ویزای کاری

بازار کار مهندسی برق در سوئیس

بازار کار مهندسی برق در سوئیس

بازار کار مهندسی برق در سوئیس همانند بسیاری دیگر از کشورهای دنیا شرایط فوق العاده خوبی دارد. چرا که این کشور صنعتی، آمار بیکاری اش در سال 2023، تنها 3% است. برای حفظ سرعت رشد اقتصادی خود نیازمند استخدام نیروهای کار توانمند در رشته های مختلف مهندسی، از جمله مهندسی برق است. در مقاله پیش رو تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تکیه بر علم مهاجرتی خود اطلاعاتی را در این موضوع و موارد مرتبط دیگر همچون بازار کار این رشته در سایر نقاط اروپا، درآمد ماهیانه مهندسین برق و غیره ارائه داده اند که امید است مطالعه آن مفید باشد.

  • مزایای کار به عنوان متخصص برق در کشور سوئیس چیست؟
  • شرایط کار مهندسین برق در کشور سوئیس چیست؟
  • درآمد مهندسین برق در سوئیس چقدر است؟
  • آیا مهندسی برق بازار کار مناسبی در سوئیس دارد؟
  • رزومه مورد نیاز برای کار در سوئیس چه ویژگی هایی دارد؟

بازار کار در سوئیس

همان طور که پیش تر ذکر شد آمار بیکاری در سوئیس تقریبا نزدیک به صفر است. این یعنی شرایط فوق العاده مناسبی برای متخصصان رشته های مختلف از جمله گرایش های مهندسی، جهت استخدام شدن با درآمد ایده آل وجود دارد. لازم است ذکر شود متوسط درآمد ماهیانه در سوئیس حدود 10.300 CHf (فرانک سوئیس) است. درآمد مهندسین برقی که بیش از سه سال سابقه کار دارند در شهر زوریخ از 7.000 CHf (فرانک سوئیس) به بالا است. البته نکته مهم هزینه های بالای زندگی در سوئیس است. در واقع زوریخ یکی از گران ترین شهرهای دنیا برای زندگی است. درآمد سوئیسی ها نیز متناسب با هزینه های زندگی در این کشور است.

این دلیلی است که موجب شده علی رغم همه مزایای زندگی در سوئیس دانشجویان تمایل زیادی برای انتخاب این کشور نداشته باشند. چرا که پیش از فارغ التحصیلی اجازه کار تمام وقت ندارند. بیشتر هزینه های زندگی خود را باید با بودجه کلان از پیش در نظر گرفته شده تامین کنند. این در حالی است که نه تنها تحصیل در اتریش و یک سری دیگر از کشورها رایگان است. بلکه هزینه زندگی نیز در آن ها یک چهارم هزینه های زندگی در سوئیس است.

نکته مهم دیگر در خصوص نحوه اخذ ویزای کار است. در واقع کسی که بخواهد ویزای کار سوئیس را اخذ کند یا باید از یک کارفرمای سوئیسی پیشنهاد شغلی داشته باشد یا می بایست ابتدائا راه تحصیلی را انتخاب نماید. پس از پایان تحصیلاتش به دنبال شغل بگردد. این در حالی است که داشتن پیشنهاد شغلی بدون حضور در خاک کشور مورد نظر کار عملا ناممکنی است. اما تعداد معدودی کشورهای اروپایی این دشواری را با صدور ویزاهای جستجوی کار حل کرده اند که در ادامه راجع به آن ها بیشتر توضیح داده خواهد شد.

بررسی بازار کار مهندسی برق در سوئیس و اروپا

بررسی بازار کار مهندسی برق در سوئیس و اروپا

لازم به ذکر است رشته مهندسی برق علاوه بر سوئیس در غالب کشورهای دیگر خصوصا کشورهای توسعه یافته اروپایی بازار کار بسیار ایده آلی دارد. به عنوان مثال پیدا کردن کار در آلمان برای فارغ التحصیلان این رشته بسیار ساده تر از دیگر گرایش های مهندسی خواهد بود. البته به شرطی که تخصص لازم را در رشته تحصیلی خود داشته باشند. متقاضیان باید به یکی از زبان های انگلیسی یا آلمانی مسلط باشند. در بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا شرایط اخذ ویزای کاری تقریبا مشابه سوئیس است. یعنی فرد نیاز به داشتن پیشنهاد شغلی دارد و بدین جهت باید ابتدائا برای تحصیل وارد کشور مورد نظر خود شود.

استثنای این امر دو کشور آلمان و اتریش هستند که با آمار بیکاری بین 4% تا 5.6%، نیاز به استخدام نیروی کار متخصص بین المللی دارند. ویزایی تحت عنوان ویزای جستجوی کار صادر می کنند که به وسیله آن افراد می توانند وارد خاک آلمان یا اتریش شوند و به دنبال کار بگردند. این ویزا شش ماهه است. به منظور تمدید آن لازم است فرد در این مدت با پیدا کردن کار نوع آن را به اقامت کاری تغییر دهد. در این زمان است که می تواند درخواست الحاق همراه دهد تا همسر و فرزندان زیر 18 سال وی نیز به او ملحق شوند. در آلمان هزینه زندگی به طور ماهیانه در حدود 950€ (یورو) است. حقوق مهندسین برق متناسب با شهری که در آن هستند و تعداد سال های سابقه کاری آن ها از 2.500€ (یورو) در ماه به بالا است.

نحوه اقدام مهندسان برق برای ویزای کار سوئیس

روند کار و اخذ مجوز آن در سوئیس به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

  • پیدا کردن یک شغل مرتبط و مذاکره با کارفرما
  • اقدام برای ویزای کار سوئیس از کشور مبدا
  • درخواست کارفرمای شما جهت اخذ اجازه اقامت نیروی کار مربوطه در سوئیس

پس از یافتن شغل در سوئیس، روند درخواست ویزای کار سوئیس به این صورت است که کارفرما باید مدارک درخواست را به اداره استخدام یا مهاجرت کانتون ارائه دهد. کارمندانی که نیاز به ویزا دارند باید برای نمایندگی سوئیس در خارج از کشور که مسئول محل اقامت آنها است نیز درخواست دهند. مرجع صالح کانتونی (دفتر کار یا مهاجرت) درخواست ها را بر اساس قانون اتباع خارجی بررسی می کند و تصمیم اولیه را می گیرد.
درخواست های تایید شده توسط کانتون باید برای تایید نهایی به دبیرخانه دولتی مهاجرت (SEM) ارسال شود.
SEM برنامه ها را بر اساس معیارهای پذیرش که برای کل سوئیس اعمال می شود بررسی می کند.
متقاضی و کارمند و همچنین مقامات کانتونی، تصمیم رسمی را از SEM دریافت خواهند کرد که مشمول هزینه ای است که کارفرما باید پرداخت کند. این تصمیم رسمی هنوز به کارمند اجازه ورود به سوئیس را نمی دهد.

سپس اداره مهاجرت کانتون مجوز ویزای الکترونیکی را به نماینده سوئیس در خارج از کشور برای کسانی که نیاز به ویزا دارند، بر اساس تایید SEM صادر می کند. سپس ویزا را می توان از نمایندگی دریافت کرد. یک مجوز کار به تنهایی لزوماً به شما اجازه ورود به سوئیس را نمی دهد. بسته به ملیت خود، ممکن است نیاز به ویزا نیز داشته باشید. پس از ورود به سوئیس، باید ظرف 14 روز در مقامات شهرداری محل زندگی خود ثبت نام کنید. شما نمی توانید قبل از آن کار را شروع کنید.

مقایسه بازار کار مهندسین برق در سوئیس و آسیا

در این خصوص تفاوت عمده در میزان درآمد افراد است. چرا که تقریبا در تمامی کشورهای دنیا موقعیت های شغلی بی شماری برای مهنندسین برق وجود دارد. به طور دقیق تر بازار کار مهندسی برق در سوئیس نیز همانند ترکیه، قطر، امارات و غیره مملو از فرصت های شغلی مختلف است. اما نکته بارزی که تفاوت بین این کشورها را انتخاب می کند سطح رفاه اجتماعی، میزان درآمد ماهیانه و چشم انداز 10 سال آینده کشور مورد نظر است. در حالی که به لحاظ شاخص توسعه انسانی و سطح تولید ناخالص داخلی به ازای جمعیت، سوئیس همواره در سالیان گذشته رتبه اول تا پنجم را به خود اختصاص داده است. جایگاه ترکیه و غالب کشورهای واقع در آسیای غربی به لحاظ شاخص های مذکور، سی ام به پایین بوده است.

در مقاله پیش رو موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت موضوع بازار کار مهندسی برق در سوئیس و سپس به طور مقایسه ای بازار کار در اروپا و حتی آسیا را مورد بررسی قرار داده است. امید است مطالعه آن برای متقاضیان کار در این کشورها مفید بوده باشد. علاقه مندان همچنین می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر جهت انتخاب عاقلانه تر مقصد مورد نظر خود سایر مطالب سایت در خصوص کشور سوئیس یا نقاط دیگر دنیا را نیز مطالعه فرمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *