مهاجرت

تابعیت از طریق تولد در سوئد

تابعیت از طریق تولد در سوئد

در یک توضیح ابتدایی می توان گفت تابعیت از طریق تولد در سوئد فقط در صورتی ممکن است که حداقل یکی از والدین کودک سوئدی باشند. فرد تنها موقعی می‌تواند شهروند سوئدی را دریافت نماید که پدر و مادر او یک کدام تبعه یا شهروند سوئدی باشد. قوانینی در این راستا از سوی اداره مهاجرت برای یک تبعه خارجی در نظر گرفته شده است که در ادامه این نوشتار مطالعه می فرمائید. این نوشتار توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای راهنمایی شما عزیزان نگارش شده است.

بعد از اول آپریل سال 2015، اگر فرزندی در سوئد متولد شود و یکی از زوجین شهروند کشور سوئد باشد، فرزند آن ها به یک شهروند سوئدی تبدیل می‌شود. زمانی به کودک (چه در داخل و چه در خارج سوئد) تابعیت سوئدی اعطا می‌شود که یکی از والدین جزو اتباع سوئد باشد.

  • امتیاز اخذ تابعیت و پاسپورت سوئدی در چیست؟
  • انواع روش های اخذ تابعیت سوئذ کدامند؟
  • شرایط اخذ تابعیت از طریق تولد در سوئد چیست؟
  • آیا امکان اخذ تابعیت دوگانه در کشور سوئد وجود دارد؟

اینفوگرافیک تولد در سوئد

امتیاز اخذ تابعیت سوئد

آیا از امتیاز تابعیت سوئد اطلاعی دارید؟در ابتدای امر لازم است بدانید که پاسپورت کشور سوئد در رتبه 4 ارزشمندترین پاسپورت های جهان قرار دارد. بنابراین این پاسپورت جزو برترین پاسپورت های دنیا است. اما اخذ تابعیت سوئدی علاوه بر آزادی مسافرت به کشورهای مختلف دنیا، امتیازات دیگری نیز برای دارنده آن در پی دارد. از امتیازات پاسپورت سوئد می توان به حق کامل کار و زندگی در سوئد، داشتن حق رای در انتخابات پارلمان سوئد، حق کاندیداتوری برای پارلمان سوئد، حق الحاق به نیروهای پلیس و ارتش سوئد و غیره اشاره نمود.

انواع روش های اخذ تابعیت سوئد در 2023

سوئد در اعطای تابعیت طی سال 2023 از طریق سیستم خون عمل کرده است اما برای جلوگیری از بی تابعیت شدن افراد روش خاک را هم به طور محدود پذیرفته است. با این حال با توجه به این که قوانین سوئد به طور عمده از نظام خون پیروی می کند در حال حاضر بهترین راه برای اخذ پاسپورت این کشور از طریق چند سال اقامت با تحصیل، کار، سرمایه گذاری، ازدواج و یا پناهندگی است که البته مورد آخر هرگز توسط یک وکیل مجرب مهاجرت به شما توصیه نخواهد گردید و دلیل آن احتمال خطرات جانی و مالی فراوان است که در طول این مسیر ممکن است برای متقاضی و خانواده او رخ دهد. انواع روش های قانونی برای اخذ تابعیت سوئدی و از آن طریق دریافت پاسپورت سوئد عبارتند از:

انواع روش هاشرایط
تابعیت از طریق تولد در سوئدحداقل یکی از والدین از اتباع سوئدی باشد یا در شرایطی که نوزاد در خاک سوئد متولد شود و هویت و تابعیت والدینش مشخص نباشد
تابعیت از طریق فرزند خواندگی در سوئدکودک زیر 12 سال و فرزند خوانده توسط یک تبعه سوئدی باشد
تابعیت از طریق اقامت دائمی (کار یا تحصیل)اقامت پیوسته حداقل 5 ساله در سوئد
تابعیت از طریق ازدواج در سوئدپس از 3 سال اقامت پیوسته در سوئد
تابعیت از طریق سرمایه گذاری در سوئدبا حداقل 100000€ (یورو) سرمایه گذاری + اخذ اقامت دائم سوئد+ 5 سال اقامت مستمر در این کشور

اخذ تابعیت از طریق تولد در سوئد

تابعیت، رابطه بین شخص و دولت است. دولت فرد خواهان تابعیت کشور خود را تحت حمایت قرار می‌دهد. در مجموع تابعیت یک رابطه سیاسی، معنوی و حقوقی بین فرد و دولت است. تابعیت از طریق تولد در کشور سوئد مانند تمام کشورهای جهان طبق قاعده خون و یا خاک اخذ می شود که در سوئد قاعده خون برقرار است. همچنین ممکن است در برخی از کشورها از ترکیب دو قاعده استفاده شود.

  • قاعده خاک: طبق این قاعده، اگر کودکی در یک کشور متولد شود (بدون توجه به تابعیت والدین) به تابعیت کشور محل تولد دست می‌یابد. مثلا اگر کودکی در کشور آمریکا متولد شود، وی تبعه کشور آمریکا محسوب می‌شود.
  • قاعده خون: طبق این قاعده، اگر کودکی از پدر یا مادر که دارای تابعیت یه کشور هستند در هر کشوری متولد شود به تابعیت کشور پدر یا مادر خود درمی‌آید. مثلا فرزندی تابعیت پدر یا مادر خود را بدست می‌آورد که در کشوری مانند ایران متولد شده باشد و مکانی که فرزند در آن به دنیا می‌آید برای تابعیت مهم نیست و تابعیت پدر یا مادر مهم است.

اخذ تابعیت از طریق تولد در سوئد

تولد، اصلی ترین نوع تابعیت سوئد

یکی از اصلی ترین انواع تابعیت، تابعیت از طریق تولد است، این تابعیت با تولد فرزند آغاز می‌شود و در طول زندگی ادامه می‌یابد. معمولا این تابعیت غیر اداری و تحمیلی است. بنابراین در خصوص تابعیت از طریق تولد در سوئد لازم است بدانید اگر فردی، تابعیت ایرانی هنگام تولد بدست آورد، این تابعیت را خودش انتخاب نکرده و تحمیلی بر وی می‌باشد و تابعیت از طریق تولد در سوئد، طبق قاعده خون بوده است. خون به معنای این است که شهروند یا تابعیت فرد به دلیل نسبت به پدر یا مادر خود است و پس از به دنیا آمدن، تابعیت پدر یا مادر خود را اخذ می‌نماید. در واقع با متولد شدن یک فرزند در سوئد، فرزند تابعیت والدین خود را کسب می‌کند.

واژه تابعیت و انواع آن مانند تبعه و اتباع از موضوعات مهم حقوق بین الملل خصوصی است. دانشمندان حقوق بین الملل در مورد تابعیت، بحث‌های مفصلی انجام داده‌اند، رابطه‌ای که با آن خانوده ملت تشکیل می‌شود به عبارت دیگر پیوندی است که وابستگی شخصی را به ملتی خاص توجیه می‌نماید. پیوند یا رابطه ای است فرد را به ملت مورد نظر ارتباط می‌دهد. حقوق شخص را به جمعیت متشکل از دولت تعلق می‌دهد در چنین پیوندی، شخص تبعه مطمئن است که در رفتار با کشورهای خارجی از حمایت سیاسی دولت خود که به وسیله حقوق بین الملل شناخته شده، بهره مند خواهد شد.

شرایط مورد نیاز برای تابعیت از طریق تولد در سوئد

تابعیت از طریق تولد در کشور سوئد با وجود موارد زیر بدست می‌ آید:

  • زمانی که مادر، شهروند یا تبعه سوئد باشد، تابعیت مادر به فرزند می‌ رسد. به طور غیر ارادی کودک، تابعیت مادر خود را کسب می‌کند حتی اگر فرزند در یک کشور دیگر به دنیا آید.
  • اگر مردی که شهروند سوئد است با یک زن خارجی ازدواج کند، کودک آن ها سوئدی محسوب می‌ شود. اگر کودک یا فرزند آنها در کشور خارجی متولد شود باز هم تابعیت سوئدی خواهد گرفت.
  • اگر در خارج از سوئد، یک مرد شهروند سوئدی از 1 زن خارجی صاحب فرزند شود و این 2 ازدواج نکرده باشند، فرزند در صورتی می‌ تواند تابعیت سوئد را اخذ کند که تا قبل از 18 سالگی، پدر و مادر با هم ازدواج کنند.

هزینه های رایج تولد در سوئد

تولد در سوئد در کنار مزایا بی شماری که برای اتباع خارجی به همراه دارد، دارای هزینه های گوناگونی نیز در حوزه های مختلف می باشد. به عبارت دیگر، یکی از اصلی ترین چالش های تولد در فرزندان در سوئد، هزینه های بالای زایمان در این کشور می باشد. تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال تولد فرزند خود در سوئد هستند، باید قبل از ورود به این کشور با هزینه های رایج تولد در این کشور به خوبی آَشنا شوند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در روند تولد فرزند خود در این کشور مواجه خواهند شد.

عوامل تاثیر گذاری که در هزینه های رایج تولد در سوئیس موثر است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل تاثیر گذار در هزینه های رایج تولد در سوئدتوضیحات
محل اقامتهزینه تولد در سوئد بر اساس محل اقامت شما در این کشور متفاوت خواهد بود، این تفاوت حتی در صورت داشتن بیمه درمانی نیز اتفاق می افتد.
مراقبت های دوران بارداریدر دوران مراقبت های بارداری متقاضیان به آزمایش های مختلفی نیاز دارند که می تواند در هزینه های رایج تولد در این کشور تاثیر گذار باشد.
نوع زایمانیکی از بزرگترین عواملی که بر هزینه زایمان در سوئد تاثیر می گذارد، نوع زایمان در این کشور است.
هزینه های بیمارستاناگر نوزاد خود را در بیمارستان های سوئد به دنیا بیاورند، هزینه اقامت در بیمارستان می تواند به طور قال توجهی متفاوت باشد.
داروهاهزینه های داروهای پس از زایمان در هزینه های تولد در سوئد بسیار تاثیر گذار می باشند.

حقوق شهروندی در کشور سوئد در 2023

مزایای شخصی که تابعیت کشور سوئد را بدست می‌ آورد، در سال 2023 شامل موارد زیر است:

  • داشتن حق رای در این کشور
  • داشتن حق انتخاب شدن در پست‌های سیاسی این کشور
  • داشتن حق استخدام در نیروهای امنیتی و پلیس این کشور و همپنین ارتش
  • حق کار در کشور سوئد و سایر کشورهای عضو اتحادیه در سال های آتی

اگر آژانس مهاجرت کشور سوئد، اطلاعیه‌ ای از یک کودک متولد شده بدون تابعیت این کشور دریافت کند، اداره مهاجرت نامه‌ ای به والدین ارسال می‌ کند. اگر والدین جزو شهروند کشورهای اروپایی نباشد ولی یکی از آن ها مجوز اقامت در کشور سوئد را داشته باشد و دیگری درخواست پناهندگی داده باشد، می‌ توانند برای مجوز اقامت فرزند خود درخواست دهند. اگر کودک نیاز به حمایت دارد، والدین می‌ توانند برای وی درخواست پناهندگی دهند.

تابعیت دوگانه در کشور سوئد

اگر یک فرزند دارای مجوز اقامت کشوری به غیر از سوئد باشد، شما برای اخذ تابعیت فرزند باید به همراه نسخه گذرنامه کودک مدارک زیر را پیوست کنید:

الف) عکس، کشور صدور پروانه، شماره گذرنامه، مدت زمان اعتبار گذرنامه/ این مدارک و اسناد نشان دهنده اطلاعات شخصی شما می‌ باشد.

ب) در صورتی که زن خارجی از یک مرد سوئدی دارای فرزندی گردد و فرزند در خارج از خاک کشور سوئد بدنیا آمده باشد، فرزند زمانی شهروندی سوئد را دریافت می کند که زن و مرد با هم ازدواج کرده باشند.

ج) در صورتی کودک می‌ تواند تابعیت پدر یا مادر خود را دریافت کند که پدر یا مادر تا قبل از 18 سالگی فرزند خود، ازدواج کرده باشند.

د) در صورتی می‌ توان تابعیت دوگانه کسب کرد که فرزند در هنگام تولد، تابعیت پدر یا مادر خود را در زمان تولد با توجه به شرایط زیر دریافت نماید: اگر در قانون یک کشور قید شده باشد که فرزندانی که در کشور مورد نظر متولد شوند، به طور غیر ارادی تابعیت این کشور را اخذ خواهند کرد. در هنگام تولد فرزند، تابعیت پدر یا مادر خود را کسب کند.

تابعیت از طریق تولد در سوئد یکی از راه های اخذ اقامت و تابعیت است. از جمله راه های مهاجرت به سوئد می توان به شرایط تحصیل در سوئد، سرمایه گذاری در سوئد، تحصیل در سوئد بدون مدرک زبان اشاره نمود. متقاضیان نیز می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید.

سوالات متداول درباب تابعیت از طریق تولد در سوئد

متقاضیان اخذ تابعیت از طریق تولد در این کشور با سوالات زیر روبرو می گردند:

  • سیستم اعطای تابعیت در سوئد چیست؟ سیستم اعطای تابعیت در کشور مبنی بر اصل خون می باشد.
  • شرایط اعطای تابعیت کشور سوئد بر چه مبنایی است؟ شرایط اعطای تابعیت از طریق تولد در صورتی امکان پذیر است که حداقل یکی از والدین اتباع سوئد باشند.
  • امتیازات تابعیت سوئد چیست؟ حق رای، کار در سیستم های دولتی و پارلمان های دولتی، کار در کشور سوئد و سایر کشورهای عضو اتحادیه.
  • شرایط اعطای تابعیت سوئد از طریق فرزند خواندگی چیست؟ فرزند زیر 12 سال باشد و فرزند خواندگی توسط یک سوئدی باشد.
  • دیگر طرق اخذ تابعیت کدام اند؟ اخذ تابعیت از طریق ازدواج پس از 3 سال، کار و تحصیل پس از 5 سال و سرمایه گذاری پس از 5 سال.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *