ویزای تحصیلی

تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی بنا بر دلایل مختلف از جمله امکان تحصیل به چند زبان، هزینه های مقرون به صرفه و عدم نیاز به آزمون ورودی برای بسیاری جذاب است. در حالی که برای تحصیل در بسیاری از کشورهای مطرح جهان تحصیل در مقاطع مختلف، هزینه های سنگینی به همراه دارد، رومانی امکان تحصیل با کمترین هزینه را در قلب اروپا فراهم ساخته است. اگرچه تحصیل رومانی عضو حوزه شنگن نیست اما شهروندان این کشور به راحتی می توانند در میان کشورهای این منطقه رفت و آمد کنند. ما در موسسه سفیران سروش سعادت در این مقاله سعی خود را بر این مبنا قرار داده ایم که کلیه اطلاعات را در خصوص تحصیل در این کشور خدمتتان ارائه دهیم. و درباره خدمات به شما تضمیت ارائه میکنیم.

  1. هزینه تحصیل در رومانی چقدر است؟
  2. حق کار در رومانی به چه نحوی است؟
  3. مدارک مورد نیاز و شرایط ویزای تحصیلی رومانی چیست؟
  4. بهترین دانشگاه و شهرهای رومانی کدامند؟
  5. هزینه زندگی در رومانی چقدر است؟

شرایط تحصیل در رومانی

رومانی به دلیل فرهنگ غنی، مناظر طبیعی زیبا و روابط دوستانه شباهت هایی با بسیاری از کشورهای اروپایی دارد. موسسات آموزش عالی در رومانی شامل دانشگاه ها، موسسات، آکادمی ها و کالج های دانشگاهی می شود. 8 دانشگاه خصوصی در رومانی وجود دارد. این دانشگاه ها دوره های کارشناسی 3 ساله برای رشته های علوم انسانی، اجتماعی، اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، رشته های هنری و ورزشی ارائه می دهد و همچنین دوره های کارشناسی 4 ساله برای رشته های علوم فنی، مهندسی و کشاورزی وجود دارد.

در این کشور امکان تحصیل در رشته های پزشک عمومی، دندانپزشکی، دامپزشکی و معماری می باشد و طول دوره این رشته ها معمولا 6 ساله می باشد. دوره های کارشناسی ارشد معمولا 2 ساله می باشد و تحصیل در مقطع دکترا معمولا 3 ساله است. همانطور که ذکر گردید امکان تحصیل در دانشگاه های رومانی به چند زبان دنیا وجود دارد. شما می توانید در دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، مجارستانی و رومانیانی تدریس میشود، تحصیلات خود را ادامه دهید.

اعتبار دانشگاه های رومانی طبق رتبه بندی که در سال 2023-2024 انجام شده است، اکثر دانشگاه ها رتبه 800-1000 را به دست آورده اند. مدارک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه های رومانی در کشورهای اروپایی شناخته شده است. برخی از دانشگاه های معتبر رومانی را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

اینفوگرافیک تحصیل در رومانی

دانشگاه های برتر در مقاطع مختلف تحصیلی در رومانی

دانشگاه های رومانی نیز همچون سایر دانشگاه های کشورهای توسعه یافته اروپایی، دارای رتبه خوبی در بین دانشگاه های جهان می باشند. از بهترین شهرهای رومانی برای تحصیل می توان به کلوژ ناپکا و بخارست اشاره کرد. علاوه بر اینکه رومانی دارای 110 موسسه آموزش عالی در زمینه های گوناگون چون فنی، هنری و تجربی می باشند، بیش از 50 دانشگاه در سطح شهرهای این کشور در حال پرورش افراد می باشند. طبق اعلام QS دو دانشگاه کشور رومانی توانسته اند در میان 100 دانشگاه برتر جهان در فهرست این مرکز حضور داشته باشند. در ادامه به بررسی این دانشگاه ها خواهیم پرداخت:

  • دانشگاه دولتی شهر بخارست
  • دانشگاه پلی تکنیک بخارست
  • Babes-Bolyai University
  • Transilvania University of Brasov
  • Alexandru Ioan Cuza University

دانشگاه بخارست رومانی

دانشگاه بخارست قدیمی ترین نهاد آموزش عالی در رومانی می باشد و بالاترین رتبه را در جدول رتبه بندی دارد. این دانشگاه در سال 1864 تاسیس شده است و دارای رتبه 32 در جهان است. دانشگاه بخارست دارای 18 دانشکده است که طیف گسترده ای از مقاطع تحصیلی در رشته های متفاوت را ارائه می دهد.

Babes-Bolyai University رومانی

این موسسه بزرگترین موسسه آموزش عالی است که در سال 1919 تاسیس شده است. یک دانشگاه تحقیقاتی برجسته با 21 دانشکده است و دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، مجارستانی و رومانیایی ارائه می دهد.

دانشگاه الکساندرو ایوان کوزا رومانی

قدیمی ترین دانشگاه رومانیایی، دانشگاه الکساندرو ایوان کوزا می باشد. در سال 1860 توسط شاهزاده الکساندرو یوآن کوازا تاسیس شده است. زمانی که تاسیس شد فقط 3 دانشکده در رشته های فلسفه، حقوق و الهیات داشت ولی بطور قابل چشمگیری توسعه یافته و 12 دانشکده دیگر را تاسیس نمود.

دانشگاه غرب تیسایاوارا رومانی

این دانشگاه رومانیایی رتبه چهارم را در بین 800 دانشگاه به دست آورده است. در سال 1962 تاسیس شده است و جزء جدیدترین دانشگاه رومانی محسوب می شود. دارای 11 دانشکده می باشد و در رشته های ریاضیات و علوم انسانی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، جغرافیا، تاریخ، الهیات، روانشناسی، اقتصاد، هنر، تربیت بندی، سیاست، فلسفه و حقوق امکان تحصیل وجود دارد. یکی از برجسته ترین دانشجوهای فارغ التحصیل در این دانشگاه هرتا مولر است که در سال 2009 جایزه نوبل ادبیات را برنده شده است.

مدارک لازم برای پذیرش دوره های مختلف در رومانی

از جمله مدارک لازم برای پذیرش دوره لیسانس در رومانی طی سال 2022 عبارتست از:

  • سن بالای 17 سال با تحویل مدارک شخصی
  • مدرک دیپلم به همراه ترجمه رسمی و فتوکپی
  • مدرک پیش دانشگاهی به همراه ترجمه رسمی و فتوکپی
  • زبان ترجمه مدارک: انگلیسی یا رومانیایی

از جمله مدارک لازم برای پذیرش دوره فوق لیسانس و دکترا در رومانی عبارتست از:

  • رزومه و پرونده سوابق تحصیلی
  • گذنامه با اعتبار کافی حداقل 1 سال
  • اصل و فتوکپی کارت شناسایی، شناسنامه
  • ارائه شش عدد عکس 3 در 4
  • ارائه مدرک سلامت
  • داشتن مدرک زبان مورد نیاز

تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رومانی

معمولا تحصیل در اروپا با آزمون ورودی همراه است اما این اتفاق در رومانی رخ نمی دهد. افرادی که قصد ورود به دانشگاه های رومانی را داشته باشند، تنها با رزومه تحصیلی خود مورد سنجش قرار خواهند گرفت و معدل آن ها است که نشان می دهد آیا اجازه ورود به دانشگاه های رومانی را خواهند داشت یا خیر. از طرف دیگر، کسب نمره 6.0 در آزمون آیلتس یا مشابه آن نیز برای ورود به دانشگاه های این کشور کفایت می کند اما در بسیاری از موراد دانشجویان می توانند با نمره ای کمتر نیز برای ورود به دوره های موقت زبان در رومانی آماده شده و پس از پایان این دوره آموزشی در کلاس های درس حاضر شوند. هزینه های دوره کارشناسی از 2000€ تا 14000€ (یورو) متغیر است و هزینه بیشتر مربوط به رشته های کارگاهی و آزمایشگاهی است.

در دوره کارشناسی ارشد نیز هزینه های تحصیل در حدود 2100€ تا 3500€ (یورو) برآورد شده است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 2 ساله است اما تحصیل مقطع کارشناسی 3 سال به طول می انجامد. در برخی از دانشگاه های رومانی، تحصیل در مقطع کارشناسی 4 سال به طول می انجامد و رشته حقوق نیز معمولا یک دوره آموزشی 4 ساله را نیاز دارد.

تحصیل پزشکی در رومانی

یکی از مهم ترین رشته های تحصیلی در کشور رومانی، رشته های علوم پزشکی است. دو دانشگاه رومانی در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفته است و این مسئله می تواند بر جذابیت تحصیل پزشکی در رومانی بیافزاید. طول دوره پزشکی در رومانی 6 ساله است و تحصیل دندانپزشکی در رومانی نیز به همین مدت زمان نیاز خواهد داشت. البته دوره آموزش داروسازی در رومانی یک دوره 5 ساله است. تحصیل در گروه های مختلف پزشکی در این کشور هزینه ای در حدود 5000€ تا 8000€ (یورو) را برای دانشجویان در طول یک سال تحصیلی به همراه خواهد داشت که به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا بسیار مقرون به صرفه به شمار می آید.

تحصیل پزشکی در رومانی

دوره های آموزش زبان در رومانی

علاوه بر دوره های آموزشی در دانشگاه ها که به صورت رایج در تمامی کشورهای جهان موجود است، امکان شرکت در دوره های آموزش زبان نیز در کشور رومانی وجود دارد. دوره های مختلف آموزش زبان در رومانی در ماه های اکتبر و جون آغاز می شود و هزینه مربوط به آن 2000€ تا 3500€ (یورو) است. دانشجویان پس از پایان این دوره آموزشی می توانند در دانشگاه های رومانی مشغول به تحصیل شوند.

هزینه تحصیل در رومانی

تحصیل رایگان در رومانی امکان پذیر نیست و دانشجویان باید سالیانه شهریه تحصیل در رومانی را پرداخت کنند. هزینه تحصیل در رومانی بسته به ملیت دانشجویان، رشته تحصیلی و مقطع مورد نظر متفاوت است. اکثر دانشگاه ها هزینه ای معادل 2000€ تا 14000€ (یورو) در سال را از افراد دریافت می نمایند. برخی از کمک های مالی و کمک هزینه تحصیلی برای کسانی که تمایل به ادامه تحصیل دارند وجود دارد.

در جدول زیر هزینه های مربوط به سال تحصیلی 2023-2024 به تفکیک ارائه شده است. توجه فرمایید که هزینه های اعلام شده میانگین شهریه در دانشگاه های مختلف در کشور رومانی است.

رشته تحصیلیشهریه سالیانه به یورو
علوم پایه2100€
عمران و معماری3500€
داروسازی و دندان پزشکی6000€
پزشکی7000€
دوره ارشد مهندسی3000€

هزینه زندگی در رومانی

هزینه زندگی در رومانی بسیار پایین تر از کشورهای اروپایی می باشد. برخی از هزینه های متوسط زندگی در این کشور عبارت اند از:

نوع هزینهمبلغ به یورو
خوراک ماهیانه250€
هزینه حمل نقل ماهانه14€
خوابگاه های دانشجویی با اجاره ماهانه120€
اجاره آپارتمان120 الی 300€
استودیو اقامتی140€

دانشجویان به طور کلی برای تامین هزینه های زندگی خود به 500€ تا 600€ (یورو) در طول یک ماه نیاز خواهند داشت اما با توجه به آن که به تازگی امکان کار ضمن تحصیل برای دانشجویان خارجی در رومانی فراهم شده است، می توان با 20 ساعت کار در طول هفته، بخش مهمی از هزینه های زندگی در این کشور را تامین کرد.

بورسیه های تحصیلی در رومانی

سیستم آموزش کشور رومانی جهت حفظ و ترویج فرهنگ این کشور، تنها به کسانی که به زبان رومانی مشغول به تحصیل می شوند، بورسیه ارائه می دهد. متقاضیان برای اثبات توانایی زبان رومانیایی خود باید قبل از ورود به دانشگاه در آزمون های زبان مربوطه شرکت کنند.

بورسیه مقطع لیسانساین بورسیه به دانش آموزان پیش دانشگاهی و دانشجویان لیسانس ارائه می شود که 3 تا 6 سال می باشد.
مقطع فوق لیسانسبه دانشجویان دوره فوق لیسانس ارائه می شود که به مدت حداکثر 2 سال می باشد.
بورسیه مقطع دکترااین بورسیه به دانشجویان مقطع دکترا ارائه می شود که پس از دوره چهار ساله با ارائه پایان نامه دانشجو تمام می شود.

مراحل اخذ اقامت برای تحصیل در رومانی

برای تحصیل در رومانی افراد نیازمند اخذ ویزا می باشند و البته این نکته حائز اهمیت است که اگر افراد از یک کشور اتحادیه اروپا یا ایالات متحده آمریکا، کانادا، کره جنوبی، ژاپن، اکثر کشورهای آمریکای لاتین، مالزی، استرالیا، نیوزیلند، سنگاپور، هنگ کنگ، صربستان، امارات متحده عربی، مولداوی، نروژ یا سوئیس هستند برای ورود به رومانی نیازی به اخذ ویزا ندارند. در حالیکه دانشجویان کشورهای دیگر برای اخذ ویزا باید نامه پذیرش خود را از دانشگاه مورد نظر خود اخذ نموده باشند و در صورت داشتن نامه پذیرش برای فرآیند اخذ ویزای افراد 2 ماه زمان مورد نیاز است. تضمین در قراداد به این معنی که در صورت عدم موفقیت در اخذ پذیرش و ویزا هزینه قرارداد به شما عودت میشود.

مزایای تحصیل در رومانی

مزایای بسیاری را می توان در تحصیل در رومانی یافت که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • هزینه های مقرون به صرفه زندگی و تحصیل
  • عدم نیاز به شرکت در آزمون های ورودی
  • اهمیت کم معدل تحصیلی در مقاطع قبلی
  • اعتبار دانشگاه های این کشور در ایران و اروپا
  • امکان اخذ اقامت پس از تحصیل
  • امکان دریافت ویزای همراه (نه به صورت همزمان)
  • امکان پذیری کار ضمن تحصیل
  • 90% تضمین اخذ ویزای تحصیلی رومانی توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی رومانی

برای اخذ ویزا و اقامت جهت تحصیل در کشور رومانی افراد باید مدارکی را ارائه دهند که این مدارک بسته به مقطع و دانشگاه متفاوت است ولی به صورت کلی شامل موارد زیر می شود:

  • ارائه فرم درخواست
  • نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • قرارداد اجاره یا اجاره نامه در کشور رومانی یا گواهی رزرو هتل
  • گواهی پرداخت شهریه دانشگاه
  • رزرو بلیت رفت
  • ارائه گواهی پزشکی و نامه مبنی بر عدم سوء پیشینه
  • ارائه نامه تمکن مالی برای یک سال حدود حداقل 2000€ (یورو)
  • گواهی پرداخت حق بیمه اگر افراد بیشتر از 26 سال سن داشته باشند.

این مقاله توسط کارشناسان خبره و با تجربه در زمینه مهاجرت در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای متقاضیانی که تمایل دارند تحصیلات خود را در این کشور ادامه دهند، فراهم شده است. تحصیل در رومانی به دلیل هزینه های تحصیل بسیار پایین و همچنین هزینه های زندگی پایین بسیار مناسب است ولی اگر قصد ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی با حداقل هزینه و در دانشگاه های با اعتبار بالا را دارید ما می توانیم شما را با این دانشگاه ها آشنا سازیم و کلیه اطلاعات را در اختیار شما متقاضیان قرار دهیم. اقامت پس از تحصیل در رومانی از جمله مواردی است که ذهن دانشجویان را به خود مشغول کرده است که اشخاص متقاضی نیز می توانند اطلاعات خود را در این باب با مراجعه به سایت موسسه ما تکمیل نمانید.

سوالات پرتکرار در رابطه با تحصیل در رومانی

در این بخش، مهم ترین سوالاتی که در رابطه با تحصیل در رومانی برای متقاضیان فراهم آمده است را مطرح می کنیم.

  • هزینه تحصیل در رومانی چه میزان است؟ هزینه تحصیل در رومانی در طول یک سال تحصیلی از 3200€ تا 5000€ (یورو) متغیر است.
  • هزینه تحصیل پزشکی در رومانی چه میزان است؟ هزینه تحصیل در رومانی در طول یک سال تحصیلی از 7000€ تا 8000€ (یورو) متغیر است.
  • برترین دانشگاه رومانی کدام دانشگاه است؟ دانشگاه بیبز بولیای بهترین دانشگاه حال حاضر کشور رومانی است.
  • امکان استفاده از ویزای همراه برای دانشجویان کشور رومانی وجود دارد؟ دریافت ویزای همراه در کشور رومانی برای دانشجویان به ندرت امکان پذیر است.
4.7/5 - (18 امتیاز)

21 دیدگاه برای “تحصیل در رومانی

  1. سپيده گفت:

    سلام،دانشگاه هاى رومانى مدرك تافل هوم اديشن هم قبول دارند؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بهتر هست که هوم ادیشن نداشته باشید. حتی اگر دانشگاه این موضوع رو تایید کنه. بارها شده که فرد بعد از گرفتن پذیرش از دانشگاه، با این مشکل روبرو شده که دانشگاه نامه ای از طرف سنتر دریافت کرده که فرد در آزمون تقلب کرده یا مشکوک به تقلب بوده. به همین دلیل بهتر هست اقدامی در این رابطه نکنید. آزمون های دیگه رو انتخاب کنید تا آسودگی خاطر بیشتری داشته باشید.
      ضمن این که تعداد کمی از دانشگاه ها این مدرک رو قبول می کنند

  2. امین گفت:

    تحصیل فیزیوتراپی در رومانی مورد تایید کانادا هست؟
    و ممنون میشم بگید شرط معدل برای ترجمه مدارک چه نمره ای هست

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله این امکان وجود داره. محدودیتی در معدل نیست

  3. علی میرزایی گفت:

    برای تحصیل در رومانی چه مدارکی مورد نیاز است؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مدارک مورد نیاز شما در قسمت پایانی مقاله به طور کامل تشریح شده

  4. محمد حسین گفت:

    آیا برای دریافت ویزای رومانی و تحصیل در این کشور باید از رویزا گروپ اقدام کنیم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      دوست عزیز ما اطلاعی در خصوص عملکرد این شرکت نداریم اما مطمئن هستیم که شما نیازی به این نخواهید داشت که قطعا از طریق اون ها عمل کنید.

      1. وحید گفت:

        برای مهاجرت به رومانی چه مدارکی مورد نیاز است؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          مدارکی که در پاراگراف پایانی معرفی شدند برای ورود شما به این کشور کفایت می کنه

        2. مهتا فولادی گفت:

          برای تحصیل در رومانی به زبان انگلیسی چه مدارکی نیاز است؟

          1. امیر جلالی گفت:

            سلام
            ریز نمرات، مدرک زبان، مدرک تحصیلی و پاسپورت معتبر

  5. لیدا بهرامی گفت:

    سلام اطلاعات مفیدی بود ولی طبق اطلاعاتی که راجب کشور هلند ارائه شده فکر میکنم تحصیل در هلند آینده بهتری داشته باشه

  6. هما گفت:

    مقاله و مفيدى بود ممنونم

  7. مهسا گفت:

    ایا تحصیل در رومانی مورد قبول سایر کشورها می باشد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله با تحصیل در رومانی میتونید در تماما کشورهای شنگن اروپا کار کنید

  8. فهیمه گفت:

    سلام خیلی ممنونم از مقاله های علمی تون من واقعا اطلاعات مهاجرتیم بسیار بالا رفت اما با توجه به مقاله ای مربوط به تحصیل در اتریش بودو خوندم چون رایگان هست من اتریش را بیشتر دوست دارم

  9. حسین گفت:

    سلام بهتر برای تحصیل سمت کشورهایی مهاجرت کرد که از رتبه برتر در خصوص تحصیلات برخوردار می باشد.بنظر من رومانی جز اون دسته از کشورها نیست.

  10. عادل گفت:

    رومانی هزینه های ارزونی هم داره خیلی ارزون تره از قیه کشورا. ولی خب اعتبار دانشگاهاش خیلی بالا نیس

  11. صبا صابری گفت:

    با سلام و عرض ادب

    ممنون از شما که در این مقاله اطلاعات مفیدی در خدمت ما قرار دادید.
    فقط یه سوال؟
    بعد از تحصیل در رومانی اجازه کار کردن در این کشور را داریم؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله امکان کار بعد از تحصیل رو هم خواهید داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *