ویزای تحصیلی

تحصیل در سوئیس

تحصیل در سوئیس

سوئیس یکی از کشورهای پیشرفته و مدرن در جهان است و امروزه تجربه تحصیل در سوئیس مورد توجه بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان قرار گرفته است. دانشگاه های سوئیس از بهترین کیفیت های آموزشی برخوردار هستند. دولت سوئیس تنها کشوری است که بیشترین سرمایه گذاری ها را در بخش آموزش برای ارائه بالاترین کیفیت آموزشی در جهان نموده است. مشاورین مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تجارب مفیدشان را در این زمینه در اختیار دانشجویان عزیز قرار می­ دهند

تحصیل در سوئیس باعث می­شود تا دانشجویان پس از اتمام تحصیلات براحتی بتوانند در هر جایی از جهان شغل مورد نظر خود را یافته و به انجام کار بپردازند. به نوعی تحصیل در دانشگاه های سوئیس ضمانت زندگی آینده دانشجویان خواهد بود. دانشجویان در دانشگاه های این کشور به مهارت های پیشرفته ای دست خواهند یافت که تمامی کشورها جهان نیازمند چنین نیروهایی در بازار کاری خود می ­باشند.

سوئیس کشوری در مرکز اروپاست و پایتخت آن شهر برن می باشد در حالی که شهر لوزان پایتخت قضایی آن است. همچنین سوئیس کشوری کوچکی است و مساحت آن تقریبا به اندازه نیمی از اسکاتلند است. این کشور دارای سه منطقه فرهنگی و 3 زبان اصلی است که شامل زبان آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی می باشد. تاریخ سوئیس را می توان حداقل 450 سال قبل از میلاد اعلام کرد. این کشور به عنوان یکی از مدرنترین و پیشرفته ترین کشورهای دنیا همواره بسیار مورد توجه تمامی مردم دنیا بوده است.


این کشور در صنعت تولید ساعت در دنیا سرآمد عام و خاص است. به طوریکه زیباترین و گران ترین ساعت های دنیا در کارخانه های سوئیس تولید می شود. قطعا تحصیل در این کشور یکی از ایده آل ترین گزینه های ممکن برای مهاجرت تحصیلی در سراسر دنیاست و طبیعتا افراد بسیاری خواهان تحصیل در این کشور هستند.

اینفوگرافیک تحصیل در سوئیس

از دیگر امتیازات ادامه تحصیل در سوئیس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکانات رفاهی مدرن
  • امکان دریافت وام و بورس تحصیلی
  • حضور در دانشگاه های معتبر جهانی
  • وجود هیئت علمی سرآمد در جهان
  • سفری آسان به کلیه نقاط اروپا و جهان و سایر

شرایط تحصیل در سوئیس

دانشگاه های سوئیس از بهترین کیفیت های آموزشی و اساتید در میان دانشگاه های کشورهای اروپایی برخوردار است. دانشگاه های این کشور در میان 15 دانشگاه برتر در جهان قرار دارند. همچنین اکثر دانشجویان خارجی رضایت صد درصدی خود را از نحوه آموزش در این دانشگاه ها را اعلام نموده اند. دانشگاه های پلی تکنیک فدرال دولسان، دانشگاه برن و دانشگاه علوم کاربردی ژنو از جمله 3 دانشگاهی هستند که موفق به اخذ تندیس رضایت مندی دانشجویان خارجی گردیده اند.

برترین دانشگاه های سوئیس عبارتند از:

دانشگاهرتبه بندی THE 2024رتبه بندی QS 2024رتبه بندی ARWU 2024
دانشگاه Neuchatel در سوئیس11720
اکول پلی تکنیک فدرال لوزان333654
دانشگاه زوریخ سوئیس809159
دانشگاه بازل سوئیس12312481
دانشگاه برن سوئیس116126101-150
دانشگاه ژنو18312849
دانشگاه آمریکایی AUS در سوئیس231879

دانشگاه های کشور سوئیس امکانات بسیار پیشرفته ای را در اختیار دانشجویان قرار می­ دهند. دانشجویان با تحصیل در دانشگاه های این کشور می­ توانند ضمانت آینده شغلی خود را بدست آورند. زیرا دانشگاه های سوئیس دارای اعتبار جهانی هستند و دانشجویانی که از دانشگاه های این کشور فارغ التحصیل شده اند به راحتی در هر کشوری می ­توانند به انجام کار بپردازند. دانشجویان در سوئیس در محیطی امن زندگی می­ کنند، اگرچه بنظر برخی از دانشجویان ممکن است کمی کسل کننده بنظر برسد، اما با سفر به دیگر کشورهای اروپایی می­تواند تجربه ای دیگر برایشان بوجود آورد. اکثر دانشجویانی که علاقمند تحصیل در سوئیس هستند، دانشجویانی هستند که جدیت در تحصیل و عملکرد عالی برای آن ها اولویت اول است.

شرایط تحصیل در سوئیس

دوره لیسانس در مهاجرت تحصیلی به سوئیس

تحصیل در دوره لیسانس در دانشگاه های سوئیس نیاز به مدرک زبان آلمانی یا فرانسوی دارد. متقاضیانی که بر این زبان ها تسلط کافی ندارند می توانند با سپری کردن دوره های مربوط در سوئیس اقدام به مهاجرت تحصیلی به سوئیس نمایند. البته لازم به ذکر است که شانس ایرانیان برای ورود به سوئیس از طریق پذیرش دوره های زبان بسیار پایین است. شهریه تحصیل در دوره لیسانس از CHF1500 الی CHF400000 (فرانک سوئیس) متغیر است. البته ناگفته نماند که این مبالغ بر اساس دانشگاه و رشته تحصیلی تعیین می گردد.

دوره فوق لیسانس در مهاجرت تحصیلی به سوئیس

متقاضیان برای تحصیل در دوره فوق لیسانس در دانشگاه های سوئیس نیاز به مدرک B2 در زبان های آلمانی و فرانسوی دارند. تحصیل در مقطع فوق لیسانس نیز به زبان انگلیسی نیز مقدور است. برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع فوق لیسانس ارائه مدرک IELTS:6.5 الزامی است. شهریه تحصیلی در دوره فوق لیسانس به رشته و دانشگاه بستگی دارد. اما به طور کلی از CHF2000 الی CHF8000 (فرانک سوئیس) است. میزان شهریه دانشگاه برای دانشجویان اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا متغیر است. شهریه دانشگاه های انگلیسی زبان این کشور، بالاتر از دوره های فرانسوی یا آلمانی زبان است.

دوره دکتری در مهاجرت تحصیلی به سوئیس

دانشجویان تحصیل در دوره دکتری در سوئیس امکان بهره مندی از کمک هزینه های تحصیلی در سوئیس را نیز دارند. اخذ کمک هزینه های تحصیل و بورس تحصیلی در سوئیس با داشتن نمره زبان بالا، تهیه مقاله و انتشار کتاب و همچنین داشتن سابقه های تحصیلی موفق و فوق العاده ممکن است. شایان ذکر است که کسب کمک هزینه های تحصیلی در کشور سوئیس بسیار سخت می باشد و دانشجویان می بایست شرایط فوق العاده ای داشته باشند. مهاجرت تحصیلی به سوئیس با دریافت کمک هزینه های تحصیلی باعث ساده تر شدن زندگی دانشجویان در این کشور است.

بررسی مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی از سوئیس

از مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور سوئیس عبارتند از:

  • اصل پاسپورت به همراه ترجمه
  • اصل مدرک دیپلم به همراه ترجمه
  • مدرکی دال بر تسلط به زبان انگلیسی
  • گواهی فارغ التحصیلی و مدارک معادل به همراه ترجمه
  • مدرک زبان انگلیسی متناسب با مقطع تحصیلی

زبان تحصیل در برخی از رشته های در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس به زبان انگلیسی می باشد و این امکان وجود دارد که قبل از پذیرش در یکسری از رشته ها ملزم به شرکت نمودن در آزمون زبان انگلیسی در خصوص اثبات مهارت های 4 گانه باشد.

هزینه و بورس تحصیلی در سوئیس

علاقمندان به تحصیل در سوئیس بدنبال راهی برای تأمین هزینه ها و شهریه های تحصیلی در این کشور می­ باشند. امکان دسترسی به بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی برای دانشجویان در این کشور وجود دارد. بورسیه های تحصیلی دولتی متعددی هر ساله به دانشجویان اعطا می­ گردد که خود ممکن است دارای شرایط خاصی باشد. اما بطور معمول این بورسیه های به دانشجویان ممتاز و یا دانشجویانی که دارای رزومه های قوی تحصیلی و علمی هستند تعلق می­گیرد.

هزینه تحصیل در دانشگاه های سوئیس نسبت به دانشگاه های دیگر کشورهای اروپایی مناسب تر گزارش شده است. بطوریکه متوسط هزینه ها در دانشگاه های این کشور 400€ تا 3700€ (یورو) تخمین زده شده است. البته هزینه اعزام دانشجو به سوئیس در مقاطع مختلف با یکدیگر متفاوت است. علاوه بر این سطح شهریه ها با توجه به نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی) نیز متفاوت است.

همچنانی که در نمودار زیر هم معلوم است، سطح شهریه های دانشگاه های خصوصی کشور سوئد چندین برابر دانشگاه های دولتی است:

ماکسیمم شهریه سالیانه در دانشگاه های خصوصی و دولتی سوئیس

در سوئیس نیز مانند برخی از کشورهای بورس های تحصیلی وجود دارد. این بورس ها شامل موارد ذیل می باشد:

  • بورس تحصیلات عالی جهت دانشجویان خارجی
  • بورس تحصیلات عالی ETH
  • بورس تحصیلی دانشگاه لوزان برای دانشجویان خارجی
  • بورس تحصیلات عالی EPFL
  • بورس موسسات تحصیلات تکمیلی
  • بورس تحصیلی دانشگاه ژنو در مقطع ارشد

نحوه درخواست اقامت سوئیس از طریق تحصیل

بایستی توجه کرد که فرآیند درخواست ویزای اقامت سوئیس از طریق تحصیل صرفا از طریق مراجعه به سفارت سوئیس در تهران ممکن است. برای این منظور، شما باید فرم درخواست را تکمیل نموده و به انضمام دیگر مدارک مورد نیاز (ترجمه شده به زبان های انگلیسی، فرانسه و یا انگلیسی) به سفارت سوئیس تحویل دهید. همانطور که در مطالب فوق نیز بیان شد، ویزای اقامت تحصیلی سوئیس دو نوع می باشد.

شرایط و مدارک لازم برای اخذ این دو نوع ویزای تحصیلی سوئیس به شرح زیر می باشد:

مدارک لازم برای اخذ ویزای شنگن C کوتاه مدتمدارک لازم برای اخذ ویزای D بلند مدت
پاسپورت معتبر و مدارک هویتی متقاضیپاسپورت و مدرک هویتی متقاضی
مدرک اثبات تمکن مالی متقاضیمدرک اثبات تمکن مالی متقاضی (صورت حساب بانکی)
بیمه سلامت/ تصادفبیمه سلامت/ تصادف
تاییدیه ثبت نام یا Certificate of Enrolmentانگیزه نامه جهت بیان هدف از تحصیل در سوئیس
شناسنامه یا کپی ویزاهای والدین برای افراد زیر 18 سالتاییدیه ثبت نام
فرم درخواست تکمیل شدهCV/ رزومه
چند قطعه عکس پاسپورتیکپی مدارک تحصیلی قبلی
نامه امضا شده موید خروج از سوئیس به هنگام اتمام دوره تحصیلی
چهار قطعه عکس پاسپورتی
فرم درخواست تکمیل شده

مقایسه سیستم آموزشی سوئیس با دیگر کشورها

در قیاس بین سوئیس و دیگر کشورها پارامترهای مختلفی باید رعایت شود. اما در کل با یک قیاس میتوان به جایگاه آموزش در سوئیس پی برد. در جدولی که در ذیل آمده بالاترین سطوح آموزش بیزنس در کشورها به ترتیب بیان شده است:

نام کشوررتبه بندی از نمره 7
سنگاپور6.2
فنلاند6.1
هلند6
سوئیس6
بلژیک5.9
آمریکا5.9
نروژ5.8
استرالیا5.8
دانمارک5.8
نیوزیلند5.8

زبان تحصیل در کشور سوئیس

تدریس در دانشگاه های سوئیس به چهار زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی صورت می­گیرد. دانشجویان با تحصیل در سوئیس می­ توانند به یادگیری دیگر زبان ها نیز بپردارند. سوئیس کشوری امن است و دانشجویان به راحتی می­ توانند در محیطی مناسب به تحصیل و مطالعه در زمینه های تجاری در کشوری که مرکز تجارت در قاره اروپا محسوب می­ شود، بپردازند. علاوه بر این کشور سوئیس در رشته های مهمان نوازی، داروسازی، بانکداری و مواد شیمیایی جایگاه ویژه ای را در میان کشورهای جهان بخود اختصاص داده است که زبانزد بسیاری از کشورهای جهان می­ باشد. همچنان دانشجویان پس از اتمام تحصیلاتشان در این کشور می ­توانند جهت اقامت پس از تحصیل در سوئیس اقدام نمایند.

مهاجرت به سوئیس در سال 2024

مدرک زبان جهت مهاجرت تحصیلی به سوئیس

مدارک مورد زبان برای ورود به دانشگاه های سوئیس عبارتند از:

مدارک لازمزبان
DSH, TEstdaf, OSD, telcزبان آلمانی
Delf, Dalfزبان فرانسوی
IELTS, TOEFLزبان انگلیسی

مهلت ارائه مدارک لازم برای ورود به دانشگاه های سوئیس در ترم های مختلف به صورت زیر است:

تاریخترم
1 دسامبر تا 30 آوریلترم پاییزه
1 می تا 30 نوامبرترم تابستانی

در صورت داشتن روادید سوئیس:

تاریخترم
1 دسامبر تا 28 فوریهترم پاییزه
1 می تا 30 سپتامبرترم بهاره

دوره دکتری:

تاریخترم
تا 15 اکتبرترم پاییزه
تا 31 مارسترم بهاره

کار ضمن تحصیل در سوئیس

دانش آموزان خارجی می توانند حداکثر 15 ساعت کار در طول تحصیلات خود داشته باشند. این باید در همه موارد به مقامات مسئول مهاجرت گزارش شود. دانش آموزان خارج از منطقه اتحادیه اروپا/ EFTA ممکن است فقط شش ماه فرصت اقامت پس از تحصیل داشته باشند. در این موارد، کارفرما باید یک درخواست را برای استخدام وی ارائه نماید. پس از این، مقامات مهاجرت می توانند اجازه کار را صادر کنند. البته کار در سوئیس از آنجایی که در سال 2024 آمار بیکاری این کشور تنها 2.1% بوده راحت پیدا می شود. لازم به ذکر است مشاغل را می توان در تبلیغات روزنامه ها، وب سایت های استخدامی عمومی، انجمن های دانشجویی در دانشگاه یا از طریق دانشگاه یافت.

شرایط کار پس از تحصیل در سوئیس

برای دانشجویانی که قصد اقامت پس از تحصیل در سوئیس را دارند این بخش بسیار حائز اهمیت است:

  • اگر کارفرمای فرد یک شغل را به وی ارائه دهد، بایستی مجوز کار وی را برای کار سوئیس درخواست کند.
  • در زمان تحصیل، می توان به عنوان یک کارمند نیمه وقت 15 ساعت در هفته کار کرد.
  • در سوئیس می توان پس از تحصیل فرصت اقامت 6 ماهه اخذ نمود تا با رسیدن به کار اقامت تحصیلی را به کاری تبدیل کرد.
  • همانطور که گفته شد، مدت اقامت در سوئیس 6 ماه پس از فارغ التحصیلی خواهد بود.
  • اجازه کار تا زمانی که با یک کارفرمای سوئیسی مشغول به کار هستید معتبر خواهید بود.

دانشجویان عزیز می­ توانند در صورت مواجه شدن با سوالات و ابهامات در این زمینه با کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاوره نمایند.

سوالات متداول در خصوص تحصیل در سوئیس

متقاضیان تحصیل در سوئیس به طور معمول موارد زیر را مطرح می نمایند:

  • انواع بورس های تحصیلی در سوئیس چیست؟ بورس تحصیلات عالی برای دانشجویان خارجی، بورس تحصیلات عالی ETH، بورس تحصیلی دانشگاه لوزان برای دانشجویان خارجی، بورس تحصیلات عالی EPFL، بورس موسسات تحصیلات تکمیلی، بورس تحصیلی دانشگاه ژنو در مقطع ارشد.
  • آیا کار ضمن تحصیل در سوئیس برای دانشجویان امکان پذیر است؟ بله، دانشجویان خارجی در طول تحصیل حداکثر حق 15 ساعت کار در طول تحصیلات خود را البته با اطلاع مقامات مسئول دارند و البته حدودا حق 6 ماه هم اقامت پس از تحصیل به دانشجویان خارجی در جهت کاریابی در کشور سوئیس داده می شود.
5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *