ویزای کاری

بازار کار رشته کامپیوتر در تاجیکستان

بازار کار رشته کامپیوتر در تاجیکستان

بازار کار رشته کامپیوتر در تاجیکستان نسبت به غالب مشاغل دیگر بهتر است و متقاضیان تحصیل در رشته های مرتبط برای پیدا کردن کار با مشکلات کمتری مواجه خواهند بود. به شرطی که علاوه بر داشتن مهارت های شغلی و فارغ التحصیلی از دانشگاه های برتر تاجیکستان، به یکی از زبان های تاجیک یا روسی نیز مسلط باشند. تاجیکستان البته اگرچه کشور در حال توسعه است که مردم آن قدرت خرید پایینی دارند، به دلیل ارزان بودن تحصیل و زندگی طرفدارانی دارد. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص بازار کار رشته کامپیوتر در تاجیکستان طی سال 2022 توضیحاتی ارائه شده است.

  • شرایط تحصیل در تاجیکستان چیست؟
  • آیا تاجیکستان مقصد مناسبی برای تحصیل است؟
  • شرایط کار در این کشور چیست؟
  • محدودیت های مهاجرت کاری به تاجیکستان چیست؟
  • محدودیت های مهاجرت تحصیلی به این کشور چیست؟

چگونگی بازار کار رشته کامپیوتر در تاجیکستان

علاوه بر این که کسانی که در رشته های مرتبط با کامپیوتر مثل مهندسی نرم افزار فارغ التحصیل شده اند راحت تر می توانند شغلی در تاجیکستان پیدا کنند، سطح درآمد نسبتا بالایی نیز دارند. در واقع مهاجرت به تاجیکستان شاید تنها برای این گروه مزیت هایی داشته باشد چرا که غالب افراد هدفشان از مهاجرت ارتقای سطح زندگی است و در تاجیکستان معمولا این اتفاق نمی افتد. در تاجیکستان کم ترین میزان درآمد دریافتی در سال 2022 حدود 2950TJS (سامانی تاجیکستان) است در حالی که متخصصین حوزه کامپیوتر مبلغی حدود 11700TJS (سامانی تاجیکستان) دریافت می کنند. البته بیشترین میزان درآمد دریافتی در تاجیکستان نیز غالبا به رشته هایی مثل پزشکی تعلق دارد مثلا جراحان ماهیانه حدود 52000TJS (سامانی تاجیکستان) درآمد دارند.

در تاجیکستان همچنین برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم به دلیل نرخ تورم، هر 29 ماه یک بار حدود 4% به حقوق افراد افزوده می شود. با این وجود واحد پول رسمی کشور تاجیکستان یعنی سامانی در مقایسه با ارزهای معتبر جهانی مثل دلار و یورو ارزش بسیار کم تری دارد. در تاجیکستان علاوه بر تعداد سال های سابقه کار، مهارت های شغلی، جنسیت، سطح تحصیلات و غیره، حوزه کاری افراد نیز در میزان درآمد دریافتی آن ها تاثیرگذار است. در واقع در سال 2022 کسانی که در حوزه کامپیوتر فعالیت می کنند اما استخدام بخش دولتی تاجیکستان هستند حدود 14% بیشتر از بخش خصوصی حقوق دریافت می کنند. به عبارت دقیق تر متوسط درآمد ماهیانه بخش دولتی تاجیکستان 12200TJS (سامانی تاجیکستان) و متوسط درآمد بخش خصوصی نیز 10700TJS (سامانی تاجیکستان) می باشد. در نمودار ذیل نیز نرخ بیکاری در تاجیکستان بررسی شده است:

نرخ بیکاری در تاجیکستان

مقایسه بازار کار رشته کامپیوتر در تاجیکستان با سایر مشاغل

علاوه بر متخصصین حوزه کامپیوتر تنها گروهی که فرصت های شغلی زیاد و درآمد بالایی در تاجیکستان دارند، پزشکان هستند. در ادامه متوسط درآمد دریافتی گروهی از مشاغل در تاجیکستان به منظور مقایسه بهتر بیان شده است:

برخی از مشاغل در تاجیکستانمتوسط درآمد ماهیانه
حسابدار8480 TJS(سامانی تاجیکستان)
دستیار حسابدار6720 TJS(سامانی تاجیکستان)
مدیر حسابداری17300 TJS(سامانی تاجیکستان)
تحلیلگر مالی15600 TJS(سامانی تاجیکستان)
منشی دفتر5620 TJS(سامانی تاجیکستان)
طراح گرافیک7200 TJS(سامانی تاجیکستان)
مسئول کنترل ترافیک هوایی12700 TJS(سامانی تاجیکستان)
معمار13900 TJS(سامانی تاجیکستان)
مهندس مکانیک11800 TJS(سامانی تاجیکستان)
مهندس برق و الکترونیک11900 TJS(سامانی تاجیکستان)
آشپز7620 TJS(سامانی تاجیکستان)
پیشخدمت3670 TJS(سامانی تاجیکستان)
دندانپزشک27400 TJS(سامانی تاجیکستان)
متخصص تغذیه2300 TJS(سامانی تاجیکستان)
پرستار9310 TJS(سامانی تاجیکستان)

مقایسه بازار کار رشته کامپیوتر در تاجیکستان با سایر مشاغل

مقایسه بازار کار رشته کامپیوتر در تاجیکستان، اتریش و آلمان

بهترین راه برای کار در تاجیکستان این است که افراد ابتدائا در این کشور تحصیل کنند. به جز کسانی که با تحصیل در تاجیکستان اقامت این کشور را به دست آورده اند، سایر افراد باید از راه دور تلاش کنند نظر کارفرمایان تاجیک را جلب نمایند. آن ها برای بالا بردن شانس استخدام شدن خود باید حتما به یکی از زبان های تاجیک یا روسی علاوه بر زبان انگلیسی تسلط داشته باشند. در غیر این صورت کارفرما ترجیح می دهد از میان هموطنان تاجیک خود فردی یا افرادی را استخدام نماید. در مجموع همان طور که پیش تر دیده شد نرخ بیکاری در کشور تاجیکستان بالا است؛ یعنی از 10 میلیون نفر جمعیت این کشور 11.52% بیکار هستند. نتیجتا بهتر است علاقه مندان به مهاجرت به فکر کشورهایی بهتر باشند؛ جایی که هم فرصت های شغلی بیشتر و هم سطح درآمد و رفاه بالاتری برای فرد به ارمغان آورد.

در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین مهاجرت های کاری اخذ ویزای جستجوی کار آلمان یا اتریش است؛ چرا که این دو کشور نیاز به استخدام نیروی کار دارند. لازم به ذکر است در آلمان و اتریش نرخ بیکاری به ترتیب 3.2% و 4.3% می باشد و بازار کار رشته کامپیوتر نیز فوق العاده خوب است. در واقع فارغ التحصیلان و متخصصین رشته های کامپیوتری در صورتی که حداقل های ذیل را داشته باشند حتی بدون تسلط به زبان آلمانی و تنها با مهارت های انگلیسی نیز شانس خوبی برای پیدا کردن کار در آلمان و اتریش دارند:

  • مدرک کارشناسی
  • 3 سال سابقه کار مرتبط پس از فارغ التحصیلی

هزینه زندگی در تاجیکستان

در تاجیکستان با توجه به سبک زندگی و شهر محل اقامت، هزینه زندگی افراد ماهیانه حدود 200$ تا 300$ (دلار آمریکا) می باشد. البته در مقایسه با این مبلغ مردم این کشور امکانات رفاهی زیادی نیز دریافت نمی کنند؛ چرا که تاجیکستان حتی به لحاظ سطح امنیت و نرخ جرم و جنایت نیز کشور امنی به حساب نمی آید. این در حالی است که ارمنستان بسیار امن تر از تاجیکستان است. در جدول ذیل نرخ ارتکاب جرم و جنایت در تاجیکستان بیان شده است:

شاخص امنیت در تاجیکستاندرصد
جرم و جنایت%55.56
امنیت%44.44

کسانی که قصد دارند به یکی از کشورهای آسیایی ارزان قیمت مهاجرت کنند، کشور ترکیه پیشنهاد می شود. چرا که مردم آن سطح درآمد بالاتری دارند و فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر نیز در برخی موارد این امکان را دارند که برای شرکت های خارجی کار کنند و به دلار یا یورو درآمد کسب نمایند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است اطلاعاتی در خصوص بازار کار رشته کامپیوتر در تاجیکستان طی سال 2022 بیان شد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *