ویزای کاری

بهترین شهرهای رومانی برای کار

بهترین شهرهای رومانی برای کار

شرایط کاری در رومانی با نرخ بیکاری 3.9% باعث جذابیت این کشور برای کارگران شده است و اطلاع از بهترین شهرهای رومانی برای کار میتواند برای متقاضیان حیاتی باشد. دستمزد کار نسبتا خوب و کیفیت زندگی اروپایی هم مزید بر علت شده تا متقاضیان نسبت به مهاجرت کاری و اخذ ویزای کار این کشور رغبت بیشتری از خود نشان بدهند. در این رابطه بایستی به این نکته هم توجه کرد که ویزای کاری رومانی در کل اروپا یکی از ویزاهای کاری با شرایط آسان می باشد و شاید این امر نشانگر یکی دیگر از امتیازات ویزای کار رومانی 2022 می باشد.

  • شرایط بازار کار در کشور رومانی چگونه است؟
  • کدام شهرهای رومانی از شرایط خوبی برای کار برخوردار هستند؟
  • شرایط و مدارک لازم جهت کار در کشور رومانی چیست؟
  • رنج درآمدی کار در رومانی (حداقل و حداکثر درآمد) چقدر است؟
  • هزینه زندگی در رومانی 2022 چگونه می باشد؟

سوالات فوق جزء سوالات روزمره متقاضیان و علاقه مندان مهاجرت کاری به رومانی است که کارشناسان مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با نگارش مقاله حاضر در پی پاسخگوئی به آنها می باشند.

شرایط کار در رومانی

رومانی با نرخ رشد اقتصادی 0.3% یکی از کاندیدهای اقتصاد نوظهور اروپایی می باشد. در حال حاضر نیز رومانی به لحاظ رشد درآمدهای ناشی از تولید ناخالص ملی (GDP) بالاترین نرخ خود را با 4.4% در طی چند سال اخیر تجربه می کند. بازار کار این کشور به دلیل رشد جمعیتی پایین و نیروهای متخصص کم نیازمند جذب متخصصان و کارگران ماهر در بخش های صنعتی و خدماتی است. جالب است بدانید که نرخ بیکاری در رومانی در فوریه 2022 به حدود 3.9% می رسد در حالیکه نرخ بیکاری در سوئد دیگر به 7.1% و در ایتالیا به 9.7% رسیده است:

نمودار مقایسه نرخ بیکاری در رومانی با ایتالیا و سوئد

بر طبق گزارشات موثق از بازار کاری رومانی در سال 2022، کارگران رومانیایی با استاندارد کاری 41 ساعت در هفته میانگین حقوقی ماهانه حدود RON 15300 (لئوی رومانی) معادل 3158€ (یورو) دریافت می کنند. با اینکه سطح درآمدی بیان شده درباره رومانی در قیاس با کشورهای تراز اول اروپایی در سطح بسیار پایینی قرار داشته اما باید دقت کرد که هزینه زندگی در این کشور نیز بسیار نازل و ماهیانه برای هر نفر حدود RON 4108 (لئوی رومانی) برابر با 848€ (یورو) می باشد. از این نظر جالب است بدانید که رومانی از ایران 10.85% ارزانتر است. اما بد نیست به معرفی گرانترین و ارزانترین شهرهای رومانی در سال 2022 هم نگاهی داشته باشیم:

رتبهشهرشاخص هزینه زندگی
1بخارست (گرانترین شهر)37.49
2کنستانتا36.32
3کلوج ناپوکا34.72
4سیبیو34.59
5ایاسی34.26
6براسوف34.09
7تیمیسورا33.39
8اورادیا33.37
9آراد32.60
10کرایوآ (ارزانترین شهر)30.63

شرایط بهترین شهرهای رومانی برای کار

شرایط بهترین شهرهای رومانی برای کار

قبل از بحث و بررسی پیرامون بهترین شهرهای رومانی برای کار در سال 2022، بهتر است بدانید با اینکه رومانی جزء کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) محسوب شده ولی جزء ناحیه یورویی (EUROZONE) نمی باشد. به همین دلیل پرداخت کلیه درآمدها و نیز انواع تراکنش های روزانه افراد در شهرهای رومانی با واحد پول ملی یا لئو (RON) انجام می پذیرد. طبق نرخ تبدیل ارز روز اروپایی، هر لئوی رومانی نیز معادل 0.21 یورو محسوب می شود. معمولا همانند سایر کشورهای جهان، بهترین شهر رومانی هم برای کار و زندگی مطمئنا شهر بخارست می باشد. بخارست با وجود فراوانی فرصت های کاری و درآمدی نسبت به سایر شهرهای رومانی اما یک پوئن منفی نیز دارد و آن هزینه بالای زندگی نسبت به دیگر شهرهای رومانی است که باید قبل از مهاجرت به رومانی و اقامت در بخارست بدان توجه کرد.

در حال حاضر میانگین درآمد ماهیانه در کل بهترین شهرهای رومانی برای کار در سال 2022 حدود RON 15300 (لئوی رومانی) معادل 3158€ (یورو) می باشد و رنج این سطح درآمدی بین حداقل RON 2070 (لئو) و حداکثر RON 67800 (لئو) در نوسان می باشد. بهتر است در جریان باشید که افراد دارای سابقه کاری بالای 5 سال و دارنده مدرک فوق لیسانس معتبر در اولویت استخدام کشور رومانی قرار دارند. اما برترین مشاغل بهترین شهرهای رومانی برای کار از زبان آمار عبارتند از:

  • پزشک- کاردیولوژی (درآمد ماهیانه RON 54500 لئو)
  • پزشک- نورولوژیست (درآمد ماهیانه RON 46600 لئو)
  • مداخله گر (درآمد ماهیانه RON 45300 لئو)

معرفی بهترین شهرهای رومانی برای کار

اکنون و با اطلاع از شرایط بازار کار رومانی نوبت آن رسیده که به معرفی بهترین شهرهای رومانی برای کار بپردازیم. این از آن جهت مهم است که کارگران ماهر و دانشجویان ایرانی متقاضی مهاجرت به رومانی با بهترین نقاط برای زندگی و کار آشنا شده و به اهداف مهاجرتی خود بیش از پیش نزدیک شوند. اما بر طبق نمودار تطبیقی ما از بهترین شهرهای رومانی برای کار، بخارست با میانگین درآمدی RON 16600 (لئو) معادل 3426.96€ (یورو) رتبه اول در بین بهترین شهرهای رومانی جهت کار را دارد:

نمودار مقایسه درآمدی بهترین شهرهای رومانی برای کار

شرایط جهت اخذ ویزای کار رومانی

همانند سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU)، کار شهروندان اروپایی در رومانی آزاد و بدون نیاز به مجوز می باشد. اما قانون اروپا و رومانی به شهروندان غیر اروپایی توصیه می کند که با اخذ ویزای کار می توانند قانونا در این کشور کار و زندگی بکنند. به پیروی از مقررات ورود به ناحیه شنگن، افراد برای ورود به رومانی بسته به نیت و مدت اقامتی خود نیازمند ویزای شنگن (اقامت تا 90 روز) و ویزای ملی رومانی (ویزای بلند مدت) هستند. ویزای کاری رومانی هم در دسته ویزای ملی رومانی یا اقامت بلند مدت قرار می گیرد. اما برای اخذ این نوع ویزای اقامت رومانی، متقاضیان بایستی اسناد و مدارک لازمه را به سفارت رومانی تحویل دهند. این مدارک از این قرار می باشد:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • پاسپورت یا ID، به همراه ویزای اقامت بلند مدت
  • تعداد 2 قطعه عکس پاسپورتی 3 در 4
  • گواهی پزشکی و ثبت مالیاتی به روز
  • مدرک تحصیلی (اصل و کپی) به صورت ترجمه شده
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • رزومه کاری یا CV متقاضی

فرآیند اخذ ویزای کار رومانی

روند اخذ ویزای کار کشور رومانی در صورتی بسیار ساده و راحت است که افراد و کارفرمای مربوطه با فرآیند ادارای آن آشنا باشند. مراحل ضروری برای اخذ ویزای کار رومانی معمولا توسط کارفرما شروع می شود. کارفرما ابتدائا مدارک ضروری را به اداره مهاجرت رومانی (IGI) تحویل داده و مالیات درخواستی را پرداخت می کند. کل این کار حدود 30 روز طول می کشد.

پس از اتمام این بازه زمانی تاییدیه کار متقاضی صادر و برای او در کشور مبدا ارسال می گردد و در ادامه این فرآیند متقاضی با در دست داشتن مدارک لازم و تاییدیه کار به سفارت رومانی مراجعه و نسبت به درخواست ویزای کار اقدام می نماید. پس از اخذ این ویزا از سفارت و ورود به کشور رومانی اینبار متقاضی 60 روز فرصت خواهد داشت تا ویزای کار بلند مدت رومانی را درخواست کند. جهت کسب اطلاع درباره شرایط درخواست و اخذ انواع ویزاهای کاری کشورهای خارجی مثل ویزای کاری آلمان یا کانادا با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *