مهاجرت

پاسپورت شیلی

پاسپورت شیلی

مطابق رنکینگ پاسپورت جهانی 2024، پاسپورت شیلی برترین پاسپورت قاره آمریکای لاتین و یکی از ارزشمندترین پاسپورت های دنیا محسوب می شود. در سال های اخیر بحث مهاجرت به شیلی به بحث داغی تبدیل شده است و در این میان همگان نیز به اهمیت پاسپورت این کشور ثروتمند آمریکای لاتین پی برده اند. از جمله کشورهای مهمی که با پاسپورت کشور شیلی و معاف از روادید می توان مسافرت کرد شامل تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU)، روسیه، ایالات متحده آمریکا، کانادا و ژاپن می باشد.

علاوه بر این، شما با همین پاسپورت شهروند رسمی شیلی محسوب شده و از کلیه حقوق شهروندی برخوردار می شوید. برای اخذ پاسپورت این کشور صرفا 2 روش کلی وجود دارد. روش اول از طریق تولد درشیلی و اخذ تابعیت این کشور می باشد. اما روش دوم از طریق اقامت در شیلی برای یک مدت خاص تعیین شده توسط قانون است. در این مورد نیز مشاورین و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه دهنده انواع خدمات مشاوره مهاجرتی و اخذ ویزا یا اقامت کشورهای خارجی هستند.

  • آیا پاسپورت شیلی از اعتبار بالا برخوردار است؟
  • چه کسانی می توانند این مدرک مسافرتی را به دست آورند؟
  • آیا تولد در این کشور منجر به دریافت پاسپورت خواهد شد؟

پرسش و پاسخ درباره تابعیت شیلی

در طی سالیان اخیر، مهاجرت به شیلی و اخذ پاسپورت آن در بین هموطنان ایرانی نیز مطرح شده است و در اینباره سوالات و ابهامات اساسی دارند. به همین سبب ما در ابتدای بحث و به منظور شفاف سازی هر چه بیشتر در خصوص موضوع پاسپورت کشور شیلی به سوالات کلیدی در این باب پاسخ می دهیم:

  • روش های اخذ پاسپورت کشور شیلی کدامند؟ در حال حاضر و مطابق قوانین مهاجرتی شیلی، افراد خارجی فقط از دو راه می توانند تابعیت شیلی دریافت نمایند. بر این اساس، واجدین شرایط دریافت پاسپورت شیلیایی شامل متولدین در خاک شیلی و نیز مهاجران دارای کارت اقامت دائم شیلی (از طریق سرمایه گذاری در شیلی یا کار در شیلی) هستند.
  • شرط اقامت برای اخذ پاسپورت کشور شیلی چیست؟ دارندگان کارت PR شیلی فقط با گذراندن 5 سال اقامت مستمر و پیوسته در این کشور صلاحیت درخواست پاسپورت شیلیایی را دارند.
  • شیوه اخذ پاسپورت از طریق تولد چیست؟ بر اساس قانون شیلی، فرزندان شهروندان خارجی متولد خاک شیلی به عنوان شهروند شیلی محسوب شده و به طور اتوماتیکی پاسپورت دریافت می کنند.
  • با پاسپورت این کشور به چند کشور دنیا می توان آزادانه مسافرت کرد؟با این پاسپورت معتبر می توان به 174 کشور دنیا از جمله کلیه کشورهای اتحادیه اروپایی و آمریکا مسافرت کرد

چگونگی ترک تابعیت شیلی

در جرایم معدودی کشورهای مختلف از جمله شیلی مجازات افراد را باطل کردن پاسپورت در نظر می گیرد. معمولا جرایم فوق امنیتی که امنیت داخلی یا خارجی شیلی را به میزان قابل توجهی به خطر بیندازد با این تصمیم مواجه خواهد شد که مجازات بسیار سنگینی به حساب می آید. این شیوه از ترک تابعیت شیلی که غیر ارادی است با معایب بسیار زیادی روبه روست چرا که کسی که تابعیت نداشته باشد شهروند هیچ کشوری به حساب نمی آید و برای تحصیل، کار، سفر و غیره با مشکلات عمده ای مواجه خواهد بود. از طرف دیگر در برخی از موقعیت ها ممکن است خود فردی که شهروند شیلی به حساب می آید تصمیم بگرد ترک تابعیت کند. در ترک تابعیت ارادی فرد باید فرمی به نام Solicitud de Anotación de Perdida de Nacionalidad که به معنای فرم درخواست ترک تابعیت است را تکمیل نموده به کنسولگری شیلی تحویل دهد.

البته به دست آوردن تابعیت شیلی برای خارجی ها خیلی دشوار نخواهد بود و علاوه بر کسانی که از بدو تولد شهروند شیلی بوده اند، خارجی هایی که با چند سال اقامت پاسپورت شیلی را اخذ کرده اند نیز به طریق مذکور می توانند ترک تابعیت کنند. اعطای تابعیت طبق اصل 10 قانون اساسی جمهوری شیلی بر اساس هم اصل خون (jus sanguine) و هم اصل خاک (jus soli) است. در واقع هر نوزادی که در خاک شیلی متولد شود به محض تولد و صرف نظر از تابعیت والدینش، شهروند شیلی به حساب می آید و تنها استثنای آن فرزندان ماموران سیاسی و دیپلمات ها و فرزندان توریست هاست یعنی کسانی که اقامت نوع D شیلی را ندارند. همچنین زمانیکه یکی از والدین یا پدربزرگ یا مادر بزرگ نوزاد تابعیت شیلی را داشته باشد، کودک صرف نظر از کشوری که در آن به دنیا آمده، شهروند شیلی محسوب می گردد.

معایب و مزایای ترک تابعیت شیلی

ترک تابعیت شیلی اگر منجر به اخذ تابعیت کشور کم تر توسعه یافته ای مثل ونزوئلا شود یا غیر ارادی باشد و منجر شود فرد بی تابعیت گردد با معایب زیادی روبه رو است. از جمله معایب ترک تابعیت این کشور می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • تحصیل در شیلی تنها برای کسانی رایگان است که شهروند این کشور باشند.
  • پیدا کردن کار در شیلی برای خارجی ها یا افراد بی تابعیت بسیار دشوار خواهد بود.

این که ترک تابعیت شیلی چه مزایایی داشته باشد بستگی دارد با اخذ پاسپورت چه کشوری همراه باشد. هرچند غالبا ترک تابعیت این کشور با اخذ تابعیت کشورهای توسعه یافته اروپایی که دو تابعیتی را نمی پذیرند همراه است و مزایای آن به شرح ذیل خواهد بود:

  • امکان تحصیل رایگان در غالب کشورهای اتحادیه اروپا برای شهروندان این اتحادیه وجود دارد و از جمله کشورهایی که این شرایط را برقرار نموده اند می توان به اتریش، دانمارک، فنلاند و غیره اشاره نمود که برای خارجی ها با اخذ شهریه همراه هستند.
  • امکان کار در غالب کشورهای اتحادیه اروپا بدون نیاز به اخذ ویزا یا مجوز کار (work permit)
  • داشتن سطح درآمد بالا
  • برخورداری از بهداشت رایگان
  • سطح رفاه اقتصادی و اجتماعی بسیار بالاتر در مقایسه با شیلی

مشخصات پاسپورت کشور شیلی در 2024

پاسپورت های شیلیایی برای شهروندان شیلی صرفا جهت تسهیل مسافرت های بین المللی صادر می شود. پاسپورت های شیلی برای مسافرت بین المللی در سال 2024 از اعتبار فوق العاده بالایی برخوردار است و دسترسی به خدمات کنسولی در خارج را برای دارندگان آن تسهیل می کند. گذنامه  شیلی معمولا توسط اداره ثبت احوال شیلی یا Registro Civil e Identification صادر می شود. عنوان رسمی این پاسپورت، پاسپورت بیومتریک شیلی نامیده می شود و دارای مشخصات فنی زیر است:

Chilean Biometric Passport
صادره ازجمهوری شیلی
نوع مدرکپاسپورت (Passport)
شرایط صلاحیتفقط شهروندان شیلی
مدت زمان پایان اعتبارحداکثر تا 5 سال

لازم به ذکر است که در شیلی قانون دو تابعیتی ها به تصویب دولت و پارلمان شیلی رسیده است. بنابراین تابعیت دوگانه را نیز می توان جزو مشخصات پاسپورت این کشور و از امتیازات اصلی آن برشمرد.

مشخصات پاسپورت کشور شیلی

ارزش پاسپورت شیلی چیست؟

به طور قطع، کشور شیلی به دلیل ثروت و رفاه انباشته شده در این کشور بهترین گزینه برای مهاجرت شهروندان خارجی محسوب می شود. آنها با اهداف و دلایل مختلفی به کشور شیلی مهاجرت می کنند. عده ای برای ادامه تحصیل، برخی ها جهت انجام کار و کسب درآمد، بعضی ها نیز برای سرمایه گذاری و کارآفرینی و غیره به این کشور می آیند. مسلما به جرئت می توان گفت که یکی از دلایل مهاجرتی اینگونه افراد سیاست مهاجرتی آسان و سهل گیرانه شیلی است.

از جمله این سیاست های مطلوب مهاجرتی در کشور شیلی می توان به مجاز بودن پاسپورت دوگانه یا تابعیت دوگانه اشاره نمود. همین امر باعث انگیزه دهی و تحریک بیشتر مهاجران خارجی به اخذ پاسپورت و بهره مندی از انواع حقوق و امتیازات ناشی از آن می شود. آزادی مسافرت خارجی، آزادی حق کار و زندگی در تمام نقاط این کشور، بهره مندی از خدمات آموزشی و بهداشتی رایگان، حق رای و شرکت در امور سیاسی و اجتماعی از جمله امتیازات مهمی است که همگی بر ارزش پاسپورت شیلی صحه می گذارند.

رنکینگ جهانی پاسپورت شیلی (2024)

بهترین گزینه برای بررسی رتبه و جایگاه پاسپورت هر کشوری مراجعه به ایندکس پاسپورت هنلی (Henleypassportindex) می باشد. ایندکس پاسورت هنلی رتبه بندی معتبر و اصلی از پاسپورت های جهان مطابق تعداد مقاصدی است که دارندگان آن پاسپورت ها می توانند بدون ویزای لازم به آن مقاصد مسافرت نمایند. رنکینگ مذکور بر پایه داده های انحصاری از انجمن حمل و نقل هوایی بین المللی (IATA) می باشد. این انجمن بزرگترین و دقیق ترین پایگاه داده از اطلاعات مسافرتی را در اختیار دارد و این اطلاعات را در اختیار ایندکس پاسپورت هنلی نیز قرار می دهد.

اکنون که ما مایل به بررسی وضعیت پاسپورت کشور شیلی در سال 2024 می باشیم. بد نیست اطلاعات خود را درباره رتبه های برتر جهانی نیز تکمیل کنیم. به همین سبب، ما در اینجا لیست برترین پاسپورت های جهان در سال جاری را ارائه می کنیم تا علاوه بر مشخص شدن جایگاه پاسپورت شیلیایی، رتبه بقیه کشورهای برتر جهان نیز مشخص شود. همانطوری که این جدول نیز نشان می دهد، دارندگان پاسپورت این کشور با رتبه 15 جهانی به 177 کشور جهان دسترسی آزادی دارند:

کشوررتبه جهانی پاسپورتکشورهای در دسترس بدون ویزا
ژاپن، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا1194
فنلاند، کره جنوبی، سوئد2193
اتریش، دانمارک، ایرلند، هلند3192
بلژیک، لوکزامبورگ، نروژ، بریتانیا3189
شیلی15177

روش های اخذ تابعیت شیلی

همان گونه ای که در مطالب فوق نیز عنوان شد، دو روش کلی جهت دریافت تابعیت شیلی وجود دارد. روش اول که مختص متولدین این کشور می باشد. به عبارت دیگر، نوزادان متولد از حق طبیعی برخورداری از پاسپورت این کشور بهره مند هستند. چرا که اصل قانونی و تصریح شده در مفاد قانون اساسی کشور شیلی در خصوص تابعیت شیلیایی از طریق اصول حق خاک و خون به صورت توامان می باشد. پس به تمامی متولدین تابعیت این کشور اعطاء می گردد.

اما روش دوم که پر کاربردترین و آسانترین روش ممکن برای اغلب مهاجران خارجی نیز محسوب می شود، بهره گیری از روش اخذ پاسپورت شیلیایی توسط اقامت دائم در این کشور است. بر این مبنا، متقاضیانی واجد شرایط درخواست پاسپورت هستند که حداقل 5 سال از عمرشان را در کشور شیلی مقیم شده باشند. نکته قابل توجه اینکه روند درخواست پاسپورت این کشور از زمان شروع درخواست تا دریافت پاسپورت حدود 2 سالی طول می کشد و شامل مصاحبه شخصی و ارائه مدارک مورد نیاز می باشد. اما مراحل فرآیند اخذ پاسپورت از صفر تا صد بدین گونه است:

  • گام نخست: اخذ ویزای اقامت موقت شیلی برای مهاجرت به این کشور با اعتبار یک سال
  • گام دوم: اخذ ویزای اقامت دائم شیلی به شرط اقامت 180 روزه در این کشور
  • گام سوم: اخذ پاسپورت به شرط اقامت 5 ساله در این کشور

تفاوت ویزای اقامت موقتی و دائم شیلی

ویزای اقامت موقتی با اقامت دائم شیلی تفاوت های زیادی دارد. صد البته امتیاز ویزای اقامت دائم کشور شیلی بسیار بیشتر از اقامت موقتی این کشور است. در ابتدا لازم است بدانید که امکان همراه آوردن اعضای خانواده با هر 2 نوع اقامت برای متقاضیان فراهم است. اما اعضای خانواده با ویزای اقامت موقتی شیلی نمی توانند در این کشور به کاریابی پرداخته و یا کار کنند. شما پس از آماده سازی مدارک خود می توانید تقاضای درخواست اقامت دهید که این کار 4-6 ماه طول می کشد. ویزای اقامت موقتی شیلی برای صرفا یک سال معتبر است.

اما برای کسب صلاحیت جهت اخذ اقامت دائم شیلی، به یاد داشته باشید که متقاضیان می بایست حداقل 6 ماه از سال یا 180 روز متوالی را در کشور شیلی بگذرانند. فرآیند درخواست و مدارک مورد نیاز برای دریافت اقامت دائم شیلی درست همانند ویزای اقامت موقت می باشد. اما به منظور حفظ وضعیت اقامت دائمی خود، ضروری است که شما حداقل یک روز از سال را در شیلی بگذرانید. اقامت دائم شیلی برای مدت 5 سال معتبر است. شما در جدول زیر می توانید با امتیازات این دو نوع اقامت شیلی بهتر آشنا شوید:

امتیازات ویزای اقامت موقت شیلی residencia temporariaامتیازات ویزای اقامت دائم شیلی Permanencia Definitive
به همراه آوردن اعضای خانوادهبه همراه آوردن اعضای خانواده
حق کار و زندگی در هر نقطه از شیلیبهره مندی از حقوق و امتیازات مشابه شهروندان شیلی
مسافرت آسان داخل شیلیاستفاده رایگان از خدمات آموزشی و بهداشت رایگان
امکان تبدیل به اقامت دائم شیلیامکان تبدیل اقامت به تابعیت شیلی

 

مدارک لازم برای تبدیل اقامت به تابعیت در شیلی

برای اخذ تابعیت شیلی از طریق اقامت 5 ساله در این کشور، شما به عنوان یک متقاضی می بایست شرایط و مدارک مشخصی را نیز به همراه داشته باشید. اداره مهاجرت شیلی با همکاری وزارت امور خارجه شیلی مسئول رسیدگی به درخواست متقاضیان می باشد. مدارک و شرایط زیر برای تبدیل اقامت به تابعیت در شیلی 2024 عبارت است از:

شرایط تبدیل اقامت به تابعیت در شیلی
برخورداری از ویزای اقامت دائم شیلییعنی متقاضی نباید وابسته به ویزای همسر یا خویشاوندان دیگر نباشد
نداشتن سوء پیشینه کیفری خاصالبته بسته به ملیت هر متقاضی ممکن است سوابق خرد نادیده گرفته شود
داشتن تمکن مالی کافیاین مورد را می توان از طریق صورت حساب بانکی یا فیش حقوقی به اثبات رسانید
مدارک مورد نیاز برای تبدیل اقامت به تابعیت در شیلی
هویتیعکس پاسپورتی + کپی شناسنامه یا کارت شناسائی معتبر
مسافرتیپاسپورت معتبر + بیمه سلامت
مالیگواهی تمکن مالی
قضاییگواهی عدم سوء سابقه
پزشکیگواهی سلامت

 شرایط تبدیل اقامت به تابعیت در شیلی

همانطور که در مطالب فوق نیز بیان گردید، متقاضیان مهاجرت به شیلی و اخذ اقامت این کشور برای تبدیل اقامت خود به تابعیت شیلی و دریافت پاسپورت این کشور ناچار هستند که 3 مرحله زیر را پشت سر بگذارند:

  • اخذ اقامت موقتی شیلی: با اعتبار یک سال
  • اخذ اقامت دائم شیلی: با اعتبار 5 سال و شرط لازم برای اخذ زندگی در شیلی 180 روز
  • اخذ تابعیت شیلی: شرط لازم جهت دریافت پاسپورت شیلی اقامت مداوم 5 سال در کشور شیلی

توصیه کارشناسان مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به متقاضیان برداشتن گام های عملی با اطلاع دقیق از قوانین مهاجرتی روز و شرایط کار و زندگی در کشور مقصد می باشد. در این راه موسسه ما با برخورداری از بهترین پرسنل حقوقی و مهاجرتی ایران آماده کمک به هموطنان گرامی می باشد.

سوالات کلیدی درباره پاسپورت شیلی

برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا شیلی کشوری ارزشمند برای مهاجرت و دریافت تابعیت است؟ بله در صورتی که فرد تابعیت شیلی را به دست آورد، امتیازهای مهاجرتی بالایی به دست خواهد آورد.
  • ارزش و اعتبار پاسپورت شیلی چگونه است؟ این پاسپورت در سال 2024، در رتبه 15 جهان قرار گرفته است.
  • بهترین و ساده ترین مسیر دریافت پاسپورت این کشور چیست؟ در حال حاضر دریافت پاسپورت این کشور از طریق ازدواج ساده ترین مسیر به حساب می آید.
  • آیا دریافت پاسپورت شیلی دشوار است؟ در صورتی که فردی به صورت قانونی در این کشور اقامت داشته باشد، مسیر سختی پیش روی او نخواهد بود.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *