ویزای تحصیلی

تحصیل دندانپزشکی در قبرس

تحصیل دندانپزشکی در قبرس

تحصیل دندانپزشکی در قبرس 2024 به سبب کیفیت آموزشی منطبق با استانداردهای آمریکا و اروپا و نیز هزینه های مقرون به صرفه مورد توجه است. برنامه تحصیلی بسیار جذاب و پرطرفدار با آینده روشن که در اغلب دانشگاه های قبرسی به مدت 5 سال ارائه می شود. یکی از اصلی ترین مزایای تحصیل این رشته محبوب در قبرس تحصیل به زبان انگلیسی است. منتها نباید از خاطر برد که مدرک اعطایی همه دانشگاه های قبرس در ایران معتبر نیست و در حال حاضر فقط مدرک دانشگاه خاور نزدیک (NEU) مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد. در ادامه همین مطالب نیز با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید تا با آخرین شرایط و مقررات تحصیل این رشته محبوب اما رقابتی در کشور قبرس آشنا شوید.

نظام آموزش عالی قبرس 2024

قبرس Cyprus که رسما با عنوان جمهوری قبرس نیز شناخته میشود کشوری جزیره ای کوچک در شرق دریای مدیترانه است. کشوری که سومین جزیره پرجمعیت و بزرگ مدیترانه نیز محسوب میشود. جمعیت قبرس را در لینک فوق مطالعه کنید. به لحاظ جغرافیایی نیز این کشور در شرق یونان، شمال مصر، جنوب ترکیه و غرب کشورهای لبنان و سوریه قرار گرفته است. مطابق سایت european-union.europa.eu، این کشور از 1- م می سال 2004 به عضویت این اتحادیه و ناحیه شنگن درآمده است. اما علی رغم پیوستن به این اتحادیه ولی قبرس به دو بخش شمالی (ترک نشین) و جنوبی (یونانی نشین) با دو دولت مختلف تقسیم شده است. مقایسه قبرس شمالی و جنوبی را در لینک فوق بخوانید. با این حال کل قبرس به عنوان قلمرو اتحادیه اروپایی شناخته میشود و همانطوری که در اینفوگرافیک زیر هم نیز مشاهده میشود، زبان رسمی و مورد تایید اتحادیه اروپا در این جزیره زبان یونانی است.

درباره قبرس

اما درباره نظام آموزش عالی قبرس نیز بد نیست بدانید که تحصیلات ابتدائی و راهنمایی در این کشور اجباری است. حضور در مدارس دولتی نیز از سن 5 تا 18 سالگی رایگان است. در ضمن زبان آموزش در این کشور زبان یونانی است ولی با این حال زبان انگلیسی نیز به عنوان زبان دوم تدریس می شود. دانش آموزان نیز پس از اتمام دوره متوسطه و با تامین شرایط لازم می توانند وارد نظام آموزش عالی این کشور شده و در یکی از دانشگاه های قبرس ادامه تحصیل دهند.

در این بین نظام آموزش عالی کشور قبرس نیز به تبعیت از فرآیند بولونیا Bologna process انواع برنامه های تحصیلی را در قالب سیکل های زیر ارایه میکند:

سیکلعنوان دورهتعداد واحد ECTSمدت تحصیل
سیکل 1- ملیسانس Ptychio2404 سال
سیکل 2- مفوق لیسانس Magister90 الی 1201 تا 2 سال
سیکل 3- مدکتری Doctorate3 تا 8 سال

 

شرایط تحصیل دندانپزشکی در قبرس

تحصیل رشته دندانپزشکی در قبرس با دوره لیسانس جراحی دندان (BDS) شروع می شود. یک برنامه تحصیلی مدرن، جذاب و با آینده بسیار ایده آل که در اغلب دانشگاه های قبرس بر مبنای بالاترین استانداردهای آموزش دندانپزشکی اروپایی و آمریکای شمالی ارائه می شود.

از دیگر دلایل برای تحصیل این رشته پرطرفدار در کشور قبرس می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • آموزش در کلاس جهانی
  • اعتبار بین المللی مدرک دندانپزشکی قبرس
  • هزینه تحصیلی مقرون به صرفه
  • نسبت بالای دانشکده به دانشجو
  • امکان تبدیل اقامت تحصیلی به ویزای کار قبرس
  • امکان دریافت اقامت اتحادیه اروپایی (EU)

با اینکه آزمون ورودی جزء شرایط پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی قبرس بشمار نمی رود. اما با این حال، دانشجویان بین المللی دارنده مدرک دیپلم متوسطه باید که صلاحیت آکادمیکی خودشان را به طرق زیر به اثبات برسانند:

  • اولا معدل دیپلم آنها حداقل 65% باشد.
  • دوما نمرات خوبی در دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی داشته باشند.
  • سوما مهارت زبان انگلیسی خودشان را از طریق ارایه نتیجه آزمون های TOEFL حداقل 213 یا IELTS با حداقل نمره 6.5 اثبات بکنند.

تحصیل دندانپزشکی در قبرس چقدر طول می کشد؟

تقریبا اغلب دانشگاه های معروف در کشور قبرس مثل دانشگاه اروپایی قبرس (EUC) برنامه تحصیل دندانپزشکی را به زبان انگلیسی به دانشجویان بین المللی ارایه می دهند. معمولا دوره تحصیل این رشته در دانشگاه های قبرس حدود 5 سالی طول می کشد. در ضمن دانشجویان این رشته در دانشگاه های قبرس برای اتمام دوره تحصیلی اشان بایستی ECTS 300 (واحد آموزشی) را پاس کنند. بدین ترتیب در پایان دوره آنها می توانند به مدرک لیسانس جراحی دندان Bachelor of Dental Surgery یا به اختصار BDS دست یابند.

مدرک لیسانس جراحی دندان Bachelor of Dental Surgery

با ین توضیح و برای آشنایی هرچه بهترتان، ما در این بخش به معرفی ساختار برنامه دندانپزشکی در دانشگاه های قبرس به شرح زیر می پردازیم:

  • تاریخ، دئونتولوژی و اخلاقیات رشته دندانپزشکی
  • بافت شناسی و جنین شناسی
  • آناتومی
  • شیمی آلی
  • زیست شناسی پزشکی و ژنتیک
  • بیوشیمی
  • فیزیک پزشکی
  • واژه شناسی در داندانپزشکی
  • مطالعات زبان
  • بهداشت عمومی و خانواده
  • میکروبیولوژی پزشکی
  • داروشناسی
  • رادیولوژی دهان
  • دنتال متریال
  • روشهای تحقیق در داندانپزشکی
  • دندانپزشکی پروستودونتیک
  • اندونتیکس
  • پریودونتلولوژی
  • جراحی فک و صورت
  • روانشناسی و علوم رفتاری

هزینه تحصیل رشته دندانپزشکی در قبرس

از موارد مهم در زمینه تحصیل رشته جذاب دندانپزشکی در کشور قبرس، اطلاع از هزینه تحصیل این رشته است. باید توجه داشت که هزینه تحصیل این رشته به زبان انگلیسی در قبرس نسبتا بالاست. بر طبق گزارش به روز سایت medlinkstudents.com متوسط شهریه سالیانه دانشجویان بین المللی رشته دندانپزشکی در دو دانشگاه معتبر قبرس 2024 از قرار زیر است:

  • دانشگاه خاور نزدیک قبرس: سالانه EUR11600 (یورو)
  • دانشگاه اروپایی قبرس: سالانه EUR21000 (یورو)

علاوه بر این تامین هزینه دیگری به نام هزینه زندگی در قبرس نیز بر عهده دانشجویان است. که بر طبق برآوردمان متوسط هزینه زندگی هر دانشجویی با لحاظ سبک زندگی و نیز محل اقامتش بین 590 الی EUR 930 (یورو) در ماه متغیر است. از همین رو نیز قبرس در زمره مقرون به صرفه ترین مقاصد در اروپاست و هزینه تحصیل دندانپزشکی در این کشور خیلی شبیه کشورهایی مثل ایتالیا، جمهوری چک و اسپانیاست.

در جدول زیر میتوان با ریز جزییات برخی هزینه های زندگی دانشجویی در قبرس 2024 آشنا شد:

آیتم هاهزینه به یورو
اسکان دانشجویی300EUR الی EUR400
خدمات (تلفن، برق، آب و گرمایش و سرمایش)120EUR تا 150EUR
خورد و خوراک150EUR تا 300EUR
ملزومات تحصیلی20EUR تا 80EUR

دانشگاه EMU جهت تحصیل دندانپزشکی در قبرس

بهترین دانشگاه های قبرس برای تحصیل دندانپزشکی

کلا در کشور قبرس 6 دانشگاه هستند که برنامه دندانپزشکی خودشان را به زبان انگلیسی به دانشجویان ارایه می دهند. دانشجویان می توانند بسته به شرایط و علاقه مندی خودشان و با توجه به لیست زیر دانشگاه و برنامه تحصیلی دلخواهشان را برای سال تحصیلی 2025- 2024 انتخاب کنند:

دانشگاهبرنامه پیشنهادیمدت تحصیلزبان آموزش
دانشگاه بین المللی قبرسدندانپزشکی5 سالانگلیسی
دانشگاه اروپایی قبرسلیسانس جراحی دندان
دانشگاه خاور نزدیکفوق لیسانس دندانپزشکی
دانشگاه مدیترانه شرقیدکتری دندانپزشکی
دانشگاه اروپایی لفکهدندانپزشکی
دانشگاه بین المللی فیناللیسانس دندانپزشکی

در ضمن بد نیست بدانید که دانشگاه مدیترانه شرقی مشترکا با دانشگاه علوم پزشکی ایران (IUMS) به دانشجویانی که بتوانند با موفقیت دوره آموزشی مربوطه را به اتمام برسانند مدرک دکتری دندانپزشکی اعطاء می کند. در این میان دانشگاه بین المللی قبرس، دانشگاه مدیترانه شرقی و نیز دانشگاه خاور نزدیک جزء بهترین دانشگاه های قبرس برای تحصیل رشته های پزشکی و دندانپزشکی محسوب می شود. اما آیا می دانید که مدرک کدامیک از دانشگاه های دندانپزشکی قبرس از نظر وزارت بهداشت ایران معتبر است؟

بررسی تحصیل دندنپزشکی در قبرس

شرایط کار دندانپزشکان در قبرس

کیفیت آموزش دندانپزشکی در قبرس و نیز مدارک اعطایی دانشگاه های این کشور در سراسر اتحادیه اروپایی تضمین شده است. به طوری که فارغ التحصیلان این رشته به راحتی می توانند وارد بازار کاری 32 کشور عضو اتحادیه اروپایی (EU) شده و به استخدام درآیند. چرا که اکثر دانشگاه های علوم پزشکی قبرس عضو انجمن آموزش دندانپزشکی اروپا (ADEE) هستند و مدارک صادره آنها نیز دارای اعتبار بالایی است.

اغلب فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی در قبرس می توانند در رشته های مختلفی مثل جراحی دندان، دندانپزشکی ترمیمی، دندانپزشکی اطفال یا اورتودنتیست تخصص کسب کنند. ضمنا آنها صلاحیت این را پیدا می کنند که هم در کلینیک های خصوصی و هم در بیمارستان های دولتی یا شخصی کار بکنند. مطابق به روزترین آمارها نیز دندانپزشکان در قبرس به طور متوسط ماهانه حدود EUR5040 (یورو) درآمد کسب می کنند. این درحالی است که متوسط درآمد ملی در همین کشور ماهانه حدود EUR2170 (یورو) گزارش می شود:

مقایسه متوسط درآمد ماهانه در قبرس (یورو)

دانشجویان عزیزی که امسال با هدف اخذ پذیرش و تحصیل در قبرس پا به میدان میگذارند می توانند از طریق ارتباط گیری با تیم کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در جریان آخرین جزییات اعزام دانشجو به قبرس2024 قرار گیرند.

سوالات پرتکرار درباب رشته دندانپزشکی قبرس

به برخی از پرتکرارترین سوالات پیرامون رشته دندانپزشکی در قبرس توجه فرمایید:

  • هزینه تحصیل دندانپزشکی در قبرس چه مقدار است؟ تحصیل دندانپزشکی در قبرس بین 3000€ تا 8000€ (یورو) متغیر است.
  • آیا تحصیل پزشکی در قبرس مورد تایید وزارت علوم ایران است؟ تنها یک دانشگاه در کشور قبرس مورد تایید وزارت علوم ایران است.
  • تحصیل دندانپزشکی در قبرس چند سال به طول می انجامد؟ تحصیل دوره آموزش دندانپزشکی در دانشگاه های قبرس یک دوره 6 ساله است.
  • آیا برای تحصیل دندانپزشکی در قبرس باید در آزمون ورودی شرکت کرد؟ شرکت در آزمون MCATبرای متقاضیان تحصیل پزشکی در قبرس الزامی است.
5/5 - (14 امتیاز)

12 دیدگاه برای “تحصیل دندانپزشکی در قبرس

  1. خسروى گفت:

    بسيار عالى سپاس گزارم

  2. مهسا گفت:

    مدرک دانشگاه های قبرس مورد تایید ایران یا کشورهای دیگر هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      برای رشته های پزشکی قبرس صرفا یک دانشگاه مورد تایید داره

  3. عادل گفت:

    اخه ادم چرا کانادا رو ول کنه بیاد قبرس بخونه خب . چه کاریه. واقعا با این چیزایی که گفتین به نظرم بهترش اینهالمان با کانادا اقدام کنم

  4. لیدا بهرامی گفت:

    با سلام قبرس جنوبی به دلیل عضو اتحادیه اروپا بودن خیلی مناسب برای ادامه تحصیل

  5. تبسم گفت:

    تشکر ویژه از مقاله های علمی و خوانای شما فوق العاده هست من احتمالا با موسسه شما برای دندانپزشکی قبرس اقدام خواهم کرد

  6. پیام گفت:

    با این هزینه ها آلمان و اتریش بهتره

  7. صبا صابری گفت:

    سلام
    ممنون از اطلاعات خوبتون

    امکانش هست ویزای کاری قبرس را توضیح بدید؟

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای اطلاع از شرایط ویزای کار قبرس مقاله فوق را مطالعه بفرمایید.

  8. diana گفت:

    ba salam man daneshjooye daneshgahe azade Tehran hastam aya baraye maqtae phd mitooonam b in keshvar mohajerat konam?

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      برای مقطع دکتری اگر رزومه علمی خوبی دااشته باشید این امکان وجود داره

  9. محسن گفت:

    هزینه هاش بالاست
    فکر کنم اکثر دانشگاه هاش هم مورد تایید وزارت علوم نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *