مهاجرت

مهاجرت به صربستان

مهاجرت به صربستان

امتیازات مهاجرت به صربستان 2024 سبب شده است تا توجه برخی از متقاضیان مهاتجرت به اروپا به این کشور حوزه بالکان جلب شود. از جمله این امتیازات می توان به هزینه زندگی پایین، کیفیت زندگی نسبتا خوب و رضایت بخش، نزدیکی به کشورهای پیشرفته اروپایی، نظام بهداشتی پیشرفته، وجود دانشگاه های مدرن و روبه رشد و غیره اشاره کرد. اما در این بین نبایستی از این نکته مهم نیز غافل شد که صربستان به مرکزیت شهر بلگراد هنوز رسما به عضویت اتحادیه اروپایی (EU) درنیامده است و از همین رو اخذ ویزای صربستان به منزله اقامت اروپا نیست ولی می توان از این کشور به عنوان بهترین کاندیدایی در جهت اخذ آسان اقامت اروپایی یاد کرد. در ادامه همین مطالب نیز تیم کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما عزیزان را با انواع روش های قانونی مهاجرت به کشور صربستان آشنا می کنند.

مهاجرت تحصیلی به صربستان

همان طوری که گفته شد، روش های مختلفی برای مهاجرت به صربستان 2024 وجود دارد که از بین آنها شاید آسانترین روش مهاجرتی، تحصیل در صربستان می باشد. دلایل انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل را می توان در هزینه تحصیل و زندگی پایین، کیفیت برتر آموزشی، وجود دانشگاه های معتبر، آموزش به زبان انگلیسی در دانشگاه های صربستان و غیره اشاره کرد. جالب است بدانید که متوسط شهریه تحصیلی در صربستان سالانه بین €500 تا €2500 (یورو) متغیر است و ضمنا هزینه زندگی دانشجویی در صربستان نیز در حدود €450 تا €600 (یورو) می باشد. در لیست زیر می توانید با برترین دانشگاه های صربستان و رتبه جهانی آنها آشنا شوید:

دانشگاهرتبه در رنکینگ TIMESرتبه در رنکینگ QS
دانشگاه بلگراد801-1000721-730
دانشگاه کراگویجیواچ1001-1200+1401
دانشگاه نوی ساد+15001001- 1200

دانشجویان خارجی که متقاضی تحصیل در صربستان هستند فقط با ارائه مدرک تحصیلی و نیز نمره زبان اشان و بدون نیاز به آزمون می توانند از دانشگاه های فوق الذکر پذیرش گرفته و با اخذ ویزای دانشجویی صربستان وارد این کشور اروپایی شوند.

مهاجرت تحصیلی به صربستان

مهاجرت کاری به صربستان

یکی دیگر از روش های مهاجرت به صربستان مخصوصا برای نیروهای تحصیلکرده و متخصصان جویای کار، مهاجرت کاری است. در حال حاضر شرایط بازار کار صربستان در وضعیت خوبی به سر می برد چرا که همانطوریکه در نمودار آماری زیر هم مشاهده می شود، نرخ بیکاری صربستان از عدد 13.7% در سال 1999 میلادی به عدد 9.08% در سال 2020 کاهش نشان می دهد و پیش بینی می شود که بازار کاری این کشور همین روند نزولی را در سال های بعدی نیز حفظ کند:

نرخ بیکاری صربستان

ضمنا بر طبق گزارشات آماری موجود نیز متوسط درآمد ملی در این کشور ماهیانه در حدود RSD140000 (دینار صربستان) می باشد و همان طوری که در نمودار تحلیلی زیر هم مشاهده می شود بیشترین درصد افزایش درآمدی در صربستان با حدود +36% نیز متعلق به نیروهای کار با سابقه 5 تا 10 سال می باشد:

افزایش درآمد در صربستان

از سوی دیگر لیست مشاغل مورد نیاز این کشور نشانگر این است که بازار کار صربستان به شاغلین در شغل های تخصصی مثل پزشکان و مهندسان نیاز بیشتری دارد. اما متقاضیان کار در صربستان ابتداء بایستی برای کاریابی در این کشور اقدام کنند. چرا که ویزای کار صربستان نوعی ویزای اسپانسر محور است. ویزایی که به مدت 3 تا 12 ماه صادر شده و امکان تمدید آن هم فراهم است.

مهاجرت سرمایه گذاری در صربستان

اما شاید بهترین شیوه ممکن برای مهاجرت به صربستان، مهاجرت سرمایه گذار باشد. اما چرا و به چه دلیلی؟ اولا سرمایه گذاران و کارآفرینان از این طریق به آسانی و بدون اقامت اجباری در صربستان می توانند به شهروندی این کشور دست یابند. ثانیا آنها از این طریق می توانند علاوه بر راه اندازی کسب و کارشان در صربستان همچنین از امتیازات این کار مثل معافیت مالیاتی و وام بانکی نیز بهره مند شوند. بر طبق قوانین جاری کشور صربستان، سرمایه گذاران از طریق سه روش زیر می توانند مستقیما به شهروندی صربستان دست یابند:

راه های سرمایه گذاری در صربستان

مجددا یادآور می شود که برای سرمایه گذاری در صربستان و اخذ پاسپورت این کشور روش های مختلفی از جمله بخشش سرمایه، خرید ملک و نیز سرمایه گذاری و ثبت شرکت در صربستان وجود دارد. ضمنا انتخاب هر یک از این روش ها بایستی متناسب با شرایط و صلاحیت های سرمایه گذار باشد.

مهاجرت از طریق ازدواج به صربستان

اما راه میانبر و خیلی آسان جهت مهاجرت هبه صربستان و اخذ اقامت دائمی این کشور از طریق ازدواج با شهروند صرب می باشد. ولی طبق قوانین صربستان، این نوع مهاجرت به کشور صربستان تابع شرایط خاص خود می باشد. شرط اصلی هم این است که شهروند خارجی حداقل 3 سال با همسر صرب خود زندگی کرده باشد و ایضا دارای سند ازدواج دفتری و رسمی باشد و همچنین با فرهنگ و زبان صرب نیز آشنا باشد.

مهاجرت از طریق تولد در صربستان

از دیگر روش های مهاجرت به کشور صربستان، اخذ تابعیت از طزیق تولد در صربستان می باشد. قوانین صربستان در این زمین بر مبنای اصل خاک تنظیم شده است. این بدان معناست که فرد متولد خاک صربستان در صورتی شهروند این کشور محسوب می شود که حداقل 2 سال را در این کشور مقیم بوده و به طور پیوسته ای در خاک صربستان زندگی کرده باشد. نکته آخر اینکه با وجود روش های مهاجرتی آسانی که در مطالب بالا هم ذکر شد، روش پناهندگی به صربستان به سبب انواع و اقسام ریسک ها و محدودیت هایی که دارد ابدا به هموطنان عزیز توصیه نمی شود و کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در اینباره هیچ گونه خدمات مشاوره ای ارائه نمی دهند.

سوالاتی درباره شرایط مهاجرت به صربستان

برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • بهترین مسیر مهاجرتی به صربستان چیست؟ باید در نظر داشت که در حال حاضر، پیدا کردن کار می تواند بهترین مسیر برای رسیدن به این کشور باشد.
  • آیا از نظر تحصیلی، دانشگاه های صربستان شرایط مناسبی دارند؟ خیر دانشگاه های صربستان در هیچ یک از رتبه بندی های جهانی، جایگاه عالی در اختیار ندارند.
  • آیا هزینه های زندگی در صربستان بالا است؟ یکی از مزایای مهاجرت به صربستان، امکان دسترسی به کالاهای مورد نیاز با هزینه های کم است.
  • روند زندگی شهروندان خارجی در صربستان سخت است؟ باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر صرب ها انسان های خونگرمی هستند و مشکل زیادی برای شهروندان خارجی پیش نخواهد آمد.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *