ویزای تحصیلی

تحصیل در یونان

تحصیل در یونان

تحصیل در یونان می تواند به فرد کمک کند تا در یکی از کشورهای حوزه شنگن حتی اقامتی موقت و کوتاه مدت به دست آورند. سرزمین پهناور یونان از دیرباز مرکز علوم تجربی بسیاری چون شاخه های پزشکی بوده و کتب و مقالات نوشته شده در باب طب بقراط و سایر دانشمندان و حکیمان این کشور، خود گویای پیشینه علمی و آموزشی در یونان می باشد. به موجب همین موضوع همه ساله متقاضیان بین المللی متعددی از بسیاری از کشورهای جهان برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور و یادگیری در دانشگاه های با کیفیت و کم هزینه یونان مبادرت می ورزند.

علاوه بر این آب و هوای معتدل و مدیترانه ای یونان و جاذبه های توریستی بسیار شهرهای کهن این کشور توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. در ادامه این نگارش که توسط اعضای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نوشته شده است، به بررسی رشته های تحصیلی این کشور و شرایط اعزام دانشجو به یونان خواهیم پرداخت.

  • شرایط تحصیل در کشور یونان چیست؟
  • فرایند مهاجرت تحصیلی در یونان چیست؟
  • بهترین رشته های ممکن در یونان کدامند؟
  • آیا تحصیل در یونان ارزشمند است؟
  • بهترین مقاطع تحصیلی در یونان کدامند؟

معرفی رشته های تحصیلی در دانشگاه های یونان

دانشگاه های یونان، همچون سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا امکان تحصیل در طیف وسیعی از رشته ها را برای افراد فراهم آورده اند. با توجه با اینکه اوضاع اقتصادی کشور یونان در سال های اخیر چندان به سامان نبوده است، می توان چنین متصور شد که شهریه های دانشگاهی این کشور به فراخور رشته تحصیلی در سطح بالایی قرار دارند؛ درحالیکه چنین فرضیه ای صحیح نمی باشد و هزینه رشته های تحصیلی مختلف در کشور یونان بسیار مقرون به صرفه است. پایتخت کشور یونان شهر آتن بوده و متقاضیان تحصیل در رشته های خاص چون شاخه های هنر می توانند درخواست خود را با هدف تحصیل به دانشگاه های این شهر یا دیگر شهرهای اصلی چون هراکلیون ارائه دهند. در ادامه به بررسی رایج ترین رشته های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه های یونان و شاخه های هر کدام می پردازیم:

  • علوم شیمی: بیوشیمی، شیمی ارگانیک، دبیری شیمی
  • مهندسی: مهندسی کامپیوتر، مهندسی هوا و فضا و مهندسی امور اجرایی
  • علوم انسانی: فلسفه شرق اروپا، وکالت و ادبیات داستانی
  • شاخه های هنر: عکاسی و باستان شناسی
  • دروس تجربی: علوم آزمایشگاهی، پزشکی، پرستاری و تکنولوژی تولیدات دامی

متقاضیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن که قصد تحصیل در دانشگاه های یونان را دارند، ملزم به پرداخت هزینه های به دانشگاه های دولتی این کشور نمی باشند. علی رغم امکان تحصیل رایگان در 22 دانشگاه دولتی یونان، درصد کمی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در این کشور خصوصی بوده و هزینه تحصیل در آن ها برای متقاضیان اروپایی و علاقه مندان از سایر نقاط جهان یکسان می باشد. در ادامه به مقایسه میان هزینه سالانه تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی یونان برای مهاجرین خارجی می پردازیم (اعداد بر حسب یورو درج شده اند):

مقایسه متوسط شهریه سالیانه دانشگاه های دولتی و خصوصی یونان

دانشگاه های برتر یونان

تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاه های یونان 3 الی 4 سال زمان می برد درصورتیکه این مقطع در رشته های پزشکی و دندانپزشکی 6 سال به طول خواهد انجامید. تسلط بر هر یک از زبان های یونانی و انگلیسی شرایط را برای اخذ ویزای این کشور و تحصیل در رشته های گوناگون هموار خواهد کرد؛ اگرچه امکان تحصیل تمامی رشته های دانشگاهی به زبان انگلیسی برای افراد فراهم نبوده و اغلب موسسات خصوصی هستند که دانشجویان با این هدف را جذب می نمایند. یادگیری زبان یونانی در کلاس های آموزشی این کشور 1400€ (یورو) هزینه در پی داشته و حدود سه ماه زمان نیاز دارد. ارائه خدمات درمانی رایگان و امکان استفاده از کتابخانه های سطح شهرهای اصلی بدون پرداخت هزینه از دیگر مزیت های دارا بودن کارت دانشجویی در یونان می باشد. در ادامه به بررسی دانشگاه های برتر یونان می پردازیم:

رتبه دانشگاه در رنکینگ ملینام دانشگاهشهری که دانشگاه در آن واقع شده
1Aristotle University of ThessalonikiThessaloniki
2National and Kapodistrian University of AthensAthens
3National Technical University of AthensAthens
4University of PatrasPatras
5University of CreteRethymno
6University of IoanninaIoannina
7Athens University of Economics and BusinessAthens
8University of the AegeanMytilene
9University of MacedoniaThessaloniki
10University of ThessalyVolos
11Democritus University of ThraceKomotini
12University of PiraeusPiraeus
13Alexander Technological Educational Institute of ThessalonikiThessaloniki
14Ionian UniversityCorfu
15Panteion UniversityAthens

تحصیل مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی در یونان

در دانشگاه های یونان طول مدت تحصیل در مقطع کارشناسی 4 ساله است اما اگر دانشجویی بخواهد در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد باید به مدت 5 الی 6 سال مشغول به تحصیل باشد. تحصیل در این مقطع به دو زبان یونانی و انگلیسی امکان پذیر است اما باید دقت داشته باشید که بیشتر رشته های تحصیلی به زبان یونانی ارائه می شود. اگر به زبان یونانی تسلط ندارید می توانید پیش از ورود به دانشگاه در دوره های آموزش زبان شرکت کنید ولی اگر قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی را دارید باید مدرک معتبر IELTS 6 یا مدارک زبان معادل آن ارائه کنید. لازم به ذکر است دانشجویان برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی باید دارای مدرک تحصیلی دیپلم 12 ساله باشند. مجوز کاری اعطاء شده به دانشجویان در مقطع تحصیلی کارشناسی 20 ساعت در طول هفته است.

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در یونان

طول مدت تحصیل در این مقطع تحصیلی 2 ساله است، ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های یونان به 2 زبان انگلیسی و یونانی امکان پذیر است. رشته های تحصیلی فلسفه، حقوق و زبان های خارجه بیشتری آمار دانشجویان را به خود اختصاص داده اند و جزء رشته های تحصیلی پر مخاطب در این مقطع تحصیلی شناخته می شوند. دانشجویان برای تحصیل به زبان انگلیسی در این مقطع باید مدرک معتبر زبان آیلتس 6.7 یا تافل ارائه کنند همچنین متقاضیان باید دارای مدرک فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی باشند و موضع پایان نامه خود را مشخص کرده باشند. طبق قوانین وضع شده در کشور یونان دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می توانند در طول هفته به مدت 20 ساعت کار کنند.

تحصیل مقطع دکتری به زبان انگلیسی در یونان

تحصیل دکتری در دانشگاه های یونان بین 3 تا 5 سال طول می کشد در این مقطع تحصیلی نیز دروس به زبان انگلیسی و یونانی تدریس می شوند، برای تحصیل به زبان انگلیسی در این مقطع ارائه مدرک IELTS 7 یا معادل این مدرک الزامی است علاوه بر این متقاضی باید دارای مدرک فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد باشد. در این مقطع تحصیلی دانشجویان با توجه به پروژه خود حقوق و دستمزد دریافت می کنند علاوه بر این دانشجویان می توانند در طول هفته به مدت 30 ساعت در مشاغل پاره وقت کار کنند. برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری متقاضی باید دارای رزومه قوی و مقالات بین المللی باشد.

شرایط پذیرش در دانشگاه های یونان

با توجه به اینکه هزینه تحصیل رشته هایی چون پزشکی و داروسازی در دانشگاه های خصوصی یونان نسبتا بالا بوده و این امر زمانی تشدید می گردد که فرد تنها امکان تحصیل یادگیری به زبان انگیسی را داشته باشد، دانشگاه های یونان و 15 موسسه و مرکز آموزش عالی این کشور چون Alexander Onassis بورسیه های تحصیلی گوناگونی را برای پذیرفته شدگان در دانشگاه های این کشور در نظر گرفته اند. افراد پس از اخذ ویزای تحصیلی نوع D قادر خواهند بود با کسب نمرات بالا در طول ترم از این مزایا بهره مند شوند. با توجه به نرخ بیکاری 17% یونان در سال 2024 می توان چنین اظهار داشت که جستجوی کار دانشجویی برای افراد کار مشکلی بوده و با پیچیدگی هایی همراه است. شرایط لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی این کشور به شرح زیر می باشد:

  • اصل شناسنامه بهمراه ترجمه و تائید وزارت امور خارجه
  • ارائه ریز نمرات سال تحصیلی آخر بهمراه تائید وزارت آموزش و پرورش کشور شخص متقاضی
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه تائید وزارت آموزش و پرورش کشور شخص متقاضی
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه بهمراه تائید وزارت امور خارجه
  • ارائه یک برگ کپی از جواز اقامت و یا پاسپورت
  • 2 قطعه عکس جدید
  • ارائه گواهی سلامت بهمراه تائید وزارت بهداشت و درمان کشور شخص متقاضی
  • مدرک زبان انگلیسی یا یونانی
  • گواهی تحصیلی بهمراه تائید وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور خارجه

شرایط پذیرش در دانشگاه های یونان

هزینه های تحصیل و زندگی در یونان

یکی از موضوعات مهم برای دانشجویانی که مهاجرت تحصیلی به یونان را انتخاب کرده اند، هزینه های تحصیل در این کشور می باشد. دانشجویان توجه داشته باشند که علاوه بر هزینه های تحصیل باید هزینه های زندگی را نیز در نظر داشته باشند. اگر دانشجویی تابعیت کشورهای اروپایی را داشته باشد برای تحصیل نیازی به پرداخت شهریه تحصیلی ندارد و تنها باید هزینه های سالیانه مربوط به بیمه را بپردازند.

دانشجویان خارجی و بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های این کشور باید هر ساله مبلغ 1500€ (یورو) پرداخت نمایند. این امکان برای دانشجویان وجود دارد که از بورسیه های تحصیلی در این کشور استفاده نمایند. برای اطلاع از چگونگی اخذ بورسیه تحصیلی مقاله بورسیه تحصیلی در یونان را مطالعه نمایید. هزینه های زندگی با توجه به نوع زندگی متقاضی و منطقه زندگی متفاوت می باشد. برای هزینه های زندگی باید ماهانه مبلغ 750€ (یورو) را در نظر بگیرید. برای هزینه های درمان متقاضی باید سالانه مبلغی بین 200€ تا 600€ (یورو) بپردازد.

کار دانشجویی در یونان

اگر شرایط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی را ندارید نگران نباشید زیرا می توانید در طول دوران تحصیلی در مشاغل پاره وقت مشغول به کار شوید، در حقیقت کار در طول دوران تحصیل فرصت عالی برای تامین بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل است. دانشجویان می توانند در بخش های اداری، رستوران ها و کافه ها، فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی، فروشنده پوشاک، پمپ بنزین، پارک های تفریحی، کتابخانه ها، مراکز گردشگری، نگهداری از سالمندان، پرستار کودکان و غیره در طول زمان های تعیین شده کار کنند. همچنین دانشجویان می توانند مشغول به تدریس شوند و بابت آن حقوق و دستمزد بالایی دریافت کنند. دانشجویان می توانند با توجه به مقطع تحصیلی بین 10 الی 30 ساعت کار کنند، ساده ترین راه برای یافتن کار دانشجویی در این کشور مراجعه به وب سایت های کاریابی معتبر است.

اقامت پس از فارغ التحصیلی در یونان

دانشجویانی که قصد دارند پس از پایان تحصیلشان در این کشور اقامت داشته باشند باید دلایل قابل قبولی برای اقامت در این کشور داشته باشند. متقاضیان می توانند در شغلی مرتبط با رشته تحصیلیشان مشغول به کار شوند یا اقدامات لازم را برای ثبت شرکت و کار آفرینی انجام دهند. برای یافتن کار در این کشور شما 6 ماه زمان دارید، دانشجو باید در طول این مدت موفق شود در شغلی مشغول به کار شود. در صورتی که شما به مدت 5 سال کار کنید و مالیات پرداخت نمایید می توانید اقامت دائم این کشور را به دست آورید. برای دریافت اقامت پس از تحصیل متقاضیان باید مدارکی ارائه نمایند که عبارتند از: ارائه پاسپورت معتبر با داشتن حداقل 3 صفحه خالی، ارائه 2 قطعه عکس پاسپورتی، ارائه گواهی پزشکی، ارائه مدارک تحصیلی و گواهی تمکن مالی.

ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت سعی داریم شما را پیرامون موضوع نواع رشته های تحصیلی در یونان و چگونگی فرآیند پذیرش در هر یک از آن ها راهنمایی گردانیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان مجرب با ارتباط برقرار نمایید.

پرسش های کلیدی درباره تحصیل در یونان

یونان یکی از بهترین کشورهای جهان و اروپا برای تحصیل نیست. با این حال می توان به این نکته اشاره کرد که یونان یکی از کشورهایی است در حوزه شنگن قرار دارد. به همین دلیل است که فرد می تواند در این کشور آینده اقامتی بهتری داشته باشد. روند دریافت پذیرش در این کشور مناسب است. رقابت کم برای دریافت پذیرش سبب می شود تا علاقمندان به این کشور بتوانند در دانشگاه مورد نظر خود به پذیرش دست پید کنند. در گروه های پزشکی شرایط تحصیل در این کشور بسیار مناسب است. به همین دلیل است که می توان آن را به بسیاری از افراد توصیه کرد. پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • تحصیل در یونان چقدر به طول می انجامد؟ مقطع کارشناسی در یونان 4 ساله است. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در این کشور 2 و دکتری 3 ساله است.
  • آیا تحصیل در یونان می تواند ارزشمند باشد؟ بله دانشگاه های معتبری در این کشور عضور حوزه شنگن وجود دارد.
  • مهم ترین مزیت تحصیل در یونان چیست؟ فرد در این کشور می تواند مدرک معتبری دریافت کند. اقامت پس از تحصیل در حوزه شنگن نیز یکی دیگر از مزیت های انتخاب این کشور برای تحصیل است.
  • زبان تحصیل در یونان چیست؟ در یونان دروس به زبان یونانی (هلنی) ارائه می شود اما در بسیاری از دانشگاه ها و رشته ها، امکان ورود به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *