ویزای تحصیلی

شرایط گرفتن fund از مکزیک

شرایط گرفتن fund از مکزیک

شرایط گرفتن fund از مکزیک ساده نیست چراکه دانشگاه های این کشور در مقایسه با کشورهای آمریکا، کانادا، سوئد و غیره به تعداد کمتری از دانشجویان بورسیه میدهد. مکزیک کشوری توسعه یافته است که بهترین دانشگاه آن از دید طبقه بندی THE یا به عبارت دیگر (Times Higher Education Ranking) در سال 2024 رتبه 601 را دارد. این در حالی است که بهترین دانشگاه های دنیا با رنکینگ های زیر 100 در کشورهای آمریکا، کانادا، سوئیس، انگلستان و غیره قرار گرفته اند. سطح علمی و رنکینگ دانشگاه چه در مکزیک و چه در سایر کشورها در قوی تر کردن روزمه بسیار موثر است و کارفرمایان ترجیح می دهند دانشجویان نخبه را استخدام کنند. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • گرفتن Fund و Scholarship از مکزیک به طور کلی چگونه است؟
  • شهریه دانشگاه های مکزیک به چه صورت است؟
  • آیا دانشجویان پس از تحصیل در مکزیک اجازه کار دارند؟
  • نرخ بیکاری در مکزیک چه میزان است؟

شرایط گرفتن fund از مکزیک چیست؟

از آن جایی که همان طور که اشاره شد تعداد بورسیه ها و فاندهای کم تر در مکزیک موجود است، اخذ آن ساده نخواهد بود. برای به دست آوردن فاند و کمک هزینه های تحصیل و زندگی در مکزیک فرد باید رزومه ای بسیار قوی داشته باشد. از جمله مدارکی که داشتن آن ها می تواند شانس افراد برای اخذ فاند را افزایش دهد می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • عضویت در گروه های علمی برجسته در ایران مثل بنیاد نخبگان
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی و اسپانیایی با نمرات بالا
  • توصیه نامه از اساتید مقطع پیشین
  • معدل بالا در تمامی مقاطع تحصیلی پیشین
  • داشتن مقالات ISI
  • شرکت در همایش های معتبر بین المللی مرتبط با رشته تحصیلی و اخذ مدرک در پایان همایش
  • داشتن سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی و مهارت عملی و تئوری بالا
  • شرکت در مسابقات علمی بین المللی مثل موت کورت و اخذ مقام

البته خود مکزیکی ها نیازی به اخذ بورسیه تحصیلی ندارند چرا که اگر موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی شوند لازم نیست شهریه ای بپردازند. شهریه دانشگاه های دولتی مکزیک برای غیر مکزیکی ها نیز بسیار پایین است و سالیانه بین 350$ تا 900$ (دلار آمریکا) می باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی مکزیک البته بسیار بیشتر است چرا که این دانشگاه ها برخلاف دانشگاه های دولتی، هیچ بودجه ای از دولت مکزیک دریافت نمی کنند. شهریه سالیانه دانشگاه های خصوصی مکزیک سالیانه بین 1500$ تا حدودا 20000$ (دلار آمریکا) است. هرچند تحصیل در رشته پزشکی به زبان انگلیسی در برخی از دانشگاه های خصوصی مکزیک سالی حدود 30000$ (دلار آمریکا) شهریه دربرخواهد داشت که این اضافه بر هزینه های ماهیانه زندگی است. درنمودار ذیل هزینه زندگی در مکزیک و چند کشور دیگر طی سال 2024 بررسی شده است:

مقایسه متوسط هزینه ماهیانه زندگی در مکزیک و کشورهای دیگر

هزینه تحصیل در مکزیک 2024

تحصیل در دانشگاه های کشور مکزیک به صورت رایگان نمی ­باشد و دانشجویان شهریه هایی را بدین منظور به دانشگاه پرداخت می­ نمایند. شهریه های تحصیلی در مقاطع مختلف بسته به دانشگاه های این کشور با یکدیگر متفاوت است. ناگفته نماند شهریه های تحصیلی در دانشگاه های خصوصی این کشور بیشتر از دانشگاه های دولتی در مکزیک می­ باشد. در سال 2024 هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی 400$ الی 2000$ (دلار آمریکا) در سال و شهریه های تحصیلی در دانشگاه های خصوصی این کشور 2650$ الی 9000$ (دلار آمریکا) تخمین زده شده است. در مقابل این شهریه های تحصیلی دانشجویان از امکانات بسیار مناسبی برخوردار خواهند بود. همچنین دانشگاه های مکزیک از بهترین کیفیت های آموزشی در سطح جهان برخوردار می­ باشند. همانطور که بیان نمودیم امکان اخذ دریافت بورس تحصیلی کشور مکزیک براحتی امکان پذیر است.

مقایسه شرایط گرفتن fund از مکزیک و ایتالیا

گرفتن فاند از هیچکدام از کشورهای دنیا ساده نیست چراکه متقاضیان زیادی دارد و فضایی بسیار رقابتی بر آن حاکم است. منتهی بسیاری افراد از تحصیل در ایتالیا به عنوان کشوری دارای نظام تحصیلی رایگان یاد می کنند در صورتی که اینطور نیست و دانشگاه های آن شهریه دریافت می کنند. دلیل رایگان دانستن تحصیل در ایتالیا از سوی برخی افراد دو نکته است:

  • شهریه بسیار پایین دانشگاه های دولتی ایتالیا
  • وجود بورسیه های متنوع دولتی و غیردولتی در ایتالیا

از جمله بورسیه های ایتالیا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • IAL Research Grants for Doctoral Studies
  • ERCIM Alain Bensoussan Fellowship in Europe
  • HKADC Overseas Arts Administration Scholarships
  • MBA International Scholarship

باید توجه داشت تحصیل در دوره های مدیریت در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار ارزان قیمت است چرا که امکان اخذ بورسیه های متعددی در ایتالیا وجود دارد که به چند مورد آن ها اشاره شد. این در حالی است که شهریه دوره های مدیریت در برخی کشورها از جمله هلند سالیانه حدودا 12000€ (یورو) می باشد. ایتالیا علاوه بر کم هزینه بودن تحصیلات، زندگی ارزان قیمتی را نیز برای دانشجویان به همراه خواهد داشت. به عبارت دقیق تر متوسط هزینه زندگی در ایتالیا طی سال 2024 ماهیانه بین 700€ تا 950€ (یورو) می باشد.

مقایسه شرایط گرفتن fund از مکزیک و ایتالیا

مدارک لازم برای تحصیل در مکزیک

به منظور مهاجرت به مکزیک از طریق تحصیل مدارک متعددی مورد نیاز است؛ منتهی یکی از اقدامات اولیه به این منظور اخذ پذیرش از دانشگاه های مکزیک است که مهم ترین مدارک برای آن به شرح ذیل است:

  • CV که باید شامل موفقیت های تحصیلی و غیرتحصیلی فرد باشد.
  • ترجمه رسمی مدارکی که در رزومه به اخذ آن ها اشاره شده از جمله مدرک تحصیلی به زبان اسپانیایی یا انگلیسی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات آخرین مدرک تحصیلی به زبان انگلیسی یا اسپانیایی
  • مدرک زبان اسپانیایی یا انگلیسی بستگی به دوره ای که فرد قصد دارد پذیرش آن را بگیرد.
  • گواهی تمکن مالی که نشان دهنده توانایی فرد یا والدین و سرپرستان وی در پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در مکزیک باشد.
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یا همان application fee

کار پس از تحصیل در مکزیک

باید توجه داشت که برای پیدا کردن کار در مکزیک لازم است دانشجو علاوه بر تسلط کامل به دو زبان اسپانیایی و انگلیسی، از دانشگاه های مطرح این کشور که رنکینگ ملی و جهانی خوبی دارند فارغ التحصیل شده باشد. البته در مکزیک فرصت های شغلی نسبتا خوبی وجود دارد و نرخ بیکاری در مکزیک به شرح ذیل است:

سالنرخ بیکاری در مکزیک
2019%3.43
2020%3.70
2022%4.1
2023%2.89
2024%3.09

با این وجود نباید فراموش کرد تحصیل در مکزیک از آن جایی که کشوری در حال توسعه است امتیازات زیادی برای فرد به همراه نخواهد داشت و منجر به ارتقای سطح رفاه او نخواهد شد. این در حالی است که تحصیل در فرانسه، مجارستان، ایتالیا، اوکراین و غیره در عین حال که کم هزینه است، منجر می شود فرد بتواند اقامت اروپا را به دست بیاورد و سطح درآمد و رفاه بسیار بیشتری داشته باشد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است در خصوص شرایط گرفتن fund از مکزیک توضیحاتی ارائه گردید.

سوالاتی درباره بورسیه تحصیلی در مکزیک

بورسیه تحصیلی می تواند یکی از مهم ترین خواسته های هر دانشجو باشد. به همین دلیل است که دانشجویان علاقمند به تحصیل در مکزیک نیز به آن می اندیشند. مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا هزینه های تحصیل در مکزیک برای دانشجویان خارجی بالا است؟ خیر، بسیاری از رشته های تحصیلی در این کشور با شهریه های کمتر از 4500$ (دلار) در سال نیز در دسترس هستند و می توان در آن ها به شرایط مناسبی برای تحصیل دست پیدا کرد.
  • آیا بدون بورسیه تحصیلی، تامین هزینه ها در مکزیک سخت است؟ خوشبختانه امکان تحصیل بدون نیاز به بورسیه در مکزیک نیز وجود دارد. البته همه چیز بستگی به توانایی مالی فرد دارد. در این صورت است که می توان گفت که هزینه های تحصیل در مکزیک در سطح متوسط قرار دارد.
  • شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در چه وضعیتی ساده تر خواهد بود؟ باید به این نکته اشاره کرد که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری شرایط بهتری برای دریافت بورسیه های تحصیلی در این کشور خواهند داشت.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *