مهاجرت

تابعیت و اقامت ارمنستان

تابعیت و اقامت ارمنستان

در سال های اخیر اخذ تابعیت و اقامت ارمنستان بسیار پر طرفدار شده است؛ این کشور در یک تقاطع فرهنگی، تاریخی و مذهبی واقع شده ‌است. وسعت آن 29743 کیلومتر مربع است و در زمین ‌های کوهستانی که در دره آرارات وجود دارند واقع شده است. جغرافیدانان باستان از ارمنستان به عنوان جزیره کوهستانی یا “آسیای صغیر” نام بردند. در حال حاضر این کشور محصور در خشکی قرار دارد و هیچ گونه آبراه قابل کشتیرانی ندارد.

  • انواع روش های مهاجرت به ارمنستان چیست؟
  • آسانترین روش مهاجرت به ارمنستان چیست؟
  • شرایط اخذ اقامت و تابعیت ارمنستان چیست؟
  • آیا از طریق سرمایه گذاری نیز می توان به اقامت و تابعیت ارمنستان رسید؟
  • از طریق ازدواج چطور؟

ارمنستان در گذشته از دریای ‌خزر تا دریای مدیترانه کشیده ‌شده بود و بیش از 10 برابر اندازه جمهوری کنونی وسعت داشت. ارمنستان با گرجستان هم ‌مرز است با ترکیه تا غرب و جنوب با آذربایجان به شرق و جنوب غربی و با ایران تا جنوب مرز مشترک دارد. این مقاله در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و با هدف راهنمایی علاقه مندان به مهاجرت به کشور ارمنستان نگارش شده است؛ با ما همراه باشید.

روش های مهاجرت به ارمنستان

تقریبا همگان شناخت هر چند مختصری از کشور ارمنستان دارند و می دانند که به روش های مختلفی می توان به این کشور حوزه قفقاز سفر کرد. کشوری که بیشتر از هر چیزی به خاطر محیط زیست و جاذبه های توریستی و نیز هزینه پایین زندگی در آن معروف است. اما نباید از این نکته مهم غافل شد که هر روش مهاجرتی منجر به اخذ اقامت و تابعیت ارمنستان نمی شود. بلکه اخذ اقامت (بلند مدت) و تابعیت ارمنستان فقط از طریق زیر میسر است:

روش های مهاجرت به ارمنستان

مطمئنا آسانترین و ارزانترین روش مهاجرت به ارمنستان از طریق کار در این کشور می باشد ولی عیب اصلی این روش مدت زمان طولانی تا دست یابی به اقامت دائمی و تابعیت ارمنی است. همچنین از طریق الحاق خانواده یعنی ازدواج با تبعه ارمنی نیز می توان سریعا به اقامت و حتی تابعیت ارمنستان دست یافت. اما از طریق روش سرمایه گذاری می توان به کارت اقامت 5 ساله ارمنستان دست یافت و نظر به هزینه بالا و پیچیدگی های اداری این روش، روش مذکور یک روش سریع اما پر هزینه ای تا دست یابی به اقامت و تابعیت ارمنستان می باشد.


تابعیت و اقامت ارمنستان برای ارامنه قومی

ارامنه قومی صلاحیت شهروندی و زندگی در ارمنستان بدون نیاز به رعایت هیچ زبان یا الزامات اقامتی را دارا هستند اما داشتن یک نام ارمنی و یا سلیس صحبت کردن زبان ارمنی به تنهایی کافی نیست. شما باید سندی را ارائه کنید که به وضوح نشان می‌دهد شما (یا یکی از اجداد شما) از نژاد ارمنی هستید. رایج ‌ترین روش برای انجام این کار نشان دادن گواهی ‌نامه غسل تعمید صادره توسط یک سازمان کلیسایی است که نژاد ارمنی شما و یا پدر و مادر شما را تایید میکند، در برخی از کشورها نژاد ارمنی (مانند گواهی تولد، سوابق خانوادگی و غیره) ممکن است در اسناد منتشر شده توسط دولت ذکر شود.

فهرست کاملی از اسنادی که ممکن است برای اثبات اصالت ارمنی لازم باشد هنوز ارائه نشده است و منبع این اطلاعات بیشتر جوامع محلی ارمنی یا سازمان های وابسته مهاجرتی است. با این حال بیشتر این موضوع حائز اهمیت است که سند اصالت ارمنی افراد توسط سفارت و کنسولگری ارمنستان در کشوری که در آن سند صادر شده‌ است به رسمیت شناخته شود، به عنوان مثال سفارت ارمنستان باید پیش از اینکه بتوان درخواست شهروندی داد، گواهی غسل تعمید شما را قبول کند. توجه داشته باشید که ترجمه ارمنی از گواهی تولد نیز باید به دفتر گذرنامه ارسال شود. به طور کلی شما باید این 2 سند گواهی تولد و گواهی غسل تعمید را قانونی کنید.

اقامت اعضای خانواده و ارمنی نژادها

روادیدهای اقامت (یک ساله) موقت برای اعضای خانواده شهروندان تبعه ارمنستان و سایر دارندگان روادید اقامتی در دسترس می باشد. اینکه چه کسی می تواند اسپانسر شود و برای چه نوع روادید اقامتی می توان اسپانسر شد به وضعیت متقاضی اصلی (اسپانسر) بستگی دارد. روادید اقامتی برای یک عضو خانواده صادر خواهد شد اگر چنانچه اسناد و مدارک تحویل داده شده نشانگر و معرف ارتباط خویشاوندی باشد؛ مثلا گواهی ازدواج و غیره.

اسپانسراعضای خانواده
مقیم موقتهمسر، والدین، پسر و دختر می توانند روادید اقامت موقتی (یک ساله) را اخذ کنند.
مقیم دائمیهمسر، والدین، پسر یا دختر می توانند روادید اقامت موقتی (یک ساله) را اخذ کنند.
مقیم ویژههمسر، والدین، پسر و دختر می توانند روادید اقامت موقتی (یک ساله) را اخذ کنند.
شهروند تابع ارمنستانروادید اقامت دائمی (5 ساله) نیز امکان دارد پس از گذشت 3 سال اقامت متوالی در ارمنستان برای همسر یا اعضای خانواده صادر شود.

نژادهای ارمنی (افرادی که می توانند ثابت کنند که یکی از اجدادشان ارمنی بوده)، علاوه بر صلاحیت اخذ نوع روادید اقامتی (موقتی، دائمی و ویژه) همچنین صلاحیت اخذ تابعیت و اقامت ارمنستان را هم دارند. البته این افراد ممکن است که برای اجتناب از انجام خدمت سربازی در ارمنستان، روادید اقامت ویژه را بر تابعیت ارمنی ترجیح دهند.

مهاجرت به ارمنستان از طریق ازدواج

اگر شما همسر یک شهروند ارمنی هستید و واجد شرایط تبعیت از شهروندی کشور ارمنستان هستید، به شرطی که معیارهای زیر را رعایت کنید می توانید تابعیت این کشور را اخذ کنید:

  • ازدواج شما طی 2 سال گذشته به طور رسمی ثبت شده باشد.
  • حداقل 365 روز در طول این دو سال در خاک ارمنستان زندگی کرده باشید یا اینکه صاحب یک فرزند مشترک باشید که شهروند ارمنستان محسوب شود.
  • شما باید قبل از پذیرفته شدن درخواست خود، در آزمون قانون اساسی ارمنی نمره قبولی بگیرید. (یک تست ساده چند گزینه‌ای با 33 سوال است و شما باید به درستی به حداقل نیمی از سوالات پاسخ دهید، اگر شما از الزامات زبان معاف هستید، می‌ توانید آزمون را به زبان خارجی انجام دهید و از یک مترجم در جلسه آزمون استفاده کنید.)

شرایط ازدواج در ارمنستان را در لینک مذکور مطالعه کنید.

اخذ تابعیت و اقامت ارمنستان از طریق ازدواج

اخذ شهروندی ارمنستان با اقامت در این کشور

اگر شما به طور دائم در 3 سال گذشته ساکن این کشور بوده اید، واجد شرایط اخذ تابعیت کشور ارمنستان هستید و از آنجا که قانون شهروندی شرایط عبارت “مقیم دائم” را تعریف نمی کند، عملا این دوره 3 ‌ساله در حفظ وضعیت اقامت شما (موقتی، دائمی یا خاص) تاثیر مستقیم دارد. علاوه بر الزام به اقامت 3 ساله شما باید آزمون دانش قانون اساسی ارمنی را با نمره حداقل 17 پاسخ صحیح پشت سر بگذارید. به یاد داشته باشید که شرایط برای شما متفاوت است و به همین دلیل نمی توانید از مترجم استفاده کنید، پس لازم است مدتی زمان بگذارید و پایه های زبان ارمنی را بیاموزید تا در این آزمون موفق شوید. زیرا این امتحان برای شما به زبان ارمنی است.

اخذ شهروندی ارمنستان از طریق سرمایه ‌گذاری

در برخی موارد کمک ‌های مالی سنگین یا یک سرمایه گذاری در ارمنستان قابل ‌توجه می ‌تواند به عنوان “خدمات استثنایی” در نظر گرفته شود و با موافقت رئیس ‌جمهور این کشور بدون هیچ الزامات دیگری به شما تابعیت ارمنستان اعطا شود؛ در این موارد دفتر نخست ‌وزیر می‌ تواند به طور مستقیم کاندیداها را به رئیس ‌جمهور ارمنستان معرفی کند بدون اینکه مجبور شود از طریق کمیته بین نمایندگی در مورد مسائل شهروندی مهاجران گزینش خاصی انجام دهد و شما را منتظر بگذارد. مهاجران خارجی باید یکی از شرایط زیر را برای دستیابی به وضعیت اقامت دائم در ارمنستان داشته باشند:

  • حضور بستگان نزدیک در قلمرو ارمنستان
  • خرید ملک و اثبات تمکن مالی برای زندگی در این کشور
  • اقامت در ارمنستان طی 3 سال قبل از پر کردن درخواست (کارت اقامت دائم)

مطابق سایت وزارت خارجه ارمنستان، هر شخص 18 سال به بالا می تواند برای درخواست تابعیت ارمنیایی اقدام بکند. شرایط دریافت یا انصراف از تابعیت ارمنیایی نیز در قانون شهروندی جمهوری ارمنستان و مصوبه دولتی N 1390-N قید شده است.

بر همین اساس نیز مهاجران خارجی باید یکی از شرایط زیر را برای دستیابی به شهروندی ارمنستان داشته باشند:

  • داشتن 18 سال تمام در هنگام درخواست تابعیت ارمنی
  • اقامت در ارمنستان طی 3 سال قبل از پر کردن درخواست شهروندی ارمنستان
  • دانش زبان ارمنی در سطح خوب
  • تسلط به قوانین کشور ارمنستان

اقامت ارمنستان مخصوص سرمایه گذاران و مالکان شرکت

شهروندان خارجی سرمایه گذار در اقتصاد ارمنستان ممکن است که واجد شرایط جهت اخذ یکی از روادیدهای اقامتی زیر باشند: روادید اقامت ویژه، صادره به شکل پاسپورت و با مدت اعتبار 10 ساله؛ روادید اقامت دائمی، صادره به شکل کارت اقامت و دارای اعتبار 5 ساله؛ روادید اقامت موقتی، صادره به شکل کارت اقامت و معتبر برای یک سال. همان طوری که در سایت بنیاد ریپات ارمنیا نیز بیان شده، بهترین روش اخذ اقامت ارمنستان برای اتباع خارجی از طریق بیزینس یا سرمایه گذاری است. ضمنا اقامت صادره برای اتباع خارجی از نوع اقامت 1 ساله و 5 ساله خواهد بود.

در ارمنستان، ادارات مهاجرتی (پلیس و اداره امنیت ملی) ماهیت سرمایه گذاری، میزان سرمایه ، محل سرمایه گذاری، اشتغال زایی، ملیت و سایر فاکتورهایی را بررسی خواهند کرد که تعیین می کند آیا شما صلاحیت اخذ روادید اقامت این کشور را دارید یا خیر.

روادید اقامتموقتی (کوتاه مدت)دائمی (بلند مدت)پاسپورت ویژه
اعتباریک ساله، قابل تمدید5 ساله، قابل تمدید10 ساله، قابل تمدید
شرایطسرمایه گذاری در اقتصاد، املاک، راه اندازی یک شرکت
هزینه دولتی (درام ارمنستان)AMD105000AMD140000

AMD150000

همچنین مدت زمان رسیدگی به این موضوع به شرح ذیل است:

مدت زمان رسیدگیاقوام
30 روزههمسر، والدین، پسر و دختر
60 روزههمسر، والدین، پسر و دختر، بردار و خواهر، پدربزرگ و مادربزرگ

نحوه درخواست اقامت ارمنستان

همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، کلا اقامت ارمنستان به سه نوع اقامت 1 ساله یا موقتی، 5 ساله یا دائمی و نیز اقامت 10 ساله یا همان اقامت ویژه دسته بندی می شود. مجوز اقامت 1 ساله و 5 ساله ارمنستان مخصوص اتباع غیر ارمنی است. اما مجوز اقامت ویژه مخصوص اتباع خارجی است که نیاکانی با تبار ارمنی دارند. به هر حال برای درخواست هر نوع اقامت ارمنستان، در ابتداء شما بایستی در سایت اداره مهاجرت ارمنستان به آدرس  قرار ملاقاتی ترتیب دهید. سپس در تاریخ مقرر نیز مدارک لازم برای درخواست اقامت را به همین اداره تحویل دهید. بر طبق اعلام سایت وزارت خارجه ارمنستان، مدارک لازم برای این منظور نیز شامل:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • 3 قطعه عکس رنگی با ابعاد 35 x 45 mm
  • پاسپورت ملی، کپی پاسپورت و ترجمه رسمی آن به زبان ارمنیایی
  • مدارک پشتیبان
  • گواهی پزشکی
  • رسید پرداخت هزینه درخواست اقامت ارمنستان

بنا به اعلام سایت وزارت خارجه ارمنستان، ماکسیمم مدت رسیدگی و پاسخ به درخواست متقاضیان اقامت ارمنستان ماکسیمم 30 روز کاری طول می کشد. در ضمن به منظور تمدید کارت اقامت دائمی ارمنستان، متقاضی حداقل 30 روز مانده به انقضای کارتش بایستی اقدام بکند.

امتیازات اخذ شهروندی (پاسپورت) ارمنستان

قبل از هر چیزی بایستی بدانید که از نظر قانونی اخذ تابعیت مضاعف در ارمنستان (پاسپورت دوم) مجاز است. که این خود یکی از مزایای اخذ شهروندی کشور ارمنستان محسوب می شود. از دیگر مزایای اخذ شهروندی این کشور می توان به مسافرت معاف از ویزا به کشورهای مهم جهان اشاره کرد. از این گذشته حق شهروندی ارمنی بطور خودکاری به نسل های بعدی نیز می رسد. گذشته از این دارنده شهروندی ارمنستان ضمن برخورداری از کلیه خدمات و امکانات عمومی همچنین می تواند از حقوق مالکیت زمین و دریافت وام بانکی نیز برخوردار شود.

همچنین جالب است بدانید که مطابق رتبه بندی پاسپورت های جهان در سایت معتبر پاسپورت اندیکس 2024، پاسپورت ارمنستان در رتبه 56- م بهترین پاسپورت های جهان قرار دارد. از همین رو نیز دارندگان این پاسپورت قانونا مجازند بدون نیاز به ویزا به 35 کشور جهان سفر کنند. در واقع پاسپورت ارمنی به دارندگان آن این امکان را می دهد تا به 42% از نقاط جهان دسترسی داشته باشند. در جدول زیر می توان با مشخصات این پاسپورت آشنا شد:

مشخصات پاسپورت ارمنستان 2024
امتیاز تحرک83
رتبه قدرت پاسپورت56
معافیت ویزایی35
ویزا هنگام ورود44
ویزای الکترونیک ETA4
ویزای ضروری115

معاینات پزشکی، درخواست اقامت ارمنستان و وقت مصاحبه

معاینه پزشکی بایستی که در بیمارستانی در ارمنستان انجام شود. این کار معمولا 30 دقیقه طول می کشد و شامل اشعه X است و آزمایش خون الزامی نیست. درخواست روادید اقامت را می توان از طریق وکیل تکمیل کرد. به عبارتی، لازم نیست که شما شخصا در اداره مهاجرت حاضر شوید. زمانی که در این مرحله فرم درخواست و مدارک لازم تحویل داده شد و هزینه درخواست پرداخت شد، می توان روادید اقامتی را درخواست نمود. معمولا، کارمند امنیتی اداره مهاجرت مصاحبه شخصی را درباره مجوزهای شرکت در عرض 8-15 روز پس از تکمیل درخواست روادید اقامتی انجام می دهد.

این مصاحبه معمولا 20 الی 30 دقیقه طول می کشد و هدف از آن اثبات قانونمندی شرکت و عملیات آن می باشد. درخواست روادید اقامتی معمولا در عرض 40-25 روز تایید می شود و سپس روادید اقامتی را می توان از اداره مهاجرت اخذ نمود. حضور لازم نیست و وکیل می تواند کلیه امور مربوط به اخذ روادید اقامتی را انجام دهد.

کارت اقامت دائم ارمنستان در 2024

در سال 2024 کارت اقامت دائم می‌تواند برای افراد نژاد ارمنی یا اشخاصی صادر شود که فعالیت کار آفرینی در جمهوری ارمنستان انجام می‌دهند. این کارت 10 سال اعتبار دارد و برای تجدید اعتبار فقط لازم است که یک درخواست کمتر از 30 روز قبل از انقضای کارت ارسال شود تا تمدید اعتبار صورت گیرد. برای بدست آوردن مدارک شناسایی وضعیت اقامت موقت یا دائم در قلمرو ارمنستان، مهاجران باید درخواست به پلیس اداره مهاجرت این کشور ارائه دهند. پس از بررسی درخواست مهاجر، این نهاد تصمیمی مبنی بر اعطای گواهی موقت یا دائمی برای اقامت یا امتناع از اعطای وضعیت موقت یا دائمی اقامت در عرض 30 روز اتخاذ و اعلام می‌ کند و اطلاعات مهاجرانی که گواهی اقامت را کسب می کنند توسط مراجع مسئول در آرشیو پلیس ثبت خواهد شد.

متقاضی باید درخواستی را به سازمان های صلاحیت دار مورد تایید پلیس ارسال کند و اگر شخص ساکن خارج از ارمنستان باشد باید درخواست خود را به نمایندگی دیپلماتیک یا نهاد کنسولی جمهوری ارمنستان در کشور خود ارسال کند. کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با سال ها تجربه در زمینه مهاجرت و اخذ اقامت در سراسر کشورهای جهان شما را تا رسیدن به سرزمین رویاهایتان راهنمایی و همراهی می کنند؛ کافیست با ما تماس بگیرید.

سوالات مهم درباب اقامت و تابعیت ارمنستان

با توجه به روش های مختلف و شرایط متنوع برای اخذ اقامت و تابعیت ارمنستان سوالات زیادی هم در این رابطه مطرح است که از آنجمله می توان به سوالات زیر اشاره کرد:

  • روش های مختلف برای اخذ تابعیت و اقامت ارمنستان چیست؟ از جمله این روش ها میتوان به روش کار، سرمایه گذاری و الحاق خانواده در ارمنستان اشاره نمود.
  • آیا از طریق ازدواج با تبعه ارمنی می توان به اقامت و تابعیت ارمنی دست یافت؟ بله، این کار امکان پذیر است. منتها به شرطی که ازدواج شما در طی 2 سال گذشته رسما به ثبت رسیده باشد. حدود 365 روز با همسرتان در خاک ارمنستان زندگی کرده باشید. و نهایتا در آزمون شهروندی ارمنستان نیز قبول شوید.
  • از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت در ارمنستان چه نوع مجوز اقامتی به متقاضیان اعطاء می شود؟ مجوز اقامت 5 ساله و قابل تمدید ارمنستان و مزیت اصلی این برنامه مهاجرتی به ارمنستان نیز عدم نیاز به شرط حضور می باشد.
  • اعتبار کارت اقامت ارمنستان چند ساله است؟ این کارت به مدت 5 سال اعتبار داشته ولی از قابلیت تمدید نیز برخوردار است.
  • آیا اخذ پاسپورت دوم در ارمنستان قانونا بلامانع است؟ بله، داشتن پاسپورت دوم در کشور ارمنستان منع قانونی ندارد.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *