ویزای تحصیلی

بورسیه تحصیلی در اسلواکی

بورسیه تحصیلی در اسلواکی

کسب بورسیه تحصیلی در اسلواکی به دانشجویان و متقاضیان بین المللی کمک می کند تا شرایط بسیار مناسبی جهت تحصیل در این کشور اروپایی داشته باشند و از برنامه های تحصیلی در دانشگاه های این کشور به صورت کامل بهره مند شوند. دریافت بورسیه تحصیلی در این کشور نیاز به داشتن شرایط خاصی دارد و متقاضیان و دانشجویانی که قصد کسب بورسیه تحصیلی در اسلواکی را دارند می بایست مدارک خود را به صورت کامل ارائه دهند. از مهم ترین عوامل اخذ بورسیه تحصیلی می توان به سابقه تحصیلی درخشان و نمرات بالا اشاره کرد.

  • شرایط تحصیل در دانشگاه های اسلواکی چیست؟
  • بهترین دانشگاه های اسلواکی کدامند؟
  • چگونه میتوان از دانشگاههای اسلواکی پذیرش گرفت؟
  • آیا تحصیل در اسلواکی رایگان است؟
  • هزینه زندگی دانشجویی در اسلواکی به چه صورتی است؟
  • گزینه های دانشجویان برای تامین هزینه های تحصیلی خودشان در اسلواکی چیست؟
  • انواع برنامه های بورس تحصیلی اسلواکی در سال 2023 کدامند؟
  • آیا دانشجویان بین المللی از حق کار دانشجویی در اسلواکی برخوردارند؟

مهاجرت به کشور اسلواکی از راه های مختلفی امکان پذیر می باشد و هر ساله هموطنان بی شماری برای انجام امور مهاجرتی خود با هماهنگی های قبلی به دفتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه می کنند و شایان ذکر است که کارشناسان و متخصصان ما مفتخرند تا به هموطنان عزیز و گرامی خدمات ارائه دهند.

نظام آموزش عالی و شرایط تحصیل در اسلواکی

در شرق اروپا یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان خارجی، کشور اسلواکی است. کشوری که در زمینه آموزشی از یک سابقه دیرینی در قاره اروپا برخوردار است. نظام آموزش عالی این کشور نیز در سال های اخیر به پیشرفت های کمی و کیفی زیادی رسیده است. چرا که کشور اسلواکی از امضاء کنندگان قرارداد فرآیند بلونیا بوده و به همین دلیل نیز  اغلب دانشگاه های اسلواکی با توجه به سیستم انتقال واحد اروپایی (ECTS) عمل می کنند.

بدین ترتیب در دانشگاه های اسلواکی نیز 3 سیکل استاندارد به صورت زیر وجود دارد:

دوره تحصیلی در اسلواکیطول دورهتعداد واحد ECTS
درجه لیسانس یا Bakalar3 تا 4 سال180  تا 240
درجه فوق لیسانس یا  Magister1 تا 3 سال90 تا 120
درجه دکترا یا  Doktor3 تا 4 سالمتغیر

از انواع برنامه های تحصیلی جذاب و پر طرفداری که توسط دانشگاه های اسلواکی در اختیار دانشجویان بین المللی نیز قرار داده می شود میتوان به برنامه های زیر اشاره کرد:

  • پزشکی و دندانپزشکی
  • علوم اقتصادی
  • مدیریت
  • علوم اجتماعی
  • حقوق
  • علوم سیاسی
  • روانشناسی
  • علوم پایه
  • مهندسی
  • علوم زیستی
  • ریاضیات

در ادامه شرایط پذیرش از دانشگاه های اسلواکی نیز خیلی آسان است و دانشجویان برای اپلای بایستی به وب سایت خود دانشگاه مراجعه کرده و ضمن تکمیل فرم درخواست همچنین شرایط و مدارک لازمه برای اپلای خودشان را نیز تهیه کنند.

از جمله مهمترین شرایط پذیرش نیز عبارت است از:

شرایط تحصیل در اسلواکی

اکثر دانشگاه های اسلواکی نیز برنامه های خود را به زبان اسلواک به دانشجویان ارائه می کنند و از همین رو آنها برای دانشجویان متقاضی دوره های زبان نیز برگزار می کنند. فقط معدود دانشگاه های این کشور هستند که برنامه های آموزشی را آنهم در مقاطع خاص به زبان انگلیسی ارائه میکنند. در باب اعزام دانشجو به اسلواکی به لینک فوق مراجعه کنید.

نحوه درخواست ویزای تحصیلی در اسلواکی

طبق قوانین کشور اسلواکی دانشجویان بین المللی که در برنامه های تحصیلی یکی از دانشگاه های اسلواکی ثبت نام کرده اند حتما بایستی برای اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی خود اقدام کنند. پس از ورود به خاک اسلواکی نیز درخواست مجوز اقامتی دهند. ویزایی که معمولا تا پایان دوره تحصیلی دانشجویان اعتبار داشته و بواسطه داشتن آن می توان اعضای خانواده را نیز به همراه برد. به هر حال برای اخذ این ویزای اسلواکی، متقاضی بایستی در یکی از دانشگاه ها و کالج های این کشور ثبت نام کند.

بعد از دریافت نامه پذیرش است که با طی این مراحل می تواند به ویزای تحصیلی برسد:

نحوه درخواست ویزای تحصیلی در اسلواکی

اما مدارکی که دانشجویان بایستی به همراه فرم درخواست تکمیلی به سفارت اسلواکی تحویل دهند عبارت است از:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس های پاسپورتی
  • تمکن مالی کافی
  • رسید واریز هزینه ویزا
  • بلیط سفر رزرو شده
  • نامه پذیرش از دانشگاه اسلواکی
  • گواهی ثبت نامی در یکی از دانشگاهای اسلواکی

معرفی دانشگاه های اسلواکی

همان طوری که گفته شد، اسلواکی در زمینه آموزش عالی دارای یک سنت قدیمی در اروپاست. و به همین دلیل نیز تعداد دانشگاه های شناسنامه دار در ین کشور کم نیست. دانشگاه هایی که برخی از آنها مثل دانشگاه کومنیوس در بین دانشگاه های منطقه اروپای شرقی جزء دانشگاه های سرآمدی محسوب شده و سالانه نیز به جذب دانشجویان از سراسر جهان می پردازند. مطابق رنکینگ سال 2024 دانشگاه های برتر TopUniversities Ranking بهترین دانشگاه های اسلواکی به همراه رتبه ملی و جهانی آنها عبارتند از:

رتبه ملیرتبه جهانیدانشگاه
1771- 780دانشگاه کومنیوس (در براتیسلاوا) (uniba.sk)
2851-900دانشگاه پاول جوزف سافاریک (کوسیچ)
31001- 1200دانشگاه فنی اسلواک (براتیسلاوا)
41001- 1200دانشگاه فنی کوسیچ (کوسیچ) (tuke.sk)
51001- 1200دانشگاه زیلینا

ارزانترین دانشگاه های اسلواکی 2024

اما در زمینه هزینه تحصیلی در دانشگاه های اسلواکی آنچه که مهم است بدانید اینکه اولا سطح شهریه ها در این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی پایین تر است. دوما سطح شهریه بر مبنای ملیت، مقطع و نیز برنامه تحصیلی دانشجویان به صورت زیر متفاوت می باشد:

هزینه تحصیلی در دانشگاه های اسلواکی

در این میان برخی از دانشگاه های اسلواکی را به دلیل اخذ شهریه های پایین می توان به عنوان ارزانترین دانشگاه های این کشور در نظر گرفت. همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود از جمله این دانشگاه ها می توان به دانشگاه کیریل و متودیوس، ماتج بل، آلکساندر دوبک و سایر اشاره نمود:

سطح شهریه سالانه در دانشگاه های اسلواکی

گزینه های دانشجویان برای تامین هزینه تحصیلی در اسلواکی

حقیقت این است که کشور اسلواکی از ارزانترین مقاصد تحصیلی نه تنها در اروپا بلکه حتی در سطح جهان نیز محسوب می شود. اصولا یکی از دلایل اصلی دانشجویان جهت ادامه تحصیل در دانشگاه های اسلواکی نیز اطلاع آنها از همین موضوع است.  ولی با این حال دانشجویان بین المللی چندین گزینه مختلف دارند که از طریق آنها می توانند بخشی از هزینه های زندگی در اسلواکی و مخارج تحصیلی در این کشور اروپایی را تامین بکنند.

این گزینه ها عبارتند از:

گزینه های دانشجویان برای تامین هزینه تحصیلی در اسلواکی

اولین گزینه ممکن در اختیار دانشجویان خارجی در کشور اسلواکی، بورسیه تحصیلی است. کلیه دانشجویان بین المللی از هر ملیتی و در هر برنامه تحصیلی که در اسلواکی باشند، امکان دریافت بورس تحصیلی را دارند. بورس هایی که در اسلواکی یا توسط دولت اسلواکی و یا شرکتها و موسسات داخلی و خارجی تامین و از طریق دانشگاه های این کشور در اختیار دانشجویان قرار داده می شود. و این بورس ها به صورت نیاز محور و یا بر پایه شایستگی آکادمیک (به دو روش فول- فاند یا پارت- فاند) به دانشجویان متقاضی ارائه می شود.

از انواع برنامه های بورسیه های تحصیلی اسلواکی 2024 می توان به بورس های زیر اشاره کرد:

  • بورسیه های دولت اسلواکی
  • برنامه بورسیه ملی
  • برنامه اسکولارشیپ فولبرایت
  • برنامه بورس + Erasmus
  • برنامه بورسیه ژان مونت

از طرف دیگر قوانین کشور اسلواکی به کلیه دانشجویان خارجی درحال تحصیل در این کشور حق کار دانشجویی (مشاغل پاره وقت) قائل است. و این دانشجویان با در اختیار داشتن ویزای تحصیلی اسلواکی مجاز هستند تا در هر هفته حدود 20 ساعتی کار بکنند. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، دانشجویان بین المللی از طریق کار دانشجویی در کشور اسلواکی می توانند در هر ساعت حدود EUR 3.71 (یورو) کسب درآمد بکنند.

حقوق آنچنان بالایی نیست ولی برای تامین بخشی از مخارج زندگی می توان به کار آید:

مقایسه حداقل دستمزد کار پاره وقت در اسلواکی و کشورهای دیگر

شرایط کسب بورسیه تحصیلی در اسلواکی در 2024

نخستین گام جهت کسب بورسیه تحصیلی در اسلواکی در سال 2023، کسب اطلاعات لازم درباره دانشگاه های این کشور می باشد. دانشجویان بین المللی می توانند با کسب بورسیه تحصیلی در اسلواکی هزینه های تحصیلی خود را به طور چشمگیری کاهش دهند و همچنین در بهترین دانشگاه های این کشور از جمله دانشگاه کامینوس، دانشگاه کنستانتنیوس، دانشگاه ماتی بل، دانشگاه پاول جوزف و همچنین دانشگاه کوسیچ مشغول به تحصیل شوند. با دریافت بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در دانشگاه های معتبر کشور اسلواکی، متقاضیان و دانشجویان خارجی شرایط بهتری برای تحصیل خواهند داشت.

به طور کلی، تحصیل در دانشگاه ها و مراکز تحصیلی معتبر کشور اسلواکی به زبان اسلوواک رایگان می باشد و توصیه کارشناسان ما این است که در دوره های یادگیری این زبان شرکت کنید. متقاضیان و دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند میتوانند اقدام به کسب قبولی در دانشگاه های خصوصی کنند و همانطور که می دانید هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی بسیار بالا میباشند.

در کشور اسلواکی کمک هزینه ها و بورسیه های تحصیلی در بیشتر رشته ها به دانشجویان و متقضایان ارائه می شود؛ اما بهترین کمک هزینه های تحصیلی به دانشجویان رشته های پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی، علوم و حقوق ارائه میشوند. اگر قصد دارید در کشور اسلواکی بورسیه تحصیلی دریافت کنید، بهتر است تا در دوره های یادگیری زبان اسلوواکی شرکت کنید. هزینه های این دوره 4000€ الی 6400€ (یورو) می باشد.

شرایط درخواست بورسیه تحصیلی در اسلواکی

معمولا برنامه های بورسیه تحصیلی در اسلواکی طوری طواحی شده است تا کلیه دانشجویان بین المللی در مقاطع کارشناسی در اسلواکی، کارشناسی ارشد و دکتری PhD بتوانند درخواست کنند. ضمنا ملیت دانشجویان نیز در اخذ بورسیه های تحصیلی اسلواکی مطرح نیست. منتها ممکن است شرایط درخواست، مبلغ بورس تحصیلی و نیز مدت بورس متفاوت باشد. از اهم شرایط اعطای بورسیه تحصیلی در اسلواکی 2024 می توان به معدل کل GPA و نیز امتیاز آزمون زبان اشاره کرد. معمولا مدت زمان بورس تحصیلی اسلواکی نیز از 1 ترم تا 10 ماه حتی 12 ماه نیز طول می کشد. در ضمن مطابق brightscholarship.com، مدارک مورد نیاز برای درخواست بورسیه های تحصیلی در اسلواکی عبارتند از:

  • رزومه CV
  • انگیزه نامه SOP
  • ایستادی پلن/ ریسرچ پلن/ ریسرچ پروپوزال
  • مدارک تحصیلی (مثل مدرک آکادمیک و ریزنمرات تحصیلی)
  • نامه پذیرش یا Offer letter
  • کپی از پاسپورت ملی
  • مدارک پشتیبان دیگر

انواع بورسیه های تحصیلی در کشور اسلواکی

دانشجویان و متقاضیان خارجی که قصد تحصیل در دانشگاه های کشور اسلواکی را دارند می توانند با کسب بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هزینه های تحصیلی و اقامت خود را کاهش دهند. دانشجویان بین المللی باید در نظر داشته باشند که به دلیل عدم وجود پیش زمینه در دوره کارشناسی، شرایط کسب بورسیه تحصیلی در این دوره آسان نمی باشد؛ اما کسب بورسیه تحصیل در مقاطع بالاتر با داشتن شرایط و مدارک مورد نیاز امکان پذیر خواهد بود.

به طور کلی، جهت کسب بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در کشور اسلواکی، متقاضیان و دانشجویان بین المللی می بایست مدارک زبان، ریز نمرات، پرونده سابقه های تحصیلی، مدارک پزشکی، انگیزه نامه، توصیه نامه و پروژه های تحقیقاتی ارائه دهند. به یاد داشته باشید که تمامی مدارک ذکر شده حتما باید به صورت رسمی به دو زبان انگلیسی و اسلوواک ترجمه شوند.

بورسیه تحصیلی فول- فاند در اسلواکی (NSP)

آیا به دانشجوین بین المللی در حال تحصیل در اسلواکی بورسیه فول- فاند fully funded scholarship نیز تعلق می گیرد؟ این از جمله سوالات مهمی است که برای اغلب متقاضیان تحصیل در اسلواکی مطرح می شود. در پاسخ به این سوال باید گفت که تنها بورسیه فول فاند تعلق گرفته به دانشجویان بین المللی در کشور اسلواکی بورسیه های وزارت آموزش، علوم، تحقیقات و ورزش جمهوری اسلواکی است. بورسیه ای که با عنوان برنامه بورس ملی  (NSP) شناخته می شود و تقریبا همه دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد در اسلواکی و دکتری PhD می توانند برای اخذ آن درخواست دهند.

مهمترین مشخصات بورسیه NSP جمهوری اسلواکی را در جدول زیر ملاحظه می کنید:

بورسیه تحصیلی فول- فاند در اسلواکی (NSP)

Slovak Government Scholarships (بورسیه دولتی اسلواکی)

این بورسیه تحصیلی برای دانشجویانی مناسب می باشد که از کشورهای در حال توسعه برای تحصیل در دانشگاه های کشور اسلواکی به این کشور مهاجرت می کنند. معمولا این بورسیه به دانشجویان کشورهای شرقی قاره اروپا، کشورهای آسیایی و کشورهای خاورمیانه ارائه می شود. دانشجویان تمامی سطوح تحصیلی از جمله دانشجویان مقطع کارشناسی، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و همچنین دانشجویان مقطع دکترا می توانند از این کمک هزینه بهره مند شوند. جهت کسب این کمک هزینه و تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و همچنین کارشناسی، متقاضیان و دانشجویان می بایست شرایط زیر را دارا باشند:

  • داشتن 18 الی 26 سال سن
  • ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی معتبر
  • کسب قبولی در ارزیابی علمی دانشجویان

انواع بورسیه های تحصیلی در کشور اسلواکی

همچنین دانشجویانی که قصد دارند با کسب این کمک هزینه در دوره دکترا در دانشگاه های کشور اسلواکی مشغول به تحصیل شوند باید شرایط زیر را دارا باشند:

  • داشتن 23 الی 35 سال سن
  • ارائه مدارک تحصیلی معتبر (لیسانس و فوق لیسانس)
  • کسب قبولی در ارزیابی علمی دانشجویان

شایان ذکر است که این بورسیه تحصیلی هزینه های دانشجویی، مسکن، خوراک و شهریه را پوشش می دهد.

National Scholarship Programme

این بورسیه تحصیلی برای دانشجویان و متقاضیان بین المللی در دوره دکترا، اساتید دانشگاه، محققان و هنرمندان مناسب می باشد. وزارت آموزش، علوم و تحقیقات و ورزش کشور اسلواکی حامی این کمک هزینه تحصیلی می باشند. این بورسیه تحصیلی در دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان ارائه می شود و لازم به ذکر است که هزینه های انجام امور پروژه های تحقیقاتی، تحصیل و اقامت توسط این کمک هزینه پرداخت می شوند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده بیش از 400 نمونه بورسیه تحصیلی در دسترس دانشجویان ایرانی قرار دارد که با توجه به رزومه تحصیلی خود می توانند نسبت به اخذ آن ها اقدام کنند. هموطنان عزیز و گرامی می توانند با تماس با کارشناسان و متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و هماهنگی های قبلی به دفتر موسسه مراجعه کنند و از شرایط و هزینه تحصیل و زندگی در اسلواکی به صورت کامل آگاه و مطلع شوند.

سوالات مکرر درباب بورسیه تحصیلی در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی یکی از موضوعات مهم برای اغلب دانشجویان خارجی است و در اینباره سوالات زیادی نیز توسط هموطنان عزیز مطرح می شود:

  • بهترین دانشگاه حال حاضر کشور اسلواکی چیست؟ دانشگاه کومنیوس
  • آیا برای پذیرش از اسلواکی نیاز به شرکت در آزمون خاصی است؟ خیر، اغلب دانشگاه های اسلواکی بدون آزمون پذیرش می کنند.
  • میزان تمکن مالی برای درخواست ویزای تحصیلی اسلواکی چقدر است؟ روزانه حدود EUR 56 (یورو)
  • میانگین هزینه زندگی دانشجویان در کشور اسلواکی چقدر است؟ متوسط هزینه زندگی ماهیانه دانشجویی در این کشور بین 500 الی 800 EUR (یورو) متغیر است.
  • آیا امکان کار پاره وقت دانشجویی در اسلواکی فراهم است؟ بله، منتها دانشجویان در هر هفته تا 20 ساعت میتوانند به کار پاره وقت در اسلواکی بپردازند.
  • از معروفترین برنامه های بورسیه تحصیلی در اسلواکی کدامند؟ برنامه ژان مونت، فولبرایت، اراسموس موندوس، برنامه بورسیه دولت اسلواکی و برنامه بورسیه ملی از جمله این برنامه ها در سال 2024 هستند.
5/5 - (15 امتیاز)

25 دیدگاه برای “بورسیه تحصیلی در اسلواکی

  1. ابراهیمی گفت:

    با عرض سلام
    ببخشید بورس اولی که معرفی کردید فول فاند نیس؟ کلا بورس فول فاند داره این کشور ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      کلا نباید به این بورس ها اتکا کنید چون که مشخص نیست که بتونید این بورسیه ها رو دریافت کنید

  2. محسن خلیلی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    دوستان من دانشجوی ارشد هستم و خدمت سربازی نرفتم بخوام با هزینه خودم در این کشور تحصیل کنم چه مقدار هزینه لازمه؟
    و سوال بعدی اینکه نرفتن خدمت سربازی مانعی ایجاد میکنه یا نه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      نرفتن به سربازی مانعی برای تحصیل در اسلواکی نیست اما مانع خروج شما از کشور هست.
      هزینه تحصیل در اسلواکی هم سالانه بین 2000 تا 5000 یورو هست.

  3. Aida گفت:

    سلام
    برای گرفتن بورسیه باید به خود دانشگاه ایمیل بزنیم یا فراخوان میزنن؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بایستی با دانشگاه در ارتباط باشید البته نوع بورس ها با همدیگه متفاوته و خیلی از اوقات بعد از اخذ پذیرش میشه برای بورس درخواست گرد

  4. الهه گفت:

    این بورسیه برای کسایی هست که مدرک پیش دانشگاهی شونو سال پیش گرفته باشن؟ یا غیر از اونم شامل میشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      فرقی نمیکنه مهم اینه که بورس شامل حالشون بشه
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  5. محمد معتمدی گفت:

    میخوام برای مقطع دکترا پذیرش بگیرم. مقاله بین المللی هم دارم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید یک استاد راهنما در این کشور برای خودتون پیدا کنید تا با پذیرش شما امکان مهاجرت رو داشته باشید

  6. امیر عباس گفت:

    سلام بابت مطالب به روزتون تشکر میکنم

  7. یلدا گفت:

    میشه لیست دانشگاه های این کشور را که امسال بورس تحصیلی می دن را نام ببرید ؟ با تشکر از سایت خوبتون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      لطفا با مشاورین ما در تماس باشید تا شما رو در این زمینه راهنمایی کنند

  8. حسنا کریمی گفت:

    آیا داشتن معدل بالا و زبان خوب برای اخذ بورسیه ی تحصیلی اسلواکی کافیه ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام

      معدل دانشگاهی شما هم باید بالا باشه

  9. ترانه فرجی گفت:

    سلام ممنونم از مقاله خوبتون بدون اخذ بورس هزینه ها چقدر می باشد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      به طور متوسط 2000 تا 5000 یورو

  10. سحر گفت:

    سلام
    ممنون از مطالب به روزتون خیلی کامل بود.

  11. لیدا بهرامی گفت:

    با سلام خیلی مطالبتون کاربردی و مفید بود مرسی

  12. رفعت گفت:

    شنیدم وقت سفارت اسلواکی طولانیه شما راهی بهتر سراغ ندارید؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بعضی از کشورهای جهان مثل هلند، ایتالیا، مجارستان و غیره خیلی سریع تر به شما ویزا می دن

  13. h!va گفت:

    ایا با کار کردن ضمن تحصیل از پس مخارج تحصیلی در اسلواکی میتوان برآمد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در شرایط عادی این امکان وجود داره

  14. ساسان صمدی گفت:

    چه مدت طول میکشه تا بتونیم بورسیه بگیریم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بستگی به شرایط شما داره. بعضی از افراد قبل از ورود به این کشور طی مکاتباتی که با دانشگاه داشتن، بورسیه رو دریافت می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *