مهاجرت

مهاجرت قاچاقی به آذربایجان

مهاجرت قاچاقی به آذربایجان

در سال های اخیر یکی از چالش های دولت آذربایجان در روند رسیدگی به امور مهاجران این کشور، مسئله مهاجرت قاچاقی به آذربایجان می باشد. متاسفانه همه ساله ما شاهد این هستیم که برخی از هموطنان به جای بهره گیری از روش های قانونی و آسان مهاجرت به آذربایجان، روش غیرقانونی مهاجرت به آذربایجان را انتخاب می کنند. غافل از اینکه بر اساس قوانین کشور جمهوری آذربایجان نحوه برخورد با مهاجران قاچاقی در این کشور دقیقا مشابه نحوه رفتار با مجرمین حرفه ای است و قانونگذار در این مورد از مجازات هایی مثل حبس، زندان و یا پرداخت جریمه و دیپورت فرد خاطی استفاده می کند. شما در همین مقاله به پاسخ سوالات زیر خواهید رسید:

  • شرایط و انواع روش های مهاجرت به آذربایجان کدام است؟
  • دلایل مهاجرت قاچاقی به آذربایجان در چیست؟
  • نحوه تعامل دولت آذربایجان با مهاجران قاچاقی چگونه است؟
  • شرایط زندگی و معیشت مهاجران قاچاقی در آذربایجان به چه صورتی است؟
  • شرایط قاچاق رفتن به باکو چیست؟
  • آیا قاچاق رفتن به باکو باعث به خطر افتادن جان و مال می شود؟

با توجه به مخاطرات مهاجرت قاچاقی و غیرقانونی بودن این روش، این شیوه مهاجرتی توسط کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به هیچ وجه توصیه نشده و متقاضیان در این مورد هیچ گونه خدمات مشاوره ای دریافت نخواهند کرد.

شرایط و انواع مهاجرت به آذربایجان

در دهه های اخیر جمهوری آذربایجان به خاطر وقوع 2 رویداد اساسی به کانون توجه مهاجران خارجی از اقصی نقاط دنیا مخصوصا مهاجران از کشورها و مناطق همجوار تبدیل شده است. اولا به واسطه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کشمکش ها و مناقشات داخلی بین این کشور و کشور ارمنستان که موجب گسیل آوارگان منطقه قره باغ به این کشور شد و ثانیا کشف میادین نفت و گاز که دومین عامل در افزایش روند مهاجران خارجی به این کشور بود. متخصصان مهاجرتی 3 گروه عمده مهاجران در آذربایجان را شامل قومیت آذری ساکن در دیگر کشورهای اتحاد شوروی سابق (عمدتا روسیه و اوکراین)، آذری های عمدتا گرجستان و مهاجران کاری از کشورهای مختلف (ترکیه، ایران و پاکستان) می دانند.

بر این اساس انواع مهاجرت به کشور آذربایجان عبارت است از:

  • مهاجرت کاری به آذربایجان
  • مهاجرت تحصیلی به آذربایجان
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در آذربایجان
  • مهاجرت از طریق ازدواج و تشکیل خانواده در آذربایجان
  • مهاجرت از طریق پناهندگی در آذربایجان

قوانین در خصوص مهاجرت قاچاقی به آذربایجان

بر طبق قوانین مهاجرتی آذربایجان مهاجرت به این کشور تنها از طریق ویزای مهاجرتی صادره از سوی وزارت امور خارجه آذربایجان مقدور است. بر طبق قانون مهاجرتی آذربایجان، مهاجرت به آذربایجان به عنوان شهروندان خارجی محدود به کارگران ماهر یا اسکیل ورکرها (افراد دارای مدارک آکادمیک یا فنی حرفه ای یا حداقل 3 سال سابقه کار) و نیز دانشجویان و اعضای خانواده همراه می باشد.

در همین زمینه بیشترین تقاضاها برای دریافت ویزای آذربایجان نیز از طریق ویزای کاری این کشور است و کارگران 2 کشور گرجستان و ترکیه بیشترین تعداد مهاجران در آذربایجان را دارند. شهروندان ترکیه بیشتر در بخش ساخت و ساز و شهروندان گرجستان عمدتا در بخش خدماتی آذربایجان مشغول هستند. لازم به ذکر است که اداره مهاجرت آذربایجان در سال 2010 برای اولین بار قانون مهاجرت یا Mgration Code را به تصویب رسانید.

قاچاق رفتن به باکو

قاچاق رفتن به باکو برای مهاجرانی که شرایط مهاجرت قانونی را ندارد یعنی افرادی که مجبور هستند به دلایل غیرقانونی از ایران خارج شوند باید این راه را انتخاب کنند. به عبارت دیگر قاچاق رفتن به باکو از سوی ما پیشنهاد نمی شود. مهاجرت قاچاقی به باکو و آذربایجان از طریق زمینی و از مرز شمال شرقی کشور بیشتر انجام می شود. اما خطرات و مشکلاتی که در مسیر قاچاقی رفتن به باکو وجود دارد مانع از مهاجرت صحیح و سلامت شما می شود.

قوانین در خصوص مهاجرت قاچاقی به آذربایجان

مهاجرت قاچاقی به آذربایجان و دلایل آن

در سال های اخیر دولت جمهوری آذربایجان با یک مشکل بزرگی به نام مهاجرت قاچاقی به آذربایجان مواجه شده است که ریشه ها و دلایل مختلف داخلی و خارجی دارد. اصولا بر طبق قانون مهاجرت آذربایحان مهاجرت قاچاقی به آذربایجان به عنوان شیوه مهاجرتی مجرمانه شناخته می شود که خاطیان صرف نظر از ملیت یا مذهب و یا هر فاکتور دیگری مجرم شناخته شده و پلیس جمهوری آذربایجان نیز حق پیگرد قانونی این گونه افراد را دارد.

مهاجران غیرقانونی یا قاچاقی در آذربایجان افرادی هستند که:

  • بدون هیچ گونه مجوزی وارد کشور آذربایجان شده اند.
  • با مدارک غیرقانونی یا جعلی وارد این کشور شده اند.
  • و یا به صورت غیرقانونی و پس از اتمام اعتبار ویزا در آذربایجان مقیم بوده اند.

از آنجایی که این مهاجران خارجی بدون مجوز قانونی و به صورت قاچاقی از مرزهای و مبادی ورودی آذربایجان گذشته اند به عنوان مجرم شناخته شده و در صورت دستگیری با حبس در زندان و یا اخراج از کشور آذربایجان مواجه می شوند.

برخورد دولت با مهاجرت قاچاقی به آذربایجان

اکثر مهاجرت های قاچاقی به آذربایجان معمولا از این کار یک هدف دارند و آن هم عبور از مرزهای آذربایجان برای ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) است. همانطور که گفته شد، مهاجران قاچاقی درآذربایجان از هیچ حق یا امتیازی برای زندگی در این کشور برخوردار نیستند و کسانی که به آنها سرپناه یا کاری هم بدهند مسلما به عنوان شریک جرم شناخته شده و با مجازات های شدیدی مواجه خواهند شد. بنابراین شرایط مهاجرت قاچاقی به آذربایجان اصلا مناسب متقاضیان نیست و آنها تا زمان دستگیری و رسیدگی به پرونده خود از شرایط زندگی سخت و نامطلوبی بهره می برند.

به همین دلیل است که این روش مهاجرتی اصلا و در هیچ موردی به موفقیت ختم نمی شود و به دلایل مختلفی ارزش ریسک ندارد. عمق فاجعه مهاجرت قاچاقی به آذربایجان زمانی معلوم می شود که بدانیم فقط در سال 2010، اداره خدمات مهاجرتی آذربایجان در حدود 8500 شهروند خارجی یا افراد بی خانمان را به خاطر ارتکاب به مهاجرت قاچاقی از این کشور اخراج کرده است که در بین آنها حدود بیش از 1000 نفر جزء شهروندان ایرانی بوده اند.

روند بررسی درخواست پناهندگی در آذربایجان

برای آنکه با درخواست پناهندگی شما موافقت شود لازم اطلاعات دقیق و کاملی در اختیار مسئول مربوطه قرار دهید. همچنین باید خود را به یکی از مراکز بهداشتی در این کشور معرفی نمایید و گواهی سلامت خود را دریافت نمایید و اطلاعاتی در رابطه با محل اقامت فعلی خود ارائه نمایید. طول مدت بررسی درخواست پناهندگی 90 روزه می باشد، اگر پناهجو بتواند دلایل قانع کننده ای ارائه دهد و با درخواست او برای اقامت آذربایجان از طریق پناهندگی موافقت شود، فرد می تواند در این کشور اقامت داشته باشد و در مشاغل موقت مشغول به کار شود. همچنین فرد از مزایایی مانند معافیت از پرداخت مالیات و عوارض، معافیت از پرداخت عوارض ثبت سند و اخذ تابعیت از کشور آذربایجان بهره مند می شود. شما می توانید با ارائه کارت پناهندگی به سایر کشورها سفر کنید.

در صورتی که اطلاعاتی غلط و دروغین ارائه نمایید با درخواست پناهندگی شما موافقت نمی شود. پس از دریافت نتیجه درخواست خود می توانید در طول مدت 5 روز درخواست اعتراض خود را به دادگاه مربوطه اعلام نمایید. در صورتی که بعد از دادگاه تجدید نظر همچنان با درخواست شما برای پناهندگی موافقت نشود، لازم است کشور آذربایجان را ترک نمایید.

دلایل رد اقامت آذربایجان از طریق پناهندگی

در برخی از مواقع ممکن است دولت این کشور پناهندگی شما را لغو نماید، از علل لغو پناهندگی فرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خروج از این کشور و عدم بازگشت
  • دریافت تابعیت از کشور آذربایجان یا سایر کشورها
  • درخواست داوطلبانه پناهجو برای لغو پناهندگی

لازم به ذکر است از آن جایی که نرخ تورم در آذربایجان پایین می باشد، شهریه دانشگاه و قیمت اجناس و خدمات مختلف در این کشور به مرور زمان افزایش عمده ای نخواهد داشت.

کلیات تحصیل و هزینه دوره های آموزشی در آذربایجان

لازم به ذکر است از آن جایی که نرخ تورم در آذربایجان پایین می باشد، شهریه دانشگاه و قیمت اجناس و خدمات مختلف در این کشور به مرور زمان افزایش عمده ای نخواهد داشت. در نموداری که در ادامه ترسیم شده، نرخ تورم در آذربایجان نشان داده شده است.

 

حقوق و مزایای اقامت آذربایجان از طریق پناهندگی

در رابطه با اقامت آذربایجان از طریق پناهندگی و حقوق در نظر گرفته شده برای پناهجویان می توان گفت، طبق بند ششم قانون پناهندگی وضع شده توسط کنوانسیون ژنو، تمام پناهجویان در کشور آذربایجان از حقوقی مشابه با شهروندان این کشور برخوردار می شوند. که این حقوق عبارتند از:

  • امکان اخذ مجوز برای شروع کارهای موقت
  • دریافت اقامت موقت TRP کشور آذربایجان
  • امکان اقامت در کمپ های در نظر گرفته شده بدون نیاز به پرداخت هزینه تا زمان یافتن محل اقامت و شغل
  • امکان تحصیل رایگان فرزندان در مدارس
  • امکان استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی به صورت رایگان
  • امکان خرید محصولات غذایی و صنعتی در کمپ ها با قیمتی مشابه برای شهروندان آذربایجان
  • امکان برقراری ارتباط با نمایندگان کمیسیون عالی سازمان ملل متحد

شرایط اخذ ویزای ورود به آذربایجان

بهترین و آسان ترین روش مهاجرتی به آذربایجان بهره گیری از روش آسان درخواست ویزای توریستی یا e-visa به صورت آنلاین و فقط با ارسال اسکن مدارکی مثل پاسپورت، مدارک شناسایی، فرم درخواست کامل شده و رسید پرداخت هزینه رسیدگی می باشد. این ویزا به مدت 30 روز در آذربایجان معتبر است و متقاضیان می توانند در این مدت در کشور آذربایجان اقدام به کاریابی با هدف اخذ ویزای کار بکنند. شما عزیزان می توانید علاوه بر اطلاعات موجود در این نگارش همچنین با یک تماس تلفنی با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در جریان آخرین اخبار و اطلاعات پیرامون موضوعات مهاجرت و هزینه اقامت آذربایجان قرار گیرید.

سوالات متداول در باب قاچاق رفتن به باکو

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب قاچاق رفتن به باکو می باشیم:

  • قوانین در خصوص قاچاق رفتن به باکو چیست؟ بر طبق قوانین مهاجرتی آذربایجان مهاجرت به این کشور تنها از طریق ویزای مهاجرتی صادره از سوی وزارت امور خارجه آذربایجان مقدور است. بر طبق قانون مهاجرتی آذربایجان، مهاجرت به آذربایجان به عنوان شهروندان خارجی محدود به کارگران ماهر یا اسکیل ورکرها (افراد دارای مدارک آکادمیک یا فنی حرفه ای یا حداقل 3 سال سابقه کار) و نیز دانشجویان و اعضای خانواده همراه می باشد. در همین زمینه بیشترین تقاضاها برای دریافت ویزای آذربایجان نیز از طریق ویزای کاری این کشور است و کارگران 2 کشور گرجستان و ترکیه بیشترین تعداد مهاجران در آذربایجان را دارند. شهروندان ترکیه بیشتر در بخش ساخت و ساز و شهروندان گرجستان عمدتا در بخش خدماتی آذربایجان مشغول هستند. لازم به ذکر است که اداره مهاجرت آذربایجان در سال 2010 برای اولین بار قانون مهاجرت یا Mgration Code را به تصویب رسانید.
  • بهترین راه مهاجرت به آذربایجان چیست؟ بهترین راه برای مهاجرت به آذربایجان از طریق تحصیل است. چرا که روش پناهندگی و مهاجرت قاچاقی بسیار خطرناک است و توصیه نمی شود و اخذ ویزای کاری نیز با توجه به ضرورت داشتن پیشنهاد شغلی، دشوار است. این در حالی است که دانشگاه ها و کالج های آذربایجان بسیار ارزان هستند و دانشجویان می توانند به راحتی از طریق اخذ ویزای تحصیلی اقامت قانونی این کشور را به دست آورند. دوره های کالج پیش دانشگاهی در آذربایجان سالانه بین 600$ تا 2000$ (دلار آمریکا) شهریه می گیرند. شهریه دانشگاه های آذربایجان نیز با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی سالانه بین 1000$ تا 4000$ (دلار آمریکا) است. هزینه زندگی در آذربایجان نیز برای یک نفر بین AZN 1417 (مانات آذربایجان) معادل حدود $833 (دلار آمریکا) در ماه است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *