ویزای تحصیلی

تحصیل مهندسی در مجارستان

تحصیل مهندسی در مجارستان

در سال های اخیر تحصیل مهندسی در مجارستان مورد توجه طیف کثیری از دانشجویان ایرانی قرار گرفته است که متقاضی تحصیل در اروپا هستند. اصولا کشور مجارستان و دانشگاه های این کشور در طی سالیان اخیر با رشد متقاضیان از سراسر جهان مواجه شده است و دلیل این امر را می توان در کیفیت اروپایی آموزش، مدارک معتبر دانشگاهی، تحصیل ارزان، اقامت اروپایی، مسافرت آزادانه به ناحیه شنگن، اخذ بورس تحصیلی و غیره جستجو کرد. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله در پی تجزیه و تحلیل شرایط تحصیل رشته مهندسی در دانشگاه های مجارستان و پاسخ به سوالات هموطنان گرامی هستند.

  • آیا هزینه تحصیل مهندسی در مجارستان بالا است؟
  • آیا مدارک دریافتی از دانشگاه های مجارستان در رشته مهندسی از اعتبار کافی برخوردارند؟
  • طول مدت تحصیل در مجارستان در مقاطع مختلف چند سال است؟
  • شرایط کار مهندسان در مجارستان پس از تحصیل چگونه است؟
  • آیا می توان به عنوان یک مهندس در مجارستان درآمد بالایی کسب کرد؟

چرا تحصیل مهندسی در مجارستان

اصولا کشور مجارستان برای ادامه تحصیلات آکادمیک جزو مقاصد بسیار معروف اروپایی محسوب می شود. اما دلایلی چند برای این حد محبوبیت کشور مجارستان وجود دارد. از اهم این دلایل می توان به هزینه تحصیلی پایین و مقرون به صرفه، امکان انجام کار دانشجوئی، شرایط آسان برای اخذ پذیرش، دریافت راحت ویزا، عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی و غیره اشاره کرد. اما جدا از دلایل تحصیلی، می توان برای تحصیل مهندسی در مجارستان دلایل کاری را نیز یاد کرد. در اینباره می توان به نرخ بیکاری پایین، بازار کاری پر رونق و سطح درآمدی نسبتا خوب، امکان اخذ اقامت اروپایی و غیره را می توان به عنوان امتیازات تحصیل مهندسی در مجارستان بر شمرد. علاوه بر این دانشجویان می توانند پس از اتمام تحصیل به سایر کشورهای حوزه شنگن برای کار ورود کنند.

چرا تحصیل مهندسی در مجارستان

شرایط تحصیل مهندسی در مجارستان

نظام آموزش عالی کشور مجارستان به تبعیت از استاندارد اروپایی یا همان bolona process از یک ساختار 3 سیکلی در امر آموزش دانشجویان بهره می برد. در این ساختار تحصیلی مدرن و با اعتبار، دانشجویان می توانند انواع رشته های مهندسی شامل رشته های زیر را در قالب سیکل اول (کارشناسی)، سیکل دوم (کارشناسی ارشد) و سیکل سوم (دکترا) ادامه تحصیل دهند:

  • مهندسی شیمی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی برق
  • مهندسی مواد
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی آب
  • مهندسی محیط
  • مهندسی معماری

دانشجویان بین المللی برای اپلای (پذیرش) از دانشگاه های مهندسی مجارستان در سال تحصیلی 2023-2022 می بایستی از شرایط و الزامات پذیرش دانشگاه های مجارستان مطلع باشند. اولا از شرایط پذیرش در برخی رشته های خاص مثل مهندسی در مجارستان قبولی در آزمون پذیرش و یا ارزیابی از طریق GPA (معدل کل) بالا است. ثانیا از مهمترین مدارک تحویلی به دانشگاه مجاری می توان به مدرک زبان انگلیسی اشاره کرد که معمولا از این قرار است:

مدرک زبان مورد نیاز جهت تحصیل در مقاطع مختلف مجارستان

اما باید بدانید که رشته های مهندسی در مجارستان طیف وسیعی داشته و اغلب دانشگاه های این کشور ارائه کننده این برنامه تحصیلی به شمار می روند. اما معروفترین و معتبرترین این دانشگاه ها برای تحصیل مهندسی در کشور مجارستان در سال 2023 عبارتند از:

دانشگاهرتبه جهانی در رنکینگ QS در سال 2022
دانشگاه سملویز
دانشگاه اتوس لوراند701-750
دانشگاه دبرسن651-700
دانشگاه پکس701-750
دانشگاه سگد551-560

نحوه درخواست ویزای تحصیلی در مجارستان

پس از اپلای از دانشگاه مجارستانی و دریافت نامه پذیرش از دانشگاه مربوطه، متقاضیان بایستی به سوی گام آخر از فرآیند اخذ پذیرش خود یعنی درخواست ویزای تحصیلی مجارستان بروند. ویزای مورد بحث در حقیقت یک ویزای بلند مدت با مهلت اقامتی بیش از 90 روز بوده و به همین دلیل جزء ویزای ملی مجارستان نیز محسوب می شود. مطابق قانون مهاجرتی کشور مجارستان این ویزا در اختیار کسانی قرار می گیرد که متقاضی تحصیل تمام وقت در کشور مجارها هستند. اما مدارکی که جهت درخواست ویزای تحصیلی مجارستان در سال تحصیلی 2023-2022 لازم است، عبارتند از:

  • تاییدیه مبنی بر پرداخت هزینه های تحصیلی
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی مجارستان
  • تاییدیه پذیرش نهایی از دانشگاه مجارستانی مورد نظر
  • پاسپورت ملی معتبر با اعتباری بیش از 6 ماه
  • عکس پاسپورتی جدید و رنگی
  • بیمه نامه سلامت با پوشش مخارج درمانی به میزان 30000€ (یورو)
  • گواهی محل اسکان یا اقامت مثل اجاره نامه یا رزرو هتل
  • انگیزه نامه معتبر
  • مدرک دانش زبان انگلیسی (تافل یا آیلتس)
  • مدرک مهارت زبان مجاری (اختیاری)

هزینه تحصیل مهندسی در مجارستان

هزینه تحصیل مهندسی در مجارستان

معمولا هزینه تحصیل مهندسی در کشور مجارستان با توجه به رشته تحصیلی و نیز نوع دانشگاهی که متقاضیان انتخاب کرده اند کمی متفاوت است. این هزینه ها معمولا برای سه مقطع تحصیلی در مجارستان متفاوت بوده و از 3000€ تا 3800€ (یورو) متفاوت است. سطح مختلف شهریه ها در رشته مهندسی از دانشگاه های معروف مجارستان از این قرار است:

برنامه تحصیلیدانشگاهشهریه سالانه (یورو)
فوق لیسانس مهندسی عمراندانشگاه پچ€3800
فوق لیسانس مهندسی محیطیدانشگاه پانونیا€3400
لیسانس مهندسی برقدانشگاه پکس€3400
لیسانس مهندسی مکانیکدانشگاه اتوس لوراند€3000
فوق لیسانس مهندسی شیمیدانشگاه پانونیا€3400
لیسانس مهندسی عمراندانشگاه پچ€3400
لیسانس مهندسی عملیات آبدانشگاه پانونیا€3000
فوق لیسانس مهندسی مواددانشگاه پانونیا€3400
دکترا مهندسی معماریدانشگاه پچ€3800

اصولا یکی از دلایل مهم در انتخاب مجارستان جهت تحصیل مهندسی اطلاع از هزینه زندگی ارزان در این کشور می باشد. در این مورد باید بدانید که هزینه زندگی برای هر دانشجوی خارجی مستقر در مجارستان ماهیانه حدود 700€ الی 900€ (یورو) است البته این در شرایطی است که دانشجو از قبل خوابگاه خود را رزرو کرده باشد . همان طوری که می دانید هزینه های زندگی در کشور مجارستان شامل آیتم های مختلفی است که در نمودار زیر می توان با توزیع درصدی آنها نیز آشنا شد:

توزیع هزینه های زندگی در مجارستان

بورسیه جهت تحصیل مهندسی در مجارستان

دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل در کشور مجارستان از گزینه های متنوعی برای تامین هزینه زندگی در مجارستان یا هزینه تحصیلی در این کشور برخوردارند. یکی از گزینه های معروف و پرمتقاضی استفاده از انواع بورس های تحصیلی در مجارستان است. این بورسیه ها هم معمولا توسط دولت مجارستان و نیز نهادها و سازمان های خصوصی تامین مالی شده و در اختیار دانشجویان متقاضی قرار می گیرد. لازم به ذکر است که مجارستان در حال حاضر برای ایرانیان بورسیه ایی در نظر نمی گیرد. از اهم برنامه های بورس مجارستان در سال 2023 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عنوان برنامه بورسیهشرایط
برنامه بورس Stipendium Hungaricumاین برنامه بر مبنای توافقات همکاری آموزشی دوجانبه امضاء شده وزاری آموزشی مجارستان و کشورهای مختلف به دانشجویان خارجی اعطاء می شود.
بورسیه های دولتی دوجانبهاین برنامه ها نیز مبتنی بر توافقات همکاری علمی و آموزشی امضاء شده توسط دولتهای دو کشور است.
Erasmus+برنامه بورسیه مختص کشورهای عضو اتحادیه اروپایی است.
CEEPUSاین برنامه معروف به برنامه تبادل دانشگاهی در اروپای مرکزی مختص ارتقای تحرک استاد و دانشجو در مرکز و شرق اروپاست.

همچنین دانشجویان بین الملل از امکان کار دانشجوئی در کشور مجارستان تا 24 ساعت در هفته برخوردار هستند و این حد از میزان ساعت کاری بیشتر از اغلب کشورهای اروپایی است. اما شروط انجام کار دانشجوئی در مجارستان داشتتن مجوز اقامتی، کارت شناسائی مالیاتی و نیز برخورداری از بیمه می باشد. دانشجویان خارجی با توجه به تخصص و مهارتشان می توانند حداکثر و حداقل حقوق زیر را در مجارستان کسب کنند:

مقایسه سطح درآمدی ساعتی دانشجویان در مجارستان

هموطنان گرامی که مشتاق مهاجرت تحصیلی به اروپا هستند، برای اطلاع از آخرین وضعیت اعزام دانشجو به مجارستان 2023 حتما با مشاورین مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشند.

سوالات مهم درباب تحصیل در مجارستان

یکی از رشته های پرطرفدار برای تحصیل در کشور مجارستان و دانشگاه های این کشور، رشته مهندسی است و در اینباره نیز متقاضیان تحصیل در این رشته ممکن است با سوالات زیر مواجه باشند:

  • بهترین دانشگاه مجارستان برای تحصیل مهندسی چیست؟ دانشگاه سملوایز فعلا بهترین دانشگاه مجارستان 2023 به شمار می رود.
  • آیا برای تحصیل در مجارستان ارائه مدرک زبان الزامی است؟ داشتن مدرک زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در مجارستان لازم و ضروری است.
  • شهریه سالیانه تحصیل مهندسی در کشور مجارستان چقدر است؟ این هزینه ها معمولا برای سه مقطع تحصیلی در مجارستان متفاوت بوده و از 3000€ تا 3800€ (یورو) متغیر است.
  • هزینه زندگانی هر دانشجوی بین الملل در کشور مجارستان 2023 چه مقدار است؟ این هزینه هم ماهانه حدود 700€ الی 900€ (یورو) برآورد می شود.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *