ویزای تحصیلی

اعزام دانشجو به فنلاند

اعزام دانشجو به فنلاند

از آن جایی که کشور فنلاند دارای دانشگاه هایی علمی و با کیفیت بالا می باشد، اعزام دانشجو به فنلاند متقاضیان و طرفداران خاص خود را دارد. فنلاند یکی از کشورهای اروپایی است که هنوز در برخی رشته های و دانشگاه ها تحصیل رایگان می باشد. البته اخذ پذیرش از این دانشگاه ها کار ساده ای نیست و به طبع نیازمند مدارک خاصی می باشد. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالات شما پاسخ داده می شود:

فنلاند کشوری مرفه اما قانونمند!

اگر بخواهیم در اروپا یک مقصد تحصیلی ارزان اما با کیفیت آموزشی بالا و آینده دار را معرفی کنیم، مطمئنا کشور فنلاند می تواند کاندیدای خوبی برای این امر باشد. فنلاند به مرکزیت شهر هلسینکی کشوری با رشد اقتصادی مثبت و دارای استاندارد زتدگی بالا می باشد. چراکه مطابق رنکینگ شاخص استاندارد زندگی در جهان (Numbeo.com)، فنلاند پس از کشورهای سوئیس، دانمارک و هلند چهارمین کشور برتر جهان به شمار می رود:

بررسی شاخص کیفیت زندگی در کشورهای مختلف جهان

در حال حاضر، فنلاند دارای یک بازار کاری جذابی برای کارگران خارجی با نرخ بیکاری 6.3% می باشد. چراکه فنلاند همواره از مهاجرت کارگران ماهر یا استاکارها حمایت می کند. مطابق آخرین داده های موجود، میانگین دستمزد کار در این کشور حدود 4690€ (یورو) می باشد. اما همان طوری که در نمودار پایین هم ملاحظه می کنید، متوسط دستمزد کارگران ساده یا کم مهارت حدود 1980€ (یورو) اما برای کارگران خیلی ماهر حدود 4250€ (یورو) می باشد:

مقایسه درآمدی کارگران در فنلاند

دانشجویان خارجی نیز به موجب قانون می توانند هم ضمن تحصیل در فنلاند کار کرده و 50% از هزینه های تحصیلی خود را پرداخت کنند و هم پس از تحصیل. منتها پس از تحصیل فارغ التحصیلان بایستی ابتداء برای درخواست ویزای اقامت برای جستجوی کار یا residence permit to look for work اعلام آمادگی کنند. در ادامه و پس از یافتن پیشنهاد کاری نیز ویزای اقامت خود را به ویزای کاری فنلاند تبدیل کنند.


شرایط اقامت و اعزام دانشجو به کشور فنلاند

این کشور دارای سیستم جمهوری می باشد و عضو اتحادیه اروپا (EU) است. پایتخت کشور فنلاند هلسینکی می باشد. شهرستان های فنلاند دارای حکومت خود مختار هستند. زبان شهروندان این کشور زبان سوئدی و فنلاندی می باشد.

از جمله کشورهای همسایه فنلاند:

  • کشور روسیه
  • کشور نروژ
  • کشور سوئد
  • کشور واستونی

اما دانشگاه های فنلاند به 2 دسته کلی تقسیم می شوند:

  1. دانشگاه های معمولی که در مقطع کارشناسی دروس به زبان انگلیسی ارائه نمی شود.
  2. پلی تکنیک که در تمامی مقاطع تحصیلی اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا کلیه دروس به زبان انگلیسی تدریس می شود. برنامه آموزشی دانشگاه های فنلاند بر پایهمسائل علمی و مسائل حرفه ای می باشند.

هزینه اعزام دانشجو به فنلاند

تا سال 2017 هزینه تحصیل در فنلاند رایگان بود و افراد بدون پرداخت مبلغی جهت تحصیل به فنلاند مهاجرت می کردند. اما اکنون به علت رقابت زیادی که در پذیرش دانشگاه های فنلاند به وجود آمده، شرایط اعزام دانشجو به فنلاند کمی مشکل شده است. شهریه دانشگاه های فنلاند چیزی حدود 4000€ تا 18000€ (یورو) می باشد.

دانشجویانی که جز اتحادیه اروپا نیستند، از سال 2017 می بایست شهریه پرداخت کنند میانگین به زبان انگلیسی 1000€ تا 16000€ (یورو)در سال هزینه خوابگاه در کشور فنلاند چیزی حدود 250€ (یورو) می باشد. دانشجو باید چیزی حدود 560€ (یورو) در ماه جهت اقامت در فنلاند داشته باشد این امکان برای دانشجویان وجود دارد که به مدت 25 ساعت در هفته به صورت پاره وقت کار کنند. هزینه زندگی در فنلاند نیز با توجه به سبک زندگی هر فرد ماهیانه بین 700€ تا 1000€ (یورو) می باشد و با مشغول شدن به کار پاره وقت بخشی از این هزینه قابل تامین است. بخشی از این هزینه به اجاره مسکن تعلق دارد که در جدول ذیل بیان شده است:

نوع مسکنمتوسط اجاره ماهیانه در فنلاند به یورو
آپارتمان تک خوابه€651
آپارتمان 3 خوابه€1018

شرایط اعزام دانشجو به فنلاند

به علت وجود متقاضیان زیاد در زمینه اعزام دانشجو به فنلاند، چنانچه شما در زمان معین نسبت به درخواست خود اقدام نکنید و مدارک را در زمانی که مقرر شده ارسال نکنید. درخواست شما رد می گردد. زمانی که برای پذیرش دانشجو در کشور فنلاند تعیین شده 2 بار در سال می باشد:

  • اکتبر که معادل مهر در ایران است
  • فوریه که معادل بهمن در ایران است

لازم به ذکر است که پذیرش دوره دکترا در تمام ماه های سال امکان پذیر است. تنها چیزی که در مقطع دکترا در فنلاند مورد اهمیت است این است که اخذ مدرک فوق لیسانس به علاوه جلب پشتیبانی استاد دانشگاه در کشور فنلاند جهت قبولی در پذیرش دانشگاه های فنلاند، بین آخرین مدرک تحصیلی شما و درخواست ادامه تحصیل شما به فنلاند تنها باید 5 سال گذشته باشد.

شرایط اعزام دانشجو به فنلاند

شرط معدل جهت اعزام دانشجو در مقاطع دانشگاهی در دانشگاه های فنلاند

شرط معدل مقاطع دانشگاهی در دانشگاه های فنلاند به صورت زیر می باشد:

  • در مقطع لیسانس معدل بالای 14 مورد قبول دانشگاه های فنلاند می باشد.
  • مطمئنا هر چه معدل شما در طی این دوره بیشتر باشد، شانس قبولی شما در دانشگاه های فنلاند بیشتر است.
  • دانشتن آیلتس حداقل 5/6 در مقطع لیساس امری ضروری است.
  • به همین ترتیب شرط معدل و همچنین نمره آیلتس جهت پذیرش در مقاطع فوق لیسانس و دکترا بالاتر می باشد.
  • پذیرش در مقطع دکترا داشتن معدل بالای 15 و نمره آیلتس بالای 7 و یا این که اخذ نمره 80 در آزمون تافل

اهمیت زبان جهت اعزام دانشجو به فنلاند

جای هیچ گونه نگرانی در ارتباط آموزش زبان رسمی این کشور نیست. زیرا کشور فنلاند 400 فرصت مطالعاتی در اختیار دانشجویانی که به قصد تحصیل در فنلاند اقامت گزیده اند را فراهم کرده است و همچنین هیچ گونه سختگیری در ارائه مدرک زبان فنلاندی وجود ندارد. اما ما به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از عزیمت به کشور فنلاند، قدری با زبان فنلاندی آشنایی داشته باشید، زیرا ممکن است دروس و برنامه های که مورد علاقه شما می باشد به زبان انگلیسی ارائه نگردد، در هر حالت اگر شما تا حدودی با زبان فنلاندی آشنایی داشته باشید در این گونه موارد دچار مشکل نمی شوید.

اخذ ویزای دانشجویی فنلاند (اقامت کوتاه مدت): صدور برای دانشجویانی که تنها 90 روز در کشور فنلاند تحصیل می کنند. ویزای دانشجویی برای گروهی از دانشجویان که میخواهند برای مدت دوره کوتاهی در فنلاند بگذراند و یا در آزمون ورودی شرکت کنند، مناسب می باشد. اخذ مجوز اقامت دانشجویی فنلاند، صدور برای دانشجویانی که قصد دارند بیش از 90 روز در فنلاند تحصیل کنند. این نوع اقامت به صورت یک ساله صادر می گردد.

مدارک اخذ جهت اعزام دانشجو به فنلاند

مدارک اخذ ویزای تحصیلی در فنلاند صورت زیر می باشد:

  • نامه رسمی پذیرش از یکی مراکز آموزشی فنلاند
  • گذرنامه معتبر
  • تکمیل و امضا فرم ویزای تحصیل در فنلاند
  • اتبات تمکن مالی در تمام دوره تحصیل در فنلاند
  • ارائه مدرکی که نشان دهد شما در کشور مبدا در حساب بانکی که به نام خودتان است حداقل 6720€ (یورو) موجودی دارد
  • ارائه مدرک پزشکی و بیمه نامه سلامت معتبر
  • از نظر جسمی و روانی سالم باشید.

هزینه تحصیل در دانشگاه های فنلاند

قیمیت برخی دانشگاه ها به شرح زیر میباشد:

دانشگاههزینه به یورو
دانشگاه آلتو (Aalto)€12000 الی 15000€
دانشگاه Abo akademi€8000 الی 12000€
دانشگاه علمی کاربردی آرکادا Arcada€6000 الی 9000€
دانشگاه اقتصادی هانکن Hanken€12500
دانشگاه Helsinki Metropolia€10000 الی 12000€
دانشگاه فنلاند شرقی Eastern finland€8000 الی 15000€
دانشگاه هلسینکی Helsinki€13000 الی 18000€
دانشگاه اوولو Oulu€10000 الی 13000€
دانشگاه تامپیر Tampere€8000 الی 12000€
دانشگاه تورو Turku€8000 الی 16000€

دانشگاه Turkuدر فنلاند: این دانشگاه دومین دانشگاه بزرگ فنلاند می باشد و دارای دارای رتبه جهانی 233 است. اسن دانشگاه دارای 2090 دانشجو می باشد و تاسیس شده در سال 1920 است. دانشگاه Jyvaskyla در فنلاند: این دانشگاه تاسیس شده در سال 1934 است و دارای 7 دانشکده می باشد. این دانشگاه دارای 15000 دانشجو بوده و دارای رتبه 100 جهان می باشد.

دانشگاه شرقی فنلاند: این دانشگاه دارای رتبه 5 در بین دانشگاه های فنلاند می باشد و رتبه 347 جهانی دارد. این دانشگاه تاسیس شده در سال 2010 می باشد و حاصل ادغام دو دانشگاه Joensuu و Kuopio می باشد. در دانشگاه 15000 دانشجو در 4 دانشکده آن تحصیل می کنند. این دانشگاه دارای همکاری نزدیک با پروژه تحقیقاتی بین المللی می باشد. علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رشته های تحصیلی از جمله رشته میکروبیولوژی در فنلاند می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

سوالات پرتکرار در خصوص اعزام دانشجو به فنلاند

سوالاتی که متقاضیان تحصیل در فنلاند معمولا مطرح می کنند عبارتند از:

  • آیا اعزام دانشجو به فنلاند بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟ خیر، یکی از مدارک ضروری برای دریافت پذیرش از فنلاند مدرک زبان است.
  • اعزام دانشجو به فنلاند با مدرک زبان انگلیسی امکان پذیر است؟ بله، برخی از دانشگاه های فنلاند امکان تحصیل به زبان انگلیسی را فراهم کرده اند.
  • بهترین دانشگاه فنلاند جهت تحصیل کدام دانشگاه است؟ دانشگاه آلتو با رتبه 109در سال 2024.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *