ویزای تحصیلی

تحصیل رایگان در آمریکا

تحصیل رایگان در آمریکا

تحصیل رایگان در آمریکا را شاید بتوان رویایی ترین گزینه در مهاجرت تحصیلی دانست که قاعدتا شمار زیادی به دنبال دستیابی به آن هستند. اگر بخواهیم در هر زمینه ای نام چند کشور برتر را ذکر کنیم، احتمالا آمریکا کشوری است که در تمامی موارد، اسم آن را خواهیم دید. تحصیل و بطور کلی نظام آموزشی، یکی از این موارد است که البته نقش و سهم بسیار مهمی نیز در زندگی آدمی دارد. آمریکا کشوری است که نظام آموزشی پیشرفته ای دارد و فراتر از آن بلکه صاحب سبک و معیار در این باره می باشد.

آمریکا بی گمان برترین دانشگاه های دنیا را دارد و در میان برترین دانشگاه های دنیا نیز بیشترین تعداد آن ها را به خود اختصاص داده است. مجموع این شرایط و مسائل جانبی دیگر، باعث شده است که این کشور دارای بیشترین دانشجو و نیز دانشجوی خارجی را داشته باشد. افزون بر مراکز آموزشی، امریکا دارای مراکز پژوهشی بسیاری در زمینه های متعددی نیز می باشد که دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و فارغ التحصیلان فراوانی در این مراکز مشغول تحقیق و پژوهش مستمر و حرفه ای می باشند. اما آیا امکان تحصیل رایگان در آمریکا وجود دارد؟ اگر جواب آن مثبت است، شرایط آن چیست و چگونه می توان در این کشور به طور رایگان تحصیل نمود؟ هزینه تحصیل در خارج برای دانشجویان ایرانی رایگان است؟ اگر شما هم در پی یافتن پاسخ این مسئله هستید با این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است همراه شوید.

شرایط تحصیل رایگان در آمریکا

همچون بسیاری دیگر از کشورهای دنیا، نظام آموزشی در کشور آمریکا اساسا به دو سطح عمومی و عالیه تقسیم می گردد. سطح عمومی از حدود سنین 6 سالگی آغاز می گردد و تا حدود 18 سالگی ادامه دارد. سطح عمومی نیز شامل دو مقطع ابتدایی و متوسطه می باشد. مقطع ابتدایی، در برگیرنده 6 سال تحصیلی از سال اول تا ششم می گردد و مقطع متوسطه نیز در برگیرنده 6 سال تحصیلی از سال هفتم تا سال دوازدهم می باشد. تحصیل عمومی در کشور آمریکا، به طور فراگیر بوده و برای شهروندان آن کشور لازم و البته رایگان است. همچنین شهروندان غیرآمریکایی که اقامت دائم این کشور را دارند، در حکم شهروندان آمریکا می باشند. اشخاصی که اقامت دائم آمریکا را دارند همچون شهروندان این کشور، برای تحصیلات عمومی از مزیت تحصیل رایگان در آمریکا برخوردارند.

مدارک لازم برای تحصیل در آمریکا در 2024 عبارتند از:

US UNIVERSITIES APPLICATION REQUIREMENTS 2024
معدل کل دبیرستان (GPA9)متغییر بین 1.0 و 4.0
مدرک مهارت زبان انگلیسیحداقل نمره آزمون TOEFL حدود 78 امتیاز و حداقل نمره آزمون IELTS حدود 6.0 به بالا
مدرک اثبات تمکن خوب مالیفرم I-20
مدارک هویتیشامل فرم درخواست، پاسپورت معتبر و شناسنامه و کارت ملی

تحصیل دانشگاهی یا همان سطوح عالی رایگان نیست و مستلزم پرداخت هزینه تحصیلی می باشد که از این نظر فرقی بین شهروندان آمریکایی و غیر آمریکایی نیست. اما همچنین کمک هزینه و بورسیه های تحصیلی متعددی برای دانشجویان وجود دارد که می توان از این طریق، بخشی و یا تمام هزینه تحصیل را تامین نمود. این فرصت های مالی برای تامین هزینه تحصیل از جانب سازمان های مختلفی در بخش دولتی و خصوصی ارائه می گردد و از این طریق می توان از تحصیل رایگان در آمریکا بهره مند شد. در باب تحصیل در آمریکا بدون مدرک زبان به لینک فوق مراجعه کنید.

هزینه تحصیل در آمریکا 2024

مطابق گزارش کالج بورد (College Board)، متوسط شهریه های منتشره در کالج های دولتی آمریکا برای مقیم های دولتی حدود 11260$ و 29150$ (دلار) برای سایر افراد می باشد. اما متوسط شهریه کالج های غیرانتفاعی خصوصی حدود 41540$ (دلار) می باشد. ارزانترین گزینه ها از بین این کالج ها، کالج های دو ساله بخش دولتی موسوم به کالج های فنی یا کالج های شهر می باشد که متوسط شهریه آن ها فقط 3660$ (دلار) می باشد.

شما در نمودار زیر می توانید سطوح مختلف شهریه را در انواع کالج های کشور آمریکا در سال 2024 مقایسه نمائید:

 

انواع کالج های آمریکا

راه های تامین هزینه تحصیل در آمریکا

دریافت کمک هزینه تحصیلی گرچه بهترین راه برای تامین هزینه های تحصیلی می باشد ولی همه دانشجویان نیز موفق به اخذ آن نمی شوند و از این رو باید به فکر راه های دیگری بود. لازم به ذکر است که به طور کلی راه های تامین هزینه های تحصیلی عبارتند از:

  • کمک هزینه تحصیلی: این راه، مطلوب ترین راه برای تامین هزینه تحصیل است که ابتدا همه دانشجویان خارجی در پی دستیابی به آن هستند.
  • کار پاره وقت دانشجویی: در عمده کشورهای دنیا، دانشجویان خارجی اجازه کاره پاره وقت دانشجویی حین تحصیل ومتناسب با مقطع تحصیلی شان دارند. تامین هزینه های تحصیلی از این طریق سختی های زیادی دارد چرا که دانشجو باید از یک سو با حداکثر صرفه جویی، هزینه های خود را تا جای ممکنه پایین بیاورد و از سوی دیگر نیز با تحمل فشار و سختی، از حداکثر ساعات مجاز استفاده کرده و مشغول به کار گردد. در باب کار دانشجویی در آمریکا لینک فوق را بخوانید.
  • وام دانشجویی: این امکانی است که به طور موقتی به دانشجو کمک می کند تا در دوران تحصیل که هم اجازه و هم فرصت کمتری برای کار کردن دارد، منبعی برای تامین هزینه های تحصیلی اش داشته باشد و پس از فارغ التحصیلی و با اشتغال تمام وقت بتواند سر فرصت و با استطاعت مالی، وام را بازپرداخت نماید.
  • جوایز دانشجویی: در همه کشورها همواره فرصت های رقابتی برای دانشجویان پیش می آید که افراد زیرک می توانند از این فرصت ها نیز استفاده کنند و با موفقیت در این موارد، مبالغی را تحت عنوان پاداش یا جایزه در رقابت های مختلف تحصیلی، هنری، ورزشی و غیره به دست آورند.

آیا تحصیل رایگان در آمریکا امکان پذیر است؟

باید در نظر داشت که برای شهروندان خارجی، هیچ یک از دانشگاه های آمریکا رایگان نیست. در نتیجه یک شهروند خارجی باید شهریه کامل دانشگاه را پرداخت کند. شهروندان آمریکایی نیز با شهریه هایی برای تحصیل خود در دانشگاه های این کشور روبرو هستند. باید در نظر داشت که در حال حاضر، ورود به این کشور با فریب هایی مانند تحصیل رایگان ممکن نیست. حال راهکارهایی وجود دارد که بتوان تحصیل رایگان یا کم هزینه را در این کشور تجربه کرد:

  • در آمریکا هزاران دانشگاه وجود دارد که می توان از بین آن ها، ارزان ترین گزینه ها را انتخاب کرد.
  • دوم آنکه بسیاری از دانشگاه های آمریکایی، از جمله دانشگاه هاروارد (harvard.edu)، بورسیه های تحصیلی بسیار عالی را ارائه می کنند
  • سوم، فرد می تواند به دنبال بورسیه های گروه های خیرین در آمریکا باشد. بورسیه هایی که ممکن است 1000$ (دلار) یا بیشتر ارزش داشته باشند.
  • فرد همچنین می تواند از وام های مالی استفاده کند. این وام ها پس از تحصیل باید بازپرداخت شوند.

کمک هزینه جهت تحصیل رایگان در آمریکا

آنچه عموم مردم با عنوان بورسیه تحصیلی می شناسند، منحصر به یک نوع نیست. تهیه و تدارک منبع مالی برای تامین هزینه های دوران تحصیل، اقسام مختلفی دارد. فرصت های مالی اصولا در سه قالب گرانت (Grant)، بورسیه (Bursaries) و فلوشیپ یا همان پژوهانه (Felloship) به دانشجویان متقاضی عرضه می شوند.

عنوان بورس تحصیلی شرایط دریافت
American University Emerging Global Leader Scholarshipبورس لیسانس در دانشگا ه آمریکایی در واشنگتن دی.سی
Brandeis University Wien International Scholarship Programبورسیه صندوق دانشجویان رتبه بالا
Clark University Global Scholar Programبورسیه های بالای 10000$ (دلار آمریکا)
Emory University Need-Based Scholarship Programفرصت کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان خارجی امور با اثبات نیاز مالی
Harvard University Scholarshipبورس ای مخصوص کلیه دانشجویان خارجی در تمام مقاطع
illinois State University International Awardsبورس برای تامین شهریه دانشجویان خارجی
Iowa State University International Merit Scholarshipبرنامه بورس برای دانشجویان با استعداد
Michigan State University International Scholarshipگرانت ها و بورس های مختلف برای دانشجویان خارجی
New York University Wagner International Scholarshipبورس آمریکا جهت تحصیل در دانشگاه خدمات عمومی واگنر در MSU

در باب بورسیه تحصیلی آمریکا لینک فوق را بخوانید.

تحصیل رایگان دکتری در آمریکا

افرادی که در مقطع دکتری در آمریکا تحصیل می کنند، می توانند تحصیل رایگان را نیز تجربه کنند. باید در نظر داشت که در حال حاضر، هیچ کدام از دانشگاه های آمریکایی، مقطع دکتری را بدون شهریه ارائه نمی کنند. با این حال باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر، افرادی که رزومه تحصیلی قوی در اختیار داشته باشند، می توانند به بورسیه های موجود در این مقطع امید بالا داشته باشند. برای این که فرد بتواند به این خواسته برسد، باید یک رزومه تحصیلی و کاری قدرتمند داشته باشد. این مسیر ساده ای نخواهد بود و باید آن را به صورت جدی پیگیری کرد. در باب تحصیل دکتری در آمریکا می توانید به محتوا لینک شده مراجعه کنید،

اساتید دانشگاهی در آمریکا این امکان را دارند که از بودجه دانشگاه برای فراهم کردن تحصیل رایگان افراد مستعد استفاده کنند. به همین دلیل است که دانشجویان نخبه می توانند به صورت کاملا رایگان و با دریافت کمک هزینه های مالی در این کشور به ادامه تحصیل مشغول شوند. در سال 2024 بیش از 200 مورد امکان تحصیل رایگان مقطع دکتری در این کشور فراهم شده است.

منبع: fellowshipbard

معرفی بهترین دانشگاه های آمریکا

همان طور که گفته شد نظام تحصیلی در آمریکا رایگان نیست و تنها کسانی می توانند در آمریکا رایگان تحصیل کنند که بورسیه کامل اخذ کنند. شهریه دانشگاه های آمریکا با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی سالیانه بین 26027$ تا 27091$ (دلار آمریکا) می باشد. البته در دانشگاه های خصوصی آمریکا شهریه دریافتی از دانشجویان از ارقام گفته شده نیز بالاتر است و به طور متوسط سالیانه حدود 55840$ (دلار آمریکا) می باشد. هرچند کسانی که موفق شوند از دانشگاه های برتر این کشور فارغ التحصیل شوند در نهایت مشاغل بسیار پردرآمدی خواهند داشت.

مطابق رنکینگ QS سال 2024 برخی از بهترین دانشگاه های آمریکا عبارت هستند از:

رتبه بین المللی در رنکینگ QSعنوان دانشگاهامتیاز دانشگاه
1موسسه فناوری ماساچوست (MIT)100
4دانشگاه هاروارد98.3
5دانشگاه استنفورد (stanford.edu)98.1
10دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (UCB)90.4
11دانشگاه شیکاگو90.4

کمک هزینه جهت تحصیل رایگان در آمریکا

کاهش هزینه های زندگی در آمریکا

همان طور که پیش تر اشاره شد عمده ترین بخش هزینه های زندگی در آمریکا را، علی الخصوص در کلان شهرهایی مثل نیویورک، اجاره آپارتمان تشکیل می دهد. پس دانشجویان می توانند با تهیه آپارتمان به صورت اشتراکی بین دو یا چند نفر یا تهیه خوابگاه های دانشجویی، بخشی از هزینه های زندگی خود در آمریکا را کاهش دهند. به این ترتیب درآمد حاصل از کار دانشجویی بخش بیشتری از هزینه های زندگی در آمریکا را پوشش خواهد داد. به عبارت دقیق تر دانشجویان در آمریکا تا سقف 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند و به طور میانگین ساعتی 7$ (دلار آمریکا) در مشاغل معمولی و تا 20$ (دلار آمریکا) در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود حقوق می گیرند.

تعدادی از هاستل های مقرون به صرفه در آمریکا عبارت هستند از:

  • Los Angeles Santa Monica Hostel
  • Chicago Hostel
  • Prescott International Travelers Hostel
  • House in the Pines Hostel

به طور کلی، کمک هزینه های تحصیلی نیز بنا بر دلایل مختلفی اعطا می گردند که برخی از اصلی ترین آن ها عبارتند از صلاحیت علمی، بشر دوستانه، حمایتی و انگیزشی و غیره که انواع مختلف این کمک هزینه ها در کشور آمریکا وجود دارد که متقاضیان واجد شرایط اعطا می گردد. در این مقاله در خصوص مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل، اطلاعاتی از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه گردید.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل رایگان در آمریکا

سوالاتی که در خصوص تحصیل رایگان در آمریکا وجود دارد به شرح زیر هستند:

  • آیا تحصیل در آمریکا رایگان است؟ دانشجوهای برتر این فرصت را دارند که با استفاده از بورسیه تحصیلی به این مهم دست پیدا کنند.
  • هزینه تحصیل در کشور آمریکا چه مقدار است؟ 8000$ تا 55000$ (دلار) در سال.
  • چه کسانی می توانند تحصیل رایگان در آمریکا را تجربه کنند؟ متقاضیان نخبه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در آمریکا.
  • تحصیل در آمریکا گران قیمت تر است یا کانادا؟ به طور کلی هزینه تحصیل و زندگی در آمریکا بیشتر از کاناداست.
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل رایگان در آمریکا

  1. Naqibsafi گفت:

    من میخواهم در امریکا تحصیل کنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      چطور می تونیم کمکتون کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *