ویزای تحصیلی

تحصیل در لهستان

تحصیل در لهستان

اگر شما هم متقاضی تحصیل تخصصی در دانشگاه های صنعتی یا پزشکی معتبر خارجی می باشید، تحصیل در لهستان می تواند گزینه ایده آلی باشد. آموزش کیفیت بالا، برنامه های تخصص برتر، فرصت های کار ضمن تحصیل و بهره مندی از انواع بورسیه های تحصیلی از امتیازات اصلی تحصیل در دانشگاه های لهستانی می باشد. دانشگاه های لهستانی در سال تحصیلی 2024- 2025 انواع برنامه های تحصیلی خود را در هر 3 مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به دانشجویان علاقه مند ارائه می دهند. از شرایط تحصیل در کشور لهستان می توان به ارائه مدرک دیپلم و اثبات مهارت زبان انگلیسی اشاره نمود.

کشور لهستان در مرکز اروپا با مساحتی حدود 312679 کیلومتر مربع قرار دارد. این کشور با جمعیت حدود 38 میلیون نفر، هفتمین کشور بزرگ قاره اروپا می باشد. پایتخت لهستان شهر ورسای با 2 میلیون نفر می باشد. کشور لهستان عضوی از اتحادیه اروپا (EU) و ناحیه شنگن می باشد و با کشورهایی مثل آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، اوکراین، بلاروس، لیتوانی و روسیه مرز مشترک دارد. سیستم آموزش عالی لهستان جزو سیستم های آموزشی مدرن و معتبر اروپایی به شمار می رود و دانشگاه های لهستان به واسطه فرآیند پذیرش آسان و هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه جزو اولویت های تحصیلی دانشجویان خارجی محسوب می باشد. کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه شرایط اخذ پذیرش و اعزام دانشجو به لهستان می توانند پاسخگوی سوالات هموطنان باشند.

شرایط تحصیل پزشکی در لهستان

رشته پزشکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین رشته های تحصیلی در دانشگاه های کشور لهستان می باشد. رشته ای که معمولا 6 سال طول کشیده و معمولا مهلت پذیرش آن در لهستان در ماه اکتبر می باشد. تحصیل این رشته در لهستان به زبان انگلیسی بوده و بهترین دانشگاه برای تحصیل این رشته نیز دانشگاه پزشکی گدانسک می باشد. در واقع دانشگاه های علوم پزشکی لهستان 3 نوع برنامه پزشکی شامل پزشکی (مدت دوره: 6 سال)، دندانپزشکی (مدت دوره: 5 سال) و نیز داروسازی (مدت دوره: 4 سال) را به دانشجویان ارائه می دهند.


اصلی ترین شروط آنها برای پذیرش دانشجو از این قرار است:

شرایط تحصیل پزشکی در لهستان

نکته مهم دیگر در خصوص شرایط تحصیل پزشکی در لهستان اینکه شهریه سالانه این رشته برای دانشجویان بین المللی بین $9000 الی $15000 (دلار) می باشد. در کنار آن نیز هزینه خوابگاه دانشجویی نیز ماهیانه بین $200 تا $260 (دلار) می باشد.

در قالب نمودار زیر می توان به متوسط شهریه پزشکی معتبرترین دانشگاه های لهستان 2024 آشنا شد:

متوسط شهریه پزشکی معتبرترین دانشگاه های لهستان

شرایط تحصیل در لهستان 2024

در لهستان معمولا 2 نوع موسسه آموزش عالی وجود دارد. موسسات آموزش عالی لهستان یا از نوع دانشگاه ها (با تمرکز بر روی علوم نظری) و یا دانشگاه های صنعتی (با تاکید بر مهارت های کاربردی) می باشند. این دانشگاه ها برنامه ها خود را در 3 مقطع لیسانس (3 سال)، فوق لیسانس (2 سال) و دکتری (4 سال) به دانشجویان ارائه می دهند.

اولین موضوعی که متقاضیان بایستی درباره تحصیل در لهستان بدانند، در خصوص انتخاب رشته و دانشگاه محل تحصیل می باشد. دانشگاه های لهستانی معمولا رشته های مختلف تحصیلی را به زبان انگلیسی و لهستانی به دانشجویان ارائه می دهند.

از بین برنامه های تحصیلی مختلف در لهستان معروفترین برنامه ها به شرح ذیل می باشند:

  • رشته مدیریت در لهستان
  • رشته روابط بین الملل در لهستان
  • رشته تجارت بین المللی در لهستان
  • رشته دوره های اقتصاد در لهستان
  • رشته دوره های مهندسی در لهستان
  • رشته شهرسازی در لهستان

آیا مدرک IELTS جهت تحصیل در کشور لهستان الزامی می باشد؟ لازم به یادآوری است که دانشگاه های لهستانی نیازی به ارائه مدرک زبان از طرف متقاضیان ندارند. چرا که این دانشگاه ها متقاضیانی را می پذیرند که در تحصیلات خود پس زمینه انگلیسی داشته باشند. پس به این ترتیب IELTS پیش نیاز تحصیل در کشور لهستان نمی باشد، اما هر داوطلب بایستی بداند که تسلط به زبان انگلیسی جهت قبولی در مصاحبه از طریق Skype با آفیسر پذیرش دانشگاه امری ضروری است.

برترین دانشگاه ها جهت تحصیل در لهستان 2024

سیستم آموزش عالی کشور لهستان پس از پیوستن این کشور به فرآیند بلونیا (Bologna Process) در سال 1999 دچار تحول شگرفی شده است. کیفیت آموزش عالی و امکانات تحصیلی از آن زمان به بعد دچار تغییرات مثبتی شده است. همین امر باعث جذب دانشجویان خارجی جهت تحصیل در لهستان می شود. در این میان، نقش دانشگاه های لهستان نیز غیرقابل انکار است.

دانشگاه های زیادی در لهستان وجود دارد اما دانشگاه های رتبه بالا در لهستان شامل دانشگاه ورسای (بزرگترین دانشگاه) و دانشگاه جاگیلونی در کراکو (قدیمی ترین دانشگاه) می باشند. شایان ذکر است که نقطه قوت سیستم آموزش عالی لهستان دانشگاه های تخصصی صنایع و پزشکی می باشد. این دانشگاه ها آموزش کیفیت بالا را با هزینه های متوسط ارائه می دهند.

فهرست رنکینگ بین المللی دانشگاه های لهستان در سال تحصیلی 2024- 2025 به شرح ذیل می باشد:

دانشگاهQS Ranking 2024THE Ranking 2024ARWU Ranking 2024
دانشگاه جاگیلونی304601401
دانشگاه ورشو262601301
دانشگاه فناوری ورسای571801701
دانشگاه آدام مک ویز731801701
دانشگاه علم و صنعت AGH901801601

جدول فوق به خوبی نشان می دهد که دانشگاه ورشو بهترین دانشگاه کشور لهستان است و در رتبه بندی های مختلف به عنوان بهترین دانشگاه این کشور انتخاب شده است. علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه باید رزومه ای درخور داشته باشند تا بتوانند پذیرش این دانشگاه در رشته های مختلف را به دست آورند.

دانشگاه های معتبر در لهستان

فهرستی از برخی دانشگاه های معتبر لهستان برای تحصیل در لهستان در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس، دکترا آورده شده است که عبارتند از:

  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Jagiellonski
  • Uniwersytet Mikolaja Kopernika w Toruniu
  • Politechnika Warszawska
  • Akademia Górniczo-Hutnicza
  • Uniwersytet Wroclawski
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
  • Politechnika Wroclawska
  • Uniwersytet Marii Curie-Sklodowskiej w Lublinie
  • Uniwersytet Slaski w Katowicach
  • Uniwersytet Gdanski
  • Politechnika Poznanska

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های لهستان به زبان انگلیسی

فرآیند پذیرش از دانشگاه های لهستان آسان است. ابتداء داوطلبین بایستی بدانند که مهلت درخواست پذیرش تحصیلی در ترم پاییزی در ماه اکتبر و برای ترم بهاری از فوریه شروع می شود، بنابراین تصمیم گیری درباره صدور ویزای تحصیلی قبل از شروع ترم های پاییزی و بهاری انجام می شود. کلیه مراحل پذیرش از ابتدا تا انتها به صورت آنلاین انجام می شود و نحوه پذیرش نیز از طریق تماس مستقیم (ایمیل) با اداره پذیرش دانشگاه مربوطه می باشد. در کل، شرایط و مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی لهستان به شرح زیر می باشد:

  • مدرک دیپلم متوسطه
  • فرم درخواست تکمیلی
  • 4 قطعه عکس پاسپورتی
  • کپی پاسپورت داوطلب
  • مدرک زبان انگلیسی، البته به صورت اختیاری (به جز موارد تحصیل در دبیرستان به زبان انگلیسی)
  • گواهی پزشکی
  • رسید پرداخت شهریه

اما نکته آخر در خصوص پروسه اخذ پذیرش و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در لهستان این که زبان انگلیسی زبان اول آموزشی در مدارس ایران نمی باشد پس دانشجویان ایرانی ناگزیر به خواندن و ارائه مدرک مهارت زبان خارج از مدرسه می باشند. معمولا دانشگاه های لهستان مدرک زبان IELTS با نمره 6.5 را از دانشجویان ایرانی قبول می کنند.

شرایط اخذ ویزا جهت تحصیل در لهستان

شرایط اخذ ویزا جهت تحصیل در لهستان

دانشجویان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) نیازی به اخذ ویزای تحصیلی برای تحصیل در لهستان ندارند، اما دانشجویان غیر اروپایی قبل از ورود به کشور لهستان نیازمند درخواست ویزای تحصیلی می باشند. ویزای تحصیلی لهستان با نام ویزای اقامت موقتی می باشد. کلیه دانشحویان بایستی اقامت خود در لهستان را توسط درخواست ویزای اقامت موقتی قانونی نمایند. از مزایای اقامت موقتی لهستان برای دانشجویان می توان به کار و زندگی در این کشور اشاره کرد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی لهستان به شرح جدول زیر می باشد:

  • فرم درخواست ویزا
  • 1 قطعه عکس پاسپورتی
  • نامه پذیرش دانشگاهی
  • کپی پاسپورت معتبر حداقل با اعتبار 3 ماهه
  • کپی کارت شناسایی
  • بیمه سلامت
  • مدرک اثبات تمکن مالی
  • رزرو بلیط رفت و برگشت به همراه تاریخ های ثابت

پیش از اخذ ویزای تحصیلی لهستان، از شرایط ویزای تحصیلی هلند هم آگاه شو

هزینه تحصیل در کشور لهستان

هزینه تحصیل و زندگی در لهستان در مقایسه با اغلب کشورهای اروپایی بسیار پایین است. برنامه دانشگاه های خصوصی معمولا گران تر از دانشگاه های دولتی لهستان است. در دانشگاه های خصوصی لهستان، دانشجویان ممکن است شهربه ای بین 9000€ الی 100000€ (یورو) در سال پرداخت نمایند. اما شهریه برنامه های مختلف در دانشگاه های دولتی لهستان در سال تحصیلی 2024 – 2025 به شرح زیر می باشد:

پارامترهزینه
در هر سال تحصیلی برای برنامه لیسانس و فوق لیسانس2000€-4000€ (یورو)
در هر سال تحصیلی برای دوره های PhD و تخصصی3000€ (یورو)
برای هر سال تحصیلی دوره های B.A و پزشکی1200€-8000€ (یورو)
در هر سال تحصیلی برای دوره های حرفه ای3000€ (یورو)
در هر سال تحصیلی برای دوره های آموزش زبان2000€ (یورو)

لهستان مقصدی مناسب برای تحصیل پزشکی

کشور لهستان در سال 2023، یکی از اصلی ترین انتخاب های علاقه مند به تحصیل در رشته های زیر گروه علوم پزشکی محسوب می شود. اما باید بدانیم که از لحاظ هزینه و شهریه باید اطلاعات کافی داشت و سپس اقدام کرد. علاقه مندان هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم (دوره های پیش پزشکی) به برتریت دانشگاه های این کشور ورود کنند. هزینه دوره پیش پزشکی حدودا 8000€ تا 9000€ (یورو) است. شهریه قابل پرداخت برای رشته های پزشکی و دندان پزشکی به ترتیب 11000€ تا 14000€ (یورو) تخمین زده می شود.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری لهستان

اصولا یکی از دغدغه های اصلی متقاضیان تحصیل در لهستان مربوط به شرایط اقامت پس از تحصیل در این کشور می باشد. به عبارت دیگر آنها می خواهند بدانند که چگونه می توانند ویزای تحصیلی خودشان را به ویزای کاری لهستان تبدیل کنند. طبق قوانین کشور لهستان نیز افراد مستقیما پس از اتمام تحصیلات می توانند برای اخذ مجوز اقامت موقتی لهستان اقدام کنند. ویزایی که اعتبار آن 9 ماهه است. آنها با این ویزا نمی توانند در لهستان کار بکنند بلکه می توانند در این کشور به دنبال کار باشند.

قوانین اخذ ویزای کار لهستان در 2024

هزینه زندگی در لهستان 2024

لهستان را به جرات می توان یکی از مقاصد تحصیلی مقرون به صرفه در قاره اروپا دانست. خود دولت لهستان به دانشجویان جهت پوشش خرج و مخارج زندگی خود توصیه می کند که ماهیانه حدود 300€ (یورو) داشته باشند. این هزینه ها ممکن است هزینه اجاره منزل، غذا، هزینه های اشتراک خانگی و مخارج دیگر باشد. با این حال بسته به سبک زندگی افراد هزینه های دانشجویی در لهستان امکان دارد بین 350€ الی 550€ (یورو) متغییر باشد.

بدین ترتیب متوسط هزینه زندگی دانشجویی در لهستان حدود 450€ (یورو) می باشد که از خیلی از مقاصد تحصیلی معروف اروپایی در سال 2024 بسیار پایین است:

مقایسه هزینه زندگی در لهستان با سایر کشورهای اروپایی

دانشجویان بین المللی برای جبران بخشی از هزینه های خود علاوه بر درخواست بورس تحصیلی می توانند تا 20 ساعت در هفته به کار پاره وقت بپردازند. و بعد از کسر مالیاتی ماهیانه نیز به سطح درآمدی بین PLN3000 تا PLN4000 (زلوتی) دست یابند. اگر چنانچه شما هموطن عزیز نیز مایل به تحصیل در کشور لهستان یا هر کشور عضو اتحادیه اروپایی باشید، توصیه ما به شما بهره گیری از نظرات کارشناسی و تخصصی مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در کلیه مراحل اخذ پذیرش و اعزام دانشجو به اروپا می باشد.

سوالات پرتکرار درباب شرایط تحصیل در لهستان

در این قسمت از مقاله به مرور سوال و جواب های مربوط به موضوع تحصیل در لهستان 2024 می پردازیم:

  • سیستم آموزشی لهستان چند سیکلی است؟ لهستان از جمله کشورهای امضاء کننده قرارداد بلونیاست و از همین رو از سیستم 3 سیکلی آموزش عالی اروپا تبعیت می کند.
  • برترین دانشگاه حال حاضر لهستان چیست؟ دانشگاه ورشو بهترین دانشگاه ملی و بین المللی لهستان محسوب می شود.
  • شرایط مدرک زبان برای پذیرش از دانشگاه های لهستان چیست؟ معمولا دانشگاه های لهستان مدرک زبان IELTS با نمره 6.5 را از دانشجویان ایرانی قبول می کنند.
  • شرایط تحصیل پزشکی در لهستان چیست؟ دانشگاه های علوم پزشکی لهستان 3 نوع برنامه پزشکی شامل پزشکی (مدت دوره: 6 سال)، دندانپزشکی (مدت دوره: 5 سال) و نیز داروسازی (مدت دوره: 4 سال) را به دانشجویان ارائه می دهند. ضمنا برای اخذ پذیرش پزشکی در لهستان نیازی به ارائه مدرک زبان نیست.
  • متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه های لهستان چقدر است؟ متوسط شهریه ها در لهستان بسته به مقطع تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل بین €2000 تا €4000 (یورو) متغیر است.
  • متوسط هزینه زندگی دانشجویی در کشور لهستان چقدر است؟ دانشجویان در لهستان ماهیانه بودجه ای در حدود €450 (یورو) صرف مخارج زندگی اشان می کنند.
  • آیا دانشجویان در لهستان نیز حق کار پاره وقت دارند؟ بله، آنها تا 20 ساعت در هفته مجاز به کار پاره وقت هستند.
4.5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل در لهستان

  1. سعید گفت:

    با سلام و عرض ادب،
    بنده دانش آموخته ارشد معماری ام ولی اخیرا برای ارشد کامپیوتر در دانشگاه ورشو لهستان پذیرش گرفتم.
    اگه ارشد معماریمو رو در سفارت نشان بدم گپ تحصیلی پر میشه اما اگه نشان ندم 3 سال گپ تحصیلی خواهم داشت.
    حال بنظر شما کدومو انتخاب کنم؟
    1- گپ تحصیلی 3 ساله رو با نشان دادن مدرک ارشدم رفع کنم (در نتیجه مظنون ب ارشد مجدد خواهم شد)
    2- مدرک ارشد رو نشون ندم (در نتیجه مظنون به 3 سال گپ تحصیلی خواهم شد)
    با تشکر

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بهتره که مدرک تحصیلی ارشدتون رو ارائه ندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *