ویزای تحصیلی

تحصیل رشته روانشناسی در آلمان

تحصیل رشته روانشناسی در آلمان

بر اساس گزارش US News & World، آلمان پس از ایالات متحده و انگلستان سومین سیستم آموزشی برتر در جهان است. از این رو دانشجویان گزینه تحصیل رشته روانشناسی در آلمان را در لیست بهترین مقصدهای ممکن برای ادامه تحصیل و کار پس از آن در نظر می گیرند. در کشور آلمان بیش از 1300 مدرک بین المللی و برنامه های تحصیلی در رشته های مختلف، به زبان انگلیسی تدریس می شود. بنابراین افراد می توانند بدون داشتن مهارت در زبان آلمانی، در آلمان تحصیل کنند. طبق اصلاحات بولونیا، دانشگاه های آلمان مدارک یکسان و معتبر بین المللی را به همه دانشجویان ارائه می دهند. این کشور همچنین یک سیستم آموزش دوگانه را اجرا می کند که در آن دانشجویان می توانند در حین کارآموزی در یک شرکت، دوره های حرفه ای را در یک آموزشگاه حرفه ای دنبال کنند.

ماهیت تحصیل رشته روانشناسی در آلمان

موسسات آموزش عالی آلمان، دانشگاه های علمی کاربردی فنی و کالج های هنر، فیلم و موسیقی نیازهای خاص دانشجویان را تأمین می کنند. فارغ از مزایای شناخته شده تحصیل در آلمان، شهریه رایگان یا کم، هزینه های زندگی مقرون به صرفه، همچنین چندین دانشگاه و کالج آلمانی نیز در رتبه بندی جهانی در مقاطع روانشناسی، حضور دارند. اکثر مقاطع کارشناسی ارشد تحقیق محور هستند، فضای بین المللی را پوشش می دهند و همچنین به زبان انگلیسی نیز تدریس می شوند. به هر حال، دانشجویان می توانند مدرک روانشناسی تدریس شده در آلمان را با فراگیری زبان آلمانی بگذرانند. از این گذشته، فروید ایده های اساسی خود در مورد روانشناسی انسان را به زبان آلمانی منتشر كرده است که میتواند برای دانشجویان جذاب باشد.

از نظر محتوا، دوره های آموزشی روانشناسی در آلمان مبتنی بر محتوای رفتاری می باشد. در طول دوره کارشناسی ارشد، افراد معمولاً در یکی از سه رشته بزرگ روانشناسی کاربردی تحصیل خواهند کرد:

  • روانشناسی بالینی و آسیب شناسی روانی
  • منابع انسانی و روانشناسی سازمانی
  • روانشناسی آموزشی

بسته به نوع دانشگاه، برخی از دانشگاه ها موضوعاتی مانند روانشناسی سلامت یا روانشناسی اقتصادی را ارائه می دهند، در حالی که برخی دیگر نیز امکان انتخاب برنامه های انتخابی بین رشته ای و ترکیب روانشناسی با یک موضوع اضافی، مانند مدیریت کسب و کار، علوم تربیتی، مطالعات جنسیتی، فلسفه و قانون را دارند. تمام سخنرانی ها، کارگاه ها و تحقیقات، به منظور پیشرفت سطح درک افراد از عوامل تعیین کننده فیزیولوژیکی، عاطفی، شناختی و رفتار اجتماعی و همچنین کسب دانش بیشتر توسط دانشجویان از نظریه های روانشناسی است.

چگونگی تحصیل رشته روانشناسی در آلمان

افراد همچنین می توانند برنامه های مبادله بین المللی را با دانشگاه ها و کالج های برجسته ایالات متحده آمریکا یا کشورهای اروپایی انجام دهند و روش ها و موضوعات مختلف تحقیق را بررسی کنند. دانشجویان همچنین تشویق می شوند که برای کارورزی درخواست دهند و یا به عنوان دستیار تحقیق در زمینه هایی مانند روانشناسی شناختی، آسیب شناسی روانی تجربی یا روانشناسی فیزیولوژی کار کنند. همچنین برخی از بهترین دانشگاه های آلمان برای کارشناسی ارشد روانشناسی، طبق رتبه بندی معتبر دانشگاه ها از قرار زیر است:

  • دانشگاه LMU مونیخ
  • دانشگاه آزاد برلین
  • دانشگاه اولم
  • دانشگاه TU درسدن
  • دانشگاه روهر بوخوم

زندگی دانشجویی روزانه یک دانشجوی روانشناسی در آلمان به این صورت است که معمولاً اساتید از پاورپوینت برای تسهیل در آموزش استفاده می کنند. آخرین نتایج تحقیق اغلب در کلاس ارائه و مورد بحث قرار می گیرد. دوره ها به سخنرانی های کلاسیک (Vorlesungen) و سمینارها (Seminare) تقسیم می شوند. در طول سخنرانی ها، استاد موضوع خاصی را ارائه می دهد و دانشجویان گوش می دهند و در صورت نیاز، سوالات خود را می پرسند. همچنین برای سمینارها، دانشجویان باید مباحث را آماده کرده و با استفاده از پاورپوینت به کل کلاس ارائه دهند. علاوه بر ارائه خود، افراد اغلب مجبورند برای همکلاسیان خودیک جزوه (حدود یک صفحه) تهیه کنند و یک مقاله 5 الی 15 صفحه ای بنویسند.

چگونگی تحصیل رشته روانشناسی در آلمان

کارآموزی و پایان نامه در تحصیل رشته روانشناسی در آلمان

در طول دوره تحصیلات کارشناسی ارشد، دانشجویان باید در دوره های کارآموزی 3 الی 6 ماهه شرکت کنند. شرایط اساسی این دوره های آموزش عملی، اغلب از دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است اما نظارت اصلی توسط یک متخصص روانشناس انجام می شود. بیشتر دانشجویان محل کار خود را در بیمارستان ها یا بخش های روانپزشکی گذرانده اند اما افراد می توانند به عنوان مثال در شرکت ها، سازمان های خدمات اجتماعی یا زندان ها کار کنند و به طور معمول می توانند تنها نیمی از زمان خود را در پروژه های تحقیقاتی صرف کنند. پایان نامه کارشناسی ارشد در آلمان مانند همه تحقیقات روانشناسی به طور کلی، تجربی و مشابه آخرین تحقیقات در ایالات متحده، انگلیس یا هلند است.

برای پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشجویان این فرصت را دارند که ضمن انجام تحقیقات علمی، تجربه عملی را نیز کسب کنند و همچنین کار کردن به صورت مستقل را یاد بگیرند. درست مانند هر پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشجویان باید سوالات تحقیقاتی خود را توسعه دهند و به آن ها پاسخ دهند و همچنین گزارشی را در قالب مقاله قابل انتشار، ارائه دهند. بعد از اتمام تحصیل روانشناسی در آلمان بیشتر فارغ التحصیلان به عنوان متخصص، در زمینه منابع انسانی یا روان درمانگر کار می کنند. شغل هایی مانند روانشناسی راهنمایی و رانندگی یا روانشناسی در مدارس بسیار نادر است. افراد برای دستیابی به مجوز فعالیت به عنوان روان درمانگر، باید در یکی از مدارس روان درمانی خصوصی در آلمان آموزش ببینند و این دوره آموزشی بین سه تا پنج سال به طول می انجامد.

اهمیت دوره تحصیلی روانشناسی در آلمان

حدود 20 دانشگاه آلمان در میان کالج های برتر روانشناسی در جهان قرار دارند. این امر آلمان را به سومین کشور در رتبه بندی برترین دانشگاه ها، در زمینه روانشناسی تبدیل می کند که دو رتبه برتر ایالات متحده آمریکا و انگلیس هستند. آلمان زادگاهي است كه با وارد كردن جنبه رياضي در دهه 1870، موضوع روانشناسي را متحول كرد. قبل از این دوره، روانشناسی بخشی از حوزه فلسفه بود. ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد در یک دانشگاه شناخته شده به دانشجویان اجازه می دهد تا به عضویت انجمن روانشناسان حرفه ای آلمان درآیند. روانشناسی یکی از پردرآمدترین مشاغل مبتنی بر تحصیل در آلمان، محسوب می شود. در نمودار زیر، مقادیر تقریبی از حقوق ارائه شده در رشته های مختلف تحصیلی به متخصصان در همه سطوح نشان داده شده است که برحسب یورو میباشد:

میزان حقوق پرداختی سالانه برای رشته های مختلف تحصیلی در آلمان

برای اطلاعات بیشتر و تبادل نظر، با مشاوران حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل بفرمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *