ویزای کاری

بهترین شهرهای سوئیس برای کار

بهترین شهرهای سوئیس برای کار

بی شک بهترین کشور دنیا برای زندگی سوئیس است که آن قدر شرایط ایده آلی باز جهات مختلف از جمله شرایط اقتصادی، رفاه اجتماعی و غیره دارد که حتی بسیار از ساکنین سایر کشورهای اتحادیه اروپا علاقه مند به اخذ اقامت سوئیس هستند. متقاضیان کار و تحصیل در سوئیس بهتر است ابتدائا با مواردی از جمله بهترین شهرهای سوئیس برای کار و هزینه زندگی در سوئیس آشنایی پیدا کنند. چراکه با وجود تمام مزایا نکاتی منفی نیز در خصوص این کشور وجود دارد که ممکن است مهاجرت به آن را برای برخی افراد دشوار سازد و از آن جمله می توان به هزینه های بالای زندگی در سوئیس اشاره نمود. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است اطلاعاتی راجع به بهترین شهرهای سوئیس برای کار، شرایط بازار کار در سوئیس و غیره ارائه شده است.

  • شرایط کار ایرانیان در سوئیس چگونه است؟
  • آیا سوئیس مقصد مناسبی برای کار است؟
  • متوسط درآمد نیروی کار در این کشور چقدر است؟
  • آیا سوئیس ویزای کار خود را در اختیار ایرانیان قرار می دهد؟
  • بهترین شهرهای سوئیس برای زندگی کدامند؟
  • در کدام شهرهای این کشور فرصت های شغلی بیشتری وجود دارد؟

مهاجرت به سوئیس در سال 2022

مهاجرت به سوئیس از طرق مختلف انجام می شود که پرطرفدارترین آن ها مهاجرت از طریق کار و یا تحصیل است؛ برای مهاجرت کاری کسانی که تبعه یکی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا یا اتحادیه اقتصادی اروپا نیستند باید ابتدائا ویزای کاری سوئیس را اخذ نمایند. به این منظور نیز لازم است فرد از یک کارفرمای سوئیسی پیشنهاد شغلی (job offer) داشته باشد و با ارائه آن در کنار مدارک دیگر از جمله پاسپورت خود و کارفرما و غیره به سفارت سوئیس، درخواست ویزای کاری نماید. اگرچه شرایط کاری در سوئیس بسیار ایده آل است و آمار بیکاری این کشور در سال 2022 تنها 3.9% می باشد، معمولا کارفرماها به فردی که در خاک این کشور حضور ندارد ویزا نمی دهند به همین دلیل است که افراد ابتدائا از طریق تحصیل اقامت سوئیس را اخذ می نمایند.

تحصیل در سوئیس در دانشگاه های دولتی کم هزینه است چرا که این دانشگاه ها بودجه زیادی از دولت سوئیس دریافت می کنند و در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد شهریه دانشگاه های دولتی معمولا سالیانه 400€ تا 3700€ (یورو) است و در مقطع دکتری نیز سالیانه 100€ تا 900€ (یورو) می باشد. شهریه دانشگاه های خصوصی سوئیس نیز با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی به 43000€ (یورو) در سال نیز می رسد. کم هزینه ترین دانشگاه های سوئیس در سال 2022 عبارت هستند از:

  • University of Geneva متوسط شهریه سالیانه 900€ (یورو)
  • دانشگاه برن با متوسط شهریه سالیانه 1700€ (یورو)
  • University of Lausanne با متوسط شهریه سالیانه 1040€ (یورو)

آشنایی با بهترین شهرهای سوئیس برای کار

آشنایی با بهترین شهرهای سوئیس برای کار

آشنایی با بهترین شهرهای سوئیس برای کار اهمیت زیادی دارد چراکه در این شهرها هم فرصت های شغلی بیشتری وجود دارد و هم متوسط درآمد افراد بالاتر است؛ به همین دلیل مهاجران علی الخصوص دانشجویان باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند. در واقع از آن جایی که هزینه زندگی در سوئیس بسیار بالا است و گران ترین کشور در کل اتحادیه اروپا می باشد، دانشجویان غالبا این نیاز را احساس می کنند که برای تامین بخشی از هزینه تحصیل خود مشغول به کار پاره وقت دانشجویی شوند. در جدول ذیل لیستی از بهترین شهرهای سوئیس برای کار به همراه متوسط هزینه زندگی در این شهرها ارائه شده است:

نام شهرمتوسط هزینه ماهیانه زندگی (یورو)
ژنو1650€ تا 2500€
زوریخ1650€ تا 2200€
برن1600€ تا 1850€
باسل1400€ تا 2000€

متوسط درآمد در بهترین شهرهای سوئیس برای کار

میزان دقیق درآمد افراد با توجه به نوع شغل، سال های سابقه کار، مدرک تحصیلی و غیره متفاوت است اما همان طور که سوئیس گران ترین کشور اتحادیه اروپا و دومین کشور گران قیمت در دنیا است، متوسط درآمد سالیانه در سوئیس نیز بیشتر از سایر کشورهای دنیا است. در سوئیس در سال 2020 کم ترین حقوقی که افراد دریافت می کنند سالیانه 26400CHF (فرانک سوئیس) و بیشترین میزان حقوق دریافتی سالی 864000CHF (فرانک سوئیس) می باشد. متوسط درآمد در سوئیس نیز در سال جاری سالیانه 195000CHF (فرانک سوئیس) یعنی ماهیانه 16300CHF (فرانک سوئیس) است.

البته لازم به ذکر است که در سوئیس مطابق قوانین، هر 15 ماه یک بار به میزان 9% به حقوق افراد اضافه می شود، این در حالی است که تورم در سوئیس تنها 1.2% است؛ نتیجتا مردم در این کشور قدرت خرید بالایی دارند. این در حالی است که در دنیا به طور میانگین 16 ماه یک بار تنها 3% به میزان درآمد افراد افزوده می شود. در سوئیس همچنین فاصله درآمدی آقایان و خانم ها بسیار کم است و تنها 4% می باشد و در نمودار ذیل نشان داده شده است:

نمودار مقایسه متوسط درآمد سالیانه خانم ها و آقایان در سوئیس

لازم به ذکر است که یکی دیگر از اساسی ترین مواردی که تعیین کننده میزان متوسط درآمد ماهیانه است، کشور و شهر محل اقامت است و در برخی از شهرهای سوئیس متوسط درآمد ماهیانه بالاتر از سایر نقاط می باشد. در نمودار زیر به منظور مقایسه بهتر کسانی که قصد اخذ اقامت سوئیس را دارند، متوسط درآمد سالیانه در برخی از بهترین شهرهای سوئیس برای کار طی سال 2022 نشان داده شده است:

نمودار متوسط دستمزد سالیانه در شهرهای مختلف سوئیس

بهترین حقوق دریافتی در شهرهای مختلف سوئیس

یکی از عوامل تاثیرگذار در میزان درآمد افراد در سوئیس و سایر کشورهای دنیا نوع شغلی است که افراد انجام می دهند؛ به منظور بررسی بهتر این موضوع در ادامه لیستی از پردرآمدترین مشاغل در سوئیس ارائه شده است:

  • جراح با سالیانه 792CHF (فرانک سوئیس)
  • متخصص پرتوگرافی با سالیانه 550000CHF (فرانک سوئیس)
  • روانپزشک با سالیانه 499000CHF (فرانک سوئیس)
  • متخصص تغذیه با سالیانه 450000CHF (فرانک سوئیس)
  • مدیر مالی با سالیانه 403000CHF (فرانک سوئیس)
  • مهندس هسته ای با سالیانه 348000CHF (فرانک سوئیس)
  • مدیر روابط عمومی با سالیانه 312000CHF (فرانک سوئیس)
  • مدیر هتل با سالیانه 295000CHF (فرانک سوئیس)
  • اکولوژیست با سالیانه 283000CHF (فرانک سوئیس)
  • روان شناس آموزشی با سالیانه 263000CHF (فرانک سوئیس)

اخذ اقامت دائم سوئیس

برای به دست آوردن اقامت دائم سوئیس سال های اقامت تحصیلی محاسبه نمی شود، در واقع تعداد سال های اقامت از زمان شروع به کار فرد آغاز می شود. مطابق قوانین سوئیس اگر فرد تبعه یکی از کشورهای اتحادیه اروپا (EU) یا حوزه اقتصادی اروپا (EEA) باشد برای به دست آوردن اقامت دائم سوئیس باید 5 سال در این کشور کار کند. همچنین افرادی که تبعه یکی از کشورهای مذکور نیستند به این منظور باید در سوئیس دو برابر یعنی 10 سال مشغول به کار باشند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است اطلاعاتی راجع به بهترین شهرهای سوئیس برای کار، متوسط درآمد در سوئیس و غیره ارائه شد که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

2/5 - (2 امتیاز)

6 دیدگاه برای “بهترین شهرهای سوئیس برای کار

  1. peyman گفت:

    خانواده ای که مقیم سوئد باشد چگونه می تواند برای مهاجرت به سوئیس اقدام کند؟
    سن ها: 45 _ 42 _ 16 _ 6
    تحصیلات: کارشناسی ارشد
    پذیرش PhD از سوئیس گرفتم اما امکان همراهی خانواده نبود.

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای مهاجرت به سوئیس باید یکی از راه های مهاجرت به این کشور رو انتخاب کنید
      لطفا مقاله انواع راه های مهاجرت به سوئیسرو مطالعه کنید

  2. عرفان گفت:

    سلام من ۲۲سالم هست و مدرک کارشناسی مهندسی برق ام رو از دانشگاه صنعتی اصفهان با معدل 18/6 گرفتم و میخواستم برای کارشناسی ارشد در سوئیس ادامه تحصیل بدم و بعد هم همانجا مشغول بشوم آیا با این شرایط امکان دریافت بورسیه دارم؟ و بدون بورسیه بخ چه مقدار تمکن مالی نیاز دارم؟ و درامد پس اتمام تحصیلم چگونه خواهد بود
    با تشکر از سایت خوبتون

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای تحصیل در سوئیس میشه اقدام کرد اما ممکنه نتونید بورس بگیرید که امر طبیعیه در هر صورت ابتدا مقاله تجربه تحصیل در سوئیس رو مطالعه بفرمائید و اگر سوالی بود در خدمتتون هستم

  3. سباوون گفت:

    من میخواهم به خاطر کار به سویس بروم همراه من چطور میتوانید همکاری کنید
    تشکر از لطف تان

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      برای کار در سوئیس باید کارفرما داشته باشید دوست عزیز. در این خصوص مقاله کار در سوئیس رو مطالعه فرمائید
      و برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *