ویزای تحصیلی

تحصیل فرزندان در آلمان

تحصیل فرزندان در آلمان

تحصیل فرزندان در آلمان در سال 2023 یکی از آرزوهای والدین است تا از این طریق هم آینده تحصیلی و هم آینده کاری فرزندان خود را تضمین بکنند. اما شما برای تحصیل فرزندان خود در آلمان لازم است با مقررات و شرایط روز تحصیلی در کشور آلمان آشنا شوید. مثلا از نحوه درخواست پذیرش، نحوه درخواست ویزای تحصیلی آلمان، هزینه تحصیل و زندگی، امکان کار دانشجویی و حتی شرایط اقامت پس از تحصیل باخبر شوید. در این مقاله که از جانب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص تحصیل فرزندان در آلمان توضیحاتی ارائه گردیده و به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • آیا تحصیل در کشور آلمان کاملا رایگان است؟
  • هزینه زندگی دانشجو در آلمان چقدر می باشد؟
  • افراد چگونه می توانند از دانشگاه های آلمان پذیرش بگیرند؟
  • مدارک ضروری برای درخواست پذیرش آلمان چیست؟
  • اقامت خانواده در این شرایط رقم میخورد؟

درخواست پذیرش از مدارس آلمان

برای درخواست پذیرش جهت تحصیل فرزندان در آلمان بایستی از دو روش تحویل مستقیم درخواست به خود دانشگاه و یا مراجعه و تحویل درخواست به وب سایت پذیرش مرکزس دانشجویان بین المللی در آلمان uni-assist.de استفاده کرد. وب سایت مذکور توسط اداره خدمات انتقال دانشجوئی کشور آلمان DAAD مدیریت می شود. معمولا ثبت نام های آکادمیک در آلمان به صورت زمستانی تا 15 جولای و به صورت تابستانی تا 15 ژانویه انجام می شود. معمولا برای درخواست پذیرش از آلمان متقاضی بایستی شرایط و مدرک زیر را تهیه کند:

  • مدرک دیپلم معادل مدرک پذیرش آموزش عالی آلمان که به همین دلیل داشتن Hochschulzugangsberechtigung که به اختصار HZB برای همه متقاضیان الزامی است.
  • قبولی در آزمون پذیرش Feststellungsprüfung پس از اتمام دوره آمادگی یا Studienkolleg
  • تحویل کپی مدرک دانش زبان آلمانی به صورت DSH یا TestDaf
  • عکس پاسپورتی
  • کپی پاسپورت
  • پرداخت هزینه درخواست

پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه آلمانی، اکنون نوبت درخواست ویزای تحصیلی آلمان (ویزای اقامت طولانی یا ویزای نوع D ملی) است. هزینه ویزای تحصیلی آلمان به مقدار 75€ (یورو) و با ارائه مدارکی از جمله پاسپورت، گواهی عدم سوء سابقه، گواهی تمکن مالی کافی، تاییدیه پذیرش دانشگاهی، بیمه مسافرتی، مدرک زبان آلمانی و نیز ارائه مدرک سکونتی امکان پذیر است.

هزینه تحصیل فرزندان در آلمان

آلمان یکی از معدود مقاصد تحصیلی در اروپا است که تحصیل در آن تقریبا رایگان است. در واقع هزینه تحصیل فرزندان در آلمان 2023 در کلیه ایالت های آلمانی به جز ایالت بادن ورتمبرگ رایگان است. فقط دانشجویان بین المللی هزینه کمکی به دانشگاه های آلمانی در هر ترم در حد 100€ الی 300€ (یورو) پرداخت می کنند. اما هزینه های زندگی بخش غیرقابل اجتنابی از هزینه های اقامت آلمان است که همراه تحصیل فرزندان در آلمان است.

در این مورد ابتداء باید این نکته را مدنظر داشت که هزینه زندگی در برخی از مناطق آلمان بیشتر از برخی مناطق دیگر است. مسلما هزینه زندگی در مونیخ قابل قیاس با هانوفر نیست. دانشجویان به صورت نرمال سالیانه حداقل 10500€ (یورو) هزینه زندگی دارن که این مبلغ را به عنوان تمکن مالی باید در حساب خود قرار دهند که توسط دولت آلمان نیز بلوکه خواهد شد. با توجه به نمودار زیر می توان علاوه بر آشنایی با انواع هزینه ها و خرج و مخارج دانش آموزی یا دانشجوئی با بیشترین بخش از هزینه های زندگی در آلمان نیز آشنا شد. در این رابطه نیز بیشترین هزینه ها مربوط به هزینه خرید از بازار است:

توزیع هزینه های زندگی در آلمان

میانگین هزینه زندگی فرزندان در آلمان حدود 800€ الی 1000€ (یورو) به ترتیب ذیل است

آیتم هاهزینه به یورو
آپارتمان مشترک€280
خوابگاه دانشجویی€234
غذا€168
پوشاک€42
حمل و نقل€94
اشتراک خانگی€31
ملزومات تحصیلی€20
فعالیت های تفریحی€61

هزینه تحصیل فرزندان در آلمان

امتیاز کار دانشجویی در آلمان

دانشجویان غیراروپایی دارنده ویزای تحصیلی آلمان نیز همانند دانشجویان اروپایی از حق کار ضمن تحصیل برخوردار هستند. مدت زمان قانونی کار دانشجویان خارجی در آلمان حدود 120 روز کامل یا 240 نیمروز در هر سال است. اما اگر دانشجوئی به عنوان دستیار دانشجو یا دستیار پژوهشی در دانشگاه آلمانی مشغول به کار شود، در آنصورت معمولا شرایط کاری او مشمول محدودیت فوق نمی گردد. در اینصورت دانشجویان بایستی شرایط خود را به اداره ثبت نام اتباع خارجی اعلام کنند. اما یادآوری می شود که دانشجویان غیراروپایی در آلمان مجاز به کار به عنوان خویش کارفرما یا فریلانسر نیستند.

وضعیت درآمدی دانشجویان در آلمان به این صورت است که چون ماهیت کار آنها نیمه وقت است بنابراین نباید انتظار کسب درآمدی معادل درآمد استاندارد ملی آلمان را داشت. معمولا دانشجویان بین المللی در این کشور ماهیانه درآمدی درحدود 450€ (یورو) البته معاف از مالیات دریافت می کنند. اما اگر درآمد دانشجوئی بیش از این مقدار باشد در آنصورت درآمد او مشمول اخذ مالیاتی شده و بایستی از قبل شماره مالیاتی اخذ کند. محبوب ترین کارهای پاره وقتی که از سوی دانشجویان بین المللی در آلمان انجام می گیرد عبارت هستند از:

  • تدریس در دانشگاه به عنوان همیار استاد
  • پیشخدمت بودن در بارها، کافی شاپ ها، رستوران ها و غیره
  • تدریس زبان انگلیسی در موسسات مختلف
  • همیاری در تولیدات صنعتی

آلمان به دانشجویان حتی تا 1 سال پس از اتمام تحصیلاتشان نیز اجازه اقامت می دهد تا به دنبال کار باشند و در نهایت بتوانند ویزای خود را تمدید نمایند. مشغول شدن به مشاغل گروه چهارم یعنی «همیاری در تولیدات صنعتی» که مناسب دانشجویان گرایش های مختلف رشته مدیریت یا مهندسی است، فرصت فوق العاده استثنایی ای می باشد که منجر می گردد آن ها پیش از پایان دوره تحصیلات خود نیز تجربیات کاری ارزشمندی به دست آورند. این گروه از افراد علاوه بر این که معمولا درآمد نسبتا بهتری در مقایسه با کسانی که در کافی شاپ و غیره کار می کنند به دست می آورند، پس از فارغ التحصیلی نیز به دلیل داشتن سابقه کاری مرتبط با رشته خود شانس بسیار بیشتری برای استخدام شدن دارند.

اقامت خانواده پس از تحصیل در آلمان

اگر فرزندان شما تحصیل در آلمان را انتخاب کرده اند، پس از لحاظ آینده شغلی نباید نگران چیزی بود. چراکه آلمان به عنوان اولین قدرت اقتصادی اروپا در حال حاضر از بهترین وضعیت کاری در کل اتحادیه اروپا برخوردار است. نرخ بیکاری در آلمان حدود 5.7% و میانگین درآمد ماهیانه کار در آلمان حدود 3810€ (یورو) است. بازار کار آلمان امسال هم نیازمند متخصصان و کارگران ماهر خارجی است و این فرصت خوبی برای فارغ التحصیلان از دانشگاه های آلمان محسوب می شود. در واقع تحصیل در آلمان و تسلط به زبان آلمانی پوئن مثبتی برای دانشجویان خارجی در آلمان جهت کاریابی محسوب می شود.

نرخ بیکاری در آلمان

توصیه می شود که دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی که مایل به اقامت آلمان پس از تحصیل می باشند قبل از اتمام دوره تحصیلی خود به کاریابی در این کشور اروپایی بپردازند. مطابق قانون آلمان، دانشجویان بین المللی که مایل به کار پس از فارغ التحصیلی هستند می توانند جهت یافتن کار مرتبط با تحصیلات خود مجوز اقامت خود را تا 18 ماه تمدید کنند. اما آنها برای انجام این کار نیازمند ارائه مدارک زیر هستند:

  • پاسپورت معتبر
  • مدرک دانشگاهی آلمان
  • بیمه سلامت
  • گواهی تمکن مالی

به محض کاریابی در آلمان، متقاضیان می توانند برای اخذ مجوز اقامت یا بلوکارت اتحادیه اروپا درخواست دهند. اما در صورتی که دانشجو به ایران برگشته و تمایل برای کاریابی در آلمان داشته باشد، در اینصورت می تواند برای اخذ ویزای جستجوی کار یا Jobseeker Visa (اقامت 6 ماهه) درخواست دهد. برای اطلاع از نحوه و شرایط تمدید اقامت آلمان یا اخذ ویزای جستجوی کار آلمان در سال 2021 با وکلای مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

سوالات اساسی در خصوص تحصیل در آلمان

آنچه در ذهن مخاطب تحصیل در آلمان در خصوص تحصیل فرزندان پیش می آید به شرح زیر است:

  • آیا تحصیل در آلمان برای فرزندان رایگان است؟ دانش آموزانی که والدین آن ها اقامت آلمان را در اختیار دارند، می توانند از تحصیل رایگان در آلمان استفاده کنند.
  • آیا تحصیل در آلمان برای فرزندان نیازمند دریافت مدرک زبان است؟ در اختیار داشتن مدرک زبان برای تحصیل در آلمان از الزامات و ضروریات است.
  • آیا دانش آموزان در آلمان اجازه کار خواهند داشت؟ خیر، کار در آلمان برای افراد زیر سن قانونی ممنوع است.
  • آیا دریافت پذیرش تحصیلی از آلمان برای فرزندان دشوار است؟ اخذ پذیرش از مدارس و دانشگاه های آلمان، با رزومه تحصیلی متقاضی ارتباط فراوانی دارد.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *