ویزای تحصیلی

تحصیل دندانپزشکی در سوئیس

تحصیل دندانپزشکی در سوئیس

تحصیل دندانپزشکی در سوئیس به عنوان یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی٬ بسیار پرطرفدار است. سوئیس بیشترین تولید ناخالص داخلی را دارد و کشور فوق العاده پیشرفته و بسیار ثروتمندی است. آمار بیکاری در سوئیس در سال 2024 تنها 2.1% و تورم تنها 1.2% است. نتیجتا دانشجویان زیادی از سرتاسر دنیا، حتی از سایر کشورهای اروپایی، برای تحصیل به سوئیس می روند. در مقاله پیش رو تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه اطلاعاتی در خصوص تحصیل دندان پزشکی در سوئیس پرداخته اند.

  • هزینه تحصیل و زندگی در سوئیس در سال 2024 چه میزان است؟
  • تحصیل در سوئیس چه مزایایی دارد؟
  • برترین دانشگاه های سوئیس برای تحصیل پزشکی کدامند؟
  • آیا سوئیس نظام تحصیلی رایگان دارد؟

در این مقاله سعی شده پاسخ سوالات بالا داده شود.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در سوئیس در سال 2024

شرایط کلی تحصیل دندانپزشکی در سال 2024 در سوئیس تفاوت چندانی با سایر دانشگاه های حوزه شنگن و حتی ایالات متحده آمریکا و کانادا ندارد. تحصیل در رشته دندانپزشکی معمولا 4 الی 5 سال طول می کشد. از این مدت زمان حدود دوسال به صورت کامل، به تحصیل آکادمیک در کلاس های درس می پردازند و بعد از آن واحدهای درسی بسیار کمتر خواهد شد و اکثرا به صورت عملی در کلینیک های تخصصی به آموزش های حضوری مشغول خواهند شد. همچنین در خصوص کار پس از تحصیل برای فارغ التحصیلان دندان پزشکی این محدودیت وجود دارد که آنها بدون داشتن پروانه کار اجازه شروع فعالیت حرفه ای ندارند.


برای دریافت این مجوز کار می بایست در آزمون جامع دندان پزشک ملی شرکت نمایند. البته عده دیگری از فارغ التحصیلان بعد از اتمام تحصیل بلافاصله در آزمون های تخصص دندانپزشکی شرکت می نمایند و دوسال دیگر به تحصیل مشغول می شوند. دانشگاه های زیادی در سوئیس قرار دارند که برای رشته پزشکی و دندان پزشکی دانشجو می پذیرند. دانشگاه های زیر جزو دانشگاه های مورد تایید ایران است:

  • University of Zurich
  • University of Lausanne
  • University of Fribourg
  • University of Bern
  • University of Geneva
  • University of Basel
  • Ecole Polytechnic Federal Lausanne

تحصیل دندانپزشکی در سوئیس

برنامه لیسانس در پزشکی دندانپزشکی اصول اولیه در علوم طبیعی و انسانی و همچنین زیست شناسی انسانی را پوشش می دهد، بنابراین دانش آموزان را با دانش پایه در پزشکی انسانی و دندانپزشکی آشنا می کند. این برنامه درسی از داده های تحقیقاتی مبتنی بر شواهد فعلی برای انتقال دانش اصلی در دندانپزشکی بالینی استفاده می کند و مهارت ها و شایستگی های بالینی اساسی را آموزش می دهد. دوره لیسانس 3 سال طول می کشد و شامل 180 واحد ECTS است. تکمیل موفقیت آمیز به فارغ التحصیلان واجد شرایط برای تحصیل در رشته پزشکی دندان در یک برنامه کارشناسی ارشد، بدون نیاز به امتحانات بیشتر است.

آموزش دندانپزشکی در سوئیس

برنامه های مدرک دندانپزشکی معمولا 4 سال به طول می انجامد. در 2 سال اول دانشجویان، علوم مورد نیاز پزشکی و دندانپزشکی را مطالعه می کنند. در حالیکه 2 سال آخر به تمرین بالینی اختصاص داده شده است. جاییکه آنها تکنیک های دندانپزشکی را تحت نظر مسئول دانشکده فرا می گیرند. هنگامی که دانشجویی فارغ التحصیل می شود. باید قبل از اجازه فعالیت مجوز ملی دندانپزشکی را اخذ نماید. برخی از دانشجویان پس از فارغ التحصیلی برنامه های 1 یا 2 ساله کار تحصص را طی می کنند. این تخصص در یک رشته خاص مانند جراحی دهان یا ارتودنسی می تواند باشد.

اینفوگرافیک تحصیل دندانپزشکی در سوئیس

دوره پیش دانشگاهی جهت تحصیل دندانپزشکی در سوئیس

جهت تحصیل دندانپزشکی در سوئیس متقاضیان باید مدرک زبان معتبر ارائه نمایند، اگر متقاضی به زبان تسلط کافی نداشته باشد باید در دوره های پیش دانشگاهی شرکت نماید و زبان خود را تقویت نماید. همچنین دانشجویان باید دوره های آناتومی بدن، دروس شیمی، دروس زیست و دروس مربوط به دندان پزشکی و پزشکی را بگذرانند. این دوره 12 ماهه می باشد، دانشجویان بعد از گذراندن این دوره ها در آزمونی شرکت می نمایند و پس از کسب حداقل نمره می توانند وارد دانشگاه شوند. این دوره ها در ترم پاییز برگزار می شود. دانشگاه ها در ماه سپتامبر اقدام به پذیرش دانشجویان می کنند. برای اخذ پذیرش از دانشگاه باید مدارک لازم را ترجمه و آماده کرده و تا قبل از ماه فوریه باید به دانشگاه یا کالج مورد نظر ارسال نمایید. در بیشتر دانشگاه های این کشور مدارک به صورت آنلاین دریافت می شود.

دوره پیش دانشگاهی جهت تحصیل دندانپزشکی در سوئیس

مدارک لازم برای اخذ پذیرش دندانپزشکی در سوئیس

دانشجویان برای ثبت نام در دوره های دندانپزشکی در سوئیس در هر سال میلادی تا تاریخ 15 فوریه آن سال فرصت دارند. برای تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی سوئیس مدارک ذیل مورد نیاز می باشد:

  • بیمه نامه معتبر شنگن
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • اصل پذیرش به دست آمده از دانشگاه مورد نظر
  • نامه تمکن مالی
  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • گذرنامه ملی با 6 ماه مدت اعتبار
  • ارائه کپی و اصل تمام صفحات شناسنامه متقاضی
  • مدرک زبان مانند آیلتس و تافل با نمره مورد نیاز برای هر دانشگاه
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای دانشجویی
  • تهیه فرم انگیزه نامه برای دانشگاه و سفارت

جهت تحصیل در سوئیس نحوه چیدن این موارد برای تقدیم نمودن به آفیسر سفارت سوئیس در روز مصاحبه بسیار حائز اهمیت است.

هزینه های تحصیل دندانپزشکی و زندگی در سوئیس

برای تحصیل در هرکشوری اطلاع از وضعیت هزینه ها و شهریه دانشگاه از مهم ترین موارد است و هر دانشجویی بایستی بر اساس میزان هزینه های دانشگاه های مختلف و تمکن مالی خویش اقدام به درخواست پذیرش نماید. یکی از مهم ترین مسائلی که در خصوص تحصیل دندان پزشکی در سوئیس مطرح است تفاوت نداشتن شهریه دانشگاه ها برای دانشجویان بین المللی و شهروندان سوئیسی و اتحادیه اروپاست.

شهریه دانشگاه های سوئیس

همان طور که در بخش قبلی اشاره شد دانشجویان خارج از حوزه اقتصادی اروپا (EEA) و اتحادیه اروپا (EU) شهریه مشابهی به دانشگاه های سوئیس پرداخت می کنند. البته این رقم در دانشگاه های خصوصی سوئیس متفاوت است چرا که این دانشگاه ها بودجه ای از دولت سوئیس دریافت نمی کنند در نتیجه شهریه ای که از دانشجویان اخذ می نمایند به مراتب بیش تر از دانشگاه های دولتی است. شما در نمودار زیر می توانید با میانگین سطح شهریه دانشگاه های خصوصی و دولتی کشور سوئیس سال 2024 آشنا شوید:

ماکسیمم شهریه سالیانه در سوئیس

اما شهریه دانشگاه های دولتی سوئیس در سال تحصیلی 2024 به شرح ذیل است:

برنامه تحصیلیشهریه سالیانه به یورو
مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد400€ تا 3700€
مقطع PhD100€ تا 900€

البته شهریه دانشگاه های خصوصی سوئیس بسیار بالا است و به سالیانه 43000€ (یورو) نیز می رسد. برخی از ارزان قیمت ترین دانشگاه های سوئیس در سال 2024 عبارت هستند از:

ارزانترین دانشگاه های سوئیس

کار حین تحصیل دندانپزشکی در سوئیس

سوئیس در سال 2024 پس از برمودا گران ترین کشور دنیا برای زندگی است و نظام تحصیلی رایگان نیز ندارد در نتیجه دانشجویان برای تامین بخشی از هزینه ها نیاز به کار حین تحصیل دارند. دانشجویان دندانپزشکی در انتهای تحصیل دوران طرح خود را خواهند گذراند ولی قبل از آن نیز می توانند به دو نوع کار مشغول باشند:

  1. کار در محیط دانشگاه٬ غالبا با کمک به اساتید در انجام کاری های پژوهشی
  2. کار خارج از محیط دانشگاه

مشاغل نوع دوم محدودیت زمانی دارند اگرچه افراد از طریق آن ها درآمد بیشتری کسب می کنند. به علاوه برای انجام آنها دانشجویان باید ابتدائا مجوز اخذ کنند. این که چه تعداد ساعاتی در هفته دانشجویان در سوئیس اجازه خواهند داشت به این قببیل مشاغل اشتغال داشته باشند بستگی به مقطع تحصیلی آن ها دارد که در جدول ذیل مشخص شده است:

مقطع تحصیلیتعداد ساعات کار در طول هفته
کارشناسی15 ساعت
کارشناسی ارشد15 ساعت
دکتری30 ساعت

جدول هزینه های زندگی در سوئیس

در ادامه این صفحه جدولی از هزینه های زندگی در سوئیس ارائه می شود:

پارامتر هزینهمیزان هزینه به یورو
هزینه یک وعده نهار در یک رستوران ارزان قیمت€27
هزینه تاکسی درون شهری€3.76
اجاره آپارتمان یک خوابه بسته به موقعیت خانه€1075 تا 3350€
هزینه یک عدد کفش مردانه چرم€172
کل هزینه های زندگی در ژنو در هر ماه€1800 تا 2700€
کل هزینه های زندگی در زوریخ سوئیس در هر ماه€1800 تا 2500€
کل هزینه های زندگی در برن سوئیس در ماه€1600 الی 2100€
کل هزینه های زندگی در شهر بازل در ماه€1590 تا 2300€

هزینه های زندگی در سوئیس و شهریه های تحصیل در این کشور بسیار بالاست. از طرفی برای پذیرش در دانشگاه پزشکی این کشور نیاز به قبولی در یک آزمون جامع است که هر ساله تنها یکبار برگزار می شود. این موضوعات شرایط تحصیل در سوئیس را سخت کرده است. بدین جهت پیشنهاد می شود در خصوص تحصیل دندانپزشکی در کانادا نیز تحقیق شود. علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل دندانپزشکی در سوئیس

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در سوئیس در سال 2024 سوالات زیر را عنوان می نمایند:

  • دوره دندانپزشکی در سوئیس چگونه است؟ طول دوره تحصیل در رشته دندانپزشکی 4-5 سال است که حدودا 2 سال به طور کامل به تحصیلات آکادمیک می پردازند و بعد از آن بیشتر دوره به گذراندن دوره های عملی در کلینیک های تخصصی برای آموزش های خصوصی، اختصاص می یابد.
  • دانشجویان دندانپزشکی پس از تحصیل در سوئیس چگونه می توانند کار کنند؟ بعد از گذراندن دوره دندانپزشکی در سوئیس 2 راه در مقابل دانشجویان قرار می گیرد که یا بلافاصله در آزمون های تخصص دندانپزشکی شرکت کنند یا قصد رسیدن به کار دارند که در این صورت باید آزمون جامع دندان پزشکی ملی را شرکت کنند و با قبولی در این آزمون مجوز کار برای آنها در سوئیس صادر می شود.
  • کدام دانشگاه های سوئیس مورد تایید وزارت علوم ایران هستند؟ دانشگاه برن، جنوا، باسل، زوریخ و غیره.
  • مدارک مورد نیاز برای تحصیل دندانپزشکی در سوئیس چیست؟ ارائه نامه پذیرش از دانشگاهی معتبر در سوئیس، ارائه مدارک تحصیلی پیشین به همراه ریز نمرات و ترجمه شده، ارائه پاسپورت معتبر، ارائه فرم درخواست تکمیل شده، انگیزه نامه، مدرک زبان و غیره.
  • هزینه زندگی در شهرهای مختلف سوئیس ماهانه چقدر است؟ هزینه زندگی در سوئیس به طور کلی بالاست اما در شهرهای مختلف متفاوت است. میزان هزینه زندگی در ژنو 1800€ تا 2700€ (یورو) ماهانه، هزینه زندگی در شهر زوریخ 1800€ تا 2500€ (یورو) در ماه، کل هزینه های زندگی در برن 1600€ الی 2100€ (یورو) ماهانه تخمین زده شده است.
4.7/5 - (3 امتیاز)

6 دیدگاه برای “تحصیل دندانپزشکی در سوئیس

  1. رومینا گفت:

    سلام
    من در کشور گرجستان دندانپزشکی میخونم و دانشگاهم مورد تایید اتحادیه اروپا هست
    شرایط تحصیل تخصص برای من به چه صورت هست ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید مدرکتون رو ابتدا معادلسازی کنید و بعد وارد دوره تخصص بشید. این دوره معادلسازی به تشیص دانشگاه محل تحصیل شما انجام میشه

  2. سارا گفت:

    سلام وقت شما بخیر
    اگه فقط برای مقطع تخصص اقدام ب تحصیل در سوئیس کنیم چه سخت گیری هایی صورت میگیره؟
    مدارک دوره عمومی کدوم دانشگاه ها مورد تایید سوئیس هست؟
    و در این شرایط نیاز ب تحصیل در کالج هست یا خیر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      متاسفانه تحصیل در رشته های مرتبط با گروه پزشکی در سوئیس برای ایرانی ها ممکن نیست مگر اینکه بنا به دلایلی در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا زندگی کنند

  3. ارمیا گفت:

    سلام وقت بخیر، دانشگاه های خصوصی سوئیس دندانپزشکی ارائه میدن؟ آزمون ورودی دارن یا خیر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله می شه اقدام کرد اما آزمون ورودی بستگی به سیاست های دانشگاه داره. شما قبل از درخواست پذیرش باید شرایط رو مطالعه کنید تا این که مشکلی در این زمینه برای شما پیش نیاد. بسیاری از دانشگاهای سوئیس از پذیرش دانشجوی غیر اروپایی امتناع می کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *