مهاجرت

پاسپورت دبی

پاسپورت دبی

پاسپورت دبی قدرتمندترین و اولین پاسپورت در رتبه بندی پاسپورت های جهان می باشد که دارندگان آن می توانند بدون نیاز به اخذ ویزا به 118 کشور جهان مسافرت کنند. علاوه بر این دارندگان پاسپورت دبی جزء اتباع امارات محسوب شده و از امتیازاتی مثل حفاظت کنسولی در سراسر جهان، حق کار و زندگی دائم در امارات، حق دریافت آموزش رایگان، حق مشارکت اجتماعی، اخذ تابعیت خانوادگی و غیره نیز برخوردار هستند.

اما دریافت پاسپورت دبی به این راحتی نیست ولی روش هایی وجود دارد که افراد از طریق آنها می توانند روند درخواست خود را تسریع و تسهیل کنند. چرا که باید توجه کرد که در حالت عادی اخذ پاسپورت امارات مستلزم اقامت دائم بیش از 20 سال در دبی می باشد. اما با توسل به روش هایی مثل ازدواج، تولد و وراثت می توان به آسانی جهت اخذ تابعیت اماراتی اقدام کرد. جهت دریافت مشاوره های تخصصی بیشتر در خصوص اخذ اقامت امارات و یا تابعیت اماراتی حتما با مشاورین و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

  • شرایط دریافت پاسپورت کشور امارات چیست؟
  • هزینه های دریافت پاسپورت امارات چیست؟
  • طی کردن چه مراحلی برای دریافت پاسپورت امارات الزامی است؟
  • اعتبار پاسپورت امارات چگونه است؟

آشنایی با پاسپورت امارات

قانون تابعیت امارات بر صلاحیت سیتیزن شیپی متقاضیان در امارات متحده عربی (UAE) نظارت و کنترل می کند. این قانون نیز تحت کنترل قانون فدرال شماره هفده امارات متحده عربی می باشد که در سال 1972 به تصویب رسیده است. بر اساس این قانون، دولت امارات به شهروندان خارجی تابعیت اماراتی داده و پاسپورت دبی صادر می کند. اما در حال حاضر این فرآیند به دو دلیل رشد جمعیتی در حال کاهش و واهمه از دست دادن هویت ملی اماراتی محدود شده است.


از روش های مختلف اخذ پاسپورت دبی می توان به اقامت در دبی، ازدواج در دبی و تولد در دبی اشاره نمود. با این حال، سخت گیری های دولت امارات در اعطای تابعیت اماراتی ادامه دارد. چراکه دولت این کشور نگران افزایش نسبت 5 به 1 اماراتی ها به خارجی ها و از دست رفتن فرهنگ بومی امارت می باشد. در این بین شهروندان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) محدودیتی در برابر اخذ پاسپورت دبی نداشته و می توانند با حداقل اقامت لازم می توانند به پاسپورت دبی دست یابند.

شرط اقامت برای اخذ تابعیت دبیشرح
ازدواج7 سال برای متقاضیان دارای فرزند و 10 سال برای متقاضیان بدون فرزند
تولدبدون شرط اقامت و صرفا از طریق تولد از والدین یا والد اماراتی
قبول تابعیتشهروندان عرب: اقامت ضروری 3 سال
شهروندان غیر عرب: اقامت ضروری بیش از 20 سال

تبدیل اقامت به تابعیت در دبی با تولد و ازدواج

تابعیت بر دو اصل خون و خاک به افراد تعلق می گیرد و حتی ممکن است در برخی از کشورها بر اساس هر دو اصل تابعیت به فرد اعطاء شود. طبق قوانین وضع شده دبی تابعیت را بر اساس اصل خون به فرزندان متولد شده اعطاء می کند در نتیجه صرفا با تولد فرزند در خاک دبی نمی توانید اقامت و تابعیت امارات را کسب کنید. پس در زمان تولد باید حداقل یکی از والدین دارای تابعیت امارات باشد تا به فرزند تابعیت این کشور اعطاء شود.

مهاجرت به دبی از طریق ازدواج با فردی با تابعیت کشور امارات با شرایط و قوانین خاص وضع شده همراه است، حداقل سن متقاضیان در زمان ازدواج برای زن 18 سال و برای مرد 21 سال در نظر گرفته شده است. پس از بررسی درخواست و واجد شرایط بودن زوجین ازدواج آن ها باید ثبت شود در زمان ثبت ازدواج باید پدر دختر نیز حضور داشته باشد و در صورت فوت پدر باید بستگان دختر در دادگاه حاضر شوند. لازم به ذکر است فرقه و مذهب زوجین در محل برگزاری ازدواج مهم می باشد. با ارائه گواهی تمکن مالی جهت اثبات توانایی در پرداخت هزینه های زندگی و فراهم بودن ملک برای زندگی فرد می تواند مجوز اقامت را برای همسر خود با اعتبار 3 سال دریافت کند که این مجوز قابلیت تمدید را نیز دارد.

مشخصات پاسپورت دبی

پاسپورت دبی یا امارات با عنوان عربی جواز السفر الإماراتي ویژه شهروندان امارات متحده عربی (UAE) به منظور مسافرت بین المللی صادر می شود. از لحاظ تعداد کشورهایی که دارندگان پاسپورت امارات آزادانه می توانند مسافرت کنند این پاسپورت جزء یکی از پنج پاسپورت برتر جهانی محسوب می شود. مطابق رنکینگ Passport Index، رتبه پاسپورت امارات با امتیاز 178 به عنوان قدرتمندترین پاسپورت جهان شناخته می شود. این پاسپورت همچنین مطابق رنکینگ Henley Passport Index پاسپورت امارات از نظر آزادی مسافرت به عنوان پانزدهمین پاسپورت قدرتمند جهان شناخته می شود.

مشخصات پاسپورت دبیشرح
عنوانجواز السفر الإماراتي
نوع پاسپورتپاسپورت بیومتریک (Biometric Passport)
ارگان صادر کنندهوزارت امور داخله امارات
اولین مورد صادره1971 (نوع بیومتریک از سال 2011)
هدف صدورشناسایی
شرایط اخذشهروندی امارات
تاریخ انقضاء5 سال تمام

مشخصات پاسپورت دبی

روش تولد برای اخذ پاسپورت دبی

بر طبق قانون تابعیت امارات، تولد در خاک دبی به منزله اخذ اتوماتیک پاسپورت دبی نیست. بلکه این قانون شرط خون یا jus sanguinis را جایگزین شرط خاک یا jus soli می کند. از همین رو دولت امارات فقط به کودکانی تابعیت اماراتی اعطاء می کند که هر دو و یا یکی از والدین آنها جزء اتباع اماراتی باشد. البته نباید فراموش کرد که استثنایی در این مورد نیز وجود دارد و آن استثناء کودکان بی سرپرست و یا یتیمی می باشند که در خاک امارات متولد شده اند. بر این اساس، افراد زیر قانونا تبعه اماراتی محسوب شده و حق اخذ پاسپورت دبی را دارند:

  • کودکان متولد خانواده عرب ساکن در یکی از امیر نشین های امارات در طی یا پیش از سال 1925 که تا تاریخ اجرای این قانون مقیم دائم دبی بوده اند.
  • کودک متولد از پدر اماراتی چه داخل امارات و چه خارج از امارات
  • کودک متولد از مادر اماراتی که به طور قانونی هیچ رابطه خویشاوندی با همسر خود ندارد
  • کودک متولد از مادر اماراتی و پدر بدون تابعیت چه داخل امارات و چه خارج از امارات
  • کودک متولد امارات متحده عربی از پدر و مادر نامعلوم یا بدون تابعیت

روش ازدواج برای اخذ پاسپورت دبی

یکی از شیوه های آسان و سریع برای شهروندان خارجی جهت اخذ پاسپورت دبی از طریق ازدواج با اتباع اماراتی می باشد. اما چرا روش آسان؟ این روش بدان خاطر آسان گفته می شود که اولا اخذ اقامت دبی با استفاده از اسپانسر همسر تبعه امارات فرآیند سریع و آسانی دارد. ثانیا، افراد با گذشت حداقل 7 سال البته به شرط داشتن حداقل یک فرزند می توانند متقاضی دریافت تابعیت اماراتی و پاسپورت این کشور باشند.

اما شرایط اقامت در دبی برای همسر این است که مقیم خارجی درآمد ماهیانه حدود AED4000 تا AED3000 (درهم) به اضافه مسکن (اجاره ای یا تملیکی) در دبی داشته باشد. اما شرط اسپانسری برای همسر تبعه امارت این است که در شغلهایی مثل معلمی، پزشکی، مهندسی یا پرستاری در دبی مشغول به کار باشد و حقوق ماهیانه ای بیش از AED10000 تا AED8000 (درهم) به اضافه مسکن (اجاره ای یا تملیکی) داشته باشد. تنها با رعایت این شرایط است که امکان اخذ اقامت سریع همسر در دبی فراهم شده و پس از 7 تا 10 سال اقامت می توان درخواست پاسپورت دبی را به مرجعه مربوطه ارائه داد.

روش قبول تابعیت دبی

این روش یکی از سخت ترین و طولانی ترین روش مهاجرتی و اخذ تابعیت و اقامت در امارات می باشد. در این روش متقاضیان می توانند با ویزای کار دبی و یا ویزای سرمایه گذاری دبی و پس از گذشت چند سال اقامت ضروری متقاضی اخذ پاسپورت امارات باشند. اما شرط دیگر علاوه بر اقامت ضروری همچنین تسلط بر زبان و فرهنگ عربی نیز می باشد. مطابق قانون فدرال شماره 17 سال 1972 امارات، تابعیت اماراتی و پاسپورت این کشور به کسانی اعطاء می شود که دارای شرایط ذیل باشند:

  • اصالت عربی از یکی از کشورهای بحرین، عمان و قطر داشته باشد و برای مدت حداقل 3 سال در امارات مقیم باشد. همچنین از حسن شهرت خوبی برخوردار بوده و مرتکب هیچ جرم و بزهی نباشد.
  • اصالت عربی از کشورهایی غیر از کشورهای شورای همکاری GCC داشته باشد و به مدت حداقل 7 سال در دبی مقیم باشد.
  • هر شخص مسلط به زبان عربی که از سال 1940 مقیم امارات متحده عربی باشد و علاوه بر داشتن حسن شهرت هیچ گونه جرمی هم نداشته باشد.
  • هر شخص مسلط به زبان عربی که قانونا بیش از 20 سال از زمان تاریخ اجرای قانون 1972 مقیم دبی باشد و علاوه بر داشتن حسن شهرت هیچ گونه جرمی هم نداشته باشد.

کارشناسان و وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده اند تا علاوه بر ارزیابی پرونده های مهاجرتی هموطنان علاقه مند راهکارهای لازم را در قالب مشاوره های تخصصی به آنها ارائه نمایند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *