ویزای تحصیلی

تحصیل داروسازی در ایتالیا

تحصیل داروسازی در ایتالیا

ایتالیا کشوری تاریخی است و پایتخت این کشور شهر رم است، تحصیل داروسازی در ایتالیا از رشته هایی است که مورد توجه بسیاری از افراد می باشد. این کشور در جنوب قاره اروپا واقع شده و دارای طبیعت زیبا و آثار تاریخی گران بهایی می ­باشد. طبیعتی زیبا پرجنب وجوش و بی­ نظیر است. تحصیل در ایتالیا برای تابعین یک سری از کشورها از جمله ایرانیان رایگان است نتیجتا افراد زیادی متقاضی تحصیل در این کشور هستند. البته اگر چه هزینه های زندگی نیز در سال 2024 در ایتالیا نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر کمتر است اما آمار بیکاری این کشور بالاست. در قسمت های جنوبی آمار بیکاری به 30% هم می رسد اگرچه در بخش های شمالی شرایط شغلی بهتر است و آمار بیکاری این مناطق در سال 2024 تنها حدود 7.3% می باشد.

  • چرا تحصیل در ایتالیا متقاضیان زیادی دارد؟
  • شرایط تحصیل در رشته داروسازی در ایتالیا؟
  • هزینه های تحصیل داروسازی در این کشور؟
  • طول دوره تحصیلی در این کشور چقدر است؟

تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه های ایتالیا نیازمند قبولی در آزمون IMAT نمی باشد و هم چنین باید دانش زبان ایتالیایی یا انگلیسی ارائه داد. در مقاله پیش رو که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، اطلاعاتی در خصوص تحصیل داروسازی در ایتالیا در سال 2024 ارائه شده است.

در این مطلب میخوانید نمایش

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در کشور ایتالیا، مجموعه ای از جذاب ترین مزایا می باشد که باعث دوچندانی استقبال متقاضیان شده است که عبارتست از:

  • کیفیت بالا آموزش
  • ارائه بورس های متنوع
  • تحصیل به زبان انگلیسی
  • استاندارد بالای زندگی
  • ارائه مدارک رده بالا در سطح جهان
  • درجه علمی بالا دانشگاه ها
  • برگزاری دوره های مشترک با دانشگاه های آمریکا
  • نزدیکی فرهنگ به ایران

اینفوگرافیک تحصیل داروسازی در ایتالیا

شرایط تحصیل در رشته داروسازی در ایتالیا در سال 2024

رشته داروسازی در سال 2024 یکی از محبوب ترین رشته ها برای دانشجویان در کشور ایتالیا است. از آنجائیکه هزینه تحصیل در دانشکده های داروسازی در کشور ایتالیا مناسب است اکثر دانشجویان برای ادامه تحصیل داروسازی در ایتالیا را برمی­ گزینند. دانشجویان برای اینکه بتوانند در رشته داروسازی ادامه تحصیل دهند باید ابتدا در آزمونی که در دانشگاه داروسازی ایتالیا برگزار می­ شود، شرکت نمایند. به دلیل اینکه پذیرش در رشته داروسازی محدود است افراد باید در این آزمون شرکت نموده و تنها کسانی که در این آزمون موفق به کسب نمره معیار شوند، می­ توانند تحصیل داروسازی در ایتالیا را ادامه دهند. جالب است بدانید پس از موفقیت در آزمون برای دانشجویانی که نمره هم سطح را کسب نموده اند، اولویت با کسانی است که از لحاظ سنی از رقیبان کوچک تر باشد.


افرادی که موفق به قبولی در آزمون نشده اند، نیز می­ توانند پس از گذراندن یک دوره آموزشی 6 الی 9 ماهه به تحصیل داروسازی در ایتالیا نماید. مدت زمان دوره تحصیل داروسازی در ایتالیا 5 سال می ­باشد که به طور پیوسته برگزار می­ گردد. افراد پس از گذراندن این دوره می­ توانند وارد کار حرفه ای داروسازی شوند. همچنین دانشجویان بعد از اتمام تحصیلات باید یک سال دوره کارآموزی را بگذرانند. تدریس داروسازی در دانشکده های داروسازی در ایتالیا به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی صورت می­ پذیرد. دانشجویانی که علاقمند به آموزش از طریق زبان انگلیسی هستند از ماه اکتبر شروع به تحصیل می­ کنند.

برنامه های تحصیلی رشته داروسازی در ایتالیا

در ایتالیا دانشگاه های مختلفی وجود دارد که رشته داروسازی را در هر 2 مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. معمولا نیز برنامه های داروسازی به 2 زبان انگلیسی و ایتالیایی به دانشجویان متقاضی ارائه می شود. اگر مایل به تحصیل تخصصی در این رشته هستید می توانید در جدول زیر با انواع برنامه های داروسازی در دانشگاه های ایتالیا آشنا شوید:

برنامه تحصیلی (مقطع: کارشناسی ارشد)دانشگاه محل تحصیل
بیوتکنولوژی دارویی صنعتی پایداردانشگاه سیه نا
داروسازیدانشگاه تور ورگاتا رم
بیوتکنولوژی داروییدانشگاه میلان
بیوتکنولوژی دارویی- پزشکیدانشگاه جنوا
علوم بیوتکنولوژی قانونی، دامپزشکی و پزشکیدانشگاه پروجیا
بیوتکنولوژی های داروییدانشکده داروسازی پادوا
بیوتکنولوژی داروییعلوم بیوتکنولوژی قانونی، دامپزشکی و پزشکی

طول دوره داروسازی در ایتالیا

طول دوره داروسازی در ایتالیا

تحصیل در رشته داروسازی در ایتالیا در سال 2024 در مدت زمان 5 سال می باشد و بعد از اتمام این دوره 5 ساله می توان در ابتدا به عنوان کارآموز شناخته شد. بعضا در این دوره کار آموزی موفق به دریافت حقوق نیز خواهند شد و بعد از اتمام دوره کارآموزی در این کشور مشغول به کار می شوند. مدرکی که از این کشور دریافت شده معادل مدرک لیسانس در کشور ایران می باشد.

از جمله دانشگاه های موجود که از اعتبار بالایی نیز برخوردار است می توان به دانشگاه تورورگاتا روم و دانشگاه بولونیا اشاره نمود. اخذ پذیرش در هر یک از این دانشگاه ها شرایط خوبی برای فرد فراهم می نماید و تحصیل در این دانشگاه ها ارزشمند است. در هر یک از دانشگاه ظرفیت مشخصی تعیین شده است و فرد باید بتواند شرایط لازم را برای ورود به این دانشگاه که توسط خود دانشگاه مشخص شده است احراز کند. به طور مثال دانشگاه تورورگاتا در روم هرساله ظرفیتی حدود 80 نفر را تعیین نموده است که این شامل ارائه پذیرش به دانشجویان ایرانی نیز می باشد. شروع دوره تحصیلی در اوایل ماه اکتبر است.

آخرین قوانین مهاجرت به ایتالیا

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل داروسازی در ایتالیا

ایتالیا کشوری توسعه یافته است که هم عضوی از اتحادیه اروپا (EU) می باشد و هم عضو شنگن است. با این وجود نرخ بیکاری آن در سال 2024 حدود 7% است و این رقم در برخی از شهرهای ایتالیا که در بخش های جنوبی قرار گرفته اند به 30% هم می رسد. در نتیجه اهمیت زیادی دارد کسانی که قصد مهاجرت به ایتالیا را دارند از همان ابتدا شرایط را فراهم کنند که پس از فارغ التحصیلی بتوانند شغلی در این کشور پیدا کرده و اقامت خود را تمدید کنند. از جمله عوامل موثر در یافتن شغل در ایتالیا می توان به تسلط به زبان ایتالیایی و تحصیل در دانشگاه های برتر اشاره نمود. برخی از بهترین دانشگاه ها برای تصحیل داروسازی در ایتالیا عبارت هستند از:

ردیفبهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل داروسازیTimes Higher Education Ranking 2024U.S. News & World Report Ranking 2024
1Scuola Normale Superiore di Pisa152204
2University of Bologna168116
3University of Padua201116
4Vita-Salute San Raffaele University201349
5Sapienza University of Rome251119
6The University of Milan301155
7University of Trento301237
8University of Florence351227
9University of Naples Federico II351204
10University of Perugia351290
11University of Pisa351186
12University of Salerno351419
13Free University of Bozen-Bolzano401
14University of Bari Aldo Moro401368
15University of Ferrara401522

تحصیل داروسازی در دانشگاه تورورگاتا ایتالیا

برای گرفتن پذیرش در دانشگاه تورورگاتا دانشجویان باید در آزمون این دانشگاه شرکت نمایند. پذیرش داروسازی در این دانشگاه از طریق آزمون انجام می پذیرد. در این آزمون دروس زیر مورد سنجش قرار خواهند گرفت:

نام درستعداد سوال
زیست7
شیمی7
ریاضی15
فیزیک15
هوش6

متقاضیان باید به 50 سوال در مدت 72 دقیقه پاسخ دهند. دانشجویان برای شرکت در آزمون ویزای تایپ D (مخصوص اقامت بلند مدت) دریافت می کنند. اگر دانشجویان مایل به شرکت در آزمون آلفاتست باشند باید به همین سوالات به زبان ایتالیایی پاسخ دهند. پیش ثبت نام این دانشگاه در ایران صادر می شود سپس دانشجو برای شرکت در آزمون ویزا دریافت می کند. به طور کلی ظرفیت این دانشگاه 130 نفر است که 100 نفر به صورت اروپایی و بقیه افراد از خارج از اتحادیه اروپا هستند.

در اهمیت تحصیل داروسازی در این دانشگاه همین بس که بدانید تنها دانشگاهی که شما می توانید در آن به زبان انگلیسی تحصیل کنید، دانشگاه دانشگاه تورورگاتا می باشد:

زبان تحصیل رشته داروسازی در دانشگاه های ایتالیایی

تحصیل داروسازی در دانشگاه بولونیا ایتالیا

یکی از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا دانشگاه بلونیاست. پایه های فرآیند بلونیا توسط این دانشگاه در بین دانشگاه های دنیا گذاشته شده است. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های دنیاست، همچنین از جمله دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران است. تحصیل داروسازی در این دانشگاه از جمله فرصت های عالی به شمار می آید. از این لحاظ که ورود به این رشته در این دانشگاه دارای آزمون نیست. این دانشگاه براساس سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرد، پس معدل و سطح زبان دانشجو از اهمیت بالایی برخوردار است. سطح زبان درخواستی دانشگاه نمره 5.5 آیلتس یا تافل 78 است اما با توجه به قوانین ویزای ایتالیا و الزام به ارائه آیلتس با نمره 6، بهتر است دانشجویان از ابتدا نمره آیلتس 6 را آماده نمایند. هرچه دانشجویان سریع تر در این دانشگاه نام نویسی کنند شانس پذیرش بیشتری نیز خواهند داشت.

IMAT؛ آزمون پذیرش دانشجوی داروسازی در ایتالیا

متقاضیانی که قصد تحصیل در این کشور را در رشته داروسازی دارند باید دارای دیپلم 12 ساله باشند و درواقع این امر پیش نیاز تحصیل در این رشته محسوب می شود و پس از ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی می توانند در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنند، این رشته تحصیلی نیازی به شرکت در آزمون IMAT که هرساله در ماه شهریور در این کشور برگزار می شود، ندارد. این آزمون معمولا به زبان انگلیسی برگذار می شود و اکثر دانشجویان می توانند با کمی مطالعه در این آزمون نمره قبولی را به دست آورند.

دروسی که در این آزمون ارائه می شود، عبارتنداز:

  • زیست شناسی
  • زبان انگلیسی
  • شیمی
  • اطلاعات عمومی

این امکان برای بسیاری از متقاضیان فراهم شده که به محض ورود به این کشور بتوانند از بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی این کشور بهره مند شوند. همچنین این امکان را دارند که در صورت متفاوت بودن رشته تحصیلی در مقاطع قبل، برای تحصیل در این رشته در کشور ایتالیا اقدام کنند و تغییر رشته دهند. علاوه بر این ذکر این نکته حائز اهمیت است که اکثر دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل در رشته داروسازی مورد تائید وزارت بهداشت و علوم ایران می باشد.

از بهترین و ارزانترین دانشگاه های ایتالیا مطلع باش

هزینه تحصیل داروسازی در ایتالیا

از جمله رشته هایی که هزینه تحصیل آن در کشور ایتالیا مناسب و به صرفه است تحصیل داروسازی در ایتالیا را می ­توان برشمرد. در دانشگاه های دولتی ایتالیا، شهریه تحصیل در دانشکده داروسازی در سال 2024 به طور متوسط 4000€ (یورو) در سال می­ باشد که دانشجویان می­توانند بصورت اقساط این مبلغ را پرداخت نمایند. همچنان مخارج دانشجویان در مدت تحصیل ماهانه بطور معمول 600€ الی 1200€ (یورو) تخمین زده شده است. بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می ­توانند از بورسیه تحصیلی که برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند استفاده کنند. دانشجویانی برای بهرمند شدن از این بورسیه باید ارائه نامه بانکی و اسنادی که وضعیت ضعیف مالی فرد و خانوده را اثبات می­ کند ارائه دهند.

در ایتالیا همه دانشگاه های پزشکی دارای رشته داروسازی نیستند و در مجموع 32 دانشگاه در ایتالیا دارای دانشکده داروسازی می باشد. با این حال پذیرش در این دانشگاه ها در این رشته سالانه 1507 دانشجو در سال است. نکته مهمی که همه دانشجویان باید به آن توجه نمایند اینست که دانشگاه انتخابی تمامی آموزش های لازم را به دانشجویان برای تبدیل شدن به یک تکنسین داروخانه ای آموزش می­ دهد.

تحصیل داروسازی در ایتالیا با بورسیه

ایتالیا به دلیل بورس های زیادی که ارائه می دهد برای بسیاری از متقاضیان جذاب است. زیرا متقاضیان در صورت احراز شرایط می توانند با حداقل هزینه در دانشگاه های مورد تائید و با کیفیت بالا تحصیلات خود را ادامه دهند.

3 نوع بورسی که در این کشور ارائه می شود عبارت اند از:

  • بورسیه تحصیلی پلاتین
  • بورسیه تحصیلی طلا
  • بورسیه تحصیلی نقره

هر کدام از این بورس ها شرایط مخصوص به خود را دارند. بورس تحصیلی پلاتین ارزشی معادل 10000€ (یورو) ناخالص به علاوه هزینه تحصیل می شود و همچنین بورس تحصیلی طلا ارزشی معادل 5000€ (یورو) به علاوه کمک هزینه تحصیل می شود و بورسیه تحصیلی نقره هزینه 1 سال تحصیلی متقاضی را پوشش می دهد. علاوه بر این نوع بورس ها در ایتالیا بورس های دیگری از جانب دولت این کشور ارائه می شود که بر مبنای شایستگی متقاضی برای آن فراهم می شود.

انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا برای ایرانیان

بورس DSU نیز یک نوع از بورس تحصیلی ایتالیا می باشد که به کشورهای جهان سوم که از نظر مالی شرایط مناسبی ندارد و قصد تحصیل در دانشگاه های ایتالیا را دارند ارائه می شود. این بورس وابستگی به مقطع تحصیلی ندارد. این بورس شامل کمک هزینه تحصیلی سالانه مبلغی بین 8000€ تا 11000€ (یورو) را در بر می گیرد که بخش عمده آن صرف شهریه دانشگاهی شده و تحصیل را رایگان می سازد.

تحصیل داروسازی در ایتالیا به زبان انگلیسی

در ایتالیا در سال های اخیر این امکان فراهم شده است که به زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشور تحصیلات خود را ادامه داد. می توان دانش زبان انگلیسی خود را برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور ارائه داد. معمولا آیلتس 6 الی 6.5 را از فرد درخواست می نمایند و تنها در این صورت است که امکان دریافت نامه پذیرش صادر می شود. اگر کسی قصد تحصیل در مقطع لیسانس در رشته هایی جز پزشکی را دارد می تواند با ارائه مدرک زبان در حد آیلتس 6 این نامه پذیرش خود را دریافت کند و در مقطع فوق لیسانس آیلتس 6 یا 6.5 مورد نیاز می باشد.

تحصیل داروسازی در ایتالیا بدون مدرک زبان انگلیسی

در مواقعی تحصیل در ایتالیا در رشته داروسازی بدون ارائه مدرک زبان عملی است البته به شرط آنکه فرد بتواند توانایی و دانش خود را برای زبان ایتالیایی که زبان رسمی این کشور است آماده کند. همچنین این امکان وجود دارد که فرد با اثبات این موضوع که زبان اصلی وی انگلیسی است، از ارائه مدرک زبان معاف شود. لازم به ذکر است تمام افرادی که آموزش آن ها به زبان انگلیسی نبوده است، باید هنگام مراجعه به سفارت ایتالیا، یک مدرک معتبر زبان در سطح B2 در زبان های انگلیسی یا ایتالیایی ارائه دهند.

تحصیل رایگان داروسازی در ایتالیا

ایتالیا با توجه به انواع بورس هایی که ارائه میدهد این امکان را برای افراد فراهم نموده است که با هزینه تقریبا رایگان تحصیلات خود را در این کشور ادامه دهند. در بعضی مواقع اگر فرد در آزمون ورودی نمره بالایی را به دست بیاورد، می تواند در ایتالیا و دانشگاه هایی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند تحصیلات خود را به صورت رایگان ادامه دهد. دانشگاه های ایتالیا با وجود اینکه از کیفیت بالایی برای تحصیل برخوردار هستند ولی این امکان وجود دارد که با هزینه بسیار پایین تحصیل خود را در این دانشگاه ها ادامه داد.

شرایط آسان دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

مهارت های قابل دستیابی با تحصیل داروسازی در ایتالیا

از جمله مهارت هایی که می توان با تحصیل در ایتالیا در رشته داروسازی به آن دست یافت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دست یابی به آناتومی زیست شناسی و مورفولوژی و فیزیولوژی بدن انسان
  • آشنایی با انواع داروها و همچنین تهیه فورمولاسیون مورد نیاز
  • دانش شیمی و فارماکولوزی به منظور درک دارو و ویژگی های فارماکوکینتیک، فارماکودینامیک و داروهای دیگر
  • دست یابی به دانش بیوشیمی عمومی به منظور درک مکانیسم های مولکولی

نکته ای که حائز اهمیت است این است اخذ پذیرش در دانشگاه های خصوصی راحت تر از دانشگاه های عمومی است و اگر بتوان شرایطی را که هر دانشگاه درخواست نماید احراز نمود می توان به نامه پذیرش خود در این دانشگاه ها دست یافت.

اقامت کاری برای فارغ التحصیلان رشته داروسازی در ایتالیا

همچنین دانشجویانی که از این رشته فارغ التحصیل می­ شوند می ­توانند شغلی با درآمد 60000€ الی 135000€ (یورو) در سال بیابند که این بستگی به زمان و مکان شغل دارد. داروسازی شغلی منعطف است که داروسازان می­توانند 5 الی 9 ساعت در روز کار کنند. جالب است بدانید در ایتالیا داروسازان هر 2 سال مجوز داروسازی خود را به جهت بروز رسانی و کسب اطلاعات بروز تأیید نمایند.

که برای تأیید مجوز داروساز باید در امتحانی به نام CE هر 2 سال شرکت نماید تا بتواند اطلاعات خود را به روز نگه دارد. دانشجویان بعد از اتمام تحصیلات خود می ­توانند به مدت یک سال در ایتالیا اقامت گرفته و به دنبال شغلی مرتبط با رشته خویش باشد. دانشجویانی که به تحصیل داروسازی در ایتالیا مشغول هستند می ­توانند در این کشور مشغول به کار شوند البته تنها 20 ساعت در هفته این اجازه را دارند. یافتن کاری که مرتبط با رشته داروسازی در این کشور باشد پایین است و دانشجویان باید به دنبال کارهای خدماتی و یا توریستی باشند.

مدارک لازم جهت تحصیل داروسازی در ایتالیا

مدارک لازم جهت تحصیل داروسازی در ایتالیا

بسته به شرایط مدارک مورد نیاز متفاوت است ولی به صورت کلی مدارکی که باید ارائه داد شامل موارد زیر می باشد:

  • دیپلم، پیش دانشگاهی و ریز نمرات
  • نوشتن انگیزه نامه ایی برای تحصیل در ایتالیا
  • مدرک آیلتس 6 و B2 ایتالیایی
  • داشتن 3 قطعه عکس با زمینه سفید و پشت نویسی نام و نام خانوادگی به زبان انگلیسی الزامی است
  • به همراه داشتن اصل گذرنامه با اعتبار حداقل 15 ماه

دانشجویان برای پذیرش در دانشکده های داروسازی در ایتالیا باید در آزمون داخلی دانشگاه شرکت نموده و با به دست آوردن حداقل نمره در این آزمون برای پذیرش نهایی اقدام کنند. بعد از اخذ پذیرش اولیه باید بتوانید اقدامات لازم را برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا انجام دهند، خود را به ایتالیا رسانده و در آزمون شرکت کنند. نمره قبولی در آزمون فوق الذکر برای پذیرش هر دانشگاه متفاوت است و بعد از به دست آوردن نمره معیار برای دانشگاه مورد نظر برخی از دانشگاه ها در ایتالیا از دانشجویان برای ادامه تحصیل توصیه نامه ای مبنی بر تأیید دانشجو از سوی استادان قبل وی می­ باشد. برخی از دانشگاه ها در ایتالیا از دانشجویان آزمون حضوری نیز می­ گیرند.

مهارت های تحصیلی فارغ التحصیلان تحصیل داروسازی در ایتالیا

دانشجویان باید بدانند که بعد از اتمام تحصیلات مهارت هایی از جمله علوم پایه در مورد مواد شیمیایی، ساختار ملکولی و رابطه های یونی و غیره، علوم آنوتومی بدن حیوانی و گیاهی، شناخت داروها و انواع داروها و درک علوم و مکانیسم های ملکولی و فعالیت های سوخت و ساز در بدن ارائه دهند. همچنین قوانین انجام دادن کار بعنوان یک داروساز حرفه ای را بیاموزد. دانشگاه توروگاتا سالانه آموزش برای فارغ التحصیلان رشته داروسازی در مقطع کارشناسی ارشد برگزار می ­کند. این دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد تحصیل در رشته داروسازی در ایتالیا را به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می­ نماید.

مهارت های تحصیلی فارغ التحصیلان تحصیل داروسازی در ایتالیا

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

ایتالیا جزو کشورهایی است که در سال 2024 با رویکردی مثبت به ایرانیان ویزا می دهد. منتهی کسانی که متاهل هستند باید توجه داشته باشند که ایتالیا ویزای همراه صادر نمی کند در نتیجه یا باید هر 2 درخواست تحصیل در ایتالیا را داشته باشند یا کشور مقصد خود را تغییر دهند. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا در سال 2024 متعددند. مهم ترین این مدارک عبارت هستند از:

مدارکتوضیحات
نامه پذیرش کالج یا دانشگاهپس از قطعیت ثبت نام دانشگاه ایمیل تاییدیه برای فرد صادر می کند
کپی برابر اصل پاسپورتپاسپورت فرد باید حداقل برای یک سال اعتبار داشته باشد
گواهی عدم سوء پیشینه کیفریترجمه رسمی نامه پلیس بعلاوه 10
گواهی تمکن مالینامه بانک در تایید حسابی به میزان حداقل 10000€ (یورو)
پرداخت جلوتر شهریه دانشگاهپیش پرداخت شهریه دانشگاه حداقل برای 1 ترم
رزرو هتل، خوابگاه یا اجاره منزلمدرکی که نشان دهد فرد محل اقامتی در ایتالیا تهیه کرده
2 قطعه عکس پاسپورتیپشت سفید و گرفته شده در 6 ماه گذشته

شرایط کار داروسازان در ایتالیا 2024

کلا داروسازی در ایتالیا جزء رشته های پر متقاضی و آینده داری محسوب می شود و داروسازان در این کشور از سطح درآمدی خیلی بالایی برخوردارند. همان طوری که در نمودار پایین هم رنج درآمدی این دسته از شاغلین در ایتالیا بسته به سابقه کاری و نیز میزان تحصیلات آنها از حداقل €2550 (یورو) تا حداکثر €7500 (یورو) متغیر است. در این بین متوسط درآمد آنها نیز در حدود €4900 (یورو) می باشد:

رنج درآمدی داروسازان در ایتالیا (یورو در ماه)

و حالا در قالب نمودار زیر نیز به مقایسه متوسط درآمد ماهانه داروسازان با متوسط درآمد کل مشاغل در ایتالیا می پردازیم:

مقایسه متوسط درآمد ماهانه داروسازان با متوسط درآمد کل مشاغل در ایتالیا

اخذ اقامت دائم پس از تحصیل داروسازی در ایتالیا

کشور ایتالیا برخلاف بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی پس از اتمام تحصیل اقامت برای فارغ التحصیلان را مهیا نمی­ کند مگر در مواردی خاص (ازدواج دانشجو با تبعه ایتالیایی). دانشجویان پس از تحصیل در رشته داروسازی همانند سایر رشته ها نمی ­توانند اقامت خود را در این کشور کسب نمایند. اما می­ توانند با تمدید اقامت خود به مدت یک سال جهت جستجوی شغل مرتبط با رشته خود در ایتالیا اقامت گزیند. اما نحوه تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری ایتالیا فقط به دو شرط زیر است:

نحوه تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری ایتالیا

با این دو شرط، دانشجویان داروسازی نیز می توانند برای اخذ اقامت کاری خود در ایتالیا اقدام کنند. اما شرایط و مدارک لازم برای درخواست مجوز اقامت کاری ایتالیا عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • پاسپورت متقاضی
  • مجوز اقامت ایتالیایی
  • مدرک تحصیلی معتبر
  • قرارداد کاری با کارفرمای ایتالیایی
  • ارائه شماره مالیاتی
  • شماره تلفن و آدرس ایمیل
  • مدرک سکونتی معتبر مثل اجاره نامه

متقاضیان تحصیل در ایتالیا در سال 2024 می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس برقرار نمایند.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل داروسازی در ایتالیا

افراد علاقه مند به تحصیل داروسازی در این کشور معمولا در زمینه های زیر پرسشهایی مطرح می نمایند:

  • برای تحصیل داروسازی در ایتالیا باید در آزمون ورودی شرکت کرد؟ برای تحصیل داروسازی در ایتالیا نیازی به شرکت در آزمون های سراسری نیست اما دانشگاه های برتر آزمون های داخلی برگزار می کنند.
  • طول دوره تحصیل داروسازی در ایتالیا چند ساله است؟ 4 سال به طول خواهد انجامید.
  • آیا مدرک داروسازی در ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت ایران است؟ تمامی دانشگاه های دولتی ایتالیا در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت قرار دارند.
  • آیا می توان تحصیل داروسازی در ایتالیا را به زبان انگلیسی تجربه کرد؟ برخی از دانشگاه های ایتالیا این امکان را در اختیار متقاضیان قرار داده اند تا به زبان انگلیسی در ایتالیا تحصیل کنند.
  • هزینه تحصیل داروسازی در ایتالیا معادل چند یورو است؟ بالاترین نرخ تعیین شده در دانشگاه های دولتی این کشور 5700€ (یورو) در سال است.
4.6/5 - (25 امتیاز)

64 دیدگاه برای “تحصیل داروسازی در ایتالیا

  1. امیر گفت:

    سلام وقت بخیر برای پذیرش دانشگاه فقط نمره 6 آیلس مورد قبوله مدارک تافل یا دولینگو با نمره بالا مورد قبول نیست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      دولینگو مورد قبول نیست ولی تافل 78 مورد قبول هست. در نظر داشته باشید که بعضی از دانشگاه ها اصلا به مدرک زبان نیاز ندارند

      1. امیر گفت:

        وقت بخیر دانشگاه تورورگاتا رشته داروسازی چه مدارک زبانی رو قبول میکند؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          آیلتس
          تافل
          fce
          CAE

  2. سیاوش گفت:

    با عرض سلام
    من دانشجو ترم 6 داروسازی علوم پزشکی بیرجند هستم که 4 ترم به صورت مهمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودم خواسم بدونم آیا امکانش هست برای ادامه تحصیل بدون شروع کردن از اول به دانشگاه های بولونیا یا تور ورگاتا برم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      لیست دروسی که پاس کردید رو با لیست دروس مورد نیاز کارشناسی ارشد در این دو دانشگاه و رشته ای که می خواهید رو چک کنید.
      اگر منظورتون این هست که کارشناسی رو ادامه بدید که پاسخ منفی هست ولی اگر منظورتون کارشناسی ارشد هست، شانس دارید

  3. فاطمه زهرا گفت:

    سلام وقت بخیر.
    برای ورود به دانشگاه بولونیا ازمون ورودی نیاز نیست؟ فقط شرط معدل و زبان نیاز ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      آزمون تولک داره این دانشگاه هم

  4. بهزاد گفت:

    با سلام و وقت بخیر من دیپلم ریاضی دارم با معدل 13 میخوام برم ایتالیا و داروسازی بخونم آیلتس 6 دارم و میخواستم ببینم موسسه شما میتونه برای من ویزای تحصیلی ارو سازی ایتالیا بگیره شما فرآیندشو انجام میدید؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله حتما. در این رابطه با شماره 02191003232 تماس بگیرید تا مشاورین ما شما رو راهنمایی کنند

  5. hana گفت:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید برای ادامه تحصیل داروسازی مثلا شروع کارشناسی ارشد اون هم باید اول آزمون بدیم و بعد ادامه تحصیل بدیم اونجا یا اینکه نه از اول باید اونجا شروع کنیم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر این رشته در مقطع کارشناسی ارشد، آزمون ورودی نداره

  6. شیدا گفت:

    سلام وقت بخیر. امکانش هست برای دارو سازی اپلای کنیم و در خود ایتالیا برای ایمت اماده بشیم و بعد تغییر رشته بدیم برای دندون پزشکی ؟ سرایط این کار چی هستش

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله این کار رو می تونید این کار رو انجام بدید ولی در حقیقت اون یک سالی که تحصیل می کنید در رشته داروسازی، کمکی به شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به شما نخواهد کرد.

      1. شیدا گفت:

        یکجا به من گفتن که 2 سال اولشون دروس پایست که برای هردوشون مشترکه پس یعنی اینطور نیست؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          هر دانشگاه کورس های خودش رو ارائه می کنه و برنامه مشخص خودش رو داره. اگر هم پاس کنید باید دید که آیا دانشگاه قبول می کنه که شما اون درس ها رو در رشته دیگه و احتمالا دانشگاه دیگه پاس کردید یا خیر

  7. نوشین گفت:

    سلام میشه بعد از کنکور بدون رفتن به دانشگاه برای مهاجرت به ایتالیا اقدام کرد؟
    سطح این آزمون چطوریه؟ چقدر باید براش خوند؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله نیازی به دانشگاه رفتن ندارید.
      سطح آزمون در سطح کتاب های دبیرستان ایران هست

  8. مهرزاد گفت:

    سلام آیا بعد از گرفتن مدرک داروسازی از ایتالیا و معادل سازی با لیسانس ایران باید دو سال مابه التفاوت رو در دانشگاه آزاد بگذرونن؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای بازگشت به ایران باید معادلسازی انجام بدید

  9. محمد گفت:

    اون قسمتش رو متوجه نشدم که میگفتید مدرک داروسازی ایتالیا معدل لیسانس داروسازی در ایرانه.یعنی چی؟یعنی اگه کسی بخواد برگرده ایران بعد تحصیل چیکار باید بکنه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مشکلی پیش نمیاد چون دانشگاه ها مورد تایید هست

  10. اتنا گفت:

    من میتونم با دیپلم ریاضی ازمون تلک اف رو بدم و اگه قبول شدم بورسیه استانی بگیرم؟و اینکه اگه از ازمون قبول شدیم بازم باید ایلتس رو بدیم؟در ضمن بورسیه استانی چقدره و ایا میتونه هزینه خابگاه رو هم پوشش بده؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای آزمون زبان شما باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید و ببینید که دانشگاه کدوم مدارک رو مورد قبول قرار می ده. البته که سفارت ایتالیا هم باید اون مدرک رو قبول کنه.
      بورسیه استانی ارتباطی با مدرک زبان شما نداره و شامل هزینه خوابگاه هم میشه. البته در این صورت پول کمتری به شما پرداخت می شه چون بخشیش به عنوان هزینه خوابگاه مصرف شده

  11. مبینا گفت:

    سلام وقت بخیر،برای ثبت نام سینگل کورس چطور و کی باید اقدام کرد؟پرداخت شهریه اش به چه صورت؟آیا بورسیه به سینگل کورس تعلق میگیره؟
    سپاسگزارم

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا در صورت مطالعه مقاله فوق برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

  12. هدایتی گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    بعد دریافت مدرک و بازگشت به ایران ما هم باید هر دو سال یک بار برای بروز اطلاعات آزمون بدیم یا نیازی نیست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      مسئله اینجاست که مشخص نیست شما پذیرش و ویزا بشید
      اول این مرحله که اصلی هست رو حل کنید بعد به فکر حاشیه اون باشید دوست من

  13. ملیکا گفت:

    سلام ، منابعی که باید برای آزمون tolc-f خونده بشه رو میشه معرفی کنید

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاع از منابع با مشاورین ما تماس بگیرید

  14. Vesal گفت:

    سلام این آزمون معمولا کی برگزاری میشه ؟ و تاریخ برگزاریش کی اعلام میشه و از کجا میتونیم بفهمیم

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای برگزاری آزمون و تاریخ اون با مشاورین ما در تماس باشید

  15. ریحانه گفت:

    سلام روزتون بخیر
    ایتلس 6 داشته باشیم و ایتالیایی ام B2 باشیم ازمونم بتونیم قبول بشیم چقدر امکان گرفتن بورس پلاتین ممکنه ؟
    بورس پلاتین علاوه بر 10000 یورو هزینه تحصیل ام ساپورت میکنه ؟ یا 10000 یورو همون هزینه تحصیلی هستش که میده ؟
    بورسی نیست که تقریبا بتونه فاند باشه ؟ یعنی علاوه بر هزینه تحصیل کمی ام مخارج اونجا رو ساپورت کنه ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      این بورس یک بورس علمیه و زمانی به شما تعلق میگیره که از یک مقطع آکادمیک قصد تحصیل در مقطع بالاتر رو داشته باشیدچون باید رزومه علمیتون رو ارائه بدید
      در ایتالیا سالی 10000 یورو هم هزینه های تحصیلی رو پوشش میده و هم هزینه های زندگی

  16. مینا گفت:

    سلام و خسته نباشید ببخشید فیزیوتوراپی ایتالیا چند ساله و هزینه سالانه اش چقدره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      دوره های تحصیلی در مقطع کارشناسی به طور کلی بین 1000 تا 3000 یوروه و اینکه ممکنه بتونید بورس بگیرید

  17. غزل جليليان راد گفت:

    سلام من ليسانس شيمي محض دارم و ميخوام داروسازي رو در كشور ايتاليا بخونم امكانش نيست مدرك شيميم معادل بشه براي ليسانس داروسازي در ايتاليا؟؟يا كامل بايد از اول بخونم

    1. داوری گفت:

      سلام
      بایستی از ابتدا برای داروسازی اقدام کنید

  18. Rahil گفت:

    سلام خسته نباشید امکان اینکه مدرک داروسازی رو ایران بگیریم و برای تخصص ایتالیا تحصیل کنیم هستش؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر بخواین برای تخصص اقدام کنید باید مدارکتون رو معادلسازی کنید ضمن اینکه هیچکس نمیتونه شرایط 5 یا 6 سال دیگه رو برای مهاجرت پیش بینی کنه
      پس بهتره که اگر قصد جدی دارید سریعتر اقدام کنید

  19. فاطمه گفت:

    سلام ببخشيد من متوجه نشدم بالاخره بايد چ ازموني براي قبولي تو اين رشترو دادنام چند ازمون تو اين مقاله نوشته شده

    1. داوری گفت:

      سلام
      بستگی داره که به چه زبانی بخواین بخونید به زبان انگلیسی آزمون imat و به زبان ایتالیایی آزمون الفاتست هستش
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  20. غزل گفت:

    سلام خسته نباشید. اگه من بخوام دوره ی لیسانسم رو تو کشور ایتالیا بخونم میتونم برای ارشد و دکتری به کشور دیگه ای برم؟ برم فنلاند مثلا؟ امکانش هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله بعد از دوره لیسانس از این کشور میتونید برای کشورهای دیگه هم میتونید اقدام کنید

  21. ساحل گفت:

    من ۲۰ سالمه چطور باید اقدام کنم برای رشته داروسازی
    مدرک زبان ندارم
    آیا دانشگاهی هست که بدون آزمون باشه برای رشته داروسازی؟و تایید وزارت بهداشت باشه

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر در ایتالیا به دنبال دانشگاه بدون آزمون هستید امکانپذیر نیست اما در برخی از کشورها میتونید بدون آزمون وارد بشید مثل تحصیل داروسازی در مجارستان یا تحصیل داروسازی در چین. لطفا ای نمقالات رو مطالعه کنید و برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

      1. Hello گفت:

        شما که توی این مقاله نوشته بودید دانشگاه بولونیا نیازی به شرکت در آزمون ورودی نداره. امکان شرکت نکردن در آزمون برای این دانشگاه نیست؟

        1. داوری گفت:

          سلام
          مدارک و شرایط بروز آپدیت میشن و در حال حاضر این آزمون رو بایستی شرکت کنید

  22. مریم فروزان گفت:

    ببخشید توی مقاله نوشته شده بود اگر کسی ازمون IMAT را قبول نشد میتونه با یک دوره 6 یا 9 ماهه میتونه رشته رو ادامه بده.یعنی هر کسی که قبول نشد این شرایط را داره.

    1. داوری گفت:

      سلام
      توضیحات مفصلی داره که برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  23. مریم فروزان گفت:

    سلام،من ۲۰ ساله هستم و پشت کنکوری. می خواستم رشته داروسازی برای رشته دانشگاهی انتخاب کنم در مورد شرایط پذیرش دانشگاه سوال داشتم. و می خواستم در مورد هزینه سالانه رو بیشتر بدونم، باید حداقل چقدر پول داشته باشی همراه با بورسیه.و یکی از نگرانی های من چگونگی و میزان سختی ازمون هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بهتره که ابتدا مقاله های بورسیه تحصیلی در ایتالیا و آزمون IMAT رو مطالعه بفرمائید در صورتیکه سوالتون برطرف نشد در خدمتم

  24. سارا گفت:

    سلام من سارا هستم. لیسانس شیمی از دانشگاه رازی، کارشناسی ارشد شیمی از دانشگاه تهران و دکترای بیو نانوتکنولوژی از دانشگاه جنوا در ایتالیا هستم.
    در حال حاضر تصمیم به ادامه تحصیل در رشته داروسازی در ایتالیا رو دارم.
    اول اینکه میخواستم ببینم امکان تطبیق یک سری از واحد ها هست!!
    و اینکه امکان گرفتن بورس از ایتالیا برای من هست، با اینکه یکبار از اسکولارشیپ ایتالیا برای دکترا استفاده کردم.

    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.
    سارا

    1. داوری گفت:

      سلام سرکار خانم
      این تطبیق واحد در خصوص رشته و دانشگاه مقصد شماست و در زمینه مهاجرت نیست متاسفانه
      باز با این حال بهتون پیشنهاد میکنم تا مقاله بورسیه تحصیلی در ایتالیا ر ومطالعه بفرمائید

  25. Minaheydari گفت:

    سلام من کارشناسی تربیت بدنی دارم میتونم برای و معدل ۱۷هست میتونم برای ادامه تحصیل در رشته داروسازی در ایتالیا اقدام‌کنم؟ایلتس هم گرفتم و زبان ایتالیایی هم در حد متوسط هست و اینکه به من بورسیه تحصیلی میدن؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بله با قبولی در آزمون آلفا تست میتونید

  26. سارا گفت:

    سلام خسته نباشید
    من میخوام برای ثبت نام داروسازی به زبان انگلیسی در ایتالیا اقدام کنم،ثبت نام آزمون ورودی که توی سپتامبر برگزار میشه رو کی باید انجام بدم؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بازه زمانی اردیبهشت تا تیر ماه

  27. علیرضا گفت:

    سلام . من دانشجوی داروسازی تو دانشگاه شهید بهشتی ام و قصد تحصیل تو ایتالیا رو دارم منتهی منابع مالی خانوادم محدوده و می خوام بدونم که می شه با صرف هزینه کم و گرفتن نمره های بالا تو درسام تو ایتالیا تحصیل کنم؟ ممنون از راهنمایی تون

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام وعرض ادب خدمت شما بله با این شرایط ایتالیا گزینه خوبی هست اما به دلیل ظریفیت کم پذیرش دانشجویان خارجی در رشته های پزشکی بهتره که داروسازی اینجا تموم کنید که اینو از دست ندین

    2. نگین گفت:

      سلام خسته نباشید آیا میتونیم دوره کارشناسی داروسازی رو در ایران بخونیم و برای تحصیل در مقطع ارشد و دکترا به یکی از دانشگاه های ایتالیا اقدام کنیم؟؟

      1. داوری گفت:

        سلام
        در ایران دوره کارشناسی در این رشته وجود نداره و بایستی دکترای پیوسته بخونید یا اینکه از ابتدا در ایتالیا بخونید که به نظر الان شرایط داروسازی در ایتالیا فوق العاده است

        1. یلدا گفت:

          سلام خسته نباشید من ۲۰ سالمه و دیپلم تجربی دارم با معدل ۱۸ میخواستم بدونم که چه آزمونی باید بدم که بتونم داروسازی بخونم و سنم مهمه برای ورود به دانشگاه؟

          1. امیر جلالی گفت:

            سلام
            شما باید آزمون تولک داروسازی رو شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *