ویترین

تحصیل در اسکاندیناوی

تحصیل در اسکاندیناوی

تحصیل در اسکاندیناوی (فنلاند، نروژ، دانمارک و سوئد) در سال 2023 همانند قبل طرفداران زیادی دارد و مورد استقبال بسیاری از افراد می باشد؛ هرچند از میان کشورهای این حوزه تنها تحصیل در نروژ است که برای تمامی دانشجویان، صرف نظر از کشوری که تابعیت آن را دارند، رایگان می باشد. اما امکانات رفاهی، آموزشی و بهداشتی فراوانی که در کشورهای اسکاندیناوی وجود دارد، موقعیت های شغلی زیاد، دانشگاه هایی با جایگاه علمی فوق العاده خوب، امنیت اقتصادی و اجتماعی، سطح بالای درآمد، امکان کار دانشجویی و کار پس از تحصیل و غیره، سبب شده اند تا دانشجویان از سرتاسر دنیا به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاه های یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی باشند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل در اسکاندیناوی در سال 2023 توضیحاتی ارائه می شود.

  • امتیازات تحصیل در اسکاندیناوی چیست؟
  • شرایط تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی چیست؟
  • برترین کشورهای اسکاندیناوی برای تحصیل کدامند؟
  • برترین دانشگاه اسکاندیناوی کدامند؟
  • آیا تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی رایگان است؟
  • هزینه تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی چقدر است؟
  • هزینه زندگی در این کشورها به چه صورتی است؟
  • آیا دانشجویان از حق کار دانشجویی در کشورهای اسکاندیناوی برخوردارند؟

اسکاندیناوی و امتیازات تحصیل در آن

کلا کشورهای اسکاندیناوی به کشورهای شمال اروپا شامل فنلاند، سوئد، نروژ و دانمارک گفته می شود که همگی نیز عضو ناحیه اروپایی و شینگن اروپا هستند. کشورهایی که بیشتر به سبب اقتصاد درآمد بالا و کیفیت برتر زندگی معروف هستند. و از همین رو نیز رغبت مهاجران خارجی برای مهاجرت به این کشورها خیلی بالا است. یکی از شیوه های مهاجرتی به این کشورها از طریق تحصیل در اسکاندیناوی است.

اما برای این نوع مهاجرت به کشورهای اسکاندیناوی دلایل زیادی وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

اسکاندیناوی و امتیازات تحصیل در آن

دانشگاه های اسکاندیناوی در 2023

تحصیل در حوزه اسکاندیناوی این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که در بهترین دانشگاه های شمال اروپا که از اعتبار بالایی برخوردار هستند و رتبه بالایی را در QS جهانی دارند تحصیلات خود را ادامه دهید. در سال 2023 اگرچه برای تحصیل در این دانشگاه ها در مقطع کارشناسی، تسلط داشتن به زبان رسمی هر کشور (نروژی، دانمارکی، سوئدی و فنلاندی) ضروری است، اما امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشورها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد.

اغلب نظام های آموزش عالی کشورهای اسکاندیناوی نیز از اصول آموزشی فرآیند بلونیا Bologna Process تبعیت می کنند. از همین رو واحدهای درسی تمامی مقاطع دانشگاهی بر حسب واحد اروپایی ECTS محاسبه می شود. مثلا دانشجویان برای اتمام دوره لیسانس نیازمند طی 180 یا ECTS 240 هستند. و برای اخذ مدرک فوق لیسانس خودشان نیز تیازمند پاس 90 یا ECTS 120 هستند.

در هر یک از کشورهای اسکاندیناوی نیز دانشگاه های مطرح زیادی وجود دارد که برترین آنها در هر یک از این کشورها عبارتند از:

دانشگاهکشوررتبه جهانی در رنکینگ QS در سال 2023
دانشگاه کپنهاگدانمارک82
دانشگاه لوندسوئد95
دانشگاه اوسلونروژ101
دانشگاه هلسینگیفنلاند106

تحصیل در کشور سوئد در اسکاندیناوی

برای تحصیل در حوزه اسکاندیناوی یکی از گزینه های موجود برای شما تحصیل در سوئد می باشد. تقریبا 40 دانشگاه در سوئد واقع شده است که بسیاری از آن ها در سطح جهانی قرار دارند. مانند دانشگاه اوپسالا، دانشگاه استکهلم و غیره. سوئد یکی از پیشگامان اروپایی برای تحصیل به زبان انگلیسی بوده به همین دلیل در اکثر دانشگاه های آن به زبان انگلیسی تدریس می شود. شما برای اخذ پذیرش باید به زبان انگلیسی مسلط باشید و مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه را ارائه دهید.

کسانی که در این کشور یا کشورهای حوزه اتحادیه اروپا اقامت دائم دارند، می توانند در این کشور از نظام تحصیل رایگان بهره مند شوند. ولی اگر شخصی عضو کشوری خارج از اتحادیه اروپا باشد و قصد ادامه تحصیل در این کشور را داشته باشد، با داشتن هزینه تحصیل در دانشگاه مورد نظر خود می تواند تحصیلات خود را ادامه دهد. هزینه دانشگاه بسته به مقطع تحصیلی فرد و بسته به رشته تحصیلی او متفاوت است و حدودا بین 8000€ تا 15000€ (یورو) در سال هزینه های تحصیل متغیر است. نکته ای که باید مورد توجه افراد قرار گیرد این است که قبل از اقدام باید لیست مدارک مورد نیاز هر دانشگاه را بررسی کنند.

به طور خلاصه شرایط پذیرش و اپلای از دانشگاه های سوئد 2023 از این قرار است:

شرایط پذیرش و اپلای از دانشگاه های سوئد

نظام آموزش عالی سوئد نیز همانند دیگر کشورهای اسکاندیناوی از 3 سیکل متوالی یعنی کارشناسی (سیکل اول)، کارشناسی ارشد (سیکل دوم) و PhD (سیکل سوم) تشکیل می شود. معمولا هم مقطع کارشناسی با 180 ECTS در سوئد به مدت 3 سال، کارشنسی ارشد با 120 ECTS حدود 2 سال و PhD نیز با 120 ECTS جمعا حدود 4 سال طول میکشد.

تحصیل در کشور دانمارک در اسکاندیناوی

اگر شما متقاضی تحصیل در اسکاندیناوی و اخذ ویزای تحصیلی دانمارک می باشید، می توانید در کشور دانمارک نیز تحصیلات خود را ادامه دهید. دانمارک به بسیاری از اشخاص در حوزه اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا اجازه ادامه تحصیلات را می دهد. بسیاری از دانشگاه های آن یک رویکرد یادگیری و آموزش مبتنی بر کار و فعالیت گروهی دارند. این امکان برای شما وجود دارد که در این کشور در دانشگاه های انگلیسی زبان تحصیلات خود را ادامه دهید. هزینه تحصیل در این کشور معمولا 16000€ (یورو) در سال می باشد. لازم به ذکر است در سال 2023 دانمارک و سوئد از معدود کشورهای دنیا هستند که در غالب موارد به همسر دانشجوی ایرانی هم ویزای همراه می دهند.

در کشور دانمارک نیز دانشگاه های معتبر زیادی وجود دارد که دارای رتبه های خوبی در سطح جهانی هستند که از آنجمله می توان به سه دانشگاه دانمارکی زیر اشاره نمود:

دانشگاهرتبه در رنکینگ QSرتبه در رنکینگ تایمز
دانشگاه کپنهاگ82114
دانشگاه آرهوس161117
دانشگاه فنی دانمارک104166

اما برای اخذ پذیرش از دانشگاه های دانمارک نیز دانشجویان خارجی ضمن تامین شرایط عمومی و اختصاصی همچنین بایستی با توجه به برنامه تحصیلی انتخابی اشان مدرک زبان انگلیسی (IELTS و یا TOEFL) و یا دانمارکی خود را نیز ارائه دهند. ضمنا نباید از این نکته هم غافل شد که مهلت های پذیرش دانشگاهی از کشور دانمارک نیز معمولا 15 مارس برای دانشجویان بین المللی و 5 جولای برای دانشجویان دانمارکی می باشد.

تحصیل در کشور نروژ در اسکاندیناوی

تحصیل در کشور نروژ در اسکاندیناوی

اگر قصد ادامه تحصیل در اسکاندیناوی به زبان انگلیسی را دارید کشور نروژ هم گزینه مناسبی می باشد. حدود 250 دانشگاه به زبان انگلیسی در این کشور وجود دارد. و جالبتر اینکه تحصیل دانشجویان در دانشگاه های دولتی این کشور تماما رایگان بوده و فقط آنها هزینه ای حدود €90 تا €180 (یورو) بابت هزینه ترم پرداخت می کنند.  البته این کشور یکی از گران ترین مکان ها برای زندگی است. چرا که زندگی در نروژ برای یک نفر ماهانه بین 1600€ تا 2000€ (یورو) هزینه دربردارد. پس نروژ نظام تحصیلی رایگانی دارد؛ یعنی دانشجویان، حتی دانشجویان بین المللی یا به عبارتی non-EU/EEA students، در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی نروژ، هیچ شهریه ای پرداخت نمی کنند.

در ضمن از بهترین دانشگاه های نروژی برای تحصیل دانشجویان خارجی نیز می توان به دانشگاه های زیر اشاره نمود:

دانشگاه های نروژیرتبه در رنکینگ QSرتبه در رنکینگ تایمز Times
دنشگاه اوسلو101126
دانشگاه برگن207201
دانشگاه علوم و فناوری نروژ352401
دانشگاه شمالگان نروژ UIT454501
دانشگاه استاوانگر501
دانشگاه علوم زیستی نروژ601

تحصیل در کشور فنلاند در اسکاندیناوی

کشور دیگری که شما برای تحصیل در حوزه اسکاندیناوی می توانید انتخاب نمایید کشور فنلاند می باشد. کشور فنلاند هزینه های بیشتری در قیاس با تحصیل در آلمان، فرانسه، ایتالیا، مجارستان و اتریش دارد. با این حال انتخاب فنلاند در چند سال پیاپی به عنوان یکی از 10 کشور شاد دنیا و امنیت بالای این کشور سبب شده تا بین دانشجویان پرطرفدار باشد.

تقریبا 500 دانشگاه در فنلاند وجود دارد که تحصیل در این دانشگاه ها به صورت رایگان انجام می شود. ولی این سیستم رایگان برای کسانی فراهم است که عضوی از اعضای اتحادیه اروپا باشند و اقامت یک کشور اروپایی را کسب کرده باشند. یعنی از سال 2017 به بعد امکان تحصیل رایگان برای غیر اروپایی ها در فنلاند از بین رفت. هزینه دانشگاه برای کسانی که خارج از اتحادیه اروپا هستند تقریبا بین 10000€ تا 15000€ (یورو) در سال می باشد؛ البته این رقم بسته به رشته و مقاطع تحصیلی متفاوت است.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در اسکاندیناوی

برای بسیاری از دانشجویان بین المللی، تحصیل در حوزه اسکاندیناوی یک تجربه فوق العاده خوب است. در اینجا فهرستی از دانشگاه های برتر اسکاندیناوی در سال 2023 ارائه شده است:

  • دانشگاه کارولینسکا در سوئد
  • دانشگاه هلسینکی در فنلاند
  • دانشگاه اوپسالا در سوئد
  • دانشگاه کپنهاگ در دانمارک
  • دانشگاه لوند در سوئد
  • دانشگاه اوهوش در دانمارک
  • دانشگاه اسلو در نروژ
  • دانشگاه استکهلم در سوئد
  • دانشگاه فنی دانمارک
  • دانشگاه گوتنبورگ در سوئد
  • دانشگاه برگن در نروژ
  • دانشگاه صنعتی چارلمز در سوئد
  • دانشگاه آلبرگ در دانمارک
  • دانشگاه علوم کشاورزی در سوئد
  • دانشکده بازرگانی کپنهاگ در دانمارک
  • دانشگاه آلتو در فنلاند
  • دانشگاه لینچوپینگ در سوئد
  • دانشگاه اومئا در سوئد
  • دانشگاه تورکو در فنلاند

گزینه های دانشجویان برای تامین مالی تحصیل در اسکاندیناوی

واقعیت این است که هزینه تحصیلی در اغلب کشورهای اسکاندیناوی بالا است. به جز نروژ که تحصیل در این کشور چه برای دانشجویان اروپایی و چه غیر اروپایی رایگان است. از دانشجویان فقط هزینه ترمی Semester fee آن هم در حد €90 تا €180 (یورو) اخذ می شود. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، در بین کشورهای اسکاندیناوی تحصیل در فنلاند گرانتر از بقیه کشورهای این منطقه می باشد:

میزان حداقل شهریه در کشورهای اسکاندیناوی

دانشجویان بین المللی در همه کشورهای اسکاندیناوی به انواع گرانت ها و بورسیه های تحصیلی دسترسی دارند. علاوه بر این آنها مجازند تا حین تحصیل به کار پاره- وقت نیز مشغول شوند. این مغایر با قوانین تحصیل در اسکاندیناوی نیست. منتها از یک طرف تایم کاری دانشجویان در کشورهای اسکاندیناوی فرق می کند. همان طوری که در نمودار پایین هم ملاحظه می شود، بیشترین تایم کاری دانشجویان در بین کشورهای اسکاندیناوی مربوط به کشور فنلاند است:

بیشترین تایم کاری دانشجویان در بین کشورهای اسکاندیناوی

و از طرف دیگر سطح درآمدی آنها در این کشورها با هم متفاوت است. همان طوری که در نمودار آماری پایین هم ملاحظه می شود، دانشجویان بیشترین سطح درآمدی حاصل از کار پاره وقت را در کشور دانمارک به جیب می زنند:

متوسط درآمد ساعتی دانشجویان در اسکاندیناوی

زندگی در اسکاندیناوی

کسانی که تحصیل در اسکاندیناوی را به عنوان مسیری برای مهاجرت به کشورهای اروپایی انتخاب می نمایند، باید با شیوه زندگی در این مناطق نیز آشنا باشند. فراتر از کیفیت دانشگاه ها به کیفیت زندگی در این کشورهای اسکاندیناوی می توان اشاره کرد. کیفیت زندگی بالا در این کشورها، سیستم های پشتیبانی اجتماعی بسیار توسعه یافته و مدیریت جامع در مسائلی از قبیل برابری جنسیتی و سیاست های کلان حفاظت از محیط زیست در کشورهای اسکاندیناوی به جذابیت این کشورها می افزاید.

هزینه زندگی در کشورهای اسکاندیناوی بر اساس کیفیت متفاوت است و پیشنهاد ما این است که قبل از اقدام برای مهاجرت از طریق تحصیل یک برآورد اولیه از هزینه های زندگی در کشور مورد نظرداشته باشید. در سال 2023 زندگی در سوئد، نروژ، دانمارک و فنلاند به ترتیب 1200€، 1800€، 1400€ و 1200€ (یورو) ماهانه هزینه دارد. در این مقاله سعی ما این بود که کلیه اطلاعات را در خصوص تحصیل در اسکاندیناوی ارائه دهیم. اگر شما متقاضی تحصیل در کشورهای حوزه اسکاندیناوی می باشید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

سوالات درباب تحصیل در اسکاندیناوی

کشورهای اسکاندیناوی شامل سوئد، فنلاند، نروژ و دانمارک می باشد که جزء برترین مقاصد تحصیلی در قاره اروپا محسوب می شود. از همین رو نیز همواره سوالات زیادی درباره شرایط تحصیلی در این کشورها مطرح می شود:

  • بهترین دانشگاه های اسکاندیناوی کدامند؟ بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در اسکاندیناوی به ترتیب شامل دانشگاه کپنهاگ، دانشگاه لوند، دانشگاه اوسلو و دانشگاه هلسینکی می باشد.
  • بهترین کشورهای اسکاندیناوی جهت مهاجرت تحصیلی کدامند؟ در حال حاضر نروژ به سبب تحصیل رایگان، سیستم آموزشی برتر و نیز کیفیت زندگی بالاتر بهترین کشور اسکاندیناوی جهت مهاجرت تحصیلی قلمداد می شود.
  • برترین کشور اسکاندیناوی از نظر کیفیت آموزشی کدام است؟ کشور دانمارک به دلیل داشتن برترین دانشگاه ها و کیفیت بالای نظام آموزشی برترین مقصد تحصیلی در بین کشورهای اسکاندیناوی قلمداد می شود.
  • از نظر هزینه تحصیلی بهترین کشور اسکاندیناوی چیست؟ کشور نروژ. چرا که هنوز هم تحصیل در نروژ برای عموم دانشجویان رایگان است و از دانشجویان فقط هزینه ترمی Semester fee آن هم در حد 90 تا EUR 180 (یورو) اخذ می شود.
  • گرانترین کشور اسکاندیناوی برای تحصیل کدام کشور است؟ کشور فنلاند چرا که متوسط شهریه سالیانه در دانشگاه های فنلاند بین 10000 تا EUR 18000 (یورو) می باشد.
  • آیا دانشجویان حین تحصیل در اسکاندیناوی حق کار دارند؟ بله بسته به کشور محل تحصیلشان آنها مجازند تا بین 20 تا 25 ساعت در هفته را کار بکنند. و از همین راه بخشی از هزینه ها و مخارج تحصیلی اشان را پرداخت بکنند.
5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *