مهاجرت

تبدیل اقامت به تابعیت در اسپانیا

تبدیل اقامت به تابعیت در اسپانیا

تبدیل اقامت به تابعیت در اسپانیا پس از گذشت چند سال و در صورت داشتن یک سری ویژگی ها و رعایت شرایط از سوی خارجی ها امکان پذیر است. کسانی که قصد مهاجرت به یک کشور خارجی را دارند نیز در وهله اول باید همین مسئله را برری نمایند که آیا می توان بعد از چند سال به تابعیت آن کشور رسید یا خیر. چرا که تعدادی از کشورهای دنیا قوانینی وضع نموده اند که مانع می شود خارجی ها بتوانند در نهایت پاسپورت آن ها را اخذ نمایند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به تبدیل اقامت به تابعیت در اسپانیا اطلاعاتی ارائه گردیده است.

  • شرایط دریافت تابعیت اسپانیا چیست؟
  • آیا اسپانیا مقصد مناسبی برای زندگی است؟
  • شرایط دریافت تابعیت اسپانیا از طریق تحصیل چیست؟
  • آیا می توان با کار در اسپانیا تابعیت گرفت؟

مهاجرت به اسپانیا در سال 2024

مهاجرت به اسپانیا در میان ایرانی ها طرفداران خیلی کمی دارد چراکه این کشور در سال های اخیر با درخواست ویزای غالب پرونده ها مخالفت نموده است. اما به طور کلی چند راه برای مهاجرت به اسپانیا وجود دارد که برخی از محبوب ترین آن ها عبارت هستند از:

هزینه زندگی در کشور اسپانیا بسیار کم است و برای یک نفر ماهیانه در حدود 700€ تا 1300€ (یورو) می باشد. این مسئله در کنار امنیت بالای اسپانیا، از معدود نکات مثبت این کشور برای خارجی ها می باشد. چراکه شرایط خوبی بر اقتصاد اسپانیا در حال حاضر حکم فرما نیست و کسانی که می خواهند مستقیما ویزای کاری اسپانیا را بدست آورند با توجه به نرخ بیکاری بالا در این کشور عملا شانسی ندارند. دانشجویانی نیز که در اسپانیا تحصیل کرده اند اگر تابعیت کشوری خارج از اتحادیه اروپا را داشته باشند پس از فارغ التحصیلی برای تمدید اقامت خود با مشکل مواجه خواهند شد چراکه فرصت های شغلی کمی در این کشور وجود دارد. در حقیقت خود اسپانیایی ها نیز با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می کنند؛ برای بررسی بهتر این موضوع نمودار ذیل ترسیم شده است:

نرخ بیکاری در اسپانیا

اولین گام برای تبدیل اقامت به تابعیت در اسپانیا

در ابتدای امر فرد متقاضی مهاجرت به اسپانیا باید یکی از انواع ویزای اسپانیا را بدست آورد؛ البته برای هر کدام از این ویزاها (ویزای تحصیلی، ویزای کاری و غیره) مدارک خاصی باید تهیه شود. برخی از کلی ترین مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای اسپانیا عبارت هستند از:

  • اصل پاسپورت معتبر و عکس پاسپورتی که اخیرا گرفته شده و پشت سفید می باشد.
  • 4 کپی از پاسپورت
  • اصل شناسنامه و ترجمه رسمی آن به زبان اسپانیایی
  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری
  • گواهی تمکن مالی که نشان دهنده توانایی فرد برای پرداخت هزینه های زندگی وی در اسپانیا می باشد.
  • نامه پذیرش قطعی کالج یا دانشگاهی در اسپانیا برای کسانی که قصد دارند ویزای تحصیلی این کشور را اخذ نمایند.
  • گواهی پرداخت شهریه کالج یا دانشگاه برای کسانی که قصد دارند ویزای تحصیلی این کشور را اخذ نمایند.
  • قرارداد شغلی امضا شده از سوی کارفرمای اسپانیایی و متقاضی کار برای کسانی که قصد دارند ویزای کاری این کشور را اخذ نمایند.
  • مدرک زبان انگلیسی یا اسپانیایی
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک ویزا یا اصطلاحا visa fee

مدت زمان لازم برای تبدیل اقامت به تابعیت در اسپانیا

در نهایت پس از اخذ ویزا، فرد می تواند وارد خاک اسپانیا شود منتهی پیش از این که بتواند درخواست اخذ پاسپورت اسپانیا را داشته باشد باید 10 سال در این کشور اقامت کند. همچنین ضروری است در زمان ارائه درخواست اخذ پاسپورت اسپانیا، اقامت دائم این کشور را داشته باشد؛ برای اخذ اقامت دائم دراسپانیا نیز فرد باید حداقل 5 سال در این کشور اقامت داشته و مالیات پرداخت نموده باشد. لازم به یادآوری است که چه برای اخذ اقامت دائم یا همان (PR (Permanent Resedence اسپانیا و چه برای اخذ پاسپورت این کشور، فرد باید به تعداد سال های ذکر شده اقامت “قانونی” و “مستمر” داشته باشد.

البته نباید فراموش شود دانشجویان اگر نتوانند شغلی پیدا کنند باید پس از انقضای ویزای تحصیلی خود خاک اسپانیا را ترک کنند. به این منظور از 60 روز قبل از اتمام دوره تحصیلی تا 90 روز پس از پایان تحصیلات، دانشجو می تواند در صورت استخدام شدن برای یک کارفرمای اسپانیای درخواست اخذ ویزای کاری دهد. در نهایت دانشجویان تنها 12 ماه پس فارغ التحصیلی فرصت دارند شغلی در اسپانیا پیدا کنند یا تجارت خود را آغاز نمایند. یکی از استثنائاتی که برای زمان نسبتا طولانی ذکر شده وجود دارد برای کسانی است که با یکی از تابعین کشور اسپانیا ازدواج کرده اند. این افراد می توانند در صورتی که اثبات نمایند به مدت حداقل 1 سال با همسر اسپانیایی خود در خاک اسپانیا زندگی مشترک داشته اند، درخواست دهند تا برای ایشان پاسپورت اسپانیا صادر شود.

مدت زمان لازم برای تبدیل اقامت به تابعیت در اسپانیا

شانس تبدیل اقامت به تابعیت در اسپانیا

در صورتی که افراد بتوانند دو مانع بزرگ در خصوص این کشور را پشت سر بگذرانند می توانند امیدوار باشند اگر مرتکب جرم و جنایتی دراسپانیا نشده اند، پاسپورت این کشور را به دست آورند. این دو مانع بزرگ که پیش تر اشاره کوتاهی به آن ها شد یکی عدم صدور ویزا از سوی دولت اسپانیا است و دیگری بالا بودن نرخ بیکاری در اسپانیا که منجر می شود دانشجویان در اکثر مواقع نتوانند شغلی در این کشور پیدا کنند تا بدین وسیله اقامت خود را تمدید نمایند. ساده ترین کشورهای اروپایی از جهت قوانین صدور اقامت دائم یا همان PR عبارت هستند از:

  • ایتالیا
  • مالتا
  • بلژیک
  • سوئیس
  • آلمان
  • اتریش

این در حالی است که کشورهای دیگری از جمله واتیکان، لیختن اشتاین، بوتان، قطر، امارات متحده عربی و غیره برخی اصلا پاسپورت خود را برای خارجی ها صادر نمی کنند و برخی دیگر شرایط و قوانین دشواری بر صدور پاسپورت اعمال می کنند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به گام هایی که باید برای تبدیل اقامت به تابعیت در اسپانیا برداشته شود اطلاعاتی ارائه گردید. هرچند پیشنهاد می شود متخصصان حوزه های کاری مختلف یا دانشجویانی که علاقه مند به تحصیل در اروپا هستند کشورهای دیگری از جمله آلمان، انگلیس، مجارستان، سوئد و سایر را انتخاب کنند که هم راحت تر ویزا صادر می کنند و هم شرایط اقتصادی بسیار بهتری نسبت به اسپانیا دارند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *