذیرش دانشگاهپس از ثبت نام قطعی دانشگاه ایمیلی ارسال می کند
کپی برابر اصل پاسپورتپاسپورت باید حداقل 1 سال اعتبار داشته باشد
ترجمه رسمی مدارک شناساییکارت ملی و شناسنامه
گواهی تمکن مالینامه بانک که تایید کننده بودن 8000€ (یورو) در حساب باشد
گواهی عدم سوء پیشینهترجمه رسمی آن لازم است

اعزام دانشجو به سوئد بدون مدرک زبان

در مورد تحصیل در کشور سوئد باید دانست این است که تحصیل در این کشور به دو زبان سوئدی و انگلیسی امکان پذیر است و متقاضیان اعزام دانشجو به سوئد، معمولاً بایستی حداقل نمره را در یکی از آزمون‌ های آیلتس یا تافل کسب کنند تا بتوانند از دانشگاه‌ های این کشور پذیرش بگیرند. هرچند برای گذراندن دوره‌ های تحصیلی، معمولاً دانشجویان مقطع ارشد به بعد از دانستن زبان سوئدی معاف هستند. لیکن برای ادامه‌ زندگی در این کشور و پیدا کردن کار، متقاضیان ناگزیر از آموختن زبان سوئدی هستند. متقاضیان اعزام دانشجو به سوئد می‌ توانند به صورت پیشینی در یکی از دوره‌ های آموزش زبان انگلیسی در سوئد شرکت کرده و پس از به پایان رساندن آن دوره، برای گرفتن پذیرش در مقاطع مورد نظر خود اقدام کنند.

شرط اصلی شرکت در دروره های زبان در سوئد به شرح زیر است:

شرایط تحصیل در دوره زبان سوئد

قوانین اعزام دانشجو به سوئد

در کشور سوئد طبق مقررات راجع به کار در این کشور، هر دانشجو می‌ تواند بخشی از وقت خود را که معمولاً 20 ساعت در هفته است، به کار بپردازد. همچنین در ایام تعطیل نیز متقاضی اعزام دانشجو به سوئد می‌ تواند تمام وقت خود را به کار دانشجویی بپردازد. برای درخواست پذیرش از دانشگاه‌ های سوئد، متقاضیان بایستی برای گرفتن پذیرش در دوره کارشناسی ارشد و دکتری، از طریق سامانه‌ اینترنتی مربوط تحت عنوان «مرکز مطالعات دانشگاهی» در کشور سوئد اقدام کنند. برای تحصیل در سوئد و اخذ ویزای تحصیلی این کشور مدارکی مورد نیاز است که در ادامه مقاله به آن ها پرداخته شده است.

مدارک مورد نیاز تحصیل در سوئد در سال 2024

اسناد مورد نیاز برای تحصیل در سوئد در سال 2024 عبارتند از:

  • مدارک تحصیلی ترجمه شده به همراه ریز نمرات معمولا برای اخرین مقطع تحصیلی
  • مدرک زبان
  • مدارک سابقه کاری برای پوشاندن گپ احتمالی سنی
  • مدرک توانایی مالی و تمکن مالی
  • توصیه نامه از اساتید دانشگاهی
  • انگیزه نامه تنظیمی جهت ارائه به سفارت و جهت ارائه به دانشگاه

دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در سوئد

در این خصوص باید گفت که تعدادی از دانشگاه‌ های مورد تأیید وزارت علوم در کشور سوئد عبارتند از:

اسامیلاتین
دانشگاه چارلمزChalmers tekniska hogskola) Chalmers University of Technology)
دانشگاه یوتوبریGöteborgs Universitet) Goteborg University)
مدرسه اکونومی استکهلمHandelshögskolan i Stokholm) Stockholm School of Economics)
موسسه اموزشی کارولینسکاKarolinska institutet) The Karolinska Institute)
موسسه تکنولوژی رویالKungliga Tekniska Högskolan — KTH) Royal Institute of Technology)
موسسه آموزشی استکهلمLärarhögskolan i stokholm) Stockholm Institute of Education)

اعزام دانشجوی پزشکی به سوئد

در بین دانشجویان بین المللی سوئد بیشتر از هر چیز دیگری به خاطر تحصیل پزشکی معروف است. مخصوصا در اینباره نیز موسسه کارولینسکا سوئد دانشگاه پیشرویی در اروپا محسوب می شود. جالب است بدانید که این موسسه در رتبه 12- ام برترین دانشگاه های علوم پزشکی جهان قرار دارد. دانشگاهی که همه ساله از بین داوطلبان خارجی نیز دانشجو می پذیرد و شرایط پذیرش از این دانشگاه از قرار ذیل است:

شرایط اعزام دانشجوی پزشکی سوئد

بورسیه تحصیلی در اعزام دانشجو به سوئد

کسانی که با استفاده از بورس تحصیلی دولت به خارج می‌ روند باید متعهد شوند و تضمین بسپارند که 2 برابر و حداکثر 10 سال و کسانی‌ که از وام استفاده می‌کنند، 1.5 برابر و حداکثر 8 سال و کسانی که از ارز تحصیلی استفاده می‌ نمایند برابر مدتی که در خارج از کشور تحصیل کرده‌ اند و‌ حداکثر 6 سال، در محلی که وزارت مربوطه تعیین می‌کند خدمت کنند.

ماده‌ 12 این قانون نیز محدودیت‌ هایی را در زمینه‌ اشتغال متقاضیانی که از این طریق به کشور‌های بیگانه برای ادامه‌ تحصیل اقدام می‌ کنند، اعمال می‌ دارد و در این راستا می‌ گوید: «دانشجویانی که از بورس و یا وام تحصیلی استفاده می‌ کنند، فقط می‌ توانند اشتغال به کارهای علمی داشته باشند. دانشجویان دیگر نیز فقط با اجازه‌ سرپرستی می‌ توانند به کارهایی بپردازند که مغایر با شئون و وظایف اسلامی نباشد و موجب عدم موفقیت آن‌ها در تحصیل نگردد.» کسانی نیز که مشمول خدمت نظام وظیفه‌ سربازی هستند به شرط این که غیبتی در کارنامه‌ خود نداشته باشند، با سپردن تعهد می‌توانند جهت ادامه‌ تحصیل طبق ضوابط وزارت ذی‌ صلاح و سازمان نظام وظیفه به خارج اعزام شوند. هزینه زندگی در سوئد در واقع در سال 2024 ماهیانه بین 1500€ تا 2000€ (یورو) خواهد بود یعنی تقریبا نصف هزینه زندگی در نروژ می باشد.

عنوان هزینهقیمت به یورو (€)
خورد و خوراک€450
اجاره بها€900
سایر مخارج (تلفن، اینترنت، تفریحات وغیره)€100
میانگین بودجه ماهیانه€1500

بورسیه تحصیلی در اعزام دانشجو به سوئد

کار پس از تحصیل در سوئد

از آن جایی که اخذ ویزای کاری سوئد مستقیما دشوار است، افراد ابتدائا رمز ورود خود را تحصیل قرار می دهند. با اخذ ویزای تحصیلی هم دانشجو اجازه کار پاره وقت دارد و هم در صورت متاهل بودن، همسر وی می تواند به صورت تمام وقت مشغول به کار باشد. در حالی که برای اخذ ویزای کاری مستقیم نیاز به داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمای سوئدی وجود دارد و کارفرما باید فرصت شغلی را 4 ماه در سوئد و کل اتحادیه اروپا آگهی کند، زمانی که فرد با ویزای تحصیلی به سوئد می رود و تصمیم دارد پس از اتمام تحصیلات خود شغلی در سوئد پیدا کند و ویزای خود را تمدید نماید، کارفرما تنها باید 10 روز فرصت شغلی را آگهی کند.

در نتیجه اخذ پیشنهاد شغلی و استخدام شدن برای کسانی که قصد دارند از طریق تحصیل وارد سوئد شوند بالاتر است. یکی دیگر از کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت آلمان است؛ به همین دلیل در جدول ذیل متوسط درآمد ماهیانه دریافتی در سال 2024 در این دو کشور مقایسه شده است:

نام کشورمتوسط درآمد ماهیانه دریافتی به یورو
سوئد4474€
آلمان3810€

اخذ اقامت دائم کشور سوئد

از شرایط اصلی برای اخذ اقامت دائم سوئد، اقامت کاری یا تحصیلی به مدت 5 سال متوالی در این کشور می باشد و متقاضیان بایستی برای درخواست اقامت دائم سوئد به دفتر مهاجرت سوئد (Migrationsverket) مراجعه نمایند. مدارک لازم برای دریافت ویزای اقامت دائم سوئد بدین شرح است:

  • پاسپورت معتبر یا هر گونه مدرک مسافرتی
  • فرم درخواست اقامت سوئد با عنوان خارجی Ansökan om status som varaktigt bosat
  • عکس پاسپورتی اخیر
  • بیمه سلامت
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی سوء سابقه
  • پرداخت هزینه ویزا

همانطور که گفته شد اخذ اقامت دائم سوئد پس از کار و پرداخت مالیات در این کشور طی چند سال٬ به دست خواهد آمد. منتهی بهتر است رمز ورود افراد به سوئد ابتدائا از طریق تحصیل باشد. متقاضیان تحصیل در سوئد در سال 2024 می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات پرتکرار در خصوص اعزام دانشجو به سوئد

برای اعزام دانشجو به سوئد در 2024 توجه به موارد زیر ضروری می باشد:

  • شرایط اعزام دانشجو به سوئد چیست؟ ارائه حداقل مدرک دیپلم متوسطه به همراه مدرک زبان حداقل آیلتس 6.5 یا تافل 90.
  • مدارک مورد نیاز برای تحصیل در سوئد چیست؟ ارائه مدارک تحصیلی پیشین، مدارک توانایی مالی، توصیه نامه و انگیزه نامه، مدارک سوابق کاری.
  • هزینه اعزام دانشجو به سوئد چقدر است؟ بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه متغیر است و به میزان 6900€ الی 19000€ (یورو) در سال می باشد.
  • شرایط مجوز کار دانشجویی در سوئد چیست؟ شخص دانشجو می تواند به صورت تمام وقت در سوئد مشغول بکار شود.
  • آیا تحصیل و اعزام دانشجو در سوئد به زبان انگلیسی امکان پذیر است؟ بله، امکان تحصیل در سوئد به زبان انگلیسی با حداقل آیلتس 6 در مقطع لیسانس وجود دارد.
5/5 - (86 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اعزام دانشجو به سوئد

  1. مونا فتاحی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من ۲۳ سالمه – شرایط اعزام دانشجو به سوئد به چه صورته
    من میخوام پزشکی بخونم
    میشه بدون ازمون اقدام کنم
    و اینکه برای اعزام دانشجو به سوئد نیاز به مدرک زبان داره
    چقد زمان میبره
    لطفا راهنماییم کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      پذیرش برای تحصیل پزشکی در سوئد فقط به زبان سوئدی امکان پذیر هست و باید در آزمون ورودی هم شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *