ویزای تحصیلی

مدارس ایرانی امارات

مدارس ایرانی امارات

مدارس ایرانی امارات متحده عربی از آن سو دارای اهمیت بسیار زیادی هستند که ایرانیان زیادی در این کشور سکونت داشته یا به دنبال آن هستند. در حال حاضر یکی از بزرگ ترین دغدغه هایی که شهروندان ایرانی در خارج از کشور با آن روبرو هستند، تحصیل فرزندان خود در کشور مقصد است. برخی از افراد از همان ابتدا تصمیم به دریافت اقامت بلند مدت در یک کشور می کنند و به راحتی می توانند مدرسه دولتی آن کشور را برای تحصیل فرزند خود در نظر داشته باشند ولی افرادی که آینده نامشخص داشته یا در آینده قصد بازگشت به ایران را دارند، بهتر است مدارس بین المللی یا ایرانی را در نظر داشته باشند. در راستای توجه به همین موضوع است که مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در مدارس ایرانی در امارات پرداخته و توضیحاتی را ارائه کرده اند.

  • شرایط تحصیل دانش آموزان ایرانی در امارات به زبان فارسی وجود دارد؟
  • بهترین مدارس ایرانی امارات برای تحصیل در خارج از کشور کدامند؟
  • محدودیت های تحصیل در مدارس ایرانی امارات چیست؟
  • آیا همه مدارس ایرانی امارات در دبی قرار دارند؟

سیستم آموزشی در امارات متحده عربی

در کشور امارات، آموزش برای کلیه کودکان اماراتی و خارجی 5 ساله و بالاتر اجباری است. در ضمن تحصیل ابتدائی و متوسطه در مدارس دولتی برای کلیه محصلان اماراتی تا سن 18 سالگی رایگان است. با این توضیح اکنون به بررسی نظام تحصیلی امارات متحده عربی می پردازیم.


نظام تحصیلی کشور امارات یک سیستم چهار سیکلی به شرح ذیل است:

  • تحصیل اطفال در امارات در سنین اولیه کودکان شروع می شود. یعنی زمانیکه کودکان 18 ماه تا 2 سال سن دارند. جالب است بدانید که مهارت های گفتاری زبان انگلیسی پایه در دانش آموزان این گروه سنی رشد پیدا می کند.
  • تحصیل کودکستان در امارات مخصوص کودکان سن 4 تا 5 ساله است. این کودکان در کودکستان دروس مختلفی مثل زبان انگلیسی، زبان عربی، ریاضیات، موسیقی و هنر آموزش می بینند. در این سطح از تحصیلات، مذهب نیز مورد توجه بوده و به دانش آموزان مذهب مربوطه آنها آموزش داده می شود.
  • مدارس ابتدائی که دانش آموزان حدود 6 سال را می پذیرند. انگلیسی زبان آموزشی اصلی در اکثر مدارس ابتدائی امارات است. با این حال در برخی مدارس انواع زبان های خارجه مثل فرانسه، روسی و هندی نیز آموزش داده می شود.
  • مدارس متوسطه که معمولا دانش آموزان پس از پایان مدارس ابتدائی به ان ورود پیدا می کنند.

تحصیل در بهترین مدارس امارات

در امارات، مدارس بین المللی زیادی وجود دارد که نیاز آموزشی دانش آموزان داخلی و بین المللی را رفع می کنند. این مدارس معمولا مدارک مختلفی را مثل گواهی تحصیلات متوسطه هندی (ICSE)، برنامه های A-Level، گواهی عمومی تحصیلات متوسطه انگلیسی (GCSE) و نیز مدرک دیپلم بین المللی (IB) به دانش آموزان ارائه می کنند. از معروفترین این مدارس در امارات در 3 سطح خوب، خیلی خوب و عالی می توان به مدارس زیر اشاره نمود:

  • مدرسه خصوصی JSS (با عملکرد خیلی خوب)
  • مدرسه بین المللی رجنت (با عملکرد خیلی خوب)
  • اسپرینگ دالز (با عملکرد خوب)
  • مدرسه پادشاه ناد الشبا (با عملکرد خیلی خوب)
  • مدرسه علمی بین المللی سوئیس (با عملکرد خوب)
  • بین المللی امارات (با عملکرد خوب)
  • مدرسه رپتون (با عملکرد عالی)
  • مدرسه انگلیسی هوریزون (با عملکرد عالی)
  • شاه البرشا (با عملکرد عالی)
  • مدرسه شاه دبی (با عملکرد عالی)
  • کالج دبی (با عملکرد عالی)
  • مدرسه انگلیسی زبان دبی DESS (با عملکرد عالی)
  • مدرسه انگلیسی زبان جمیره JESS (با عملکرد عالی)

معرفی مدرسه استثنائی احسان دبی

یکی از معدود مدارس ایرانی که مربوط به دانش آموزان استثنائی است را می توان در شهر دبی در امارت است. این مدرسه به طور کلی تا مقطع دبیرستان نیز دانش آموز می پذیرد و در مجتمع سلمان فارسی در این شهر واقع شده است. به طور متوسط در هر کلاس درس در این مدرسه 5 دانش آموز در حال تحصیل هستند تا معلمان بتوانند بهترین کارایی را در این زمینه داشته باشند.

ساعت تحصیل تعیین شده برای دانش آموزان در این مدرسه از 7:15 دقیقه صبح تا 12 ظهر است. این مدرسه که در سال 1378 افتتاح شد امروزه یکی از کارآمدترین مدارس ایرانی است که می توان دانش آموزان با ناتوانی های خاص را در آن به بهترین شکل آموزش داد.

مدرسه احسان دبی در زمینه های ورزشی نیز فعالیت های زیادی دارد و یک تیم ورزشی مخصوص دانش آموزان استثنایی تشکیل داده و در برخی از مسابقات نیز شرکت می کند.

مدرسه آداب، از مدارس غیر دولتی ایرانی در امارات

باید گفت مدرسه آداب یکی از مدارس غیر دولتی است که در شهر دبی در امارات قرار دارد. این مدرسه که در سال 1353، در قالب یک دبیرستان فعالیت خود را شروع کرده است، امروزه به عنوان یکی از بهترین مدارس امارات در حال فعالیت است. دبستان این مدرسه از سال 1367 به طور رسمی شروع به فعالیت کرده و مهم ترین ویژگی هایی که می توان در رابطه با آن بیان کرد عبارتند از:

مهمترین ویژگی های مدرسه آداب در امارات

در دوره متوسطه این مدرسه 30 کلاس درس وجود دارد و در هر کلاس نیز به طور متوسط 5 دانش آموز در حال تحصیل هستند. این مدرسه نیز به صورت مختلط اداره می شود و مساحت محیط آموزشی آن به 308 متر مربع می رسد. در مقطع دبیرستان، دانش آموزان از ساعت 7:30 تا 14:30 در کلاس های درس حاضر خواهند شد اما دانش آموزانی که در مقطع دبستان به تحصیل در این مدرسه می پردازند، می توانند در ساعت 12:30 مدرسه را ترک کنند.

مدرسه جمهوری اسلامی ایران در شارجه امارات

یکی دیگر از مدارس ایرانی که می توان برای تحصیل در امارات به آن مراجعه کرد، مدرسه شارجه در این کشور است. این مدرسه از مقطع دبستان تا متوسطه دوم شانس تحصیل در امارات را برای دانش آموزان ایرانی به زبان فارسی ایجاد کرده است. در حال حاضر باید به این نکته اشاره کرد که موقعیت مکانی این مدارس نزدیک به هم است اما از نظر ویژگی های آموزشی در آن تفاوت هایی وجود دارد که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

ویژگیدبستانمتوسطه اولمتوسطه دوم
سال تاسیس137113941393
تعداد دانش آموز در هر کلاس131811
تعداد کلاس161530
مساحت قسمت آموزشی (مترمربع)499404461
مساحت حیاط (مترمربع)696677680

مدرسه جمهوری اسلامی ایران در شارجه امارات

این مدرسه را می توان یکی از بهترین مدارس ایرانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس دانست. این مدرسه دارای امکانات ورزشی بسیار مناسبی است و دانش آموزان در این رابطه می توانند شرایط بسیار خوبی را در این مدرسه تجربه کنند. زمین های والیبال و فوتبال در این مدرسه مطابق با بسیاری از استانداردها طراحی شده است و به همین دلیل می توان آن را یکی از بهترین امکانات ورزشی در میان مدارس ایرانی در امارات دانست.

هزینه تحصیل در مدارس امارات

شاید هزینه تحصیل در مدارس امارات را بتوان یکی از بزرگترین دغدغه های دانش آموزان و پدر و مادر آنها محسوب کرد. در حقیقت کلیه مدارس کشور امارات از خرد تا کلان آن از دانش آموزان خارجی شهریه تحصیلی اخذ می کنند. حالا سطح این شهریه ها ممکن است بسته به شرایطی از مدرسه ای به مدرسه دیگر در دبی متفاوت باشد. اما معمولا یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی بحث هزینه تحصیلی در مدارس امارات متحده درجه بندی مدارس توسط اداره توسعه دانش و انسان (KHDA) بر مبنای عملکرد آنها به خوب، خیلی خوب و عالی است. معمولا رنج قیمتی هزینه تحصیل در امارات از 1395AED تا 130000AED (درهم امارات) متغیر است. در نمودار زیر می توان با هزینه تحصیل در برخی از این مدارس امارات در سال 2022 آشنا شد:

میانگین هزینه تحصیل در مدارس امارات

همان طوری که والدین محترم نیز در نمودار هزینه های تحصیلی در مدارس اماراتی نیز مشاهده کردند، هزینه حضور و تحصیل در کالج دبی به عنوان مدرسه (رتبه عالی) با شهریه سالانه 87941AED (درهم) به مراتب بالاتر از شهریه متوسط در مدرسه هزاره دبی (رتبه خیای خوب) با شهریه سالیانه 20874AED (درهم) است.

در حال حاضر می توان به این نکته اشاره کرد که مدارس ایرانی کافی در امارات برای تحصیل دانش آموزان ایرانی وجود دارد و افرادی که به این کشور مهاجرت می کنند از این نظر دچار مشکلاتی نخواهند شد. با این حال علاقمندان به مهاجرت به خارج از کشور به صورت خانوادگی باید پیش از هر گونه اقدام، برنامه ریزی دقیقی در این رابطه داشته باشند. در همین راستا می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *