ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

انواع ثبت شرکت در ترکیه

انواع ثبت شرکت در ترکیه

یکی از راه های آسان و سریع اخذ اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت می باشد که انواع ثبت شرکت در ترکیه مورد توجه متقاضیان این امر قرار میگیرد. در واقع، کارآفرینانی که مایل به تاسیس شرکت در کشور ترکیه هستند باید آن شرکت ها را در اداره ثبت شرکت ترکیه ثبت نمایند. اداره ثبت شرکت ترکیه نیز نهادی تحت نظر اتاق بازرگانی این کشور است. اما فرآیند ثبت شرکت در ترکیه تابع شرایط و مقررات خاص خود می باشد و سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی باید این نکته را مدنظر کار خود قرار دهند. اما امتیاز اصلی ثبت شرکت در ترکیه چیست؟ مزیت اصلی این کار اولا اخذ اقامت آسان و سریع ترکیه و ثانیا، امکان به همراه آوردن اعضای خانواده همراه خود به کشور ترکیه است.

اگر شما نیز مایل به سرمایه گذاری و ثبت شرکت در ترکیه هستید، درخواست ثبت شرکت از طریق اداره ثبت شرکت ترکیه به شرطی ساده و آسان خواهد بود که شما اطلاعاتی جامع در خصوص انواع ساختار شرکت ها، شرایط تشکیل شرکت، اطلاعاتی در خصوص سهامداران شرکت، اطلاعاتی درباره سرمایه اجتماعی و توزیع سهام در شرکت داشته باشید. ما در این مقاله بر آنیم که به کلیه اطلاعات در باب فرآیند ثبت شرکت در ترکیه اشاره نمائیم. اما هموطنان مایل به اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت می توانند برای انجام مشاوره با کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

انواع شرکت در ترکیه

اولین نوع شرکت ترکیه ای با نام شرکت سهامی مشترک (JSC) شرکتی است که دارای یک نام تجاری بوده و سرمایه آن معین و به سهم هایی تقسیم شده و تنها متعهد به دیون تا مقدار دارایی میباشد. شرکت با مسئولیت محدود (LLC) شرکت تشکیل شده توسط یک یا چند نفر شخص حقیقی یا حقوقی هستید که دارای عنوان شرکت بوده و سرمایه ثابتی همراه با مسئولیت محدود در قبال دارایی های شرکت میباشد. لازم بذکر است که مسئولیت سهامداران در قبال شرکت بوده و محدود به سهام سرمایشان میباشد. با همه این تفاسیر، شرکت با مسئولیت محدود یا به ترکی Limited şirket از جمله ارزانترین و محبوبترین شرکت ها در ترکیه است.

در نمودار زیر می توانید با حداقل سرمایه و کل هزینه راه اندازی ان در ترکیه آشنا شوید:

هزینه های ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه

شما میتوانید در جدول زیر ویژگی ها و شرایط هر کدامیک از شرکت های توضیح داده شده در فوق را ملاحظه نمائید:

نوع شرکتشرایط
شرکت سهامی مشترک (JSC)امکان تاسیس توسط یک یا چند سهامدار
امکان تاسیس به صورت شرکت دولتی یا خصوصی
سرمایه سهام شرکت به سهمها تقسیم و مسئولیت سهامداران منحصر به سرمایه است
حداقل سرمایه TRY50000 (لیر ترکیه)
حسابدار صلاحیتدار مورد نیاز است
شرکت با مسئولیت محدود (LLC)امکان تاسیس شرکت توسط یک یا چند نفر
تعداد سهامداران نمی تواند بیش از 50 سهامدار باشد
حداقل سرمایه مورد نیاز TRY10000 (لیر ترکیه)
عدم امکان عرضه سهام به عموم
حسابدار صلاحیتدار مورد نیاز است
شراکت معمولیمالکیت شرکت توسط 2 یا چند نفر
کمک هر شرکت بر اساس سرمایه، مهارت، تخصص خود
کنترل شراکت توسط توافق نامه بین طرفین
انحلال شراکت در صورت استعفا، مرگ یا ورشکستگی یکی از اعضا

مراحل انواع ثبت شرکت در ترکیه

قانون ثبت شرکت در کشور ترکیه مقررات و مراحل مختلفی را معین می کند که باید در اداره ثبت شرکت های ترکیه انجام شود. لازم به یادآوری است که در هنگام طی پروسه قانونی مهاجرت به ترکیه با ثبت شرکت، تمامی اسناد و مدارک می بایستی ثبت محضری شده و نیز باید به زبان ترکیه ای ترجمه شود.

مراحل قانونی مذکور در مورد هر نوع ساختار شرکت در کشور ترکیه یکسان است و شامل موارد ذیل است:

  • دریافت نام شرکت
  • پیش نویس مدارک شرکت در دفترخانه اسناد رسمی یا محضر
  • تکمیل مدارک مربوط به ثبت تجاری
  • افتتاح حساب بانکی و پس انداز سرمایه
  • پرونده سازی مرجع بانکی که پس انداز سرمایه سهام را در اداره ثبت شرکت نشان می دهد
  • درخواست شماره مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده (VAT)
  • ثبت بیمه سلامت و مجوزهای حقوق و مستمری

هزینه جاری ثبت شرکت مسئولیت محدود در ترکیه

شرکت های با مسئولیت محدود با توجه به تعداد کارمندهایشان و شهری که در آن قرار گرفته اند هزینه های جاری متفاوتی دارند که شامل هزینه حقوق کارمندان هزینه اجاره محل دفتر هزینه آب، برق، تلفن و غیره می باشد.

در لیست زیر بطور مختصر مخارج جاری ثبت شرکت در این کشور را برای شما محاسبه خواهیم کرد:

  • هزینه استخدام حسابدار از ماهانه 400 لیر شروع می شود.
  • هزینه اجاره محل کار که با توجه به شهر محل دفتر رسمی متفاوت است.
  • هزینه بیمه کارمندان و پرسنل شرکت
  • پرداخت مالیات بر اجاره که حدود %23 می باشد.
  • پرداخت مالیات بر درآمد که حدود %18 می باشد.

با توجه به حساسیت امر الزامات ثبت شرکت در ترکیه متقاضیان باید از وکلای مجرب و یک موسسه مهاجرتی مطمئن کمک بگیرند تا در طی فرآیند با مشکلی مواجه نشوند.

مدارک لازم برای انواع ثبت شرکت در ترکیه

فرآیند ثبت شرکت شامل طی مراحل متعددی است که در نهایت منجر به تاسیس شرکت در کشور ترکیه می شود. در حقیقت، یکی از آسان ترین شیوه های اخذ اقامت در بین کشورهای اروپایی متعلق به ترکیه است. شما با حداقل سرمایه لازم می توانید در این کشور اقدام به ثبت شرکت نموده و از این راه اقامت موقت (یکساله) خود و خانواده خود را کسب نمائید.

اما به هنگام درخواست ثبت شرکت از اداره ثبت شرکت ترکیه، سرمایه گذار یا کارآفرین به منظور تاسیس شرکت مورد نظر باید مدارک زیر را تحویل اداره مذکور دهد:

  • مدرک دال بر سپرده گذاری سرمایه سهام اولیه در یک بانک ترکیه ای
  • کپی محضری اساسنامه ها و تفاهم نامه های شرکت
  • فرم ثبت نام صادره از اداره ثبت شرکت
  • رسید پرداخت هزینه ثبت شرکت
  • عکس های پاسپورتی اخیر از موسسان شرکت
  • اظهاریه موسسان مبنی بر تصمیم جهت ثبت شرکت
  • مدرک گواهی بر وکالت اشخاص مجوزدار (وکیل) جهت پیگیری امور ثبت شرکت

بهترین نوع شرکت برای ثبت در ترکیه

شرکت با مسئولیت محدود (LLC) را می توان بهترین نوع ساختار شرکت در کشور ترکیه دانست. اما دلایل این امر نیز متنوع است. اولا این نوع شرکت غالبا در ترکیه برای انجام بیزینس مورد استفاده قرار گرفته و قانونا هم مجاز به انجام همه نوع فعالیت تجاری و صنعتی است. این نوع شرکت فقط با داشتن یک مدیر و یک سهامدار راه می افتد. ثانیا داشتن منشی مقیم ترکیه در این نوع شرکت ضروری نیست. ثالثا کل فرآیند ثبت شرکت LLC در ترکیه 3 هفته طول می کشد، در حالیکه فرآیند ثبت شرکتهای منطقه آزاد یا پارکهای فناوری 24 ماه طول می کشد. نکته آخر هم اینکه LLC ترکیه در مقایسه با سایر شرکت ها از هزینه های کاری کمتری برخوردار است.

همچنانیکه نمودار پایین هم این واقعیت را نشان می دهد:

مقایسه کل هزینه یکساله شرکتها در ترکیه

قوانین ثبت شرکت در ترکیه

طبق آخرین قوانین ثبت شرکت در ترکیه که از جولای 2012 تصویب شده است، فقط یک نفر می تواند نسبت به افتتاح شرکت اقدام داشته باشد و سهام شرکت را به طور کامل یعنی 100% در اختیار داشته باشد. این در صورتی می باشد که در قانون قبلی فقط به صورت دو شریک برای متقاضیان بین المللی در خصوص ثبت شرکت با مسئولیت محدود و حداقل 5 شریک برای شرکت سهامی خاص قابل اجرا بوده است.

طبق آخرین قوانینی که در جولای 2012 ارائه شده است متقاضیانی که قصد ثبت شرکت دارند می بایست حداقل به میزان یک چهارم از ارزش سرمایه شرکت را قبل از ثبت شرکت به حساب خزانه دولت ترکیه واریز نماید پس از آن در روزنامه رسمی درج می شود که قابلیت برداشت را نیز دارد. حداقل سرمایه ای که برای پروسه های شرکت با مسئولیت محدود انجام پذیر می باشد به میزان 10000TRY الی 50000TRY (لیر) می باشد.

شرایط اقامت از طریق انواع ثبت شرکت در ترکیه

اخذ اقامت ترکیه از طریق انواع ثبت شرکت در ترکیه همواره یکی از گزینه های جذاب برای مهاجران خارجی محسوب می شود اگر شما نیز مایل به اقامت ترکیه برای مدت بیش از 3 ماه (یعنی طولانی تر از مدت ویزای گردشگری ترکیه) هستید، می توانید اقامت موقت ترکیه را از اداره مهاجرت ترکیه (Gӧç Idaresi) درخواست نمائید. مطابق قانون شهروندان خارجی و حفاظت بین المللی،شهروندان و اتباع خارجی می توانند از ویزای اقامت 1 تا 2 ساله برای انواع ثبت شرکت در ترکیه بهره مند شوند.

شما با اخذ اقامت ترکیه از طریق انواع ثبت شرکت در ترکیه از حقوق و امتیازاتی همانند امکان بهره مندی فرزندان زیر 18 سال از آموزش رایگان و خدمات پزشکی دولتی، فرصت اخذ ویزای کار جهت بهره گیری از مزایای بازنشستگی و تامین اجتماعی، مسافرت آزادانه و بدون ویزا به خارج، امکان تبدیل اقامت موقتی به اقامت دائم ترکیه پس از طی 5 سال اقامت دائم ترکیه و نیز استفاده خود و اعضای خانواده از خدمات دولتی رایگان و غیره استفاده نمائید.

محبوب ترین انواع ثبت شرکت در ترکیه

چه در میان سرمایه گذاران خارجی و چه در میان خود ترک زبانها ثبت شرکت با مسئولیت محدود در مقایسه با شرکت تضامنی و غیره طرفداران بیشتری دارد. دلیل این امر ویژگی های شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه است؛ به عنوان مثال شرکا در چنین شرکتی تعهد جداگانه ای افزون بر سرمایه اولیه شرکت در مقابل طلبکاران ندارند. یعنی طلبکاران شرکت در صورت ورشکستگی شرکت و غیره تنها می توانند طلب خود را از سرمایه شرکت مطالبه کنند و قانونا اجازه مصادره اموال شرکا را ندارند. پس سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی هنگام معامله با چنین شرکت هایی باید توجه داشته باشند سرمایه آن چه میزان است چرا که میزان سرمایه شرکای آن شرکت در نهایت فرقی به حال طلبکاران نخواهد داشت.

محبوب ترین انواع ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت ترکیه در مناطق آزاد تجاری و اروپایی

این نوع ثبت شرکت، شرکت های صنعتی می باشند که متقاضیان می توانند در شهرک های صنعتی زمین را به قیمت مناسب خریداری نمایند و از تسهیلات دولتی در خصوص ساخت بنا صنعتی و کاریابی در ترکیه استفاده نمایند. در این نوع ثبت شرکت نیز خدماتی در خصوص استخدام کارمند و تسهیلات ویژه به کارفرما ارائه می گردد که می توان به بیمه و معاف از مالیات اشاره نمود. منتها کارفرما صرفا می بایست به منظور تولیدات و صادرات کالا اقدام به این پروسه نمایند. در این نوع ثبت شرکت در مناطق اروپایی اجازه هر گونه فعالیتی در ترکیه به کارفرما داده می شود که از مزیتی نظیر استخدام حداقل کارمند، افتتاح حساب بانکی و اخذ اقامت می باشد، در این نوع ثبت شرکت مالیات می بایست پرداخت شود.

شرکت ترکیه با مسئولیت محدود و سهامی (خاص و عام)

این نوع ثبت شرکت از قوانین جدید پیروی می کنند به نحوی که حداقل با 2 الی 50 شریک این پروسه انجام پذیر می باشد که مسئولیت هر کدام از سرمایه گذاران نسبت به شرکت بسته به سرمایه تزریق شده به حساب اصلی شرکت می باشد. حداقل سرمایه لازم برای این ثبت شرکت به میزان 10000TRY (لیر) است و تمامی پروسه های سهم الشرکه می بایست در دفتر خانه اسناد رسمی ثبت شود. نوعی دیگر از ثبت شرکت، شرکت های سهامی می باشد که همانند شرکت های مشترک المافع می باشد که میزان سرمایه می بایست به طور مساوی تقسیم شود و حداقل با 5 شخص حقیقی یا حقوقی انجام پذیر می باشد.

تقسیم بندی این نوع شرکت شامل شرکت های سهامی عام و خاص می باشد که بدین صورت است:

  • سهامی خاص: تعداد سرمایه داران در این نوع شرکت کمتر 250 نفر باشد.
  • سهامی عام: تعداد سرمایه داران در این نوع شرکت بیش 250 نفر باشد.

شرکت تضامنی و مختلط در ترکیه

شرکت تضامنی ثبتی است که به صورت خصوصی بین دو نفر و یا چند شخص حقیقی با مسئولیت تضامنی تشکیل می گردد که اگر دارایی شرکت برای تمام قروض شرکت به میزان کافی نباشد، هر یک از شرکا می بایست مسئولیت پرداخت تمامی قروض را به عهده بگیرند. همان طور که از اسم این نوع ثبت شرکت (مختلط) مشخص است این ثبت شرکت با یک یا چند نفر شریک انجام پذیر می باشد و دارای سهم الشرکه می باشند و سرمایه گذاران دیگر فقط نسبت به سرمایه خود مسئول می باشند. تاسیس موسسات مالی (صرافی) در قالب شرکت نوعی دیگر از پروسه های ثبت شرکت می باشد که با ارائه مجوزهای لازمه انجام پذیر می باشد، که در حال حاضر برای این نوع ثبت شرکت مجوزی صادر نمی گردد.

مدارک لازم در خصوص ثبت شرکت در ترکیه

مدارک لازم جهت روند ثبت شرکت در این کشور عبارتست از:

  • عکس رنگی
  • پاسپورت هر کدام از شرکاء
  • اسم انتخابی برای شرکت
  • تعیین نمودن درصد شرکاء
  • تعیین نمودن مدیر شرکت
  • تعیین نمودن آدرس شرکت
  • زمینه فعالیت شرکت مشخص باشد
  • نشان دادن سرمایه به میزان 10000TRY (لیر)

ثبت شرکت در ترکیه یکی از راه های مهاجرت به این کشور اما پر هزینه است که می بایست مورد توجه قرار گیرد. این کشور به دلایل ایجاد پرورش نیروی کار در حال حاضر این امکان را برای متقاضیان ایجاد نموده است که از طریق پروسه های تحصیلی نیز بتوانند از شرایط افتتاح حساب و بهرمندی از اقامت برخوردار شوند اما آیا این کشور می تواند مقصدی مناسب در خصوص ادامه زندگی باشد؟

اخذ پاسپورت با حداقل سرمایه برای ثبت شرکت در ترکیه

همان طور که در مطالب فوق نیز بیان شد دلیل جذابیت ثبت شرکت در کشور ترکیه برای متقاضیان خارجی به دلیل اخذ اقامت آسان خود و خانواده، سرعت رسیدگی و صدور ویزا، حداقل سرمایه برای ثبت شرکت در ترکیه، امکان اخذ پاسپورت ترکیه پس از گذشت 5 سال متوالی و امکان بهره مندی رایگان از خدمات رفاهی عمومی در ترکیه است.

در این خصوص می توان گفت بازار کار در ترکیه به نحوی نمی باشد که متقاضیان بتوانند حساب ادامه زندگی و بهترشدن شرایط باز نمایند، زیرا بیشترین کارها در ترکیه در خصوص بازار توریست و مشاغل فصلی می باشد. همان طور که مطالعه فرمودید هدف از نگارش این مقاله ثبت شرکت می باشد که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای شما نگارش شده است و امید بر این است که با به اتمام رسیدن این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در خصوص سرمایه گذاری در ترکیه را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

سوالات پرتکرار در خصوص انواع ثبت شرکت در ترکیه

متقاضیان ثبت شرکت در ترکیه با سوالات زیر روبرو می شوند:

  • مراحل ثبت شرکت در ترکیه چیست؟ این مراحل شامل دریافت نام شرکت، پیش نویس مدارک شرکت در دفترخانه اسناد رسمی یا محضر، تکمیل مدارک مربوط به ثبت تجاری، افتتاح حساب بانکی و پس انداز سرمایه می شود.
  • مدارک لازم برای انواع ثبت شرکت در ترکیه چیست؟ مدرک دال بر سپرده گذاری سرمایه سهام اولیه در یک بانک ترکیه ای، کپی محضری اساسنامه ها و تفاهم نامه های شرکت، فرم ثبت نام صادره از اداره ثبت شرکت مورد نیاز است.
  • اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت چه حقوق و مزایایی دارد؟ از حقوق و امتیازاتی همانند امکان بهره مندی فرزندان زیر 18 سال از آموزش رایگان و خدمات پزشکی دولتی، فرصت اخذ ویزای کار جهت بهره گیری از مزایای بازنشستگی و تامین اجتماعی، مسافرت آزادانه برخوردار می شوند.
  • اقامت ترکیه برای بیش از 3 ماه امکانپذیر است یا خیر؟ برای اقامت ترکیه به مدت بیش از 3 ماه می توانید اقامت موقت ترکیه را از اداره مهاجرت آن درخواست نمایید.
  • انواع شرکت در ترکیه کدام است؟ شرکت سهامی مشترک، شرکت با مسئولیت محدود و شراکت معمولی.
4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *