ویزای تحصیلی

اقامت پس از تحصیل در هلند

اقامت پس از تحصیل در هلند

در این مقاله در مورد شرایط اقامت پس از تحصیل در هلند مطالبی را عنوان می نماییم که دغدغه افراد زیادی در این زمینه است. پاسخ به این سوال که آیا بعد از اتمام تحصیل در هلند می شود مستقیم اقامت گرفت؟ تغییرات قانون هلند چه بوده است؟ در صورتی که شما هم تمایل به داشتن اطلاعاتی در این راستا هستید با خواندن این مقاله می توانید از اطلاعات جامعی در این زمینه بهره مند شوید.

در اولین مرحله دانستن این موضوع دارای اهمیت می باشد که بدانید دانشجویانی که موفق شده اند در دانشگاه های این کشور درس خود را به پایان برسانند قادر هستند پس از خاتمه درسشان در این کشور بمانند. همچنین این اشخاص مجاز هستند که در راستای جستجوی کار به فعالیت بپردازند. ناگفته نماند که این موضوع زمانی امکان پذیر می باشد که ویزای این دانشجویان درست بوده و توانایی حمایت از خود را داشته باشند. این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به اقامت پس از تحصیل در هلند و شرایط آن در سال جاری توضیحاتی ارائه می دهد.

تسهیل اقامت پس از تحصیل در هلند

کار ضمن تحصیل علاوه بر این که کمک می کند دانشجو بتواند بخشی از هزینه های زندگی خود در هلند را پوشش دهد، روند اخذ اقامت پس از تحصیل را نیز تسهیل می نماید. چرا که به این ترتیب هم خود فرد با بازار کار هلند بیشتر آشنا شده هم کارفرمایان به دلیل این که در هلند سابقه کار عملی دارد بیشتر تمایل دارند وی را استخدام نمایند تا کسی را که هیچ گونه فعالیت شغلی در هلند نداشته است. بنابراین کار حین تحصیل در هلند می تواند امتیاز مهمی برای دانشجویان تلقی شود. مطابق eur.nl دانشجویان بین المللی دارای مجوز اقامت دانشجویی در هلند مجازند تا حداکثر 16 ساعت در هفته  کار کنند.

بر طبق گزارش سایت careers360.com، درآمد یک دانشجو در ساعت هایی که حق کار دارد به طور متوسط ساعتی 6 تا 10€ (یورو) می باشد و این میزان در برخی مواقع که دانشجو کار تخصصی تر بلد است به 20€ (یورو) در ساعت نیز می رسد. تحصیل در دانشگاه های برتر هلند هم راه دیگری است که کمک می کند چه ضمن تحصیل چه پس از فارغ التحصیلی سریع تر شغل مناسبی پیدا کند. از آن جمله می توان به University of Amsterdam و University of Groningen اشاره نمود. نکته بسیار مهم در مورد هلند اینکه چنانچه دانشجو در حین تحصیل قصد تبدیل ویزای خود به ویزای کار نماید باید شغلی را پیدا کند که ماهیانه 4500€ (یورو) درآمد نشان دهد. در شرایطی که بعد از اتمام تحصیل و در آن دوره اطمینانی یک ساله نیاز به این موضوع نیست و فرد با حقوق بالای 1500€ (یورو) می تواند ویزای کاری دریافت نماید.

اقامت پس از تحصیل در هلند با ویزای Orientaion year

دولت هلند بر این باور است که به مهاجران تحصیلکرده که از این کشور فارغ التحصیل شده اند فرصتی جهت یافتن یک شغل و یا راه اندازی شرکت مطلوبشان را در هلند بدهد (منبع: government). برای این منظور نیز فارغ التحصیلان از دانشگاه های هلند می توانند برای اخذ مجوز اقامت با عنوان ویزای orientation year درخواست دهند. تا از این طریق بتوانند فرصت دو کار زیر را در کشور هلند داشته باشند:

جالب است بدانید که قانون صدور مجوز اقامت orientation year برای فارغ التحصیلان خارجی در هلند نیز از تاریخ 1- م مارس سال 2016 میلادی شروع شد. مجوز اقامتی که متقاضیان واجد شرایطش عبارتند از:

  • دسته 1: دانشجویان خارجی درحال تحصیل در هلند
  • دسته 2: دانشجویان خارجی که از یک دانشگاه ممتاز خارج از هلند فارغ التحصیل شده اند
  • دسته 3: محققان خارجی که در هلند تحقیقی انجام داده اند

پس فقط این سه دسته افراد هستند که می توانند برای اخذ مجوز اقامت پس از تحصیل در هلند یا مجوز اقامت orientation year درخواست دهند. آنها برای اینکار نیز بایستی درخواستشان را به اداره مهاجرت هلند (IND) ارایه دهند.

شرایط مجوز اقامت پس از تحصیل در هلند Orientation year

ویزای پسا تحصیل هلند یک نوع مجوز اقامتی خاص می باشد که اداره مهاجرت به هلند صرفا برای دانشجویان بین المللی ممتاز فارغ التحصیل از هلند جهت کاریابی در این کشور صادر می کند. همچنین دانشجویان با روحیه و طرز فکر کارآفرینی نیز می توانند برای اخذ مجوز اقامت orientation year درخواست دهند. اهم شرایط و ویژگی های این نوع ویزای هلند 2024 نیز از قرار زیر می باشد:

ویزای اقامت orientation year هلند
هدف ار صدوراقامت در هلند برای جستجوی شغل
واجدین شرایطدانشجویان فارغ التحصیل و محققان خارجی در هلند
مدت اقامتماکسیمم تا 1 سال
قابلیت تمدیدندارد
هزینه درخواست مجوزEUR210 (یورو)
مرجع رسیدگی به درخواست هااداره مهاجرت هلند IND

مرجع: سایت gyanberry.com

مدارک لازم برای درخواست اقامت پس از تحصیل هلند

قبل از درخواست اقامت orientation year اطمینان از داشتن صلاحیت های لازم برای هر متقاضی الزامی است. بر همین اساس نیز متقاضی حتما بایستی مدرک معتبری از یکی از دانشگاه های هلند در طی 3 سال گذشته داشته باشد. در ضمن مدارک مورد نیاز برای درخواست این ویزا توسط دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل از دانشگاه های هلند از اداره مهاجرت هلند (IND) شامل:

  • پاسپورت ملی معتبر
  • مجوز اقامت مشروط معتبر (MVV)
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • گواهی تمکن مالی
  • مدرک پایان دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از موسسات آموزش عالی کشور هلند
  • گواهی تست TB (بیماری سل)
  • رسید پرداخت هزینه ویزا

همچنین دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل از یک دانشگاه خارجی نیز به شرط معادلسازی مدرک در وب سایت IDW و تامین شرایط زیر می توانند برای اخذ اقامت Orientation year هلند درخواست دهند:

  • مدرک آکادمیک معتبر صرفا کارشناسی ارشد و دکتری
  • فارغ التحصیلی از یک دانشگاه ممتاز بین المللی در رده 200 دانشگاه برتر (از نظر 2 رنکینگ معتبر بین المللی)

در ضمن محققان خارجی که در طی 3 سال گذشته در هلند تحقیق کرده اند نیز بشرط تامین شروط زیر استحقاق دریافت اقامت orientation year را دارند:

  • داشتن مدرک زبان IELTS با امتیاز حداقل 6.0
  • عدم سابقه اخذ اقامت پس از تحصیل در هلند
  • ارایه تست بیماری سل

میزان تمکن مالی برای اخذ اقامت بعد از تحصیل در هلند چقدر است؟

یکی از شروط اصلی به منظور درخواست مجوز اقامت پسا تحصیل هلند یا اقامت Orientation year اثبات تمکن مالی برای اداره مهاجرت هلند می باشد. طبق قانون، دانشجویان بین المللی متقاضی اخذ این نوع اقامت هلند بایستی ثابت بکنند که با حداقل مبلغ EUR 870 (یورو) می توانند زندگی اشان را در کشور هلند بچرخانند. (منبع: سایت timeshighereducation.com). نکته مهم بعدی اینکه دانشجویان دارنده اقامت orientation year مجازند با داشتن این نوع مجوز اقامتی تا دست یابی به یک شغل مناسب در هلند به کار پاره وقت بپردازند.

تسهیل اقامت پس از تحصیل در هلند

پروسه اقامت پس از تحصیل در هلند

هرچند که در شروع به کار این پروسه راحت و آسان بنظر می آید ولی باید در نظر گرفت که دارای سختی ها و دشواری هایی مختص به خود می باشد. با این توضیح که اشخاص متقاضی اقامت پس از تحصیل در هلند در نهایت و بعد از گرفتن مجوز کاری این کشور قادر به مشاهده نتیجه کار خود را می باشند. یافتن شغل مناسب و هم چنین وارد شدن به بازار کار بعد از پایان یافتن دوران تحصیلی ویژه دانشجویانی که در این کشور مشغول به تحصیل می باشند، از جمله روش های دیگر در زمینه گرفتن اقامت بعد از تحصیل در هلند می باشد.

سیستم آموزش و پرورش این کشور به روشی طراحی شده که فراتر از یک برنامه با کیفیت خوب به نظر می آید و هم چنین نظام آموزشی و اقتصادی حاکم بر این کشور بر این باور می باشد که می بایست دانشجویان امکانات و ابزار مورد نیاز برای شروع یک شغل مناسب و هم چنین وارد شدن به بازار کار مهیا باشد و بر پایه همین سیستم به جز دانشجویان بومی این کشور، به دانشجویانی که دارای تابعیت خارجی باشند و به تحصیل بپردازند نیز اجازه میدهد تا پس از سپری نمودن دوران تحصیلی برای مدتی در این کشور بمانند و اقدام به پیدا نمودن کار مورد نظر خود نمایند. طول این دوره یک سال میباشد.

اقامت پس از تحصیل در هلند به صورت دائم

هدف اغلب دانشجویان از اقامت پس از تحصیل در هلند، اخذ اقامت دائم این کشور می باشد. زیرا برخی از دانشجویان درخواست اقامت دائم را انتخاب می کنند تا بتوانند به عنوان مهاجر به طور دائم در هلند بمانند. اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در هلند مزایا بی شماری را برای اتباع کشورهای خارجی دارد.

مهمترین مزایا عبارت اند از:

مزایا اخذ اقامت هلندتوضیحات
نقل مکان به تمامی نقاط هلنددارندگان اقامت دائم در هلند می توانند به راحتی به تمامی نقاط این کشور نقل مکان کنند.
سفر به کشورهای مختلف اروپاییدانشجویان کشورهای ثالث با اخذ اقامت دائم در هلند می توانند آزادانه به کشورهای مختلف اروپایی سفر کنند.
بیمه درمانیبا دریافت اقامت دائم پس زا تحصیل در هلند می توانید از بیمه درمانی معتبر این کشور به صورت رایگان استفاده کنید.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست اقامت دائم پس از تحصیل در هلند را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست اقامت دائم پس از تحصیل در هلند

روش های اخذ اقامت پس از تحصیل در هلند

به صورت کلی 2 روش اصلی و مهم برای فارغ التحصیلان پس از تحصیل در هلند وجود دارد که این 2 روش عبارتند از:

  1. جستجوی کار با مهلت یک ساله بعد از تحصیل
  2. پیدا کردن کار به واسطه پیشنهاد شغلی حین تحصیل

اشخاص متقاضی اقامت پس از تحصیل در هلند با جستجوی کار در یک سال اول (zoekjaar) قادر هستند که در پایان دوره های لیسانس و یا فوق لیسانس در موسسات آموزش عالی و دارای اعتبار به وسیله NVAO برای مدت زمان یک سال به یافتن شغل بپردازند. لازم به ذکر است که هزینه اجرای این برنامه در حدود 600€ (یورو) در سال است و ویژه اشخاصی که به تازگی موفق به فارغ التحصیلی شده اند می باشد. در این حین فرصت یک ساله این اشخاص از زمان فارغ التحصیلی شروع می شود.

در صورتی که اشخاص متقاضی اقامت پس از تحصیل در هلند موفق شوند که در یک دانشگاه هلندی و در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری درس خود را به پایان برسانند و در CROHO ثبت نام نمایند، می توانند در کشور هلند به اقامت خود ادامه دهند و به اشتغال بپردازند. این موضوع به صورت معمول برای کارفرمایان دشوار می باشد تا بتوانند به این اشخاص کاری پیشنهاد کنند. بر طبق داده های به روز از سایت معتبر numbeo، هزینه زندگی در هلند در بهترین شهرهای این کشور مثل پایتخت یعنی آمستردام زیبا به طور متوسط در یک ماه 2905 € (یورو) می باشد.

در صورتی که شما هم با خواندن این مقاله به موضوع اقامت پس از تحصیل در هلند علاقه مند شدید این امکان را دارید تا با مراجعه به سایت رسمی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و همچنین مشاوره با وکلا و مشاوین مجرب این موسسه که در زمینه گرفتن اقامت کشورهای مختلف و کلیه امور مهاجرتی دارای تخصص می باشند از اطلاعات جامعی در زمینه این امور بهره مند شوید.

سوالات متداول در خصوص اقامت پس از تحصیل در هلند

در این بخش از مقاله قصد داریم به برخی از مهمترین آنها پاسخ دهیم. برخی از کلیدی ترین سوالات در خصوص شرایط اقامت پس از تحصیل در هلند عبارت اند از:

  • آیا دانشجویان بین المللی با قاامت پس از تحصیل در هلند کار کنند؟ بله، بر اساس قوانین هلند نیروی کار خارجی با حقوق و شرایط کاری مشابه شهروندان این کشور برای کار پس از تحصیل در هلند جذب می شوند.
  • روند درخواست اقامت پس از تحصیل در هلند چگونه است؟ روند درخواست اقامت پس از تحصیل در هلند بر خلاف اغلب کشورهای مدرن اروپایی بسیرا ساده است. همچنین از بوروکراسی های اداری پیچیده در این زمینه خبری نخواهد بود.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *