ویزای تحصیلی

تحصیل تخصص در استرالیا

تحصیل تخصص در استرالیا

تحصیل تخصص در استرالیا در سال 2023 در دو بخش مجزا برای متقاضیان یعنی دوره تخصص کوتاه مدت و دوره تخصص پیشرفته انجام می شود. برنامه تحصیل در دوره تخصص کوتاه مدت ویژه فارغ التحصیلان پزشکی است که مدرک خود را از دانشگاه خارجی مورد تایید AMC و WDOMS اخذ کرده و مایل به تکمیل تحصیلات خود در استرالیا هستند. اما برنامه تحصیل تخصص پیشرفته یا آدوانسد مخصوص متخصصان پزشکی است که مدرک دانشگاهی معتبری داشته و یا متقاضی آموزش تخصص در استرالیا بوده و یا متقاضی کار طبابت در استرالیا هستند. در این رابطه، سوالات شما از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت عبارتند از:

  • شرایط و الزامات تحصیل تخصص پزشکی در کشور استرالیا چیست؟
  • چگونه می توان مدرک پزشکی خود را در استرالیا معادلسازی کرد؟
  • متولی رسیدگی به درخواست متقاضیان تحصیل تخصص در استرالیا کیست؟
  • ویزای لازم برای پزشکان جهت تحصیل تخصص در استرالیا چیست؟

آموزش تخصص پزشکی در کشور استرالیا توسط کالج های پزشکی مختلف انجام می شود. پزشکان فارغ التحصیل بین المللی (IMGها) برای تخصص یابی در رشته تحصیلی خود بایستی حداقل 2 سال دوره رزیدنسی را به اتمام برسانند. پس از اتمام آموزش و قبولی در آزمون ها افراد صلاحیت حضور در دوره فلوشیپ را می یابند. فلوشیپ در واقع سال آخر قبل از اخذ مدرک دکتری می باشد.

تحصیل پزشکی مقدمه تحصیل تخصص در استرالیا

کلا پزشکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی در کشور استرالیاست که معمولا 6 سال + 1 سال انترنی طول می کشد تا دانشجویان مدرکشان را در این رشته دریافت کنند. از جمله شرایط پذیرش در این رشته تحصیلی نیز می توان به ارائه مدرک دیپلم متوسطه، مدرک آزمون زبان آیلتس و یا تافل و نیز قبولی در آزمون UCAT ANZ می باشد. معمولا هزینه تحصیل در این رشته از دانشگاه های استرالیا نیز از AUD47340 (دلار استرالیا) شروع می شود.

در جدول زیر می توان با شرایط و هزینه تحصیل پزشکی در برخی از معروفترین دانشگاه های پزشکی استرالیا آشنا شد:

نام دانشگاهشهریه سالانه (دلار استرالیا)مدت تحصیلهزینه زندگی
دانشگاه سیدنیAUD535205 سال10000AUD تا AUD15000
دانشگاه بوندAUD473404 سال12000AUD
دانشگاه آدلایدAUD680006 سال15000AUD
دانشگاه ملبورنAUD744647 سال20000AUD

و نکته آخر هم اینکه حداقل سن تحصیل پزشکی در استرالیا 17 سال و حداکثر سن لازم برای تحصیل این رشته 25 سال می باشد.

مسیرهای دوره تخصص در استرالیا

اصولا کشور استرالیا هم در زمینه تحصیل و هم در زمینه کار پزشکی از جمله کشورهای پیشگام در جهان محسوب می شود. به همین دلیل سالانه هزاران پزشک و متخصص با اهداف مختلف از جمله تحصیل، معادلسازی مدرک، کاریابی در رشته تخصصی در استرالیا و غیره ویزای این کشور را دریافت و به استرالیا مهاجرت می کنند. اما متقاضیان باید مطلع باشند که آنها مسیرهای متفاوتی در استرالیا پیش رو دارند. در واقع مسیر تخصص ویژه فارغ التحصیلان پزشکی بین المللی (IMGها) در یکی از دسته های زیر می باشد:

مسیر تخصص ویژه فارغ التحصیلان پزشکی بین المللی در استرالیا

  • متخصصان آموزش دیده خارجی که مدرک خود را از خارج گرفته و اکنون مایل به معادلسازی با استاندارد آموزش تخصص در کشور استرالیا هستند (متقاضیان معادلسازی مدرک تخصص)
  • متخصصان آموزش دیده خارجی که متقاضی شغل تخصصی مورد نیاز در استرالیا می باشند (متقاضیان کار در زمینه تخصصی)
  • متخصصان آموزش دیده خارجی یا متخصصان در حال آموزشی که خواستار تحصیل تخصص پزشکی در استرالیا هستند

خود ارزیابی برای اطلاع از مسیر تخصص در استرالیا

یکی از بهترین ابزارهایی که متقاضیان می توانند از طریق آن شرایط خود را ارزیابی و بهترین مسیر برای تخصص در استرالیا را انتخاب کنند از طریق چارت خود ارزیابی زیر می باشد:

خود ارزیابی برای اطلاع از مسیر تخصص در استرالیا

شرایط تحصیل تخصص پزشکی در استرالیا

فارغ التحصیلان پزشکی بین المللی یا IMG هایی که مدرک پزشکی یا جراحی خود را از یک دانشگاه مورد تایید شورای پزشکی استرالیا (AMC) دریافت کرده و حائز کلیه شرایط آموزشی و ارزشیابی جهت کار در رشته تخصصی خود در کشورشان هستند، می توانند برای معادلسازی مدرک و کار در شغل مورد نیاز درخواست دهند. در این راستا IMG ها بایستی با کالج تخصص پزشکی استرالیایی مربوطه تماس گرفته تا در مورد شرایط و الزامات ارزیابی تخصص استعلام کنند. اما شرایط تحصیل تخصص پزشکی در استرالیا به گونه دیگری است. شرایط تحصیل دندانپزشکی در استرالیا را اینجا مطالعه کنید.

فارغ التحصیلان پزشکی یا متخصصان دارای مدرک بین المللی می توانند در دوره های آموزش تخصص کوتاه مدت در کشور استرالیا بدون الزام به اخذ گواهی AMC یا معادلسازی مدرک معادل با کالج پزشکی تخصص مربوطه شرکت نمایند. در این رابطه، IMGها مستقیما درخواست خود را به کالج پزشکی استرالیا تحویل می دهند. به همین منظور آنها از فرم درخواست AAMC-30 جهت انجام ارزیابی توسط کالج پزشکی استفاده می کنند. لازم به ذکر است که فرم مذکور را نیز می توان با مراجعه به وب سایت شورای پزشکی استرالیا (AMC) دانلود کرد. اما از مهمترین و معروفترین کالج های پزشکی استرالیا برای تحصیل تخصص در این کشور عبارتند از:

  • کالج رویال جراحان استرالیا
  • کالج رویال پزشکان استرالیا
  • کالج متخصصان بیهوشی استرالیا و نیوزلند
  • کالج رویال پاتولوژیست های استرالیا

شرایط تحصیل تخصص پزشکی در استرالیا

فرآیند درخواست تحصیل تخصص پزشکی در استرالیا

نکته مهم درباره فرآیند تحصیل تخصص پزشکی در استرالیا اینکه این فرآیند پیچیدگی یا سختی خاصی نداشته و کافی است متقاضیان با آگاهی و اطلاع قبلی از شرایط و الزامات مربوطه پا در این عرصه بگذارند. پس یک ارائه درخواست موفق برای تحصیل تخصص پزشکی در کشور استرالیا 2023  بایستی از مراحل زیر پیروی کند:

  • مرحله 1: فارغ التحصیل پزشکی بین المللی یا IMG جهت تایید مدارک پزشکی خود درخواستش را مستقیما به پورتفولیو (پرونده) الکترونیکی مدارک بین المللی فارغ التحصیلان بین المللی (EPIC) تحویل می دهد
  • مرحله 2: IMG به صورت آنلاین از شورای پزشکی استرالیا (AMC) درخواست تشکیل پرونده AMC می کند
  • مرحله 3: IMG برای اخذ پذیرش تحصیلی، درخواست خود را با استفاده از تکمیل فرم درخواست ارزیابی کالج پزشکی AAMC-30 مستقیما به کالج پزشکی مربوطه ارسال می کند
  • کالج پزشکی تخصصی به ارزیابی درخواست متقاضی و تناسب آن درخواست با شرایط دانشگاه می پردازد
  • IMG درخواستی برای ثبت نام محدود جهت آموزش تحصیلات تکمیلی یا آموزش تحت نظارت به شورای پزشکی استرالیا (AMC) ارائه می کند

نکته مهم: اگر چنانچه متقاضی همچنین حائز معیارهای صلاحیت مسیر مجوز شایستگی باشد، او می تواند به جای ثبت نام محدود از گزینه ثبت نام مشروط استفاده کند.

شرایط کار متخصصان پزشکی در استرالیا

یکی از موضوعات مهمی که برای متخصصان پزشکی در کشور استرالیا مطرح می شود نحوه و شرایط کار متخصصان پزشکی یا Resident Doctors در این کشور می باشد. بر طبق قوانین کشور استرالیا نیز IMG ها یا همان فارغ التحصیلان بین المللی پزشکی که اخیرا آزمون های معتبر را گذرانده و یا از طریق بورد پزشکی استرالیا دوره آموزشی لازم را گذرانده اند، می توانند برای درخواست مجوز کاری خود درخواست دهند. برای این کار نیز بایستی در بورد پزشکی استرالیا (استان مربوطه) ثبت نام کنند. این متخصصان با توجه به سوابق کاری و نیز تخصص خود می توانند در بیمارستان ها و کلینیک های عمومی و خصوصی استرالیا استخدام شوند.

در ضمن آنها برای کار به عنوان متخصص پزشکی Medical Resident نیازمند داشتن مهارت های مهم زیر هستند:

شرایط کار و مهارت متخصصان پزشکی در استرالیا

وضعیت درآمد متخصصان پزشکی در استرالیا

به جرات می توان گفت که بالاترین سطح درآمدی رشته های علوم پزشکی در کشور استرالیا متعلق به متخصصان این رشته می باشد. اول از همه بایستی بدانید که پزشکان متخصص در استرالیا با عنوان Resident residence officer شناخته می شوند. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، متوسط درآمد سالانه پزشکان متخصص در کشور استرالیا حدود $110706 (دلار) و یا ساعتی در حدود $56.77 (دلار) می باشد. بر این اساس متوسط درآمد پزشکان متخصص تازه کار حدود $96311 (دلار) و درآمد پزشکان مجرب تا $199500 (دلار) می باشد:

درآمد متخصصان در استرالیا

شرایط دریافت ویزای تحصیلی استرالیا

متقاضیان تحصیل پزشکی در استرالیا بایستی در جریان باشند که آنها برای تحصیل قانونی در کشور استرالیا و اقامت در طول تحصیل خود نیازمند داشتن ویزای تحصیلی استرالیا هستند. در حقیقت، دولت استرالیا ویزای تحصیلی استرالیا (موسوم به ویزای سابکلس 500) را برای 3 دسته از متقاضیان شامل متقاضیان تحصیل در کورس های زبان، دوره های حرفه ای و دوره های آکادمیک صادر می کند. اما متقاضیان برای درخواست این ویزای مهاجرتی استرالیا در سال 2023 نیازمند ارائه مدارک زیر به سفارت استرالیا در زمان مشخص خود می باشند:

  • مدرک ثبت نام در کالج پزشکی
  • پاسپورت معتبر
  • هزینه درخواست ویزای سابکس 500 استرالیا
  • گواهی ورود موقت معتبر (GTE)
  • مدارک تحصیلی و کاری
  • مدرک زبان انگلیسی (IELTS یا TOEFL)
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • بیمه سلامت
  • چند قطعه عکس پاسپورتی

لازم است در انتهاء به چند نکته مهم در این رابطه نیز اشاره شود. اولا اینکه تمامی مدارک فوق بایستی پیش از ارائه به سفارت به انگلیسی ترجمه رسمی گردد. ثانیا اینکه امسال هزینه ویزای تحصیلی کشور استرالیا حدود AUD$606 (دلار استرالیا) تقریبا معادل 373€ (یورو) می باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده اعلام شرایط برنامه اعزام دانشجوی پزشکی به استرالیا و ارزیابی شرایط متقاضیان برای اخذ سریع و تضمینی ویزا می باشد.

پرسش های متداول درباره تحصیل تخصص در استرالیا

و حالا به سوالات کلیدی و مهم حاصل از بحث درباره تحصیل تخصص در استرالیا 2023 می رسیم:

  • شرایط تحصیل تخصص در استرالیا چیست؟ داشتن مدرک پزشکی معتبر و معادلسازی شده به همراه نمره مهارت زبان از الزامات اصلی تحصیل تخصص در کشور استرالیاست.
  • هزینه اخذ ویزای تحصیلی استرالیا چقدر است؟ امسال هزینه درخواست این ویزا حدود AUD$606 می باشد.
  • شرایط مدرک زبان برای اخذ ویزای سابکلاس 500 ( ویزای دانشجویی استرالیا) چیست؟ در این زمینه ارائه مدرک آزمون زبان انگلیسی IELTS و یا TOEFL الزامی است.
  • شرایط کار متخصصان در استرالیا چیست؟ ثبت نام در بورد پزشکی استرالیا (استان مربوطه) و دریافت تاییدیه کار امری الزامی است.
  • متوسط درآمد سالیانه پزشکان متخصص در استرالیا چقدر است؟ متوسط درآمد سالانه پزشکان متخصص در کشور استرالیا حدود $110706 (دلار) و یا ساعتی در حدود $56.77 (دلار) می باشد.
3.7/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل تخصص در استرالیا

  1. لطف اله اصولیان گفت:

    دخترم 14 ساله وپسرم 13 ساله هر دو در اهواز با معدل 20 مدرسه تیز هوشان مشغول تحصیل هستند باترک مادرشان شرایط سختی دارند چه کشوری برای ادامه تحصیل پذیرای ما هستند با سپاس

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب باید در ابتدا تمامی شرایط شما بررسی شود اما برای این سنین کشور کانادا پیشنهاد میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *