ویزای تحصیلی

مقطع دکتری در مجارستان

مقطع دکتری در مجارستان

امروزه یکی از گزینه های پرتقاضا و مطلوب جهت ادامه تحصیل، کشور مجارستان می باشد که بسیاری از افراد برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آن اقدام می کنند. با توجه به هزینه های معقول، دانشگاه های برتر، امکان اخذ بورسیه، امکان سفر به کشورهای اروپایی بدون ویزا و غیره، مقطع دکتری در مجارستان مخاطبین بسیاری یافته است.

  • نحوه اخذ پذیرش در مقطع دکتری از دانشگاه های مجارستان به چه صورت است؟
  • جهت اخذ پذیرش در مقطع دکترا نیازمندیهای برنامه چه خواهد بود؟ مدرک آیلتس نیاز است؟
  • شرایط تحصیل در مجارستان در مقطع دکترا برای دانشجویان خارجی چگونه است؟

برنامه های دکتری در این کشور بر پایه انجام تحقیق، پروژه های خاص و ارائه پایان نامه می باشد و به دو نوع مدرک شامل PhD و DLA (دکتری در رشته های هنری) تقسیم می شود که از لحاظ ساختار و عملکرد به یکدیگر شبیه می باشند. جهت آشنایی با سیستم مقطع دکتری در مجارستان با این مقاله که در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است همراه باشید.

اینفوگرافیک دکتری در مجارستان

شرایط مقطع دکتری در مجارستان

متقاضیان می توانند با ارائه مدارک معتبر کارشناسی و کارشناسی ارشد در مجارستان خود و مدرک زبان (حداقل آیلتس 6.5) نسبت به آغاز تحصیل خود در مقطع دکتری اقدام نمایند، جهت این امر، متقاضیان باید با رزومه تحصیلی قوی و توصیه نامه اساتید خود، نظر یک استاد راهنما در کشور مجارستان را جلب نمایند. تحصیل در این مقطع در کشور مجارستان به زبان های مجاری و یا انگلیسی امکان پذیر است و دانشگاه های کشور مجارستان به پذیرش دانشجویان در بیش از 200 رشته در هر سال تحصیلی می پردازند.


تفاوت دوره های دکتری در مجارستان

متقاضیان مقطع دکتری در مجارستان در صورتی که آمادگی لازم جهت ورود به دوره های پژوهشی در این کشور را نداشته باشند به این معنی که در مقطع کارشناسی ارشد نمرات مطلوبی کسب ننموده باشند یا سابقه پژوهشی نداشته باشند وارد فاز ابتدایی دکتری در کشور مجارستان می شوند. در این مرحله دانشجویان واحدهای تئوری و عملی (240 واحد) را سپری نموده و طی یک تا 2 سال آمادگی های لازم جهت تحصیل مقطع دکتری را کسب می نمایند.

در صورتی که متقاضی آمادگی لازم را داشته و رزومه مناسبی ارائه نماید می تواند بصورت مستقیم وارد مقطع دکتری شده و این مقطع را در زمان کوتاه تری سپری نماید که بطور معمول 4 سال زمان می برد. تحصیل در مجارستان از ماه سپتامبر تا جولای است و به 2 ترم پائیز و بهار تقسیم می شود که در نهایت با دفاع از پایان نامه برابر کمیته در مجارستان به پایان می رسد.

منبع: وب سایت Studyinhungary.hu

فرآیند تحصیل دکتری در مجارستان

در کل برنامه های تحصیل دکتری PhD در مجارستان به دو فاز مختلف به شرح زیر تقسیم می شود:

  • فاز اول: که به مدت 1 تا 2 سال طول می کشد و شامل برنامه های درسی مثل جلسات آزمایشگاهی، سمینارها و دیگر آموزش ها به ارزش حدود ECTS 120 واحد است.
  • فاز دوم: به مدت 2 تا 3 سال طول می کشد که در طی آن شما به عنوان داوطلب دکتری فول تایم شناخته می شوید. در طی این مرحله است که رساله پژوهشی نگارش شده و توسط دانشجویان دکتری دفاع می شود.

معروفترین برنامه های تحصیل دکتری در مجارستان

سیکل سوم یا نقطع سوم یا نهایی برای تحصیل در دانشگاه های مجارستان مقطع دکتری PhD می باشد. مقطعی که امکان تحصیل در آن به زبان انگلیسی کاملا فراهم است. در ضمن مثل دیگر مقاطع تحصیلی در این مقطع آکادمیک نیز انواع برنامه های تحصیلی به دانشجویان متقاضی ارایه می شود که از آنجمله می توان به برنامه های زیر اشاره کرد:

  • دکتری مهندسی در مجارستان
  • دکتری مدیریت بازرگانی در مجارستان
  • دکتری علوم انسانی در مجارستان
  • دکتری علوم پزشکی در مجارستان
  • دکتری موسیقی در مجارستان و غیره

تاریخ های مهم برای تحصیل دکتری در مجارستان

سال تحصیلی مجارستان از سپتامبر تا جولای هر سال می باشد و به دو ترم آموزشی مجزا همراه با تعطیلاتش تقسیم شده و در نهایت به دوره های آزمون ختم می شود.  دانشگاه های مجارستان نیز جدول زمانی خاص خودشان را دارند که معمولا از قرار زیر می باشد:

جدول زمانی تحصیل دکتری در مجارستان 2024
ترم پاییزهسپتامبر- دسامبر
دوره آزمون های پاییزهدسامبر- فوریه
ترم بهارهفوریه- می
دوره آزمون بهارهمی- جولای

هزینه مقطع دکتری در مجارستان

هزینه تحصیل در مجارستان رایگان نیست اما نسبت به بسیاری از کشورها مناسب می باشد، همانطور که میدانید هزینه ها بسته به رشته و دانشگاه متفاوت می باشند. طبق داده های findaphd.com، به طور میانگین بین 5000€ تا 12000€ (یورو) ارزیابی شده است که بالاترین میزان هزینه مربوط به رشته های پزشکی و زیر شاخه های آن می باشد، هزینه دوره دکتری در مجارستان نیز وابسته به رشته فرد از حداقل 3000€ (یورو) در هر ترم آغاز می شود. علاوه بر هزینه تحصیل، دانشجویان باید ماهیانه حداقل مبلغی معادل EUR 520 (یورو) بابت هزینه های زندگی در نظر بگیرند که بسته به محل و سبک زندگی افراد افزایش یا کاهش می یابد.

منبع: وب سایت studyabroad.pk

هزینه مقطع دکتری در مجارستان

تامین هزینه مقطع دکتری در مجارستان

در صورتی که متقاضیان مقطع دکتری در مجارستان رزومه قوی داشته باشند با این شرایط که در مقطع کارشناسی ارشد معدل بالایی کسب نموده باشند و مدرک آنها معتبر باشد، مقالات، پژوهش های قوی، اختراع یا نوآوری مرتبط با رشته داشته باشند و مدرک زبان در سطح آیلتس 7 کسب نموده باشند می توانند برای اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه های کشور مجارستان اقدام نمایند. این بورسیه به صورت کامل هزینه های مربوط به تحصیل را پوشش داده و هزینه های مربوط به بیمه، خوابگاه و هزینه زندگی در مجارستان را دربرمی گیرد. دانشجویان خارجی حتی تا سقف 4 ساعت در روز اجازه کار در مجارستان را ضمن تحصیل خود خواهند داشت و به این ترتیب می توانند در صورتی که موفق به اخذ بورسیه نشده اند، بخشی از هزینه های خود را تامین نمایند. در باب خوابگاه های دانشجویی در مجارستان لینک فوق را مطالعه کنید.

یورسیه های مقطع دکتری در مجارستان

دانشجویان مقطع دکتری در مجارستان برای پوشش مخارج تحصیلی خودشان می توانند از انواع برنامه های بورس تحصیلی در این کشور بهره مند شوند. بورسیه هایی که در مجارستان 2024 هم به صورت فول- فاند و هم فاند- جزئی در اختیار دانشجویان خارجی قرار دارد. از جمله این بورسیه ها مخصوصا در اختیار دانشجویان دکتری در کشور مجارستان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • برنامه Stipendium Hungaricum: گه یک برنامه بورس دولتی در مجارستان است که علاوه بر شهریه ها همچنین دربرگیرنده پاداش ماهانه و نیز هزینه بیمه و نیز اسکان دانشجویان می باشد.
  • بورسیه های دو جانبه: بورسیه هایی که توسط دولت مجارستان (عمدتا وزارت آموزش) و نیز کشورهای دیگر در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.
  • CEEPUS- برنامه تبادل اروپایی مرکزی برای تحصیلات دانشگاهی: دقیقا مشابه برنامه اراسموس اتحادیه اروپایی به منظور پشتیبانی و حمایت از دانشجویان بین المللی در کشور مجارستان تا از این طریق آنها بتوانند مخارج تحصیلی خودشان را تامین بکنند.
  • بورسیه های دانشگاهی مجارستان: که توسط دانشگاه های مجارستان در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می گیرد.

اخذ پذیرش و ویزای دوره دکتری در مجارستان

متقاضیان باید جهت ورود به مقطع دکتری برای دانشگاه مورد نظر خود درخواست ارسال نمایند که این درخواست توسط دانشگاه، مورد بررسی قرار می گیرد. اما قبل از ارسال مدارک و  بررسی درخواست توسط دانشگاه، به جهت افزایش قطعیت بیشتر در صدور پذیرش بهتر است با اساتید راهنما در دانشگاه مقصد مکاتبه نمایند و تائید سوپروایزر را نیز در فرم درخواست الصاق نمایند. توجه نمایید که شروط، مدارک و مهلت ارسال مدارک بسته به دانشگاه فرد متفاوت می باشد.

اما به طور معمول مدارک مورد نظر جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های مجارستان عبارتند از:

  • اصل پاسپورت با اعتبار کافی
  • شناسنامه
  • اصل و کپی مدارک تحصیلی متقاضی به همراه ترجمه
  • رزومه تحصیلی
  • معرفی نامه از اساتید
  • مدرک زبان با حداقل آیلتس 6.5
  • کتب یا مقالات ISI
  • انگیزه نامه (SOP)

پس از اخذ پذیرش باید جهت دریافت ویزا اقدام کنید، مدارک لازم جهت ویزای تحصیلی مجارستان به شرح زیر می باشد:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی
  • اصل پاسپورت با اعتبار کافی
  • 3 قطعه عکس پاسپورتی
  • گواهی سلامت و بیمه
  • نامه پذیرش دانشگاه مورد نظر
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی تعهد به پرداخت هزینه های تحصیل
  • فیش واریز شهریه دانشگاه
  • بلیط رفت و برگشت متقاضی
  • گواهی اثبات محل اقامت دانشجو (منزل یا خوابگاه)
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی مجارستان

معتبرترین دانشگاه ها در مقطع دکتری در مجارستان

مجارستان همواره به دلیل داشتن دانشگاه های معتبر بین المللی با رتبه بالای جهانی، در بین کشورهای اروپایی معروف است. به طور کلی یکی از اصلی ترین دلایل تحصیل مقطع دکتری در مجارستان وجود دانشگاه های تراز اول جهان در این کشور می باشد. نکته قابل توجه در خصوص دانشگاه های مجارستان این است که، شرایط پذیرش دانشگاه های این کشور به ویژه در مقطع دکتری بسیار ساده است. از سوی دیگر، دانشگاه های مجارستان در کنار ارائه آموزش های با کیفیت، هزینه شهریه نسبتا پایین تری را نسبت به کشورهای اروپایی دریافت می کند.

در جدول زیر می توایند معتبرترین دانشگاه های مجارستان را در مقطع دکتری مشاهده فرمایید:

معتبرترین دانشگاه های مجارستان در مقطع دکتریخصوصیات
دانشگاه سگد (u-szeged.hu)دانشگاه سگد به دلیل سنت های غنی و اعتبار بالا در بین منوسسات آموزش عالی در مجارستان مشهور است. ماموریت این دانشگاه ارائه آموزش با کیفیت بالا در مقطع کاشناسی ارشد و دکتری می باشد.
دانشگاه پچیکی از معتبرترین دانشگاه های مجارستان، موسسه آموزشی پچ می باشد که سالانه پذیرای بیش از صدها دانشجوی بین المللی از کشورهای مختلف می باشد.
دانشگاه دبرسن (edu.unideb.hu)تاریخچه آموزش عالی دبرسن در مقطع دکتری به قرن هفدهم و با تاسیس کالج تاریخ آغاز شد. همچنین دانشگاه دبرسن بورسیه های تحصیلی گوناگونی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد.
دانشگاه میسکولکدانشگاه میسکولک یکی از معروف ترین موسسات آموزشی دولتی در مجارستان می باشد. که دارای خوابگاه های پیشرفته ای در محوطه و بیرون دانشگاه می باشد.

برای بررسی روش های مهاجرت به مجارستان و انتخاب برترین راه با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نموده و اطلاعات مورد نیاز را کسب نمایید.

سوالات متداول در باب مقطع دکتری در مجارستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات شما می باشیم:

  • هزینه مقطع دکتری در مجارستان 2024 چقدر است؟ هزینه تحصیل در مجارستان رایگان نیست اما نسبت به بسیاری از کشورها مناسب می باشد، همانطور که میدانید هزینه ها بسته به رشته و دانشگاه متفاوت می باشند. اما به طور میانگین بین 5000€ تا €12000 (یورو) ارزیابی شده است که بالاترین میزان هزینه مربوط به رشته های پزشکی و زیر شاخه های آن می باشد، هزینه دوره دکتری در مجارستان نیز وابسته به رشته فرد از حداقل 3000€ (یورو) در هر ترم آغاز می شود. علاوه بر هزینه تحصیل، دانشجویان باید ماهیانه مبلغی معادل 520€ (یورو) بابت هزینه های زندگی در نظر بگیرند که بسته به محل و سبک زندگی افراد افزایش یا کاهش می یابد.
  • تامین هزینه دکتری در مجارستان به چه صورت است؟ در صورتی که متقاضیان مقطع دکتری در مجارستان رزومه قوی داشته باشند با این شرایط که در مقطع کارشناسی ارشد معدل بالایی کسب نموده باشند و مدرک آنها معتبر باشد، مقالات، پژوهش های قوی، اختراع یا نوآوری مرتبط با رشته داشته باشند و مدرک زبان در سطح آیلتس 7 کسب نموده باشند می توانند برای اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه های کشور مجارستان اقدام نمایند. این بورسیه به صورت کامل هزینه های مربوط به تحصیل را پوشش داده و هزینه های مربوط به بیمه، خوابگاه و هزینه های زندگی در این کشور را دربرمی گیرد. دانشجویان خارجی حتی تا سقف 4 ساعت در روز اجازه کار در مجارستان را ضمن تحصیل خود خواهند داشت و به این ترتیب می توانند در صورتی که موفق به اخذ بورسیه نشده اند، بخشی از هزینه های خود را تامین نمایند.
4.9/5 - (42 امتیاز)

2 دیدگاه برای “مقطع دکتری در مجارستان

  1. مهنوش گفت:

    سلام وقتتون بخير ، ميشه جهت راهنمايي هاي بيشتر ازتون سوال بپرسم

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب بله بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *