ویزای تحصیلی

بورسیه تحصیلی در چین

بورسیه تحصیلی در چین

بورسیه تحصیلی در چین معمولا توسط دولت این کشور تهیه شده و از این طریق دانشجویان بین المللی در هر مقطعی مورد حمایت اساسی قرار می گیرند. علاوه بر دولت چین، همچنین شرکت ها و موسسات غیر دولتی داخلی و خارجی و نیزخود دانشگاه ها نیز از مهمترین ساپورترهای اینگونه بورسیه ها در کشور چین هستند. معمولا روش و شیوه اصلی در اعطای این نوع بورسیه ها نیز اثبات شایستگی ها و برتری های تحصیلی خود متقاضی می باشد.

در واقع هزینه تحصیل در کشور چین در مقایسه با سایر کشورهای غربی و اروپایی بسیار پایین و مقرون به صرفه می باشد و با استفاده از این فرصت های بورس نیز امکان تحصیل رایگان یا خیلی ارزان هم برای متقاضیان فراهم می شود. ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تلاش هستیم تا هموطنان گرامی را با شرایط تامین مخارج تحصیلی در چین از طریق اخذ بورسیه تحصیلی آشنا سازیم و به تمام ابهامات و دغدغه های آنها در این زمینه نیز پاسخ صریحی ارائه دهیم.

انتخاب دانشگاه جهت اخذ بورسیه دولتی چین

برای دریافت بورسیه دولتی چین باید سعی کنید دانشگاه درستی را برای تحصیل انتخاب کنید. در حقیقت باید در نظر بگیرید آیا دانشگاهی که انتخاب کرده اید برای آینده شغلیتان مناسب است یا خیر. اگر پس از پذیرش قصد تعویض دانشگاهتان را داشته باشید این نکته را در نظر بگیرید که پس از دریافت بورسیه دولتی چین برای یک دانشگاه، انتقال به دانشگاهی دیگر آسان نیست. همانطور که می توانید تصور کنید، شما باید با بسیاری از دانشجویانی که نمرات عالی کسب کرده اند برای دریافت بورس تحصیلی چین رقابت کنید.


یک دانشگاه با رشته های برتر یا قابلیت برگزاری کلاس ها به زبان انگلیسی لزوما به این معنی نیست که می توانند یک محیط یادگیری خوب برای دانشجویان بین المللی در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد ارائه دهند. دانشجویان باید تلاش کنند تا از کارشناسان یا افرادی که قبلا برنامه را دنبال کرده اند، راهنمایی دریافت کنند. برنامه دانشگاه چینی یک بورس تحصیلی برای دانشگاه های تعیین شده چینی و بعضی از ادارات آموزشی استان است که در استان های خاص یا مناطق خود مختار برای جذب دانشجویان برجسته بین المللی برای تحصیلات تکمیلی در چین برگزار می شود.

چرا تحصیل در چین جذاب است؟!!!

اصلا شاید این سوالی باشد که به ذهن اکثر دانشجویان ایرانی نیز برسد اینکه چرا تحصیل در چین به متقاضیان توصیه می شود. مگر کشور چین چه امتیازات و برتری هایی در مقابل کشورهای اروپایی یا آمریکایی دارد. برای پاسخ به اسن سوال بایستی اولا به کیفیت آموزشی در چین پرداخت که یکی از برترین نظام های اموزش عالی در سرتاسر آسیا و حتی جهان از آن کشور چین می باشد. دانشگاه های مثل پکن، فودان و شانگهای جیائو از جمله برترین های چین می باشد که مدرک اعطائی آنها نیز از درجه اعتبار بسیار بالایی برخوردار است.

گذشته از این، نتقاضیان می توانند انواع برنامه های تحصیلی در چین به زبان انگلیسی را انتخاب کنند و اصلا حتی بدون نیاز به آزمون پذیرش نیز در دانشگاه های کشور چین قبول شوند. علاوه بر این هزینه های ادامه تحصیل و سطح زندگی دانشجوئی در چین بسیار ارزان و منطقی است. از این گذشته، دانشجویان بین المللی برای تامین هزینه های تحصیلی خود در کشور چین به دو ابزار بورسیه تحصیلی در چین و نیز کار نیمه وقت هم مجهز میباشند و همین امر نیز انگیزه دانشجویان برای تحصیل در چین را دو چندان می کند.

بورسیه تحصیلی دولتی در چین

دانشگاه های چین

کشور چین دارای 60 دانشگاه است که در رتبه بندی QS World University Rankings® 2024 رتبه بندی شده اند، از جمله شش دانشگاه در لیست 100 دانشگاه برتر جهانی وجود دارند.

آخرین آمار نشان می دهد که در سال 2024  بیش از 500000  دانشجوی بین المللی در دانشگاه های چین ثبت نام کرده اند (10% بیشتر از سال 2023) و به نظر می رسد چین به هدف خود برای میزبانی از 510000 دانشجوی خارجی تا سال 2024 دست می یابد. کشورهای پیشرو در اعزام دانشجو به این کشور به ترتیب شامل کره جنوبی، تایلند، پاکستان، ایالات متحده، هند، روسیه، ژاپن و اندونزی هستند

دولت چین سالانه طرح های متنوعی برای بورسیه نمودن دانشجویان خارجی در نظر دارد که در کنار هزینه های بسیار پایین زندگی ، چین را به مقصدی بسیار ارزان برای ادامه تحصیل مبدل کرده است .  دانشگاه های چین طی سال های اخیر به سرعت کورس ها و رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس میشوند را گسترش داده است ، جالب است بدانید طی 5 سال گذشته برنامه های زبان انگلیسی در دانشگاه ها 63 % افزایش داشته است.

بحث هزینه ها در کشور چین و روش تامین آن

قبل از پرداختن به بحث بورسیه تحصیلی در چین بایستی ابتداء موضوع هزینه تحصیل در چین مورد آنالیز و بررسی قرار گیرد. نکته اول در این خصوص آن است که هزینه تحصیلی در دانشگاه های خصوصی چین با دانشگاه های دولتی کشور چین بسیار متفاوت بوده و در دانشگاه های خصوصی، سطح شهریه ها از مبلغ 30000$ الی 40000$ (دلار) هم متغیر است. حتی این سطح از هزینه ها ممکن است در برخی از دانشگاه ها مثل دانشگاه نیویورک شانگهای (NYU) به حدود 50000$ (دلار) هم می رسد. اما شهریه سالانه دانشگاه های دولتی چین بسیار پایین و بین 2500$ الی 10000$ (دلار) می باشد. در جدول زیر می توانید با هزینه تحصیلی در دانشگاه های ارزان و دانشگاه های گران چین آشنا شوید:

دانشگاه های ارزان چینشهریه سالانه (دلار)
دانشگاه نینگبو2600$ الی 4700$
دانشگاه پلی تکنیک نورث وسترن2900$ الی 4350$
دانشگاه فناوری لیائونینگ2200$ الی 3760$
دانشگاه های گران چینشهریه سالانه (دلار)
دانشگاه پکن3760$ الی 27200$
دانشگاه تسینگوآ3470$ الی 34400$
دانشگاه فودان3325$ الی 10850$

در سراسر چین، هزینه زندگی دانشجوئی به سبک و عادت زندگی خود شخص دانشجو و در درجه دوم به محل زندگی او در چین بر می گردد. این هزینه ها اغلب شامل هزینه های پوشاک، حمل و نقل، هزینه اجاره مسکن، اقلام و ملزومات تحصیلی، هزینه پوشاک و امثالهم می باشد که تماما بر عهده خود داشجو می باشد. آمارهای سال 2024 از کشور چین نشان می دهد که میانگین هزینه زندگی ماهانه در چین بین مبالغ 600$ الی 1000$ (دلار) متغیر است. در بین این هزینه ها نیز بیشترین بخش از هزینه های دانشجویان در چین را هم هزینه خواروبار با 37.4% تشکیل می دهد:

توزیع هزینه های زندگی در چین

شرایط دریافت کمک هزینه مالی در چین 2024

با اینکه هزینه تحصیل در چین آن هم در مقایسه با کشورهای دیگر نسبتا پایین است ولی دانشجویان خارجی در این کشور پیشرفته آسیایی از این شانس خوب برخوردار هستند که هزینه های تحصیلی خود را از طریق انواع برنامه های بورس تحصیلی تامین کنند. معمولا دولت چین به جهت تشویق دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در دانشگاه های این کشور، یارانه های تحصیلی مختلفی را در قالب برنامه های بورسیه تحصیلی به دانشگاه های دولتی این کشور اعطاء می کند.

حالا ممکن است برخی از این بورسیه های تحصیلی در چین کل هزینه های دانشجویان را پوشش دهد که در آن صورت به آنها بورسیه های کامل یا فول فاند گفته می شود. اما اکثر برنامه های بورسیه در کشور چین بخشی از هزینه های تحصیلی را پوشش داده و به عنوان پارت فاند (Part Fund) نامیده می شود. به هر صورت این بورسیه ها در اختیار کلیه دانشجویان بین المللی در تمامی مقاطع تحصیلی قرار دارد. کلا انواع بورسیه تحصیلی در چین به 3 دسته کلی زیر تقسیم می شود:

انواع بورسیه تحصیلی در چین

مدارک مورد نیاز جهت اخذ بورسیه دولتی چین

از مدارک مورد نیاز جهت دریافت بورسیه دولتی چین عبارتند از:

  • فرم درخواست برای اخذ بورس تحصیلی دولت چین را پر کنید (به زبان چینی یا انگلیسی)؛ تمام مدارک تحصیلی خود را به زبان چینی یا انگلیسی ترجمه کنید.
  • رونوشت های علمی (ترجمه شده به چینی یا انگلیسی) همراه داشته باشید؛ طرح های مطالعاتی یا پیشنهاد تحقیق (ترجمه شده در چینی یا انگلیسی)؛ این طرح باید حداقل 200 کلمه برای متقاضیان دوره کارشناسی و 800 کلمه برای متقاضیان تحصیلات تکمیلی باشد.
  • 2 توصیه نامه از سوی اساتید شناخته شده در سطح بین المللی (ترجمه شده در چینی یا انگلیسی)؛ متقاضیان برای برنامه کارشناسی و برنامه تحصیلات تکمیلی باید 2 نامه توسط استادان یا اساتید دانشکده ارسال کنند. متقاضیان زیر 18 سال باید مدارک مربوط به سرپرستان قانونی خود را به سفارت چین بفرستند.

مراحل گام به گام درخواست بورسیه چین و شرایط مورد نیاز

برای برخورداری از بورسیه تحصیلی دولت چین نیاز اسا در مرحله اول درخواست آنلاین در پورتال CSC ارسال نمایید. پس از آن داوطلب باید به وبسایت دانشگاه منتخب مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را به همراه فرم درخواست بورسیه CSC به دانشگاه ارسال کند. حداقل شرایط لازم برای بورسیه تحصیلی دولت چین به شرح زیر است:

  • دانشجوی بین المللی (شهروند چینی نیستید)
  • بورسیه تحصیلی دیگری که توسط دولت چین یا هر یک از هیئت های نمایندگی آن صادر شده است را نداشته باشید
  • حداقل سن مورد نیاز: دانشجویان مقطع کارشناسی نباید بیش از 25 سال سن داشته باشند، محدودیت سنی برای مقطع کارشناسی ارشد 35 سال است برای Ph.D محدودیت سنی 40 سال است
  • حداقل مدرک: برای درخواست هر مقطع باید گواهی معتبر فارغ التحصیلی از مقطع قبل موجود باشد

بورس های تحصیلی در چین

با درک از نقش آموزش با کیفیت در صنعتی شدن ملی و پیشرفت اجتماعی، دولت چین بورسیه های تحصیلی متعددی را برای دانشجویان مقیم و بین المللی ارائه می دهد. در واقع، چین یکی از سخاوتمندانه ترین کشورهایی است که به دانشجویان خارجی بورسیه می دهد و در حال حاضر بیش از 50000 دانشجوی بین المللی در چین دارای بورسیه تحصیلی هستند. بورسیه تحصیلی می تواند بسیار ارزشمند باشد و هزینه های تحصیل، مسکن و هزینه های زندگی تا 30000$ (دلار) را پوشش دهد. انواع بورس های دولتی چین عبارتند از:

انواع بورسیه تحصیلی در چین

بورسیه تحصیلی CSC یکی از رایج ترین بورسیه هایی است که به دانشجویان بین المللی اعطا می شود. این نوع بورسیه دولتی که توسط شورای بورس تحصیلی چین ارائه می شود، ابتکار وزارت آموزش چین برای ارتقای آموزش، تبادل فرهنگی، همکاری سیاسی و درک متقابل بین سایر کشورها و چین است. فرآیند اخذ بورسیه های دانشگاه های چین نیز هر ساله از طریق وبسایت دانشگاه ها اعلام و قابل درخواست دانشجویان بین المللی است. در برنامه بورس های دانشگاه های چین اکثر دانشگاه ها برای دانشجویان بورسیه تحصیلی ارائه می دهند. این بورسیه ها می توانند هزینه های تحصیل دانشجو و همچنین هزینه های اقامتش را پوشش دهد.

بورسیه تحصیلی دولتی در چین

این بورسیه ها توسط دولت و شرکت های تابعه دولت چین ساپورت می شود و معمولا بر مبنای شایستگی به کلیه متقاضیان اعطاء می شود. از انواع این بورسیه ها می توان به بورسیه شورای بورسیه چین (CSC) اشاره کرد که از معروفترین این بورسیه ها بوده و در اختیار کلیه دانشجویان بین المللی قرار دارد. این بورسیه در 243 دانشگاه چین به متقاضیان عرضه می شود. کمک هزینه دولتی لینگسو نمونه بورسیه دولتی دیگر در کشور چین می باشد برای تشویق دانشجویان خارجی جهت تحصیل در لینگسو اعطا و شهریه، هزینه ثبت نام، دوره انترنی، هزینه آزمایشگاهی و هزینه درمان و خوابگاه متقاضیان را تحت پوشش قرار می دهد.

بورسیه دولتی هوبی نیز به روی کلیه دانشجویان بین المللی باز بوده و دانشجویان لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در هر رشته و گرایشی می توانند متقاضی اخذ این بورسیه باشند. کمک هزینه دولت پکن توسط شهرداری بیجینگ و به دانشجویان بین المللی اعطاء می شود که به دنبال تحصیل در دانشگاه بیجینگ می باشند. بورسیه دولت گوآنخی برای دانشجویان ASEAN نیز توسط منطقه خودمختار گوآنخی ژوآنگ به دانشجویان خارجی از کشورهای ASEAN جهت پوشش هزینه تحصیلی آنها اعطاء می شود.

بورسیه تحصیلی غیر دولتی چین

این نوع بورسیه ها معمولا توسط نهادها یا شرکت های غیر دولتی و غیرانتفاعی در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می گیرد و از مهمترین این نوع بورسیه ها می توان به بورسیه موسسه کنفوسیوس اشاره کرد که به دانشجویان سنین 16 تا 35 بورسیه جهت تحصیل در یک دانشگاه چینی اعطاء می کند. این نوع بورسیه علاوه بر تامین شهریه های دانشجویان همچنین هزینه اجاره خانه و نیز هزینه زندگی و هزینه بیمه آنها را نیز پوشش می دهد. بورسیه شورای بریتیش چاینا نیز بورسیه های هفت گانه را صرفا برای دانشجویان انگلیسی تهیه می کند که در حال حاضر در یک دانشگاه انگلیسی ثبت نام کرده ولی مایل به تحصیل در یک دانشگاه چینی هستند. این نوع بورسیه نیز شهریه ها، هزینه اجاره خانه و هزینه حمل و نقل دانشجویان را پوشش می دهد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه های چین

از مهمترین این بورسیه تحصیلی در چین 2024 می توان به برنامه بورسیه شورازمن برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه تسینگوآ اشاره کرد. این بورسیه غالبا به دانشجویان رشته های علوم سیاسی، اقتصاد، بازرگانی و مطالعات بین المللی اعطاء می شود که درحال تحصیل در دانشگاه تسینگوآ هستند. بورسیه های علوم زیست پزشکی یا بیومدیکال چین مخصوص دانشجویانی است که درپی تحصیل علوم زیست پزشکی در دانشگاه ژجینگ- دانشگاه ادینبرو (ZJE) هستند. این بورسیه نیز شهریه، هزینه اجاره خانه و بیمه درمانی دانشجویان بین المللی را تامین می کند. بورسیه های رئیس جمهوری دانشگاه ژنگ ژو نیز مخصوص دانشجویان دکتری و ارشد این دانشگاه چینی است. برای اخذ اطلاعات کامل درباره شرایط پذیرش از دانشگاه های چین و اعزام دانشجو به این کشور مهم آسیایی حتما از مشاوره های برتر کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره گیرید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *