ویزای تحصیلی

تحصیل رایگان در نروژ

تحصیل رایگان در نروژ

شرایط مورد نیاز جهت تحصیل رایگان در نروژ در سال 2023 تفاوت هایی را نسبت به سابق داشته است که خوشبختانه تغییرات مثبتی بوده اند؛ اکنون دانشجویان ایرانی شانس ویزای بالایی دارند. در واقع نه تنها نروژ کشوری است که در حال حاضر دانشگاه های دولتی آن امکان تحصیل رایگان را برای همه دانشجویان صرف نظر از ملیت آن ها فراهم کرده اند، بلکه دولت این کشور نیز رویکرد مثبتی نسبت به صدور ویزا برای ایرانی ها دارد. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص تحصیل در نروژ توضیحاتی ارائه گردیده است.

  • شرایط تحصیل در کشور پیشرفته نروژ چیست؟
  • آیا دانشجویان ایرانی حق اخذ بورسیه نروژ را دارند؟
  • شرایط دریافت بورسیه از کشور نروژ چیست؟
  • هزینه تحصیل در نروژ به چه صورتی است؟
  • آیا امکان کار دانشجوئی در نروژ هست؟

چگونگی تحصیل در نروژ در 2023

اولین نکته ای که باید خاطر نشان کرد این است که در برخی کشورهای اروپایی صرفا نظام آموزشی رایگان برای تابعین خود آن کشور و سایر ملل عضو اتحادیه اروپا وجود دارد. در اکثر کشورها دانشجویان ایرانی به عنوان دانشجوی بین المللی بایستی هزینه بابت شهریه هر ترم پرداخت نمایند. در این میان می توان به این نکته اشاره داشت که در برخی موارد با دریافت بورس های تحصیلی، تحصیل رایگان می شود. در حال حاضر دانشجویان ایرانی می توانند بدون تعهد و بدون دریافت بورس برای تحصیل رایگان در نروژ اقدام نمایند.

کافیست شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی این کشور را برای خویش فراهم سازید، در ادامه می خوانید. در مرحله بعدی شما با تکمیل مدارک مورد نیاز می توانید جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمائید. به مراتب درخواست برای کشورها و دانشگاه های رایگان اروپا و مخصوصا چند کشور رایگان بسیار بالاست. به همین جهت رقابت برای ورود به این کشورها بالا بوده و افرادی واجد شرایطند که با علم مهاجرتی اقدام می کنند.

دانشگاه ها جهت تحصیل رایگان در نروژ

دانشجویان ایرانی می توانند تحصیلات خود را از سنین پایه در این کشور و از مدارس شروع کنند، البته این اتفاق در گرو این است که والدین دانش آموز در آن کشور اقامت داشته باشند. به همین ترتیب باید گفت که افراد متاهل و پا به سن گذاشته بایستی جهت مهاجرت به نروژ از پیش اقدام نموده و در آن کشور اقامت داشته باشید. به صورت کلی تحصیل در اروپا و کشور نروژ به مراتب درخواست از مقاطع دانشگاهی در این کشور بیشتر رواج دارد. شما می توانید برای هر سه مقطع تحصیلات دانشگاهی جهت تحصیل رایگان در نروژ اقدام نمائید.

این شرایط مطلوب به جهت نوع نظام آموزشی مطلوب این کشور و چند کشور دیگر از جمله آلمان و اتریش است. شما همچنین در اکثر کشورهای اروپایی امکان دریافت بورس های تحصیلی را خواهید داشت تا رایگان تحصیل نمائید. البته دریافت این کمک هزینه ها به مراتب شامل دارا بودن شرایط خاصی است که نیاز به علم مهاجرتی دارد. برخی از دانشگاه های رایگان نروژ عبارت هستند از:

  • Norwegian University of Science and Technology NTNU
  • Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
  • University of Nordland
  • University of Bergen
  • Bergen University College

هزینه های آموزش در کشور نروژ

با توضیحاتی که عنوان گردید متوجه شدید که بدون پرداخت شهریه می توان در نروژ تحصیل نمود. تحصیل رایگان در نروژ در دانشگاه های دولتی بوده و برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی بایستی شهریه پرداخت کنید. البته دانشگاه های دولتی مبلغی را به عنوان ثبت نام هر ترم از دانشجویان خارجی دریافت می کنند. این مبالغ بسیار ناچیز بوده و بابت خدمات مطلوبی است که حین تحصیل از جمله مانند بیمه از آن بهره می برید. در سال تحصیلی 2022-2023 این مبلغ حدود NOK300 تا NOK600 (کرون نروژ) یعنی معادل 35$ الی 71$ (دلار) می باشد که پایین ترین در کل اروپا است.

در کنار امکان تحصیل رایگان در نروژ و کم هزینه دانشجویان از شرایط مطلوب کیفیت بالای زندگی نیز در نروژ بهره می برند. اگر شما در این کشور تحصیل نمائید، همچنین می توانید برای دریافت اقامت به دنبال شغل باشید. نروژ از جهت نرخ بیکاری همواره در زمره برترین کشورها است و همچنین شرایط کار در صنایع نروژ فراهم است. نگاه دولتمردان این کشور نیز به این موضوع است که از افرادی که در دانشگاه های این کشور درس خوانده اند برای ورود به بازار کار استفاده شود و دارا بودن این مدرک دانشگاهی بسیار کمک حال دانشجو برای دست یابی به کار است. از اوایل سال 2020 به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی مشاغل نرخ بیکاری در نروژ کمی افزایش داشته است؛ در جدول ذیل به منظور بررسی بهتر شرایط بازار کار در نروژ نرخ بیکاری در این کشور در سال های گذشته نشان داده شده است:

سال و ماهنرخ بیکاری در نروژ
جولای 20193.8%
اکتبر 20193.9%
ژانویه 20203.7%
آوریل 20204.2%
ژانویه 20214.3%

شرایط تحصیل رایگان در نروژ

تحصیل مهندسی در نروژ

اگر شما در رشته های مهندسی تحصیل کرده باشید، امکان به کار رسیدن در این کشور برای شما بالا است. چرا که نروژ دارای صنایع بسیار قوی است که اکثر دانشجویان مهندسی را با توجه به نیاز نیروی کار جذب می کند. این پتانسیل بالای نروژ سبب می شود تا دانشجویان حین تحصیل نیز از حق کار نیمه وقت بهره مند شوند.

امکانات این چنینی سبب می شود تا دانشجویان در حین تحصیل نیز امرار معاش داشته و از هزینه های خود بکاهند. شما برای تحصیل مهندسی در این کشور و برای پذیرش در هر مقطع نیازمند مدارک مخصوص آن پروسه هستید.

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در نروژ

تحصیل در مقطع کارشناسی در نروژ کمترین درخواست را دارد. شما بایستی دارای مدرک زبان نروژی باشید، دیپلم 12 ساله قابل ارزیابی در نروژ را دارا باشید، در یک دانشگاه دولتی از ایران پذیرش شده باشید. همچنین باید یکسال تحصیلات دانشگاهی را انجام داده باشید. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به مدرک کارشناسی مورد تائید نظام آموزشی نروژ و مدرک زبان حداقل آیلتس 6.5 آکادمیک نیاز است.

البته در دانشگاه های دولتی نروژ غالب رشته ها به زبان نروژی ارائه می شوند نه به زبان انگلیسی. شما برای پروسه پذیرش نیاز به مدارک دیگری نیز خواهید داشت که می توانید با همکاری وکلا آماده نمائید، شرایط پذیرش در هر دانشگاهی خاص و قوانین خود را داراست.

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ

بابت هزینه های زندگی در نروژ شما می بایست از پیش نیز برنامه ریزی نمائید، تا به حساب دانشگاه واریز شود. این مبلغ برای زندگی یک نفر در طی یکسال حدود 15000€ (یورو) خواهد بود. می توان گفت کشور نروژ از جمله کشورهایی است که هزینه زندگی نسبتا بالایی دارد و در عین حال امکانات رفاهی زیادی نیز برای افراد فراهم می کند. دانشجویان جهت مهاجرت به نروژ و زندگی در این کشور بایستی از یک پشتوانه برخوردار باشند تا بتوانند هزینه های زندگی را با توجه به عدم درآمد تامین نمایند، البته حق کار نیمه وقت می تواند کمک خوبی برای تامین هزینه های زندگی باشد.

در کنار تحصیل رایگان در نروژ شما می توانید از کمک هزینه های زندگی نیز بهره مند شوید، برخی نهادهای دولتی و شهرداری های نروژ به دانشجویان حمایت مالی می دهند. البته در کنار این دانشجو با کار ضمن تحصیل در نروژ می تواند هزینه های خود را تامین نماید. میزان درآمد در این کشور بالاست و برای یک کار دانشجویی می توان حداقل ساعتی 15€ تا 25€ (یورو) با توجه به ماهیت آن کار درآمد داشت. از مزایای زندگی در نروژ این است که بهای آب رایگان بوده و مراکز دولتی از دانشجویان خارجی حمایت مالی می کنند.

تحصیل رایگان پزشکی در اروپا

بسیاری از افراد به دنبال راهی برای تحصیل رایگان در اروپا هستند و نروژ کشوری است که این امکان را در اختیار دانشجویان بین المللی نیز قرار می دهد. خبر خوب برای علاقمندان به تحصیل پزشکی آن که تحصیل پزشکی در نروژ نیز کاملا رایگان است و دانشجویان صرفا حق ثبت نام که پیش تر توضیح داده شده است را پرداخت می کنند. نکته قابل تامل در رابطه با تحصیل پزشکی در کشور نروژ آن است که دانشجویان باید به زبان نروژی در این رشته تحصیلی مسلط باشند چرا که تحصیل پزشکی در نروژ به زبان انگلیسی تنها در برخی از دانشگاه های خصوصی این کشور ممکن است.

نروژ دومین کشور جهان برای کار دانشجوئی

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Universum، دانشجویان در نروژ در رتبه دوم پردرآمدترین دانشجویان در سطح بین المللی هستند. اما بهتر است بدانید که بررسی Universum در واقع یک نوع نظرسنجی از 432099 دانشجوی کارشناسی از 24 کشور جهان می باشد. در این رتبه بندی دانشجویان در کشور سوئیس با متوسط درآمد ماهیانه 7062$ (دلار) در رتبه اول، دانشجویان در نروژ با میانگین 6556$ (دلار) در رتبه دوم و دانشجویان در آمریکا با متوسط حدود 4337$ (دلار) در رتبه سوم پردرآمدترین دانشجویان در جهان قرار دارند:

مقایسه سطح درآمد دانشجویان خارجی در برخی از کشورها

اقدام به مهاجرت تحصیلی نروژ

با توجه به تحصیل رایگان در نروژ شما باید در اخذ پذیرش با تعداد زیادی از متقاضیان رقابت نمائید. دانشجویان خارجی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های نروژ می توانند دو ماه زمان ثبت نام داشته باشند. اما قبل از این بازه شما بایستی مدارک را آماده، ترجمه و تائید نموده باشید تا بتوانید زمان کافی را دارا باشید. اگر مایل به اخذ ویزای تحصیلی نروژ هستید باید بدانید که این کشور نسبت به سابق شرایط بهتری را داراست. علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به تحصیل رایگان در نروژ می توانند برای بررسی شرایط خود با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

سوالات اساسی در رابطه با تحصیل رایگان در نروژ

تحصیل رایگان بر جذابیت اخذ پذیرش از این کشور افزوده است و سوالاتی که در این خصوص پیش می آید عبارتند از:

  • آیا تحصیل در نروژ کاملا رایگان است؟ دانشجویان باید حق ثبت خود که مبلغی کمتر از 60€ (یورو) در سال است را پرداخت کنند.
  • آیا تحصیل در دانشگاه های خصوصی نروژ رایگان است؟ شهریه دانشگاه های خصوصی در حدود 8000€ (یورو) در سال است.
  • آیا هزینه های زندگی دانشجویی در کشور نروژ بالاست؟ نروژ یکی از گرانقیمت ترین کشورهای جهان برای زندگی است و هزینه یک زندگی یک نفره در نروژ در حدود 1500€ (یورو) در ماه هزینه دارد.
  • درآمد کار دانشجویی در نروژ چگونه است؟ متناسب با هزینه های زندگی در نروژ، درآمد کار دانشجویی در این کشور نیز بالاست.
4.8/5 - (9 امتیاز)

10 دیدگاه برای “تحصیل رایگان در نروژ

  1. شاه توری گفت:

    سلام. برای دکترا در کشور نروژ می خواستم اقدام کنم. ارشد زبانشناسی دارم. اما در سایت دانشگاه ها نوشته بودن باید ارشد پنج ساله داشته باشید. منظور چیه؟ ارشد که دوساله!

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مقصود بر این هست که 3 سال کارشناسی و 2 سال کارشناسی ارشد

  2. بهار گفت:

    سلام، برای ارشد ادبیات انگلیسی میخوام اقدام کنم باید چجوری با استایدشون ارتباط برقرار کنم، تو سایت دانشگاه برگن یا اسلو چیز خاصی پیدا نکردم.در کل چجوری باید اقدام کنم

    1. داوری گفت:

      سلام
      بایستی به سایت باقی دانشگاه ها هم سر بزنید

  3. نیلوفر گفت:

    سلام چطور می تونم برای دکترا اقدام کنم؟ آیا هزینه زندگی رو هم باید بپردازم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر فاند یا فول فاند داشته باشید دیگه هزینه ای بابت زندگی هم پرداخت نمیکنید اما ابتدا مدارکتون رو برامون ارسال کنید تا بتونم بهتر راهنماییتون کنم

  4. armin گفت:

    سلام من الان 16 سال دارم و میخوام که برای تحصیل به نروژ برم. میخواستم ببینم که میتونم از سن 17 سالگی به دانشگاه های نروژ درخواست بدم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      تحصیل در نروژ در مقطع لیسانس به زبان نروژیه و اگر مدرک زبان ندااشته باشید باید در این مقطع به کشورهای دیگه فکر کنید

  5. سینا پورجادی گفت:

    ویزای تحصیلی بدون داشتن ایلتس و یادگیری در گشور مذکور
    و

    1. داوری گفت:

      سلام
      متوجه منظورتون نشدم سوالتون رو دقیق تر بپرسید لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *