مهاجرت

تابعیت فنلاند از طریق تولد

تابعیت فنلاند از طریق تولد

در راستای اخذ تابعیت در کشورهای اسکاندیناوی، شرایط و قوانین تابعیت فنلاند از طریق تولد در سال 2024 در این نوشتار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در برخی کشورها اخذ تابعیت برای فرزندی که متولد شده وابسته به تابعیت پدر و مادر آن کودک خواهد بود و شرایط متفاوتی وجود دارد تا یک کودک بتواند تابعیت فنلاند از طریق تولد را بدست آورد. تنها با تولد فرزند در برخی کشورهاست که می توان به جهت تولد در خاک آن کشورها برای فرزند متولد شده پاسپورت را اخذ نمود.

یکی از اصلی ترین شروط این است که در آن کشور تابعیت از چه طریقی، روش خاک یا خون به شما منتقل خواهد شد؟ اگر پدر و مادر هر دو ایرانی باشند آیا فرزند متولد شده در این کشور تابعیت فنلاندی دریافت می کند؟ در ادامه به سوالات اینکونه در این نوشتار پاسخ داده شده است. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

تابعیت کشور فنلاند

تمامی کشورها شرایط به دست آوردن تابعیت را در قوانین مهاجرتی خود با معرفی مسیرهای متفاوت تعریف کرده اند. کوتاه ترین مسیری که یک شخص بتواند تابعیت کشور فنلاند را به دست آورد تولد است. البته صرفا تولد فرزند در کشورهایی که تابعیت خاک را پذیرفته اند از همان ابتدا منجر به اخذ تابعیت می شود. در کشور فنلاند از قانون خون تابعیت منتقل می شود، این یعنی تابعیت پدر یا مادر نقش عمده ای در این راستا دارد.


شروع استارت آپ در فنلاند می تواند مسیر مناسبی برای مهاجرت به کشور فنلاند باشد و در نهایت می تواند منجر به اخذ تابعیت این کشور به همراه خانواده شود. علاوه بر روش تولد در فنلاند، از دیگر روش ها برای رسیدن به تابعیت فنلاندی در سال 2024 می توان به موارد زیر اشاره نمود:

روش های اخذ تابعیت فنلاندی
روش اول (از طریق کار در فنلاند)پس از 4 سال اقامت موقت+ 2 سال اقامت دائمی در فنلاند
روش دوم (از طریق سرمایه گذاری در فنلاند)پس از 4 سال اقامت موقت+ 2 سال اقامت دائمی در فنلاند

اهمیت اخذ تابعیت فنلاندی

برای اینکه با ارزش و اهمیت تابعیت فنلاندی Finish Nationality آشنا شوید  ابتداء امر بایستی با رتبه و جایگاه پاسپورت کشور فنلاند آشنا شوید. مطابق رنکینگ پاسپورت های جهان/ پاسپورت اندیکس هنلی 2024 (henleyglobal.com)، پاسپورت کشور فنلاند مشترکا با پاسپورت های چند کشور جهان در رتبه 4- ام قرار دارد:

بررسی پاسپورت کشور فنلاند

اولین و مهمترین نتیجه و برآیند اخذ این پاسپورت این است که شما به شهروندی اتحادیه اروپایی (EU) دست می یابید. دومین امتیاز مهم اخذ این پاسپورت هم این است که دارنده پاسپورت فنلاند قانونا می تواند بدون دریافت ویزای سفر به حدود 190 کشور جهان مسافرت کند. از دیگر امتیازات ریز و بزرگ دریافت تابعیت (پاسپورت) فنلاندی نیز می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  • امکان کار، زندگی و تحصیل در هر نقطه از اتحادیه اروپا (EU)
  • مسافرت آزادانه به کلیه کشورهای 27- گانه
  • امکان داشتن تابعیت مضاعف
  • تحصیل رایگان در اروپا و فنلاند
  • اخذ تابعیت توسط فرزندان
  • تجارت آزاد در اروپا
  • خرید و فروش ملک
  • دریافت خدمات بانکی مثل افتتاح حساب و اخذ وام
  • بهره مندی از انواع خدمات بیمه ای
  • داشتن حق رای
  • دریافت تخفیف مالیاتی

اخذ تابعیت فنلاند از طریق تولد

تابعیت یک کودک متولد شده در فنلاند از طریق تابعیت مادر یا پدر و یا هر دوی آنها پذیرفته شده است. در قوانین ملی کشور فنلاند این قانون به عنوان اصل پدر و مادر شناخته می شود. البته با تغییر قوانین ملی فنلاند از سال 2003 آثار قوانین جدید بر کودک متولد شده اعمال می شود. اگر مادر آن کودک دارای تابعیت فنلاندی باشد در این حالت فرزند متولد شده نیز تابعیت فنلاندی خواهد گرفت. این اتفاق در حالتی نیز تاثیرپذیر است که حتی فرزند در خاک کشور دیگری متولد شده باشد. البته می بایست مادر تا قبل از تولد فرزند تابعیت فنلاندی خود را از دست نداده باشد.

اخذ تابعیت فنلاند از طریق تولد

مراقبت های پس از تولد در فنلاند

یکی از اصلی ترین مزیت های تولد در فنلاند برای اتباع کشورهای خارجی، مراقبت های پس از تولد فرزندان در این کشور می باشد. زیرا مراقبت های پس از زایمان به ویژه برای زایمان های سرپایی و خانگی در این کشور اهمیت بسیاری دارد. به طور مثال، اگر زایمان سرپایی در فنلاند داشته باشید، پزشک اطفال برای معاینه نوزاد پس از تولد در فنلاند به شما مراجعه می کند. سپس ماما ها در فنلاند به مدت 10 روز به صورت مرتب به متقاضیان مراجعه می کنند و نوزاد آنها را وزن می کند و به شیردهی کمک می کنند. علاوه بر این، کلاس های متعددی پس از زایمان و تولد کودک وجود دارد که متقاضیان می توانند در آنها ثبت نام کنند، تا با دیگر مادران جدید ملاقات کنند.

در نمودار زیر می توانید روند تولد در فنلاند را توسط اتباع کشورهای خارجی مشاهده فرمایید:

روند تولد در فنلاند را توسط اتباع کشورهای خارجی

شرایط صدور شناسنامه پس از تولد در فنلاند

یکی از اصلی ترین چالش های اتباع خارجی پس از تولد در فنلاند، فرآیند صدور شناسنامه در این کشور می باشد. به طور کلی، پس از اطلاع از تولد در فنلاند، معمولا توسط بیمارستان شناسنامه برای کودرک در اداره ثبت احوال محل تولد صادر می شود. شناسنامه معمولا در اداره ثبت احوال به والدین کودک تحویل داده می شود. البته در بیمارستان های دارای بیبی پوینت در فنلاند، می توان بلافاصله نه تنها گواهی تولد، بلکه گواهی ثبت محل اقامت و گواهی ملیت را برای کودکان دریافت کرد. شناسنامه های فنلاندی معمولا نام فرزند، نام والدین، جنسیت، تاریخ و زمان تولد فرزند متقاضیان را مشخص می کند. همچنین به طور معمول باید ظرف 40 روز پس از تولد به اداره ثبت احوال فنلاند مراجعه کنند.

شرایط تولد اگر پدر فنلاندی باشد

همانطور که در ابتدای این مطلب هم خواندید شرایط متفاوتی را پدر یا مادر در دریافت تابعیت فرزند ایجاد می کنند. اگر کودک دارای پدر فنلاندی باشد آثار تابعیت فرزند بستگی به شرایط زیر دارد:

  • هنگام تولد فرزند والدین در عقد یکدیگر بوده اند.
  • کشوری که فرزند در آن متولد می شود.

در صورتی که پدر تابعیت فنلاندی داشته باشد و زنی با او ازدواج کرده باشد، فرزند آنها اتوماتیک شهروند فنلاندی می شود. اگر پدر فنلاندی یک بچه قبل از تولد فرزند فوت کرده باشد و با مادر آن بچه قبل از فوتش ازدواج رسمی کرده باشد آن بچه نیز اتوماتیک تابعیت فنلاندی اعمال می شود. در صورتی که پدر و مادر ازدواج نکرده باشند، مادر بچه تابعیت خارجی دارا باشد، مرد فنلاندی با او هنوز ازدواج نکرده باشد و صاحب فرزندی شوند، این بچه نیز می تواند تابعیت شهروندی فنلاندی را به صورت اتوماتیک دریافت کند.

اخذ تابعیت فنلاند از طریق تولد

آثار جدا شدن والدین در فنلاند در 2024

فرزندانی که تابعیت فنلاندی را به واسطه پدر فنلاندی دریافت کرده اند در صورت جدایی پدر و مادر می توانند به صورت اختیاری همچنان شهروندی فنلاند را دارا باشند. این فرزند باید درخواست خود را برای داشتن یا نداشتن تابعیت فنلاندی در یک تاریخ مشخص اعلام کند. در زمانی که قیم یک بچه شهروند فنلاندی است، می توان گفت به طور اتوماتیک شهروندی از پدر یا مادر به بچه تحمیل نمی شود و می بایست برای دریافت پاسپورت برای فرزند باید ازدواج نمایند.

در سال 2024 همانند گذشته، یک بچه به عنوان فرزند خوانده زیر 12 سال می تواند به صورت اتوماتیک تابعیت فنلاندی را بدست آورد. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که یکی از والدین دارای تابعیت فنلاندی باشد. اگر آن فرزند بین 12 تا 17 سال سن داشته باشد باید برای شهروندی فنلاندی درخواست دهد.

درخواست تابعیت فنلاند از طریق تولد برای اتباع خارجی

هنگامی که والدین خارجی درخواست خود را برای اخذ تابعیت فنلاند اعلام می کنند، می توانند برای فرزند خود درخواست تابعیت نمایند. در صورتی که فرزند کمتر از 18 سال دارد و با آنها زندگی می کند. به این ترتیب این فرزند ممکن است همزمان با والدینش یک شهروند فنلاند شود. زمانی که والدین درخواست شهروندی برای فرزند خود می دهند فرزند نیز باید در فنلاند زندگی کند. زمانی که پدر و مادر برای اخذ تابعیت کشور فنلاند درخواست داده و در انتظار هستند، اگر صاحب فرزندی شوند این فرزند نیز می تواند به درخواست شما اضافه گردد.

مقایسه تابعیت از طریق تولد در فنلاند و کانادا

همان طوری که در مطالب بالا نیز بیان شد، متولدین کشور فنلاند در صورتی می توانند به طور خودکاری به تابعیت این کشور اروپایی درآمده و به عنوان شهروند این کشور محسوب شوند که یکی از والدین آنها (پدر یا مادر) حتما جزء شهروندان خود کشور فنلاند باشد. چرا که قانون اعطای تابعیت فنلاندی بر اساس اصل خون (Right of Blood) می باشد. اما قانون تابعیت از طریق تولد در کشور کانادا بر پایه اصل خاک (Right of Soil) است.

به همین دلیل نیز تمامی کودکان متولد خاک کانادا بدون توجه به تابعیت والدین اشان به صورت اتوماتیکی به عنوان تبعه کانادا محسوب شده و از طرف دولت کانادا به آنها پاسپورت کانادایی تعلق می گیرد. بعلاوه اینکه امتیاز دیگر قانون تابعیت از طریق تولد در کانادا این است که دولت کانادا به خانم های حامله که مایل به تولد فرزندشان در این کشور هستند با شرایط ذیل، مجوز اقامت کوتاه مدت (TRV) اعطاء می کند:

مقایسه تابعیت از طریق تولد در فنلاند و کانادا

شرایط اخذ تابعیت فنلاند از طریق تولد

یک کودک می تواند به دلیل محل تولدش، تابعیت فنلاند را بدست آورد اگر:

  • پدر و مادر آن بچه بی هویت بوده و مقامات کشور خارجی هم به آن بچه پاسپورت ندهند.
  • پدر و مادر این بچه به عنوان یک پناهنده در فنلاند حضور داشته باشند.

ثبت تولد فرزند در فنلاند

اگر فرزند شما در فنلاند و در بیمارستان به دنیا آمده باشد ، نیازی نیست که کودک را به سیستم اطلاعات جمعیت گزارش دهید، زیرا این کار توسط بیمارستان محل زایمان انجام می شود. اگر فرزند شما بدون کمک یک متخصص مراقبت های بهداشتی در فنلاند متولد شده است، به متخصص مراقبت های بهداشتی از تولد کودک اطلاع دهید. کارشناس بهداشت و درمان موظف است تولد فرزند را به سامانه اطلاعات جمعیت گزارش دهد. اگر فرزند شما در خارج از کشور متولد شده است، از آژانس خدمات دیجیتال و اطلاعات جمعیتی درخواست کنید که کودک را در سیستم اطلاعات جمعیت ثبت کند.

نام فرزند خود را به آژانس خدمات داده دیجیتال و جمعیت ارسال کنید. اگر کودک به عنوان عضوی از کلیسای انجیلی لوتری فنلاند یا کلیسای ارتدکس فنلاند تعمید یافته است، می توانید فرم تکمیل شده را به محله خود ارسال کنید. فرم را ظرف 3 ماه پس از تولد کودک برگردانید. اگر شما و همسرتان نام خانوادگی مشترک یا نام خانوادگی مرکب مشترک داشته باشید، نام خانوادگی فرزند مشترک شما نیز خواهد شد. اگر فرزند فقط یک پدر و مادر داشته باشد، نام خانوادگی والدین نیز به نام خانوادگی فرزند تبدیل می شود. اگر پدر و مادر نام خانوادگی متفاوتی داشته باشند اما خواهر یا برادر بزرگتر فرزند مشترک آنها باشد، نام خانوادگی خواهر یا برادر بزرگتر نیز به نام خانوادگی خواهر یا برادر کوچکتر تبدیل می شود.

اخذ اقامت فنلاند از طریق ازدواج بر تابعیت و اقامت فرزند شما تاثیر دارد. پس از تولد فرزند شما، فرمی به طور خودکار به خانه شما ارسال می شود که باید از آن برای اطلاع رسانی در مورد موارد زیر استفاده کنید:

  • نام کوچک فرزند شما
  • نام خانوادگی
  • زبان مادری.

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تابعیت فنلاند از طریق تولد طی سال 2024 توضیحاتی ارائه گردیده است. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات در باب شرایط مهاجرت به فنلاند به لینک مربوطه مراجعه فرمائید.

سوالات درباب تابعیت فنلاندی از طریق تولد

اصولا درباره مبحث تابعیت فنلاندی نیز سوالات مختلفی مطرح می شود که در این بخش قصد پاسخگوئی به این سوالات را داریم. پس تا انتها نیز با ما همراه شوید:

  • انواع راه های اخذ تابعیت فنلاندی چیست؟ از طریق تولد، از طریق کار و نیز از طریق سرمایه گذاری
  • کدام روش منتهی به اخذ اتوماتیک تابعیت فنلاندی می شود؟ روش تولد فرزند در فنلاند
  • شرط اصلی اخذ تابعیت فنلاند از طریق تولد چیست؟ اینکه حداقل یکی از والدین کودک تازه متولد تبعه کشور فنلاند باشد.
  • شرط لازم برای اخذ تابعیت فنلاندی از طریق کار و یا سرمایه گذاری چیست؟ گذشت حدود 4 سال اقامت موقت و نیز 2 سال اقامت دائمی در این کشور که کلا  به 6 سال اقامت می رسد.
  • آیا از طریق ازدواج می توان به تابعیت فنلاندی رسید؟ قانونا، ازدواج با شهروند فنلاندی منجر به اخذ مستقیم تابعیت فنلاندی نمی شود. و اتباع خارجی از اینن طریق می توانند تنها به مجوز اقامت موقتی فنلاند برسند.
  • آیا تابعیت مضاعف در فنلاند مجاز است؟ بله، دولت فنلاند به افراد ذی صلاح تابعیت مضاعف (پاسپورت دوم) می دهد.
  • پاسپورت فنلاند پاسپورت چندم دنیاست؟ این پاسپورت طبق رنکینگ پاسپورت های جهان هنلی در سال 2024 به عنوان پاسپورت 4- ام دنیا محسوب می شود.
  • مهمترین امتیاز دریافت تابعیت فنلاندی چیست؟ اخذ شهروندی اتحادیه اروپا (EU) و مسافرت معاف از ویزا به 190 کشور جهان
5/5 - (12 امتیاز)

14 دیدگاه برای “تابعیت فنلاند از طریق تولد

  1. sohrab گفت:

    پس تابعیت خاک نداره دیگه

  2. Saba گفت:

    سلام
    لطفا ویزای تحصیلی فنلاوند توضیح میدید

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله ما در خصوص ویزای تحصیلی فنلاند رو مطالعه نمایید

  3. عادل گفت:

    در کل شما مهاجرت فنلاندو تایید میکنین؟ با اصن پیشتهاد میدین؟؟؟

    1. داوری گفت:

      اگر شرایط شما مناسب باشه چرا که نه

  4. مهران رنجبر گفت:

    چقد جالب بود مرسی

  5. نیما گفت:

    اگر مثل المان ویزا کار داشت خوب بود

  6. ارسلان رکنی گفت:

    من در مقاله کانادا خوندم که از طریق تولد فرزند اقامت و تابعیت میدن چگونه میتونم به کانادا مهاجرت کنم؟ چون فنلاند ظاهرا روی تولد فرزند اقامت نمیده

    1. داوری گفت:

      بله همینطوره اما کانادا به فرزند پاسپورت میده
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  7. لیدا بهرامی گفت:

    مقاله تحصیل در فنلاند خیلی جالب بود

  8. بیژن مرتضوی گفت:

    مقاله بسیار جامعی بود

  9. hiva گفت:

    az maqalat va matalebe khoobetoon mamnoonam

  10. رامین گفت:

    چه کشوری مناسب تر از فنلاند وجود داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      کشورهایی که تابع قانون خاک در اعطای تابعیت هستند مثل کانادا و اوکراین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *