ویزای تحصیلی

تحصیل دندانپزشکی در اتریش

تحصیل دندانپزشکی در اتریش

تحصیل در اتریش همیشه متقاضیان بسیاری دارد و از این میان، تحصیل دندانپزشکی در اتریش در سال 2024 یکی از محبوب ترین ها برای دانشجویان است. تحصیل دندانپزشکی در اتریش، دو جزء عمده دارد که هر یک از آن دو به تنهایی، بسیار ارزنده و مطلوب می باشد و دانشجویان فراوانی به دنبال آن هستند که باید قبل از اقدام به اخذ ویزای تحصیلی اتریش از شرایط زیر مطلع شد.

  • دلیل انتخاب کشور اتریش از سوی افراد چیست؟
  • شرایط تحصیل دندانپزشکی در اتریش چگونه است؟
  • برترین دانشگاه های دندانپزشکی اتریش کدامند؟
  • مدرک زبان برای تحصیل این رشته در اتریش چیست؟
  • شرایط ویزا برای تحصیل به عنوان دانشجوی رشته دندانپزشکی در اتریش چیست؟
  • تحصیل بدون آزمون ورودی و بدون مدرک زبان در اتریش فراهم است؟
  • چطور به عنوان دندانپزشک در اتریش می توان کار کرد؟

اتریش کشوری کوچک اما به لحاظ اقتصادی فوق العاده قدرتمند می باشد. سالیان متوالی است که آمار بیکاری در این کشور همواره زیر 7% بوده که به معنای آرامش خیال دانشجویان برای بعد از فارغ التحصیلی است. نکته مثبت دیگر که در محبوبیت تحصیل در اتریش تاثیر به سزایی دارد، نظام تحصیلی این کشور است که همچنان در سال 2024 نیز بسیار ارزان است. در مقاله پیش رو تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه اطلاعاتی در خصوص تحصیل دندانپزشکی در اتریش در سال 2024 پرداخته اند.

اینفوگرافیک تحصیل دندانپزشکی در اتریش

شرایط تحصیل دندانپزشکی در اتریش در سال 2024

ارائه مدرک قبولی متقاضی در آزمون سراسری در کشورش، اصلی ترین شرط می باشد. متقاضی تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور اتریش در سال 2024، ابتدا باید در دانشگاهی دولتی در کشور خویش پذیرفته شود. تنها بعد از آن است که می تواند خواستار پذیرش در دانشگاه های کشور اتریش شود. دانستن زبان آلمانی در این زمینه اهمیت زیادی دارد زیرا دوره های آموزشی و خصوصا در مقطع کارشناسی به زبان رسمی این کشور یعنی آلمانی صورت می پذیرد. البته دانستن زبان آلمانی و داشتن مدرک آن، جزء پیش شرط های پذیرش نیست. اما باید به یاد داشت که جزء پیش شرط های شروع دوره آموزشی اصلی می باشد. برای متقاضیان، امکان یادگیری آلمانی در اتریش نیز وجود دارد.


برای تحصیل در برخی رشته ها و از جمله تحصیل دندان پزشکی در اتریش، افزون بر موارد فوق، باید در آزمون ورودی شرکت کرد و نمره لازم را به دست آورد. اکثر متقاضیان، برای بالا بردن شانس موفقیت خود در این زمینه، قبلا در کالج های آماده سازی آزمون دندان پزشکی ثبت نام می کنند تا در دروس مواد امتحانی، متبحر گردند. متقاضیان در انتخاب دانشگاه خصوصی و دولتی جهت تحصیل دندان پزشکی در اتریش آزاد می باشند. البته مسلّما تحصیل در دانشگاه های خصوصی هزینه بیشتر دارد.

بنابراین در یک جمع بندی کلی شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در اتریش را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در اتریش

مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی در اتریش

مهم ترین مدارک برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی اتریش به شرح زیر می باشند:

  • ارائه ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات برای اخذ پذیرش مقطع لیسانس
  • ارائه ترجمه مدرک لیسانس به همراه ریز نمرات برای اخذ پذیرش مقطع فوق لیسانس
  • ارائه ترجمه مدرک فوق لیسانس به همراه ریز نمرات برای اخذ پذیرش مقطع دکترا
  • 3 عدد توصیه نامه از اساتید دانشگاه مبدا به همراه انگیزه نامه SOP
  • ارائه روزمه تحصیلی و کاری CV
  • ترجمه مدارک هویتی مانند شناسنامه و گذرنامه
  • تکمیل فرم ویزا به همراه نامه پذیرش از دانشگاه مقصد
  • ارائه گواهی اشتغال به تحصیل مبتنی بر قبولی و اشتغال به ترم اول و دوم از دانشگاه سراسری روزانه در کشور مبدا
  • ارائه گواهی مبتنی بر عدم وجود منع تحصیل از دانشگاه مقصد برای پذیرش مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا
  • گواهی مبتنی بر عدم وجود سو پیشینه در 5 سال اخیر برای هر فرد
  • ارائه عقد نامه در صورت متاهل بود
  • 2 قطعه عکس مشابه پاسپورت
  • ارائه نامه از بانک مبتنی بر تمکن مالی با پرینت 3 ماهه
  • پرداخت 6 ماه اجاره آپارتمان و یا خوابگاه در اتریش
  • پوشش بیمه 3 ماهه تا سقف 30000€ (یورو)
  • ارائه بیمه بهداشت و درمان
  • ارائه ترجمه مدارک به زبان آلمانی و انگلیسی
  • اخد مهره تاییدیه سفارت، وزارت امور خارجه و دادگستری

هزینه ویزای تحصیلی اتریش در سال جدید

از مهمترین مزایای اخذ ویزای تحصیلی اتریش این است که اولا دانشجویان بین المللی از این طریق می توانند حین تحصیل به کار دانشجویی نیز بپردازند. دوما از این طریق می توانند اعضا خانواده اشان را با اخذ ویزای خانوادگی به کشور اتریش بیاورند. سوما از این طریق همچنین می توانند به راحتی در اتریش کاریابی کرده و ویزای کاری این کشور را اخذ کنند. در شرایط فعلی هزینه رسیدگی به درخواست این ویزا حدود €150 (یورو) می باشد و نکته آخر هم اینکه مدت زمان رسیدگی به درخواست متقاضیان نیز ممکن است تا 6 هفته نیز طول بکشد.

از قوانین و روند دریافت ویزای تحصیلی اتریش مطلعی؟

هزینه تحصیل دندانپزشکی در اتریش

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی تقریبا رایگان است ولی بطور دقیق باید گفت، هزینه های تحصیل دندانپزشکی در اتریش سالیانه حدود 730€ الی 1400€ (یورو) است. البته این مقدار با توجه به شهر و دانشگاه انتخابی متفاوت است اما تمام هزینه های تحصیل، مربوط به هزینه های دانشگاه نیست بلکه هزینه های جانبی هم هست مثلا هزینه اجاره خوابگاه در اتریش ماهانه 200€ الی 300€ (یورو) است. بطور کلی می توان هزینه ای در حدود 950€ (یورو) در ماه را به عنوان هزینه اعلام کرد. نمودار پایین نشان دهنده توزیع مخارج زندگی دانشجوئی در اتریش میباشد:

توزیع هزینه های زندگی در اتریش

برای تامین هزینه ها 2 راه وجود دارد: بورسیه تحصیلی در اتریش و کار ضمن تحصیل در اتریش. دستمزد کار به این صورت ساعتی حدود 12€ الی 13€ (یورو) میباشد و پس از اتمام تحصیل، افراد قادر به کار در بیمارستان ها می باشند. فارغ التحصیلان، مجوز اقامت برای کاریابی در اتریش را برای مدتی دارا میباشند و با یافتن کار در اتریش و انجام اقدامات لازم، قادر به اخذ کارت قرمز سفید قرمز اتریش می باشند. همچنین در اتریش بورسیه های مختلفی وجود دارد که از سوی بخش دولتی و بخش خصوصی به متقاضیان واجد الشرایط اعطا می گردد. اصولا در مقاطع تکمیلی و رشته های پزشکی و دندانپزشکی شانس اخذ بورسیه تحصیلی اتریش بیشتر است.

پروسه مهاجرت به اتریش رو به سفیران بسپار

شهریه دانشگاه های خصوصی اتریش

شهریه گفته شده در بخش قبلی مرتبط با دانشگاه های دولتی اتریش بود که اصطلاحا به دانشگاه های رایگان معروف هستند. هرچند همانطور که گفته شد این دانشگاه ها از دانشجویانی که تابعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نداشته باشند شهریه دریافت می کنند که البته مبلغ کمی است. این در حالی است که در دانشگاه های دولتی اتریش در مقطع کارشناسی تقریبا امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود ندارد و به دلیل هزینه های پایین این دانشگاه ها اخذ پذیرش بسیار رقابتی است. شاید بتوان گفت که در چنین شرایطی، مهاجرت به اتریش چندان هوشمندانه نیست.

همین دو دلیل سبب شده است برخی از دانشجویان بین المللی در پی تحصیل در دانشگاه های خصوصی اتریش باشند که دوره های بیشتری به زبان انگلیسی دارند. در سال 2024 شهریه دانشگاه های خصوصی اتریش سالیانه بین 3000€ تا 23000€ (یورو) می باشد. البته این رقم در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، مدیریت و غیره در برخی از دانشگاه های خصوصی اتریش به سالیانه 35000€ (یورو) نیز می رسد.

مقایسه هزینه ها در اتریش و مجارستان

در سال 2024 نظام تحصیلی اتریش تقریبا رایگان است یعنی دانشگاه های دولتی اتریش که آلمانی زبان هستند غالبا شهریه بسیار پایینی اخذ می کنند. این در حالی است که مجارستان که با اتریش هم مرز می باشد نظام تحصیلی رایگان ندارد. منتهی باید توجه شود که مجارستان از بیش از 80% کشورهای دنیا ارزان قیمت تر است در نتیجه هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان تقریبا مساوی هزینه زندگی در اتریش است. چه بسا اخذ ویزای تحصیلی اتریش نیز به سبب رایگان بودن دانشگاه ها بسیار دشوارتر از مجارستان می باشد. در جدول ذیل مقایسه ای بین هزینه زندگی در اتریش و مجارستان در سال 2024 برای دانشجویان انجام شده است:

هزینه ماهیانه زندگی در مجارستان (يورو)هزینه ماهیانه زندگی در اتریش (یورو)
بین 600€ تا 800€بین 800€ تا 1200€

مقایسه هزینه تحصیل و زندگی در اتریش و مجارستان

سیستم آموزش دندانپزشکی در اتریش

در اتریش برای ارائه مدرک پزشکی، الزامی به گذراندن دوره کارآموزی وجود ندارد. سیستم اتریش دراین زمینه بدین صورت می باشد که دانشجویان پس از 3 سال تحصیل (در یک برنامه درسی) یا 6 سال (با برنامه تخصص) فارغ التحصیل می گردند. بعد از آموزش تخصص یعنی دوره 6 ساله به فارغ التحصیلان مدرک دیپلم ارائه می گردد. این مدرک حق تقدم پزشکی را به افراد اعطا می نمایند در اتریش سندی جهت تایید مجوز پزشکی وجود ندارد.

در مورد دندانپزشکی نیز مقطع لیسانس برای تحصیل در این رشته 3-4 سال می باشد. دروس در این مدت به زبان آلمانی ارائه می گردد. اقدام برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دندانپزشکی در اتریش مستلزم قبولی در کنکور در کشور مبداء می باشد. این مقطع در رشته دندانپزشکی 2 سال زمان می برد که با تلاش دانشجو در زمان کمتر هم ممکن می باشد. لازمه تحصیل در مقطع دکترا در اتریش در رشته دندانپزشکی نیز داشتن مدرک فوق لیسانس از دانشگاه معتبر است.

برترین دانشگاه ها جهت تحصیل دندانپزشکی در اتریش

برترین دانشگاه ها جهت تحصیل دندانپزشکی در اتریش

برترین دانشگاه های دندانپرشکی در اتریش عبارتند از:

اسم دانشگاه محل دانشگاه 
 Medical University of Vienna وین
Medical University of Innsbruckاینسبروک
Medical University of Grazگراتس
University of Viennaوین
Paracelsus Private Medical universityسالزبورگ

ویزا برای کار دندانپزشکان در اتریش

قبل از هر کاری برای اخذ ویزای کاری اتریش، متقاضیان کار دندانپزشکی در اتریش ابتدا بایستی به دنبال اخذ مجوز کاری خود باشند. برای این منظور آنها بایستی 3 تا کار را انجام دهند:

شرایط اخذ مجوز کاری دندانپزشکی در اتریش

معیارهای پذیرش برای اشخاص فوق ماهر
فارغ التحصیلی از دانشگاه در دروسی به مدت حداقل 4 سال20
در رشته های ریاضیات، انفورماتیک، علوم طبیعی و مهندسی30
PhD یا مدارک بالاتر40
فعالیت پژوهشی و نوآورانه20
جوایز20

چطور میشه در اتریش کاریابی کرد؟

پس از اتمام تحصیل دندانپزشکی در اتریش

پس از اتمام تحصیل دندانپزشکی در اتریش، علی الخصوص دانشجویانی که از یکی از دانشگاه های معرفی شده در این مقاله که رنکینگ بسیار خوبی دارند فارغ التحصیل شده باشند و به زبان آلمانی نیز کاملا مسلط باشند، آینده شغلی بسیار درخشانی پیش روی افراد است. رشته دندانپزشکی نه تنها فرصت های شغلی زیادی در اتریش دارد بلکه یکی از پردرآمدترین مشاغل است.

در جدول ذیل متوسط درآمد ماهانه عموم مردم اتریش با درآمد ماهانه دندانپزشکان در این کشور طی سال 2024 مقایسه شده است:

متوسط درآمد ماهانه عموم مردم اتریشمتوسط درآمد ماهانه دندانپزشکان در اتریش
€3790 (یورو)€9130 (یورو)

این یک بعد قضیه است. بعد دیگر قضیه این است که همین سطح درآمدی دندانپزشکان را با متوسط درآمد دندانسازان و نیز دیگر شاغلین بهداشت و درمان مقایسه کنیم. با این مقایسه متوجه این نکته مهم می شویم که متوسط درآمد دندانپشکان اتریشی حدود 57% بیشتر از متوسط درآمدی دندانسازان بوده و متوسط درآمدی دندانسازان نیز حدود 3% بیشتر از میانگین درآمد در دیگر مشاغل حوزه بهداشت و درمان است:

مقایسه متوسط درآمد دندانپزشکان با سایر مشاغل (یورو)

یکی از پرطرفدارترین راه های اخذ اقامت هر کشوری، تحصیل در آن کشور است. در حالی که تحصیل و زندگی در کشورهایی مثل سوئیس و استرالیا بسیار پر هزینه است، تحصیل در اتریش رایگان است. همین مسئله باعث شده این کشور بسیار پرطرفدار باشد. علاقه مندان به تحصیل و زندگی در اتریش می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند و سوالات خود را راجع به مهاجرت تحصیلی به اتریش مطرح نمایند.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل دندانپزشکی در اتریش

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در اتریش به طور معمول با سوالات زیر مواجه می شوند:

  • تحصیل دنداپزشکی در اتریش چقدر هزینه دربرخواهد داشت؟ تحصیل این رشته در اتریش با هزینه بسیار پایین امکانپذیر است.
  • امکان کار پاره وقت برای دانشجویان این رشته وجود دارد؟ بله، دانشجویان می توانند به صورت پاره وقت به کار مشغول شوند.
  • تدریس در دانشگاه های اتریش به چه زبانی صورت می پذیرد؟ تدریس این رشته به زبان آلمانی است.
  • اعتبار دانشکده های دندانپزشکی اتریش چقدر است؟ مدارک صادره از دانشگده های این کشور در همه جای دنیا دارای اعتبار است.
  • مهمترین مدارک مورد نیاز برای پذیرش ویزای تحصیلی اتریش در سال 2024 چیست؟ مدرک دیپلم، انگیزه نامه و روزمه، همراه با مدارک شناسایی و پاسپورت مهمترین مدارک هستند.
4.8/5 - (57 امتیاز)

27 دیدگاه برای “تحصیل دندانپزشکی در اتریش

  1. مژده احمدی گفت:

    سلام وقت بخیر – من ۳۰ سالمه – متاهل هستم – یه فرزند ۵ ساله دارم
    شنیدم برای تحصیل دندانپزشکی در اتریش شخص میتونه ویزای همراه بگیره – فقط امکان بورس شدن وجود داره یانه
    و اینکه اگه بخوام برای تحصیل دندان پزشکی در اتریش اقدام کنم
    پروسه چقد زمان میبره
    ممنون میشم راهنماییم کنید .

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله امکان درخواست ویزای همراه هست ولی باید تمکن مالی کافی داشته باشید. در این صورت دیگه درخواست برای بورسیه تحصیلی معنی نداره.

  2. p.m گفت:

    سلام. امکانش هست که در ازمون سراسری کشور خودمون دندانپزشکی قبول شیم ولی ازمون ورودی ندیم واسه خوندن این رشته در اتریش؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای این رشته بهتره که روزمه تون کامل بررسی شه
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  3. علی گفت:

    سلام،من مدرک دیپلم تجربی دارم،برای ورود به رشته دندان پزشکی فقط باید ازمون ورودی دانشگاه اتریش بدم؟ازمون هاشون خیلی سخته؟دوره های اماده سازی یک یا دوماهه دارند؟اگه دارند چی هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای پاسخ به تمامی سوالاتتون با 02191003232 ما تماس بگیرید

  4. ستاره گفت:

    من اگر اینجا کنکور قبول شم شانسی برای پذیرش دارم؟

    1. رهنما گفت:

      عرض احترام
      در صورتیکه قبولی دانشگاه دولتی را دریافت نمایید امکان تحصیل در دانشگاه های اتریش را خواهید داشت.

  5. اصغری گفت:

    درسته که سفارت اتریش به سختی ویزا میده؟

    1. رهنما گفت:

      خیر دوست عزیز، به رزومه متقاضی وابسته میباشد.

  6. مهراد گفت:

    میشه رفت تو رشته های پزشکی بدون آزمون ورود کرد؟ میشه یه کشور به غیر از این کشور هم معرفی کنید ؟ بدون آزمون بشه رفت دانشگاه پزشکی خوند ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله میشه در چین بدون نیاز به آزمون وارد دانشگاه های پزشکی شد و پزشکی خوند

  7. asal گفت:

    حداقل میزان سرمایه برای تحصیل پزشکی در اتریش چقدر است ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      تحصیل پزشکی در اتریش رایگان است و هزینه ای بابت تحصیل نخواهید داشت
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  8. عادل گفت:

    با سلام. میخواستم ببینم با توجه به طولانی بودن زمان سفارت ایا موسسه شما راهکاری برای حل این مشکل داره یا خیر؟؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      طولانی بودن وقت سفارت یک امر طبیعیه که نیاز به صبوری و حوصله شما داره
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  9. فربد رضایی گفت:

    درصد قبولی برای رشته های پزشکی در اتریش به چه میزان است؟
    زبان تحصیل چی؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بستگی به کیس شما داره که باید بررسی شه تا پاسخ دقیقی دریافت کنید لطفا روزمه خودتون رو ارسال کنید
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  10. دنیز گفت:

    سلام. آیا رشته بهداشت حرفه ای هم توسط دانشگاههای اتریش ساپورت میشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله همه رشته ها رو میشه در دانشگاه های اتریش خوند
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

    2. فرهاد ردکا گفت:

      توضیحات بسیار مفیدی بود.
      سپاسگزارم

      1. امیر جلالی گفت:

        ارزوی بهروزی برای شما

  11. امیر عباس گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در اتریش تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد اقامت اتریش هم مطلب بذارید

    1. رهنما گفت:

      سلام و ارادت
      مقاله اقامت اتریش راهنمای خوبی برای شما میباشد.

  12. امیرحسین گفت:

    با سلام
    مقاله خوبی بود.

  13. کیوان خرسند گفت:

    اتریش میتونه به ما تابعیت هم بده

    1. رهنما گفت:

      سلام و احترام
      بله، با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری اتریش 2020 امکان اخذ تابعیت این کشور وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *